DROPS / 221 / 18

Doves Bay Vest by DROPS Design

Strikket topp i DROPS Cotton Light. Arbeidet strikkes med hullmønster, fletter, v-hals og lukning foran. Størrelse S - XXXL.

  • Doves Bay Vest / DROPS 221-18 - Strikket topp i DROPS Cotton Light. Arbeidet strikkes med hullmønster, fletter, v-hals og lukning foran. Størrelse S - XXXL.
  • Doves Bay Vest / DROPS 221-18 - Strikket topp i DROPS Cotton Light. Arbeidet strikkes med hullmønster, fletter, v-hals og lukning foran. Størrelse S - XXXL.
  • Doves Bay Vest / DROPS 221-18 - Strikket topp i DROPS Cotton Light. Arbeidet strikkes med hullmønster, fletter, v-hals og lukning foran. Størrelse S - XXXL.
  • Doves Bay Vest / DROPS 221-18 - Strikket topp i DROPS Cotton Light. Arbeidet strikkes med hullmønster, fletter, v-hals og lukning foran. Størrelse S - XXXL.
  • Doves Bay Vest / DROPS 221-18 - Strikket topp i DROPS Cotton Light. Arbeidet strikkes med hullmønster, fletter, v-hals og lukning foran. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell cl-116
Garngruppe B
------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-400 g farge 02, hvit

DROPS RUNDPINNE NR 4: Lengde på 60 cm eller 80 cm til glattstrikk og mønster.
DROPS RUNDPINNE NR 3: Lengde på 60 cm eller 80 cm til kant.
DROPS FLETTEPINNE: Til flettene.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 4 stk i alle størrelser.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

50% Bomull, 50% Polyester
fra 15.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 15.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 75kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.4. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.2 og A.4). Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS:
Øk på innsiden av 1 kantmaske i rille. Alle økninger gjøres fra retten!
Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd, slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene fortløpende inn i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder ermehullene og v-halsen):
Fell på innsiden av 3 kantmasker i rille. Alle fellinger gjøres fra retten!
FELL SLIK ETTER 3 KANTMASKER I RILLE:
Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
FELL SLIK FØR 3 KANTMASKER I RILLE:
Strikk til det gjenstår 2 masker før de 3 kantmaskene, strikk disse 2 maskene rett sammen.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe fra retten. 1 KNAPPHULL = strikk andre og tredje maske fra kanten rett sammen og lag 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet rett, slik at det blir hull.
Fell til knapphull når arbeidet måler:
S: 2, 6, 10 og 14 cm
M: 1, 6, 11 og 16 cm
L: 2, 7, 12 og 17 cm
XL: 1, 7, 13 og 19 cm
XXL: 1, 7, 13 og 19 cm
XXXL: 2, 8, 14 og 20 cm

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

TOPP – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Forstykkene og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne hver for seg. Arbeidet sys sammen på skuldrene og i sidene.

HØYRE FORSTYKKE (når plagget has på):
Legg opp 48-54-58-64-70-76 masker (inkludert 3 stolpemasker mot midt foran og 1 kantmaske mot siden) på rundpinne 3 med Cotton Light. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen).
Neste pinne strikkes slik fra retten: 3 stolpemasker i RILLE – les forklaring over, * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på pinnen, og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden frem og tilbake slik i 2 cm – avslutt etter en pinne fra vrangen.
Bytt til rundpinne 4. Strikk 2 pinner glattstrikk med 3 stolpemasker i rille mot midt foran og 1 kantmaske i rille mot siden – SAMTIDIG på første pinne felles det 0-1-1-1-1-1 maske ca midt på pinnen = 48-53-57-63-69-75 masker.
Videre strikkes det slik (1.pinne = retten): 3 stolpemasker i rille, strikk A.1 (= 25-25-25-29-29-29 masker), strikk A.2 over de neste 12-18-24-24-30-36 maskene (= 2-3-4-4-5-6 rapporter à 6 masker), strikk 7-6-4-6-6-6 masker glattstrikk, og avslutt med 1 kantmaske i rille mot siden.
Fortsett mønsteret frem og tilbake slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN og husk KNAPPHULL på stolpen – les forklaring over.
Videre skal det økes i siden, felles til v-hals mot midt foran og felles til ermehull mot siden. Dette skjer på samme tid og gjøres som forklart under:

ØKNING I SIDEN:
Når arbeidet måler 4-4-4-5-5-5 cm, økes det 1 maske i siden – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3½.-4.-4.-4½.-4½.-4½.cm totalt 4 ganger.

