Ledetråd #2 - Blomsterrude 2 Smørblomst

Her er anden ledetråd for Mystery Blanket CAL – maske for maske så alle kan være med! Du finder også 2 videoer nederst som kan hjælpe dig!

Lav en magisk cirkel med hæklenål nr 3 og rosa – LÆS MAGISK CIRKEL.

MAGISK CIRKEL: Hold i garnenden og sno garnet rundt om venstre finger. Hækl masker rundt om ringen og garnenden. Når du har ønsket antal m eller det som står i opskriften, trækkes i garnenden så løkken i midten trækkes sammen.

1. OMG: 2 lm (erstatter 1 halvst).

1. OMG: 5 halvst om ringen.

1. OMG: Afslut med 1 km i 2. lm = 6 halvst om den magiske cirkel.

2 OMG: 2 lm (erstatter 1 halvst), 1 halvst i samme m, 2 halvst i hver m på omg og afslut med 1 km i 2. lm - LÆS FARVESKIFT = 12 halvst om ringen. Klip tråden.

FARVESKIFT:

Når der skal skiftes farve hækles der således: Før sidste gennemtræk af sidste m på nålen, skift farve, træk den siste m på nålen gennem med den nye farve.

3. OMG: Skift til lys turkis og lav 1 lm og 1 fm i samme m. *3 lm, spring over 1 m, 1 fm i næste m*, gentag *-* over hele omg og afslut med 1 km i første lm på omg = 6 lm-buer.

4. OMG: 1 lm, hækl således rundt om lm-buen: *1 fm, 1 halvst, 1 st, 1 halvst, 1 fm om lm-buen*, gentag rundt om hver lm-bue og afslut med 1 km i første lm - LÆS FARVESKIFT.

= 6 blade. Klip tråden.

5. OMG: Skift til turkis, 1 lm, hækl således i hver blad: *1 fm i fm, 1 halvst i halvst, (2 st, 2 lm, 2 st) i st, 1 halvst i halvst og 1 fm i fm*. Afslut med 1 km i lm fra beg af omg.

= 6 blade. Klip tråden.

Blomsten er nu færdig og firkanten hækles.

1.OMG : Skift til hvid, vend arbejdet og hækl fra bagsiden. Hækl 1 km om fm fra 3.omg. *4 lm, 1 km om den næste fm fra 3.omg*, gentag over hele omg og afslut med 1 km i første km på omg = 6 lm-buer.

2.OMG: Vend arbejdet, hækl fra retsiden; 1 km i første lm-bue, 3 lm (= 1 st), 3 st i samme lm-bue, *(2 st, 2 lm, 4 st) i næste lm bue, (4 st, 2 lm, 2 st) i næste lm-bue *, 4 st i næste lm-bue gentag *-* 1 gang til, og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 32 st, 4 lm-buer

3.OMG: 3 lm (= 1 st), hækl 1 st i hver st til 2 lm-buen i hvert hjørne, hækle (2 st, 2 lm, 2 st) i hvert hjørne rundt om hele omg og afslut med 1 km i 3. lm i beg af omg = 48 st, 4 lm-buer.

4. OMG: 3 lm (= 1 st), 1 st i næste st, *1 st gennem lm-buen på bladet i 5.omg af blomsten og i næste st fra 3.omg af firkanten.

4. OMG: Blomsten og firkanten er hæklet sammen.

Forklaring på hele 4. OMG: 3 lm (= 1 st), 1 st i næste st, *1 st gennem lm-buen på bladet i 5.omg af blomsten og i næste st fra 3.omg af firkanten, 1 st i hver af de næste 5 st, (2 st, 2 lm, 2 st) om lm-buen i hjørnet, 1 st i næste st, 1 st gennem lm-buen på bladet i 5.omg af blomsten og i næste st fra 3.omg af firkanten, 1 st i hver af de næste 8 st, 1 st gennem lm-buen på bladet i 5.omg af blomsten og i næste st fra 3.omg af firkanten, 1 st i næste st, (2 st, 2 lm, 2 st) om lm-buen i hjørnet*, 1 st i hver af de næste 6 st, gentag *-* 1 gang til og afslut med 1 st i hver af de 4 siste st på omg og 1 km i 3.lm fra beg af omg = 64 st, 4 lm-buer.

