DROPS / 100 / 18

DROPS 100-18 by DROPS Design

DROPS sokker med mønster i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-253
--------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Lengde på skaft: 10 - 11 - 12 cm.
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 1101, hvit

DROPS Strømpep nr 2 - eller den p du må ha for å få 30 m x 39 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Mønster: Se diag. M.1. Diag viser mønster sett fra retten.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-9-10 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-9-10 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 14-16-18 m på p.

Sokker: : Arb strikkes rundt fra midt bak. Legg opp 66-72-75 m på strømpep 2 med Alpaca. Strikk vrbord * 1 r, 2 vr * gjenta fra *-* til arb måler 3 cm. Strikk 1 p glstrikk der m-antallet justeres ved og øke 1 m i str 41/43 (for at mønsteret skal stemme videre). Videre strikkes neste p slik fra retten: 9-12-14 m glstrikk, M.1 over de neste 36 m, 9-12-14 m glstrikk og M.1 over de neste 12 m. Fortsett mønsteret slik til arb måler 5-6-7 cm. Videre justeres m-antallet ved å felle 1-2-2 m jevnt fordelt over begge rett partiene (fell ved å strikke 2 og 2 m rett sm) = 64-68-72 m. Fortsett mønsteret på samme måte til arb måler 10-11-12 cm.
Nå beholdes de første 8-10-12 glstrikk m på p, sett de neste 36 m på 1 tråd (= M.1 3 ganger midt oppå foten) og behold de siste 20-22-24 m på p = 28-32-36 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5 ½ -6 cm. Videre felles det til hæl - se Hælfelling.
Etter hælfellingen strikkes det opp 15-16-18 m på hver side av hælen og de 36 m fra tråden settes tilbake på p = 80-84-90 m. Videre strikkes det glstrikk over de første 22-24-27 m, deretter M.1 over de midterste 36 m og glstrikk over de resterende 22-24-27 m rundt på p. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før 36 midterste m oppå foten vridd rett sm (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre), de 2 første m etter de midterste 36 m oppå foten strikkes rett sm. Fell slik på hver 2.omg totalt 12-11-11 ganger = 56-62-68 m. Fortsett mønsteret til arb måler 18-19-21 cm målt fra hælkanten. Deretter settes det 1 merketråd i hver side (det skal være 28-31-34 m mellom merketrådene). Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå slik på hver side av begge merketrådene: 2 m rett sm, merketråd, 2 m vridd rett sm. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-8-10 ganger og videre på hver omg 7-4-2 ganger = 12-14-20 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

= ta 1 m løst av p som om den strikkes rett, 1 rett, løft den løse over, 1 kast
= 1 kast, 2 rett sammen
= 1 kast, ta 1 m løst av p som om den strikkes r, 2 rett sammen, løft den løse over, 1 kast