DROPS / 196 / 22

Inner Circle Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Merino Extra Fine- tai DROPS Karisma-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli me-150
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-750 g väriä 07, vaaleanruskea
100-100-150-150-150-150 g väriä 15, vaalea harmaanvihreä
Tai:
Garnstudion DROPS KARISMA (kuuluu lankaryhmään B):
500-550-600-650-700-750 g väriä 54, beigekirjava
100-150-150-150-150-200 g väriä 69, vaalea harmaanvihreä

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: Joka kokoon 7 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 41.80€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Kaikki silmukat neulotaan sileänä neuleena.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.
NEULOMISVINKKI (kirjoneule):
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

KOROTUS:
Kiinnitä 1 merkkilanka työn keskelle (= keskelle taakse) seuraavasti: Koossa S: 62.silmukkaan, M: 65 silmukan jälkeen, L: 72 silmukan jälkeen, XL: 76.silmukkaan, XXL: 79 silmukan jälkeen, XXXL: 83 silmukan jälkeen. Neulo työn nurjalta puolelta nurjaa, kunnes olet neulonut 12-12-13-14-14-15 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-26-28-28-30 silmukkaa oikein. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 36-36-39-42-42-45 silmukkaa nurin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 48-48-52-56-56-60 silmukkaa oikein. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 60-60-65-70-70-75 silmukkaa nurin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 72-72-78-84-84-90 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kerroksen silmukat nurin (etureunan silmukat neulotaan oikein).

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI (kaventaminen/lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 124 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 18) = 6,3. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka yhteen (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla).
Lisäykset tehdään 1 langankierrolla n. joka 6.silmukan jälkeen (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = neulo työn oikealta puolelta, kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo lopuksi 1 silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on 1½-2 cm. Seuraavat 6 napinläpeä tehdään aina n. 7½ -8-8-8-8½-9 cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 120-128-132-136-140-144 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 vaalean harmaanvihreällä langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Vaihda vaaleanruskeaan lankaan. Neulo nyt joustinneuletta seuraavasti: 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein, 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 3 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen. Tee oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 18-21-21-21-21-21 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 102-107-111-115-119-123 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 21-23-33-36-39-42 silmukkaa = 123-130-144-151-158-165 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Tee nyt korotus taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (lue KOROTUS).

KAARROKE:
Neulo mallineuletta seuraavasti: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 16-17-19-20-21-22 kpl 7 silmukan mallikertaa), A.2 (= 1 silmukka), neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Lue NEULOMISVINKKI ja TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.1 ja A.2 loppuun, työssä on 299-317-353-371-389-407 silmukkaa.
Työn pituus luomisreunasta mitattuna on nyt 23-24-24-24-24-24 cm.
Koko S on nyt valmis, jatka neulomista seuraavan katkelman ohjeen mukaisesti.
Neulo koissa M, L, XL, XXL ja XXXL seuraavasti:
Koot M, L ja XL:
Neulo vaaleanruskealla langalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 25-27-28 cm. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 24-24-24 cm, lisää tasavälein 13-5-19 silmukkaa = 330-358-390 silmukkaa. Jatka neulomista seuraavan katkelman ohjeen mukaisesti.
Koot XXL ja XXXL:
Neulo vaaleanruskealla langalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on 30-32 cm. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 24-24 cm, lisää tasavälein 11-14 silmukkaa, ja kun työn pituus on 27-29 cm, lisää tasavälein 10-13 silmukkaa = 410-434 silmukkaa. Jatka neulomista seuraavan katkelman ohjeen mukaisesti.