V-HALS:
Når arbeidet måler 15-17-18-20-20-21 cm (ca 1 cm etter siste knapphull på stolpen), felles det 1 maske til v-hals – les FELLETIPS. Fell til v-hals på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) totalt 17-17-16-18-17-16 ganger, og deretter på hver 4.pinne (dvs på annenhver pinne fra retten) totalt 3-3-4-4-5-6 ganger.

ERMEHULL:
Når arbeidet måler 17-18-19-20-21-22 cm, strikkes det 2 riller over de ytterste 6-6-7-9-11-13 maskene mot siden (første pinne strikkes fra retten og de øvrige maskene strikkes som før).
Etter de 2 rillene felles det av 3-3-4-6-8-10 masker til ermehull på begynnelsen av neste pinne fra siden.
Fortsett mønsteret frem og tilbake som før med 3 stolpemasker i rille mot midt foran og 3 kantmasker i rille mot ermehullet.
SAMTIDIG på neste pinne fra retten felles det 1 maske mot siden til ermehull – les FELLETIPS. Fell til ermehull slik på hver 2.pinne totalt 3-7-9-10-12-14 ganger.
Etter alle økninger og fellinger er det 26-27-28-29-31-33 masker igjen på pinnen.
Strikk videre til det gjenstår 2 pinner før arbeidet måler 36-38-40-42-44-46 cm. Strikk 1 pinne rett fra retten der maskene i fletten mot halsen strikkes rett sammen 2 og 2 = 24-25-26-27-29-31 masker igjen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten. Forstykket måler ca 36-38-40-42-44-46 cm fra skulderen og ned.

VENSTRE FORSTYKKE (når plagget has på):
Legg opp 48-54-58-64-70-76 masker (inkludert 1 kantmaske i siden og 3 stolpemasker mot midt foran) på rundpinne 3 med Cotton Light. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen).
Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, * 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 3 masker på pinnen, og avslutt med 3 stolpemasker i rille mot midt foran. Fortsett vrangborden frem og tilbake slik i 2 cm – avslutt etter en pinne fra vrangen.
Bytt til rundpinne 4. Strikk 2 pinner glattstrikk med 1 kantmaske i rille mot siden og 3 stolpemasker i rille mot midt foran – SAMTIDIG på første pinne felles det 0-1-1-1-1-1 maske ca midt på pinnen = 48-53-57-63-69-75 masker.
Videre strikkes det slik (1.pinne = retten): 1 kantmaske i rille, strikk 7-6-4-6-6-6 masker glattstrikk, strikk A.3 over de neste 12-18-24-24-30-36 maskene (= 2-3-4-4-5-6 rapporter à 6 masker), strikk A.1 (= 25-25-25-29-29-29 masker), og avslutt med 3 stolpemasker i rille mot midt foran.
Fortsett mønsteret frem og tilbake slik.
Videre skal det økes i siden, felles til v-hals mot midt foran og felles til ermehull mot siden. Dette skjer på samme tid og gjøres som forklart under:

ØKNING I SIDEN:
Når arbeidet måler 4-4-4-5-5-5 cm, økes det 1 maske i siden – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3½.-4.-4.-4½.-4½.-4½.cm totalt 4 ganger.

V-HALS:
Når arbeidet måler 15-17-18-20-20-21 cm, felles det 1 maske til v-hals – les FELLETIPS. Fell til v-hals på hver 2.pinne totalt 17-17-16-18-17-16 ganger, og deretter på hver 4.pinne totalt 3-3-4-4-5-6 ganger.

