DROPS / 93 / 35

DROPS 93-35 by DROPS Design

Heklet DROPS skjørt i ”Karisma Superwash”

DROPS design: Modell nr U-500
--------------------------------------------------------

Størrelse: one-size
Passer liten hoftevidde: ca 83 cm
Skjørtet blir noe mindre øverst enn hoftemålet men blir svært elastisk og skal sitte litt til (se Størrelse-tips under).
Materialer: DROPS Karisma Superwash fra Garnstudio
200 gr f.nr 50, grønngråmelert
DROPS Heklenål nr 4,5.
Tilbehør: ca 120 cm brunt silkeband (20 mm bredde)

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: skjørt,

Heklefasthet: Se diag. Husk nål.nr er kun veiledende
NB: Pga ulik hekleteknikk hos den enkelte kan heklefastheten variere fra person til person, gå derfor evt opp eller ned på nål-nr for å få denne fastheten.

Størrelse-tips: Dersom skjørtet ønskes i en mindre eller større størrelse kan dette reguleres ved å trekke fra eller legge til ”baner” med dbl-st-grupper - se diag.
1 bane = 6 lm = ca 3,5 cm øverst på skjørtet.

Skjørt: Det startes øverst og hekles nedover til ferdig mål.
Hekle 121 løse lm på nål 4,5 med Karisma og sett dem til en ring med 1 kjm - NB: Lm-raden skal måle ca 72 cm.
Første omg hekles slik (= 1.rad i Diag.1):
5 lm (= 1 dbl-st + 1 lm), * hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 5 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm, hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 3 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm, hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 3 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm, hopp over 2 lm, i neste lm hekles det 3 dbl-st, 1 lm, hopp over 2 lm, 1 dbl-st i neste lm, 1 lm *, gjenta fra *-* 4 ganger til og avslutt med 1 kjm i 4.lm på beg av omg.
Neste omg hekles slik (= 2.rad i Diag.1):
5 lm (= 1 fm + 4 lm), * 1 fm i den midterste av de 5 st i st-gruppen, 4 lm, 1 fm i den ene st, 3 lm, 1 fm i den midterste av de 3 st i st-gruppen, 3 lm, en fm i den ene st, 3 lm, 1 fm i den midterste av de 3 st i st-gruppen, 3 lm, 1 fm i den ene st, 3 lm, 1 fm i den midterste av de 3 st i st-gruppen, 3 lm, 1 fm i den ene st, 3 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i den 1. av de 5 lm som ble heklet på beg av omg.
Fortsett slik etter Diag.1. Mnst vil etter hvert øke i bredden. Når Diag.1 er heklet 1 gang skal det være 5 dbl-st i hver dbl-st-gruppe. Videre fortsettes det med Diag.2 (dvs at mnst ikke økes videre i bredden). Når arb måler ca 40 cm fra oppleggskanten (evt ved ønsket lenge) - avpass etter en omg med lm-buer - klippes tråden.
Tre et silkebånd opp og ned gjennom den andre raden ovenfra med dbl-st-grupper (dbl-st-gruppene skal synes fra retten).