DROPS / 196 / 23

Inner Circle by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Karisma- tai DROPS Merino Extra Fine -langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL. Suljettuna neuleena neulottu myssy DROPS Karisma- tai DROPS Merino Extra Fine -langasta. Työssä on kirjoneuletta.

DROPS Design: Malli u-869
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

KOKO SETTI:
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Pään ympärys: 56/58 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
500-550-600-650-750-800 g väriä 54, beigekirjava
150-200-200-200-250-250 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä
Tai:
Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE (kuuluu lankaryhmään B):
500-550-600-650-700-750 g väriä 07, vaaleanruskea
150-200-200-200-200-250 g väriä 15, vaalea harmaanvihreä

500-550-600-650-700-750 g väriä 54, beigekirjava
100-150-150-150-150-200 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä
Tai:
Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE (kuuluu lankaryhmään B):
450-500-550-600-650-750 g väriä 07, vaaleanruskea
100-100-150-150-150-150 g väriä 15, vaalea harmaanvihreä

MYSSY:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: n. 56/58 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
50 g väriä 54, beigekirjava
100 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä
Tai:
Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE (kuuluu lankaryhmään B):
50 g väriä 07, vaaleanruskea
100 g väriä 15, vaalea harmaanvihreä

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm, sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 40 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (22)

Saat tämän mallin langat alkaen 35.10€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Pusero: Katso ruutupiirros A.1.
Myssy: Katso ruutupiirrokset A.2 ja A.3. Katso halutun kuvion piirros.
Kaikki silmukat neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI (kirjoneule):
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

KOROTUS:
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen ensimmäiseen silmukkaan (= keskitaka). Neulo työn oikealta puolelta oikeaa, kunnes olet neulonut 11-11-12-13-13-14 silmukkaa merkkilangan ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 22-22-24-26-26-28 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 33-33-36-39-39-42 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 44-44-48-52-52-56 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 55-55-60-65-65-70 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 66-66-72-78-78-84 silmukkaa nurin, käännä työ ja neulo oikeaa kerroksen vaihtumiskohtaan asti.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 108 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 16) = 6,8. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 6. ja joka 7.silmukka yhteen.
Lisäykset tehdään 1 langankierrolla n. joka 7.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 108-116-120-124-128-132 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 vaalean harmaanvihreällä langalla. Neulo 1 kerros oikein. Vaihda beigekirjavaan lankaan. Neulo nyt joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes työn pituus on 3 cm. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 16-19-19-20-20-20 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 92-97-101-104-108-112 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 20-22-32-36-39-42 silmukkaa = 112-119-133-140-147-154 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Tee nyt korotus taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (lue KOROTUS).

KAARROKE:
Neulo mallineuletta piirroksen A.1 (= 7 silmukkaa) mukaisesti = 16-17-19-20-21-22 mallikertaa kerroksella (aloita mallineule piirroksen halutun koon nuolen kohdalta). Lue NEULOMISVINKKI ja TARKISTA NEULETIHEYS! Jatka mallineuletta suljettuna neuleena tähän tapaan. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 288-306-342-360-378-396 silmukkaa. Työn pituus on nyt 23-24-24-24-24-24 cm.
Koko S on nyt valmis, jatka neulomista seuraavan katkelman ohjeen mukaisesti.
Neulo koissa M, L, XL, XXL ja XXXL seuraavasti:
Koot M, L ja XL:
Neulo sileää neuletta beigekirjavalla langalla, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 25-27-28 cm. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 24-24-24 cm, lisää tasavälein 14-6-20 silmukkaa = 320-348-380 silmukkaa. Jatka neulomista seuraavan katkelman ohjeen mukaisesti.
Koot XXL ja XXXL:
Neulo sileää neuletta beigekirjavalla langalla, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 30-32 cm. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 24-24 cm, lisää tasavälein 11-14 silmukkaa, ja kun työn pituus on 27-29 cm, lisää tasavälein 11-14 silmukkaa = 400-424 silmukkaa. Jatka neulomista seuraavan katkelman ohjeen mukaisesti.

KAIKKI KOOT:
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 42-46-50-56-60-65 silmukkaa kuten aiemmin (= puolikas takakappale), siirrä seuraavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 84-92-100-112-120-130 silmukkaa (= etukappale), siirrä seuraavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 42-46-50-56-60-65 silmukkaa kuten aiemmin (= puolikas takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 184-200-220-244-264-288 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle (= 92-100-110-122-132-144 silmukkaa merkkilankojen välissä sekä takakappaleessa että etukappaleessa).
Neulo beigekirjavalla langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros (n. 2 cm välein) yhteensä 10 kertaa kummassakin sivussa = 224-240-260-284-304-328 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-24-24-25-25-25 cm, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 60-64-68-72-76-84 silmukkaa = 284-304-328-356-380-412 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo 4 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 68-76-84-88-92-96 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle (= keskellä hihan alla). Neulo beigekirjavalla langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. joka 8.-6.-5.-4.-4.-4.kerros yhteensä 12-15-18-19-20-21 kertaa = 44-46-48-50-52-54 silmukkaa. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 38-36-35-34-33-31 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 12-14-16-18-20-22 silmukkaa = 54-60-64-68-72-76 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).
Hihan pituus jakokohdasta alaspäin mitattuna on n. 42-40-39-38-37-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

-------------------------------------------------------

MYSSY: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Myssy voidaan neuloa 2 eri piirroksen mukaisesti. Mikäli haluat tehdä ison puukuvion, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Jos haluat tehdä pienemmän puukuvion, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti.

