DROPS / 201 / 14

Summer Berries Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Delight-langasta. Työssä on raglanlinjat, ¾-hihat ja A-muoto. Koot S - XXXL

DROPS Design: Malli de-195
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------

DROPS DELIGHT (kuuluu lankaryhmään A):
250-300-300-350-400-400 g väriä 20, mustikkapiirakka

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 2,5: Pituus 60 tai 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (vaalea roosa) NRO 618: 6-6-6-7-7-7 kpl.

alkaen 3.60 € /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 3.60 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 18.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

HELMINEULE (tasona):
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin. Toista jatkossa 2. kerrosta.

RAIDOITUS:
Neulo vuorotellen 2 eri kerällä, jotta neuleeseen tulisi enemmän raitoja. Aloita kerät eri värisävyjen kohdalta. *Neulo 2 kerrosta ensimmäisen kerän langalla, neulo 2 kerrosta toisen kerän langalla (ole tarkkana, että työn mukana kulkeva lanka on tarpeeksi löyhä)*, toista *-*. Tällä tavoin värit sekoittuvat paremmin ja raidoista tulee kapeammat.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 116 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 20) = 5,3. Tässä esimerkissä lisätään n. joka 5.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista kummankin merkin kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisessa kappaleiden rajakohdassa. Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella ja lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN KUMMALLEKIN PUOLELLE 2 SILMUKKAA SEURAAVASTI: Aloita ennen merkittyä silmukkaa, ota silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, ota seuraavaa silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN KUMMALLEKIN PUOLELLE 1 SILMUKKA SEURAAVASTI: Aloita ennen merkittyä silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

NEULOMISVINKKI:
Kun raglanlisäykset tehdään joka 4.kerroksella, raglanlinjan reikien välistä tulee pidempi kuin silloin kun raglanlisäykset tehdään joka 2.kerroksella. Tämä vältetään neulomalla ilman lisäyksiä tehtävät oikean puolen kerrokset näin:
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Ensimmäinen napinläpi tehdään pääntien ainaoikeinneulotun reunuksen jälkeisellä oikean puolen kerroksella. Seuraavat 5-5-5-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 8 cm:n välein.
Tee napinlävet oikeaan etureunaan seuraavasti: Neulo kunnes kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa (oikealta puolelta katsottuna), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja 1 silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:
-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Koko työ neulotaan RAIDOITTAEN (katso selitys yllä).

KAARROKE:
Luo 116-116-116-136-136-136 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 2,5 Delight-langalla. Neulo 5 reunasilmukalla HELMINEULETTA (lue selitys yllä), neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 5 reunasilmukalla helmineuletta.
Kun työn pituus on 1,5 cm, neulo 1 kerros työn oikealta puolelta ja tee lisäykset seuraavasti: Neulo 5 reunasilmukalla helmineuletta, neulo seuraavilla 106-106-106-126-126-126 silmukalla oikeaa ja lisää tasavälein 18 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1), neulo lopuksi 5 reunasilmukalla helmineuletta = 134-134-134-154-154-154 silmukkaa.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla helmineuletta.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä).
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti (tämä tehdään neulomatta silmukoita): Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka kerroksen 26.-26.-26.-31.-31.-31.silmukkaan, kiinnitä toinen merkkilanka kerroksen 47.-47.-47.-52.-52.-52.silmukkaan, kiinnitä kolmas merkkilanka kerroksen 88.-88.-88.-103.-103.-103.silmukkaan ja kiinnitä neljäs merkkilanka kerroksen 109.-109.-109.-124.-124.-124.silmukkaan. Kummassakin etukappaleessa merkittyjen silmukoiden välissä on nyt 25-25-25-30-30-30 silmukkaa, takakappaleessa merkittyjen silmukoiden välissä on 40-40-40-50-50-50 silmukkaa ja kummassakin hihassa merkittyjen silmukoiden välissä on kaikissa koissa 20 silmukkaa.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 reunasilmukalla helmineuletta, neulo seuraavilla 20-20-20-25-25-25 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa (lue RAGLANLISÄYKSET yllä), neulo hihan 20 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo takakappaleen 40-40-40-50-50-50 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo hihan 20 silmukalla sileää neuletta, lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo etukappaleen seuraavilla 20-20-20-25-25-25 silmukalla sileää neuletta ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla helmineuletta.