ERMEHULL:
Når arbeidet måler 17-18-19-20-21-22 cm, strikkes det 2 riller over de ytterste 6-6-7-9-11-13 maskene mot siden (første pinne strikkes fra retten og de øvrige maskene strikkes som før).
Etter de 2 rillene felles det av 3-3-4-6-8-10 masker til ermehull på begynnelsen av neste pinne fra siden.
Fortsett mønsteret frem og tilbake som før med 3 kantmasker i rille mot ermehullet og 3 stolpemasker i rille mot midt foran.
SAMTIDIG på neste pinne fra retten felles det 1 maske mot siden til ermehull – les FELLETIPS. Fell til ermehull slik på hver 2.pinne totalt 3-7-9-10-12-14 ganger.
Etter alle økninger og fellinger er det 26-27-28-29-31-33 masker igjen på pinnen.
Strikk videre til det gjenstår 2 pinner før arbeidet måler 36-38-40-42-44-46 cm. Strikk 1 pinne rett fra retten der maskene i fletten mot halsen strikkes rett sammen 2 og 2 = 24-25-26-27-29-31 masker igjen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten. Forstykket måler ca 36-38-40-42-44-46 cm fra skulderen og ned.

BAKSTYKKE:
Legg opp 89-99-107-119-131-143 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 3 med Cotton Light. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen).
Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i rille, * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 rett, og avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden frem og tilbake slik i 2 cm – avslutt etter en pinne fra vrangen.
Bytt til rundpinne 4. Strikk 2 pinner glattstrikk med 1 kantmaske i rille i hver side.
Videre strikkes det slik (1.pinne = retten): 1 kantmaske i rille, strikk 7-6-4-6-6-6 masker glattstrikk, strikk A.3 over de neste 12-18-24-24-30-36 maskene (= 2-3-4-4-5-6 rapporter à 6 masker), strikk A.4 (= 49-49-49-57-57-57 masker), strikk A.2 over de neste 12-18-24-24-30-36 maskene (= 2-3-4-4-5-6 rapporter à 6 masker), strikk 7-6-4-6-6-6 masker glattstrikk, og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Fortsett mønsteret frem og tilbake slik.
Når arbeidet måler 4-4-4-5-5-5 cm, økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3½.-4.-4.-4½.-4½.-4½.cm totalt 4 ganger i hver side = 97-107-115-127-139-151 masker.
Når arbeidet måler 17-18-19-20-21-22 cm, strikkes det 2 riller over de ytterste 6-6-7-9-11-13 maskene i hver side (første pinne strikkes fra retten og de øvrige maskene strikkes som før).
Etter de 2 rillene felles det av 3-3-4-6-8-10 masker til ermehull på begynnelsen av de 2 neste pinnene = 91-101-107-115-123-131 masker.
Fortsett mønsteret frem og tilbake som før med 3 kantmasker i rille i hver side mot ermehullene.
SAMTIDIG på neste pinne fra retten felles det 1 maske i hver side til ermehull – les FELLETIPS. Fell til ermehull slik på hver 2.pinne totalt 3-7-9-10-12-14 ganger i hver side = 85-87-89-95-99-103 masker.
Når arbeidet måler 32-34-36-38-40-42 cm, felles det 4 masker midt bak ved å strikke maskene i de to flettene midt bak rett sammen 2 og 2 (= 4 masker felt) = 81-83-85-91-95-99 masker.
Deretter strikkes det 2 riller over de midterste 33-33-33-37-37-37 maskene (de øvrige maskene strikkes som før). Etter de 2 rillene, felles de midterste 27-27-27-31-31-31 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg.
Strikk videre som før og fell 1 maske til hals på neste pinne fra retten – husk FELLETIPS = 26-27-28-29-31-33 masker igjen på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 2 pinner før arbeidet måler 36-38-40-42-44-46 cm. Strikk 1 pinne rett fra retten der maskene i fletten mot halsen strikkes rett sammen 2 og 2 (= 2 masker felt) = 24-25-26-27-29-31 masker. Strikk 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten.
Strikk den andre skulderen på samme måte. Bakstykket måler ca 36-38-40-42-44-46 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten. Sy sidesømmene innenfor 1 kantmaske i rille. Sy i knappene på venstre stolpe.