Luo 124 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 beigekirjavalla langalla. Neulo 1 kerros oikein. Vaihda vaalean harmaanvihreään lankaan. Neulo 4 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4, neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 16 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) (kaventaminen/lisääminen tasavälein) = 108 silmukkaa. Neulo nyt mallineuletta piirroksen A.2 tai A.3 (= 18 silmukkaa) mukaisesti (valitse joko ison tai pienen puukuvion piirros) = yhteensä 6 mallikertaa kerroksella. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.2/A.3 loppuun, työssä on 12 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä se loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on n. 24 cm.

Piirros

= beigekirjava
= vaalea harmaanvihreä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä
= neulomissuunta
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen

Jean 15.03.2019 - 01:14:

It's the first time I've made a top down Jumper. What type of cast on do you suggest for the neck?

DROPS Design 15.03.2019 kl. 08:58:

Dear Jean, you can use your usual way to cast on, make sure that the cast on edge will not be too tight, depending on how you are casting on sts, you can use a larger needle if required. Happy knitting!

Birgit 06.02.2019 - 14:37:

Wenn ich den Pullover aus dickerem Garn (Drops Air) stricken möchte, und eigentlich Größe XXL habe, in welcher Größe stricke ich dann die Anleitung? Oder geht das gar nicht umzurechnen?

DROPS Design 06.02.2019 kl. 16:17:

Liebe Birgit, DROPS Air gehört zur Garngruppe C hat eine andere Maschenprobe und steht hier nicht als Alternative zu Garngruppe B wie Merino oder Karisma - Sky könnte aber eine gute alternative, etwas ähnlich zu Air und Garngruppe B. Viel Spaß beim stricken!

Liliane 02.02.2019 - 22:10:

A une début de l\'encolure : diminutions puis augmentations juste après ?? A combien de rangs d\'écart ?\r\n\r\nPour tricoter la rehausse dos en rangs raccourcis : a combien de rangs après les côtes 2/2 ?\r\nMerci

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:56:

Bonjour Liliane, après les côtes, on tricote 1 tour endroit en répartissant des augmentations ou des diminutions en fonction de la taille = 92-112 m, puis on tricote encore 1 tour endroit en augmentant à 112-154 m. On tricote ensuite la réhausse tout de suite après, soit 2 rangs après les côtes. Bon tricot!

Fabienne Jaulin 10.01.2019 - 19:30:

Bonjour, Je suis prête à commander ma laine et en voyant le nuancier sur le site de Kalidou, j'ai un énorme doute. Pouvez-vous me confirmer les coloris que l'on voit sur le pull porté par le mannequin? Vous indiquez un coloris 54 beige brun comme couleur principale, mais moi, quand je regarde le nuancier, je vois un coloris 64 gris violet. Quelles couleurs dois-je commander pour faire exactement le même pull que celui porté par le mannequin? Merci d'avance!

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:13:

Bonjoru Mme Jaulin, les couleurs Karisma utilisées pour ce pull sont bien les couleurs 54 et 69. N'hésitez pas à demander conseil -même par mail ou téléphone - à votre magasin pour changer les couleurs à votre convenance. Bon tricot!

Maeve 08.12.2018 - 10:48:

I'm buying yarn for this project and am wondering if I could get away with buying just 312m of yarn for the second colour in size L?

DROPS Design 10.12.2018 kl. 08:38:

Dear Maeve, you will find the total amount of yarn required for the set or each individual piece under the header - see 3rd indications in each yarn, either DROPS Karisma or DROPS Merino Extra Fine. I cannot find anywhere it says 312 m in the 2nd colour in size L. Should you need any assistance choosing the yarn you are welcome to contact your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Judith 06.12.2018 - 20:41:

En nog een vraag: wordt de hoogte van de pas gemeten met of zonder verhoging? Bijvoorbeeld midden achter (met) of midden voor (zonder)?

DROPS Design 09.12.2018 kl. 17:03:

Dag Judith,

Omdat de verhoging optioneel is, meet je de lengte van de pas zonder verhoging; je kunt dus het beste aan de voorkant opmeten.

Judith 03.12.2018 - 16:34:

Ik begrijp niet waarom er in de halsrand (mt M) eerst 19 steken geminderd worden en na één naald weer 22 gemeerderd

DROPS Design 04.12.2018 kl. 12:17:

Dag Judith,

Dit wordt gedaan om de halsrand elastischer te maken.

Fabienne Jaulin 14.11.2018 - 20:38:

Bonjour, Quelles sont les couleurs pour les combinaisons B et C qu'on voit sur la photo? Merci beaucoup!

DROPS Design 14.11.2018 kl. 22:19:

Bonjour Fabienne, les couleurs pour les combinaisons B et C sont comme suit: couleur B - DROPS Merino Extra Fine numeros 5 et 13, couleur C - DROPS Karisma numeros 56 et 11. Bon travail!

DROPS Design 29.10.2018 - 09:36:

Colour alternatives shown are: A) DROPS Karisma 21, 16 B) DROPS Merino Extra Fine 5, 13 C) DROPS Karisma 56, 11 D) DROPS Merino Extra Fine 6, 7

Linn 09.10.2018 - 22:00:

Hvilke farger er brukt på genseren?

DROPS Design 10.10.2018 kl. 07:41:

Hei Linn, Fargene og garntypene som er brukt i genseren er ved siden av fotografiet på toppen av oppskriften. God fornøyelse!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 196-23