Jatka sileää neuletta, neulo etureunojen silmukoilla helmineuletta kuten aiemmin ja tee jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglanlisäykset näin:
Lisää merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 2 silmukkaa joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 6-6-6-8-8-10 kertaa (ensimmäinen lisäyskerros on jo neulottu).
Lisää sitten merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 1 silmukka joka 2.kerros yhteensä 8-8-8-9-9-10 kertaa.
Kun työssä on yhteensä 14-14-14-17-17-20 lisäyskerrosta, työssä on 294-294-294-354-354-394 silmukkaa.
Toista sitten raglanlisäykset siten, että lisäät merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 1 silmukan joka 2.kerros yhteensä 0-7-12-4-13-12 kertaa ja sitten joka 4.kerros (eli joka toisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 6-4-3-7-4-5 kertaa (lue NEULOMISVINKKI).
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 342-382-414-442-490-530 silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta (keskeltä edestä) mitattuna on n. 19-21-23-25-27-29 cm.
Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 52-57-61-67-73-78 silmukkaa kuten aiemmin (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 94-104-112-124-136-146 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 52-57-61-67-73-78 silmukkaa kuten aiemmin. Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. Poista merkkilangat työstä. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 212-232-252-276-308-332 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 7-7-9-9-13-15 silmukan keskimmäiseen silmukkaan ja anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla helmineuletta. Kun työn pituus on 3 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 6-6-6-5-5-4 cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-7 kertaa = 232-252-272-300-332-360 silmukkaa. Kun työn pituus on 30 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo 5 reunasilmukalla helmineuletta, neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein /2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo 5 reunasilmukalla helmineuletta. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 3 cm. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 7-7-9-9-13-15 silmukasta 1 silmukka = 79-89-99-101-117-129 silmukkaa työssä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kiinnitä 1 merkki hihan alaosan keskimmäiseen silmukkaan. Kun työn pituus on kaikissa koissa 3 cm, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 9-13-17-17-23-28 kertaa koossa S: Joka 10.kerros, koossa M: Joka 6.kerros, koissa L ja XL: Joka 4.kerros, koossa XXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 4 kertaa ja sitten joka 3.kerros yhteensä 19 kertaa, koossa XXXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 8 kertaa ja sitten joka 2.kerros yhteensä 20 kertaa = 61-63-65-67-71-73 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 29-28-27-24-23-22 cm. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 5-3-1-3-3-1 silmukkaa = 56-60-64-64-68-72 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo 3 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin. Neulo toinen hiha samoin.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 201-14) .

Kommentit / Kysymykset (5)

Mónica 02.10.2019 - 08:31:

¿Como seria la realización del patron con dos agujas?

DROPS Design 08.10.2019 kl. 18:41:

Hola Monica! Mira la leccion DROPS AQUI. Buen trabajo!

Gun-Britt Fredriksson 16.07.2019 - 18:30:

Summer Berries kofta och top, varför är det lika många maskor att lägga upp? Tacksam för svar!

DROPS Design 26.08.2019 kl. 14:47:

Hei Gun-Britt. Dette er to ganske like modeller, bare at det er en jakke og en genser. De starter med samme maskeantallet, men etter vrangborden økes det flere masker på jakken enn på genseren. mvh Drops design

Jana Coufalová 13.01.2019 - 22:55:

Nádherný svetřík, moje barvy :)

Eve 16.12.2018 - 15:57:

Schlicht und trotzdem sehr schön. Würde wohl eine Lieblingsteil!

Ma 12.12.2018 - 21:36:

Skulle göra mindre halsringning.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-14