5.OMG: 1 lm (= 1 fm), hop over 1. st, hækl 1 fm i hver st til 2 lm-buen i hvert hjørne, hækl (1 fm, 1 halvst, 1 fm) i hvert hjørne om hele omg. Afslut med 1 km i første fm fra beg af omg = 72 fm og 4 hst om hele firkanten. Klip tråden.

Bagsiden:

Færdig!

En Smørblomst er færdig, ca 9,5 x 9,5 cm. Hæft alle tråde og hækl total 5 firkanter på denne måde i samme farver – eller kombinere farverne som du selv ønsker.

Instruktionsvideo

Kommentarer (51)

Sophie 06.05.2016 - 06:33:

Pourquoi attacher les pétales au carré? Je trouve ça dommage car les autres fleurs ont leurs pétales libres... Sinon je suis très fan du CAL.

DROPS Design 06.05.2016 - 09:32:

Bonjour Sophie, et merci. C'est ici le style de la fleur souhaité, mais vous pouvez tout à fait modifier à votre goût si vous le préférez. Bon crochet!

Karin Månssonk 14.04.2016 - 10:17:

Hej! Jag har inte fått ledtråd 3. Är den inte skickad, eller har jag nåt fel på min dator? Hälsningar Karin

DROPS Design 14.04.2016 - 12:09:

Hej Karin, Jo den är skickad, men du hittar den även här: Hitta ledtråden och mer information om CAL'en här!

Lindy 13.04.2016 - 18:25:

Aan het einde van toer 5 vergeten jullie de kleurwissel aan te geven ;)!

Manata 12.04.2016 - 09:42: Webside www.latelierdemanata ...

Mission accomplie, j'ai terminé l'étape 2 Juste à temps pour le 3ème indice !!

Ann-Catrine Douhan 11.04.2016 - 21:37:

Anette, ledtråden publiceras i morgon 12/4.

Susanne Vibeke Schæffer 11.04.2016 - 18:50:

Hej - hvornår kan vi forvente at modtage 3. Ledetråd?

Annette 11.04.2016 - 18:49:

Hej, jag får inte upp ledtråd 3. Jag kan se att den ska var upplagd men får inte upp den. Hur gör jag?

DROPS Design 12.04.2016 - 10:18:

Hej Annette. Ledetraaden kommer idag (12/4), derfor kan du ikke se den endnu. Se skema nederst her

Helle Klink 11.04.2016 - 16:17:

Hvornår kommer opskrifterne/ledetråden er det på en fast dag og tidspunkt ?

DROPS Design 12.04.2016 - 10:19:

Hej Helle. Vi gaar efter at publicere en ledetraad paa en fast dag (mandage), men der kan vaere afvigelser - derfor har vi et skema her

Jannie Schmidt 10.04.2016 - 22:11:

Jeg har brugt hvidt garn til firkanterne i både Ledetråd 1 og 2 og går ud fra, at de 250 - 5 nøgler skal bruges det. Der er ikke ret meget garn tilbage af første nøgle, men kan jeg regne med det rækker - eller kommer der en ledetråd, hvor der anbefales en anden farve til firkanter.?

DROPS Design 11.04.2016 - 11:58:

Hej Jannie. Der skulle vaere rigeligt garn. Den hvide bruges til alle firkanter.

Maja 10.04.2016 - 14:22:

Er det virkelig først tirsdag nr 3 udkommer? Synes det ville være bedre hvis det var hver mandag og ikke en tilfældig hverdag .. :)

Agnes 09.04.2016 - 16:41:

Er det noen måte jeg kan få skrevet ut oppskriften på blomstene, UTEN BILDER. Det blir så mange ark og mye blekk!

DROPS Design 11.04.2016 - 12:00:

Hej Agnes. Du kan vaelge hvilke sider du skriver ud naar du printer. Ellers kan du jo vaelge kun at kopiere teksten og gemme i et dokument - og saa printe.

Cristina Borghetti 08.04.2016 - 16:19:

Buongiorno,quanto filato nepal devo utilizzare per realizzare la coperta?