Diagram

symbols = rett fra retten, vrang fra vrangen
symbols = vrang fra retten, rett fra vrangen
symbols = mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen
symbols = 2 rett sammen
symbols = ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
symbols = sett 2 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 2 rett, strikk 2 rett fra flettepinnen
symbols = sett 2 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 2 rett, strikk 2 rett fra flettepinnen
symbols = Boble: Strikk 1 rett, 1 vrang, 1 rett i samme maske (= 3 masker i boblen, dvs 2 masker økt). Strikk 3 pinner glattstrikk frem og tilbake over disse 3 maskene. På neste pinne (retten) strikkes alle 3 maskene rett sammen (= 2 masker felt)

Kommentarer / Spørsmål (18)

country flag Irene 22.08.2021 - 23:16:

¿Falta una línea en los diagramas A.2 y A.3? Creo que falta una línea arriba (fila 9) con todos los puntos jersey (derecho por el derecho y revés por el revés). Tal y como está ahora, entre el primer relieve de la fila 3 y del segundo relieve de la fila 8 hay un espacio de 4 filas de punto jersey, pero al repetir el diagrama, el tercer relieve estaría en la fila 12 y por tanto habría solo un espacio de 3 filas de punto jersey con el relieve anterior de la fila 8. Gracias

user icon DROPS Design 23.08.2021 kl. 13:39:

Hola Irene, puede ser que el diseño no sea completamente simétrico, y que en uno haya un espacio de 3 filas y en otro de 4 filas. De todas formas, mandaremos el comentario al departamento de diseño para que lo comprueben.

country flag Victoria Chan 29.07.2021 - 16:45:

I managed to figure out the right/wrong decrease. Have a new question about this instruction : Decrease for armhole like this every other row 3-7-9-10-12-14 times in total. Is every other row counting the wrong side row as well or alternate row of every right side. Thanks!

user icon DROPS Design 29.07.2021 kl. 17:25:

Dear Victoria, when we decrease for armhole, we count EVERY row, so we decrease in EVERY right side row (i.e. right/wrong side) in fact. Happy knitting!

country flag Victoria Chan 29.07.2021 - 15:23:

Sorry, I am still a little confused. When it mentions right side. Does it mean right/left or right/wrong?

user icon DROPS Design 29.07.2021 kl. 17:19:

Dear Victoria, in this case we mean right/wrong side of garment. Happy knitting!

country flag Victoria Chan 28.07.2021 - 18:08:

How do I do the decrease stitch for v neck? I see 2 methods in the instruction but do I apply both or just 1 or the other? Thanks.

user icon DROPS Design 28.07.2021 kl. 18:41:

Dear Victoria, you apply both methods as it depends if you decrease at the beginning or at the end of row, i.e. after or before 3 edge sts: DECREASE TIP (applies to the armholes and V-neck): Decrease inside 3 edge stitches in garter stitch. All decreases are done from the right side! AFTER 3 EDGE STITCHES: Slip 1 stitch knitwise, knit 1, pass slipped stitch over stitch worked. BEFORE 3 EDGE STITCHES: Work until 2 stitches remain before the 3 edge stitches, knit these 2 together. Using both these methods will give you smooth and nice result. Happy knitting!

country flag Nina Axelsson Wallin 04.07.2021 - 15:09:

Varför har diagram A2, 9 varv och diagram A1 bara 8 varv ?? Ska man ta bort varv 1 eller varv 9 på diagram A2 för att få det att passa ihop med diagram A1

user icon DROPS Design 08.07.2021 kl. 08:37:

Hej Nina. När du stickat alla varv i A.1 så börjar du bara om med det diagrammet och du stickar då sista varvet i diagram A.2. Mvh DROPS Design

country flag Madou 16.06.2021 - 15:50:

