DROPS / 100 / 20

DROPS 100-20 by DROPS Design

DROPS Sokker med hullmønster i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-259
--------------------------------------------------------

Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Lengde på skaft: 21 - 23 - 25 cm.
Materialer: DROPS Alpaca
100 gr i alle str f.nr 1101, hvit

DROPS Strømpep nr 2
- eller den p du må ha for å få 30 m x 39 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, sokker,

Mønster: Se diag. M.1, M.2, M.3. Diag viser mønster sett fra retten.

Felletips (gjelder leggen):
Fell slik 3 m før merketråd: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r.
Fell slik etter merketråd: 1 r, 2 r sm.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-10-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-10-11 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-9-10 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-9-10 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 12-14-16 m på p.

Sokk: Arb strikkes rundt fra midt bak. Legg opp 190-200-220 m på strømpep 2 med Alpaca og strikk picotkant slik: * 10 m glstrikk, løft den 9., så den 8., så den 7., så den 6., så den 5. og deretter den 4. m over den 10.m (dvs den siste m som ble strikket) = 4 m tilbake på p *, gjenta fra *-* omg rundt = 76-80-88 m. Strikk 1 p glstrikk der m-antallet justeres ved og felle 1-2-1 m jevnt fordelt = 75-78-87 m. Strikk M.1 i ca 2 cm. Etter M.1 strikkes 1 p glstrikk samtidig som m-antalet justeres ved å felle 3-6-6 m jevnt fordelt = 72-72-81 m. Videre strikkes M.2. Etter M.2 justeres m-antallet ved å felle 6-0-3 m jevnt fordelt på omg = 66-72-78 m, sett 1 merketråd på beg av omg. Strikk M.3 (pga fellingen vil ikke M.3 gå opp i m-antallet), samtidig når arb måler 10 cm felles det 1 m på hver side av merketråden - se Felletips på hver 2. cm totalt 2-2-3 ganger = 62-68-72 m. Strikk M.3 til arb måler ca 21-23-25 cm.
Nå beholdes de første 13-16-18 m på p, sett de neste 36 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 13-16-18 m på p = 26-32-36 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5 ½ -6 cm. Videre felles det til hæl - se Hælfelling.

Etter hælfellingen strikkes det opp 15-16-18 m på hver side av hælen og de 36 m fra tråden settes tilbake på p = 78-82-88 m. Videre strikkes det glstrikk over de første 21-23-26 m, deretter M.3 over de midterste 36 m og glstrikk over de resterende 21-23-26 m rundt på p. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 36 midterste m oppå foten vridd rett sm (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre), de 2 første m etter de midterste 36 m oppå foten strikkes rett sm. Fell slik på hver 2.omg totalt 11-10-10 ganger = 56-62-68 m. Fortsett mønsteret til arb måler 18-19-21 cm målt fra hælkanten. Deretter settes det 1 merketråd i hver side (det skal være 28-31-34 m mellom merketrådene). Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå slik på hver side av begge merketrådene: 2 m rett sm, merketråd, 2 m vridd rett sm. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-8-10 ganger og videre på hver omg 7-4-2 ganger = 12-14-20 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

= 2 rett sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over