DROPS Design 08.04.2016 - 16:33:

Buongiorno Cristina. I filati appartengono a due gruppi diversi: Loves you 7 è del gruppo A e Nepal è del gruppo C, quindi più spesso. Consigliamo di solito di sostituire il filato proposto con uno appartenente allo stesso gruppo. Deve calcolare la quantità complessiva di filato indicata e dividerla per il numero di metri di un gomitolo di Nepal: quindi 17 gomitoli x 170 m (m in un gomitolo Loves you) = 2890 m diviso 75 (metri in un gomitolo di Nepal) = ca. 39 gomitoli. La coperta risulterà inoltre più grande e molto più pesante. Buon lavoro!

Griet Bombeke 08.04.2016 - 10:41:

Ik zou graag de instructies afprinten maar gebruik te veel papier en inkt op deze manier...kan het op een beknoptere manier ?

DROPS Design 11.04.2016 - 12:05:

Hoi Griet. Je kan kiezen welke pagina's je wilt afdrukken bij het printen - dan kan je de pagina's met beeld eruithalen.

Susan Kloe 06.04.2016 - 16:21:

Glæder mig allerede til ledetråd nr 3 😀

Antonella 06.04.2016 - 14:34:

Per fare la coperta più grande, senza per forza raddoppiarla :"Calcolate circa 48 g di filato per 8 quadrati." Il riferimento a 8 quadrati è riferito ad una misura intermedia?

DROPS Design 06.04.2016 - 14:44:

Buongiorno Antonella, il riferimento al consumo di filato è in base alla grandezza dei quadrati della coperta, circa 9,5 x 9,5 cm. Per fare la coperta più grande può usare un uncinetto più grosso o fare più giri del quadrato, se preferisce non fare più quadrati dello stesso tipo rispetto a quelli indicati. Buon lavoro!

Maria Camilla 06.04.2016 - 11:47:

Jeg oplever ligesom Emma Mathiasen at firkanten med smørblomsten bliver en anelse mindre end den første, fordi midten med luftmaskebuer er mindre. Skulle den yderste kant måske bestå af stangmasker eller andet i stedet for fastmasker?

DROPS Design 06.04.2016 - 12:55:

Hej Maria. Der kan vaere smaa forskelle i störrelsen paa de forskellige firkanter, men det skulle ikke vaere mere end 0.5 cm - og det kan du udligne naar du blocker dem. Men sidste omgang er ikke stangmasker.

Ulrike Balmes 06.04.2016 - 10:03:

Ich bin ganz begeistert von den ersten beiden Quadraten. Bin schon gespannt, wie es weiter geht. Zu Michaela möchte ich noch anmerken, dass mein erstes Quadrat von Clue # 2 auch erst größer war. Ich habe aber schnell gemerkt, dass ich eine Runde zuviel gehäkelt habe. Da die erste Runde in der Grundfarbe ganz hinter der Blüte verschwindet, ist mir das erst nicht aufgefallen. Nun stimmen die Größen überein. Vielleicht hat sich bei Michaela der gleiche Fehler eingeschlichen. Danke und Grüße

Helena Schmidt 05.04.2016 - 15:27:

Kan det lade sig gøre at lave en printervenlig version der ikke fylder 11 sider pr. Ledetråd, det er lidt papirspild. Venlig hilsen Helena

DROPS Design 06.04.2016 - 08:23:

Hej Helena, Nederst i opskriften lige under videoerne ligger der en grøn "SKRIV UD-knap". Hvis du klikker på den og vælger "vis udskrift" så kan du vælge hvilke sider du vil have skrevet ud. God fornøjelse!

Susanne 05.04.2016 - 12:01:

Tak for en sjov ide. Kunne ledetrådene ikke også være på en PDF fil, man kunne skrive ud. Synes det er besværligt at skulle kigge på iPad hele tiden.

Michaela 05.04.2016 - 10:02:

Sollen alle Squares am Ende dieselbe Größe haben? Diese Squares sind bei mir auf jeden Fall größer als die aus Clue #1, trotz gleicher Nadelstärke und gleichem Garn? Danke und liebe Grüße

DROPS Design 06.04.2016 - 09:09:

Liebe Michaela, ja, die Quadrate sollten alle die gleiche Grösse haben - Sie müssen sonst versuchen, das beim Häkeln des Quadrats auszugleichen.

Skriv en kommentar eller et spørgsmål til denne ledetråd