Autre question concernant les emmanchures : "tricoter 2 côtes mousse au-dessus des 6 mailles sur le côté (tricoter le 1er de ces rangs sur l'endroit et tricoter les autres mailles comme avant). Après les 2 côtes mousse, rabattre 3 mailles au début du rang suivant à partir du côté." Excusez-moi mais pourriez-vous SVP détailler cette étape ? Je ne comprends pas où effectuer les "2 côtes mousse" et quand rabattre 3 m : sur l'endroit, sur l'envers ? Merci beaucoup !

user icon DROPS Design 17.06.2021 kl. 08:28:

Bonjour Madou, pour tricoter 2 côtes mousse sur ces 6 mailles, il vous faut tricoter ces 6 mailles à l'endroit pendant 4 rangs (= à l'endroit sur l'endroit et sur l'envers), en même temps, pendant ces 4 rangs , tricotez toutes les autres mailles comme avant. Quand ces 4 rangs sont faits, rabattez les 3 premières mailles au début du rang suivant sur l'envers (devant droit) / sur l'endroit (devant gauche), tricotez comme avant jusqu'à la fin du rang, tournez, continuer comme avant/comme indiqué. Bon tricot!

country flag Madou 16.06.2021 - 15:38:

Bonjour, j'ai du mal à interpréter les diminutions sur l'encolure et les emmanchures. "Diminuer ainsi 17 fois au total tous les 2 rangs (c'est-à-dire tous les rangs sur l'endroit) et 3 fois au total tous les 4 rangs (c'est-à-dire tous les 2 rangs sur l'endroit)." Comment faire lorsqu'on se retrouve sur un rang où on doit, si je comprends bien, diminuer de 2 m ? faut-il répéter la diminution 2 fois ou glisser 2 m, tricoter 1 m et faire glisser les 2 m par-dessus ? Merci !

user icon DROPS Design 17.06.2021 kl. 08:07:

Bonjour Madou, pour l'encolure, vous diminuez 1 seule maille à chaque fois après 3 m point mousse (devant gauche)/avant 3 m point mousse (devant droit) - cf DIMINUTIONS, 17 fois tous les 2 rangs = *1 rang de dim, 1 rang sans dim*, tricotez de *à* 17 fois au total, puis *1 rang de dim, 3 rangs sans dim*, tricotez de *-* 3 fois au total. Les rangs de diminutions sont toujours des rangs sur l'endroit. Bon tricot!

country flag Madou 16.06.2021 - 15:37:

Bonjour, Je souhaite vous poser des questions et utilise un maximum de 500 caractères mais on me dit que ma question est trop longue ; serait-ce un bug ? Merci d'avance !

country flag Madou 14.06.2021 - 13:49:

J'ai une deuxième question : les augmentations sur le côté se font-elles juste avant la maille de lisière ? Sur l'envers, faut-il tricoter toujours le même nombre de mailles jersey entre la lisière et le diag A2 ? Merci d'avance !

user icon DROPS Design 14.06.2021 kl. 16:37:

Bonjour Madou, les augmentations se font juste après la maille lisière sur le côté (= début de rang sur l'endroit pour le devant gauche) ou bien avant la maille lisière sur le côté (= fin de rang sur l'endroit pour le devant droit) et elles se tricotent en jersey - cf AUGMENTATIONS. Bon tricot!

country flag Madou 14.06.2021 - 13:48:

Bonjour, comment interpréter le devant droit svp : " A.2 au-dessus des 12-18-24-24-30-36 mailles suivantes (= 2-3-4-4-5-6 motifs de 6 mailles)" ? Faut-il répéter deux fois la même ligne du diag. A2 ou les lignes vont-elles par paires : 1 et 2 sur l'endroit, puis 2 et 3 l'envers, etc? Merci d'avance !

user icon DROPS Design 14.06.2021 kl. 16:36:

Bonjour Madou, en taille S par exemple vous allez répéter 2 fois les 6 mailles de A.2 = autrement dit, vous aurez 12 mailles tricotez en A.2. Retrouvez ici comment lire les diagrammes: de bas en haut, de gauche à droite sur l'endroit (= rangs 1, 3, ...) et de droite à gauche sur l'envers (rangs 2, 4, ...). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 221-18