DROPS / 201 / 15

Lonely Horizon by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu toppi DROPS BabyMerino -langasta. Työssä on raglanlinjat ja raitoja. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli bm-063
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
200-250-250-300-300-350 g väriä 39, lila orkidea
50-50-50-100-100-100 g väriä 17, beige

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (5)

100% Villaa
alkaen 2.45 € /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 2.45 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 2.45 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 12.25€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 144 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 18. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 18.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglanlisäykset seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella yhteensä 8 silmukkaa.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivulisäykset):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella yhteensä 4 silmukkaa.

RAIDOITUS:
4-4-4-5-5-5 kerrosta beigellä langalla.
10-10-10-10-12-12 kerrosta lilan orkidean värisellä langalla.
Jatka sitten neulomista beigellä langalla.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

TOPPI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Kaarroke ja etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihojen reunukset neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

KAARROKE:
Luo 144-148-156-160-168-176 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 2,5 lilan orkidean värisellä langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo sitten 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 8-4-4-8-4-4 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 152-152-160-168-172-180 silmukkaa.
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen alkuun, kiinnitä toinen merkkilanka 48-48-52-56-58-62 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä kolmas merkkilanka seuraavien 28 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä neljäs merkkilanka seuraavien 48-48-52-56-58-62 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 28 silmukkaa (= hiha). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja aloita SAMALLA 2.kerroksella RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 18-23-26-29-32-36 kertaa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet tehnyt viimeisen lisäyskerroksen, työssä on 296-336-368-400-428-468 silmukkaa. Jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 18-19-20-22-24-26 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 85-95-104-115-125-138 silmukkaa oikein (= takakappale), siirrä seuraavat 62-72-80-84-86-92 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 86-96-104-116-128-142 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 62-72-80-84-86-92 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 1-1-0-1-3-4 silmukkaa (= takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 192-212-232-256-284-312 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, kummankin hihan alapuolelle luotujen 10-10-12-12-14-14 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, lisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 12-13-14-14-14-14 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset 4 cm välein yhteensä 5 kertaa = 212-232-252-276-304-332 silmukkaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 20-21-21-21-20-20 cm, neulo RAIDOITUS (lue selitys yllä).
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 30-31-32-32-32-32 cm, lisää tasavälein 40-44-48-52-60-64 silmukkaa = 252-276-300-328-364-396 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat pyöröpuikolla nro 3, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Topin pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHAN REUNUS:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 62-72-80-84-86-92 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 10-10-12-12-14-14 silmukasta 1 silmukka = 72-82-92-96-100-106 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alaosan 10-10-12-12-14-14 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Aloita merkkilangan kohdalta ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena lilan orkidean värisellä langalla. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 6-5-5-3-1-0 cm, lisää tasavälein 12-14-16-16-20-18 silmukkaa = 84-96-108-112-120-124 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 3, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava.
Neulo toisen hihan reunus samoin.

Piirros

Karine 10.02.2019 - 14:05:

Très joli, simple et belle couleur!

Karine 10.02.2019 - 14:05:

Très joli, simple et belle couleur!

Chantal 16.01.2019 - 22:51:

Modèle abordable pour les débutants

Angela 11.01.2019 - 22:33:

Schönes, klassisches Modell, kann sicher auch gut auf einer Strickmaschine gestrickt werden. Das würde ich gerne ausprobieren.

Natacha 12.12.2018 - 19:05:

Classique , joli ,efficace...

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-15