DROPS / 100 / 20

DROPS 100-20 by DROPS Design

DROPS Sokker med hullmønster i ”Alpaca”.

Stikkord: hullmønster, sokker,

DROPS design: Modell nr Z-259
--------------------------------------------------------

Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Lengde på skaft: 21 - 23 - 25 cm.
Materialer: DROPS Alpaca
100 gr i alle str f.nr 1101, hvit

DROPS Strømpep nr 2
- eller den p du må ha for å få 30 m x 39 p glstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 32.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 66kr. Les mer.
Mønster: Se diag. M.1, M.2, M.3. Diag viser mønster sett fra retten.

Felletips (gjelder leggen):
Fell slik 3 m før merketråd: Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over, 1 r.
Fell slik etter merketråd: 1 r, 2 r sm.

Hælfelling:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 8-10-11 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 8-10-11 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-9-10 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-9-10 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 12-14-16 m på p.

Sokk: Arb strikkes rundt fra midt bak. Legg opp 190-200-220 m på strømpep 2 med Alpaca og strikk picotkant slik: * 10 m glstrikk, løft den 9., så den 8., så den 7., så den 6., så den 5. og deretter den 4. m over den 10.m (dvs den siste m som ble strikket) = 4 m tilbake på p *, gjenta fra *-* omg rundt = 76-80-88 m. Strikk 1 p glstrikk der m-antallet justeres ved og felle 1-2-1 m jevnt fordelt = 75-78-87 m. Strikk M.1 i ca 2 cm. Etter M.1 strikkes 1 p glstrikk samtidig som m-antalet justeres ved å felle 3-6-6 m jevnt fordelt = 72-72-81 m. Videre strikkes M.2. Etter M.2 justeres m-antallet ved å felle 6-0-3 m jevnt fordelt på omg = 66-72-78 m, sett 1 merketråd på beg av omg. Strikk M.3 (pga fellingen vil ikke M.3 gå opp i m-antallet), samtidig når arb måler 10 cm felles det 1 m på hver side av merketråden - se Felletips på hver 2. cm totalt 2-2-3 ganger = 62-68-72 m. Strikk M.3 til arb måler ca 21-23-25 cm.
Nå beholdes de første 13-16-18 m på p, sett de neste 36 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 13-16-18 m på p = 26-32-36 m til hæl. Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5 ½ -6 cm. Videre felles det til hæl - se Hælfelling.

Etter hælfellingen strikkes det opp 15-16-18 m på hver side av hælen og de 36 m fra tråden settes tilbake på p = 78-82-88 m. Videre strikkes det glstrikk over de første 21-23-26 m, deretter M.3 over de midterste 36 m og glstrikk over de resterende 21-23-26 m rundt på p. Samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 36 midterste m oppå foten vridd rett sm (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for fremre), de 2 første m etter de midterste 36 m oppå foten strikkes rett sm. Fell slik på hver 2.omg totalt 11-10-10 ganger = 56-62-68 m. Fortsett mønsteret til arb måler 18-19-21 cm målt fra hælkanten. Deretter settes det 1 merketråd i hver side (det skal være 28-31-34 m mellom merketrådene). Videre strikkes det glstrikk over alle m samtidig som det felles til tå slik på hver side av begge merketrådene: 2 m rett sm, merketråd, 2 m vridd rett sm. Fell slik i hver side på hver 2.omg totalt 4-8-10 ganger og videre på hver omg 7-4-2 ganger = 12-14-20 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Ny tekst til diagram:
= 2 rett sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den
løse m over
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den
løse m over
Oppdatert online: 23.02.2009

= 2 rett sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over

Kommentarer (29)

Legg inn en kommentar!

Huguette Benoit 26.06.2014 - 15:20:

J'aimerais avoir plus d'explications pour relevé les mailles au talon, est-ce à partir du haut avant diminution du talon. merci!

DROPS Design 27.06.2014 kl. 09:40:

Bonjour Mme Benoit, après avoir tricoté 5-6 cm (cf taille) sur les mailles du talon, faites les diminutions comme indiqué, puis relevez les mailles le long du côté gauche du talon, tricotez les mailles en attente et relevez les mailles le long du côté droit du talon. Bon tricot!

Ritva Juntunen 07.12.2012 - 00:59:

Malli 100-20 miten on näin paljon silmukoita sukassa onko virhe

DROPS Design 09.12.2012 kl. 13:35:

Hei! Ohjeessa ei ole virhettä. Sukan yläreunassa neulotaan aluksi nirkkoreunus, jolloin silmukoita vähennetään. Lisäksi mallineuleen jälkeen tehdään lisää kavennuksia. Lopuksi työhön jää 66-72-78 s.

Drops Design 18.11.2008 - 09:31:

Da det er de samme diagrammer vi bruger til både de Norske Svenske og Danske opskrifter så skriver p for pinde og v for varv (=omg på svensk)

Kristel Hune 17.11.2008 - 20:06:

Hvad betyder 31 p/v ved siden af mønster 2? forstår godt at det er 31 pinde, men hvad står v for?

DROPS Design 14.11.2007 - 09:41:

Hej Kirsten! Strikker du med Drops Alpaca? Strikker du på p 2 (og ikke for løst), så stemmer opskriften. Efter M.2 skal du have 66-72-78 m på p, = 22-24-26 cm i omkreds hvis du overholder strikkefastheden (30 m på 10 cm). Hvis alt dette stemmer så skal du bare fortsætte... :-) God fornøjelse!

Kirsten 14.11.2007 - 09:01:

Selv om jeg har fået taget masker ind til 78. Så er omkredsen så stor, at det ligner en til en elefant. Jeg kan ikke umiddelbar se, hvordan jeg på 2. pind kan tage så mange masker ind, før riben. Strømperne ser dejlige ud, men jeg er lige ved at opgive. MVH Kirsten

Orissa 31.08.2007 - 22:11:

I don't know if you already figured this out...If you go to the main pattern page on the website, there are some links on the left side. One of them is to Dictionaries and lists a very large number of terms that are translated into different languages. Hope this helps!

Lida 15.07.2007 - 18:33:

English explanation to pattern diagram does not show the graphics, therefore I do not know what the explanation explains. It only shows: = K = P = yo etc. does this apply to the M.1? I am willing to redo the chart if you give me the english wording. "2 rett sm = english translation" etc.

Lida 15.07.2007 - 18:18:

Can you point me to the Diagram in English, please. I would love to make these socks, but have no clue what the scandinavian diagram says. Thank you. Lida

Pamela 02.04.2007 - 05:33:

Hi there, Thanks for the translation clarification. It might be clearer if you printed the Norweigan just preceding the = sign IE rett=knit. But my question is "now insert an MT at beginning of round" Is MT a marker??

Kommentér oppskrift DROPS 100-20