DROPS / 201 / 15

Lonely Horizon by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu toppi DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on raglanlinjat ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli bm-063
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
200-250-250-300-300-350 g väriä 39, lila orkidea
50-50-50-100-100-100 g väriä 17, beige

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 19.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 144 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 18. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 18.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglanlisäykset seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella yhteensä 8 silmukkaa.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivulisäykset):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella yhteensä 4 silmukkaa.

RAIDOITUS:
4-4-4-5-5-5 kerrosta beigellä langalla.
10-10-10-10-12-12 kerrosta lilan orkidean värisellä langalla.
Jatka sitten neulomista beigellä langalla.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaarroke ja etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

KAARROKE:
Luo 144-148-156-160-168-176 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 2,5 lilan orkidean värisellä langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo sitten 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 8-4-4-8-4-4 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 152-152-160-168-172-180 silmukkaa.
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen alkuun, kiinnitä toinen merkkilanka 48-48-52-56-58-62 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 28 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 48-48-52-56-58-62 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 28 silmukkaa (= hiha). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja aloita SAMALLA 2.kerroksella RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 18-23-26-29-32-36 kertaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, työssä on 296-336-368-400-428-468 silmukkaa. Jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 18-19-20-22-24-26 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 85-95-104-115-125-138 silmukkaa oikein (= takakappale), siirrä seuraavat 62-72-80-84-86-92 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 86-96-104-116-128-142 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 62-72-80-84-86-92 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 1-1-0-1-3-4 silmukkaa (= takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 192-212-232-256-284-312 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, kummankin hihan alapuolelle luotujen 10-10-12-12-14-14 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, lisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 12-13-14-14-14-14 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset 4 cm välein yhteensä 5 kertaa = 212-232-252-276-304-332 silmukkaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 20-21-21-21-20-20 cm, neulo RAIDOITUS (lue selitys yllä).
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 30-31-32-32-32-32 cm, lisää tasavälein 40-44-48-52-60-64 silmukkaa = 252-276-300-328-364-396 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat pyöröpuikolla nro 3, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Topin pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHAN REUNUS:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 62-72-80-84-86-92 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-14 silmukasta 1 silmukka = 72-82-92-96-100-106 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alaosan 10-10-12-12-14-14 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Aloita merkkilangan kohdalta ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena lilan orkidean värisellä langalla. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 6-5-5-3-1-0 cm, lisää tasavälein 12-14-16-16-20-18 silmukkaa = 84-96-108-112-120-124 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 3, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava.
Neulo toisen hihan reunus samoin.

Piirros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 201-15) .

Kommentit / Kysymykset (14)

Julia 20.10.2019 - 18:49:

Bonjour, Je ne me sens pas capable de tricoter ce modèle de haut en bas, et encore moins en rond. J'ai l'habitude de tricoter les modèles en allers-retours, et j'aimerais beaucoup faire ce pull ! Vous serait-il possible de me fournir des explications pour le tricoter en allers-retours et de bas en haut ? D'avance merci :)

DROPS Design 21.10.2019 kl. 11:12:

Bonjour Julia, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Cette vidéo montre comment tricoter un pull raglan de haut en bas. Pour toute assistance complémentaire, votre magasin DROPS pourra vous accompagner, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Rodica Cristea 12.08.2019 - 13:46:

Can you tell me the knitting tension: 24 stiches and 32 rows in stocking stich =10*10 cm is knitted for 3 mm needles or for 2.5 mm needles ? The pattern is worked on 2.5 mm needles, but the tension is not specified for witch size of needle would be worked.

DROPS Design 12.08.2019 kl. 14:35:

Dear Mrs Cristea, tension is for larger needle sizes, ie for the stocking stitch part in the pattern (after rib on yoke). Happy knitting!

Evelyn 07.08.2019 - 05:52:

Hi, can you share with me the measurement in long sleeves please? Thank you

DROPS Design 08.08.2019 kl. 10:25:

Dear Evelyn, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, however you can get inspired from jumpers with long sleeves worked top down. Happy knitting!

Vasilisa 06.08.2019 - 15:13:

Hi! You could help me please, couldn't you? I've bought Drops Delight 300g. Is this amount enough for the pattern? Yarn converter is not helpful with my question. Thank you so much!

DROPS Design 06.08.2019 kl. 15:25:

Dear Vasilisa, DROPS Delight belongs to the same yarn group of Baby Merino, so you can use it as substitute: just remember to check your gauge first! Baby Merino and Delight are both 175m/50g so you can use the same amount indicated in the pattern. Happy knitting!

Francesca 29.06.2019 - 13:57:

Non ho capito cosa significa "riprendere 1 maglia in ognuna delle 10-10-12-12-14-14 maglie avviate sotto la manica".

DROPS Design 29.06.2019 kl. 22:15:

Buonasera Francesca, in quel punto deve riprendere le maglie nelle maglie avviate per la manica, e ciò serve per evitare il "buchino" sotto la manica. Questo video può aiutarla a capire come riprendere le maglie: . Buon lavoro!

Helena Maine 26.06.2019 - 12:50:

I am not quite clear on the part where stitches for sleeves are put on stitch holders and 10 new stitches are cast on under arms. It says work 1 last stitch (for S/M) and cut the yarn. I am not sure why 1 stitch is left to knit if the division of stitches is equal for back and front. Why cut the yarn if I am to continue knitting the rest of the body with the same yarn? Thanks Helena

DROPS Design 26.06.2019 kl. 14:17:

Dear Mrs Maine, you work all sts from beg of round to 1 st after marker (= back piece = 95 sts), then slip the next 72 sts on a thread for sleeve and cast on 10 sts, 1 st remain before next marker, work this st + the next 95 sts for front piece (= 96 sts), 1 st remain after marker on sleeve, slip this st with the next 71 one on a thread for sleeve (= 72 sts) and cast on 10 sts, 1 st remain before last marker, K this st = last and 96th st on back piece + 10 sts under each sleeve = 212 sts. You then cut the yarn since body will now start in the middle of the 10 new sts mid under one sleeve. Happy knitting!

Tove Andersen 17.06.2019 - 16:50:

Hej. Jeg er ved at strikke denne bluse. Jeg kan ikke gennemskue, hvor langt, jeg skal strikke efter jeg er færdig med raglanudtagningen. Der står, at man skal strikke til det måler 18 cm. Der er langt med almindelig strik rundt. Ca 8 cm. på mit strikketøj. Kan det være rigtigt, eller har jeg gjort noget galt?

Clearyroel 14.06.2019 - 13:37:

Hello, I am going to make this top in size S. When preparing for the sleeve armholes, it says to put 62 stiches on a stitch holder, then cast on 10 new stiches. Should the 10 new stiches be in between the 62 stiches, like put 31+ cast on 10+ put 31 on a stitch holder?

DROPS Design 14.06.2019 kl. 14:11:

Dear Clearyroel, this video shows how to slip the stitches for the sleeve on a thread and how to cast on the new stitches under the sleeve - from time code 06:58 approx. Happy knitting!

Helena Maine 27.05.2019 - 14:31:

This is a lovely pattern and as soon as I saw it, I bought the yarn to make it. Mine will be red/navy and with 3/4 sleeves. Thank you for all your wonderful patterns and great yarn.

Karine 10.02.2019 - 14:05:

Très joli, simple et belle couleur!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-15