KAIKKI KOOT:
Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: Neulo 47-51-55-61-65-70 silmukkaa kuten aiemmin (= oikea etukappale), siirrä seuraavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 85-92-100-112-120-130 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 47-51-55-61-65-70 silmukkaa kuten aiemmin (= vasen etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 195-210-230-254-274-298 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 51-55-60-66-71-77 silmukan päähän kummastakin reunasta = 93-100-110-122-132-144 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa). Jatka vaaleanruskealla langalla sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 6.kerros (n. 2 cm:n välein) yhteensä 10 kertaa kummassakin sivussa = 235-250-270-294-314-338 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-24-24-25-25-25 cm, neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 57-62-66-74-78-82 silmukkaa = 292-312-336-368-392-420 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein, 5 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-68-74-78-80-82 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 68-76-84-88-92-96 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle (= keskellä hihan alla). Neulo beigekirjavalla langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset n. joka 8.-6.-5.-4.-4.-4.kerros yhteensä 12-15-18-19-20-21 kertaa = 44-46-48-50-52-54 silmukkaa. Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 38-36-35-34-33-31 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 12-14-16-18-20-22 silmukkaa = 54-60-64-68-72-76 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee tarvittaessa 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).
Hihan pituus jakokohdasta alaspäin mitattuna on n. 42-40-39-38-37-35 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Päivitetty nettiin: 31.10.2018
Korjaus: Korotuksen ohje on korjattu siten, että korotus tulee keskelle taakse.

Piirros

= vaaleanruskea
= vaalea harmaanvihreä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä
= neulomissuunta

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 196-22) .

Kommentit / Kysymykset (16)

Marianne Fosseli Nygaard 14.11.2019 - 12:50:

Hei. Hvorfor økes det før vrangbord på armene ? Mvh Marianne.

DROPS Design 14.11.2019 kl. 13:55:

Vrangborden strikkes på mindre pinner og vrangborden trekker seg sammen, derfor har design valgt å ta et antall masker ut. God fornøyelse!

Antje 31.10.2019 - 13:53:

Hallo,ich verstehe die letzte Zunahme beim stricken der Passe für Gr.M nicht,wenn das Muster fertig gestrickt ist ,habe ich 317 Maschen auf der Nadel,bei einer Länge von 24 cm sollen 5 Maschen zugenommen werden ,so dass am Ende 358 Maschen auf der Nadel sind.Selbst wenn ich ich 13,5 und 19 Maschen zunehmen würde ,käme ich nicht auf 358 Maschen.Über Hilfe oder eine für mich verständliche Erläuterung würde ich mich sehr freuen.Vielen Dank.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 14:11:

Liebe Antje, für Größe M wird es 13 Maschen zugenommen, so haben Sie 317 + 13 = 330 Maschen. (Größe L hat: 353 + 5= 358 M). Viel Spaß beim stricken!

Mønster A1 12.08.2019 - 20:39:

Skal begynne å strikke mønster A1 nå, men er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til mønsteret. Under forklaring til oppskriften står det; "alle masker strikkes i glattstrikk. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten". Betyr det store mellom alle disse radene skal det strikkes en pinne med vrangmasker? Får det ikke til å stemme med bildet av modellen.

DROPS Design 20.08.2019 kl. 09:51:

Hej. Diagrammet visar alla pinner, annenhver pinne i diagrammet sticka i rätmaskor och annenhver i vrangmasker så att det blir glattstrikk. Lycka till!

Lina 20.03.2019 - 09:54:

Bonjour, pour l'empiècement, quand vous dite que l'ouvrage devrait mesurer 24cm, vous prenez la mesure où ? au milieu du dos ou sur la bordure ? car avec la rehausse, ça ne donneras pas la même chose... Merci de votre aide

DROPS Design 20.03.2019 kl. 13:30:

Bonjour Lina, les mesures sont prises le long du devant, depuis le rang de montage. Bon tricot!

Anne 16.03.2019 - 13:32:

Om knapphålen ska vara på höger framkant kan man väl inte göra dem i slutet av räta varvet. Blir inte det vänster framkant? Tänker jag fel?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 11:59:

Hej. Du avmaskar för knapphål i slutet av varvet på rätsidan och då hamnar knapphålen på höger framkant (eftersom koftan stickas uppifrån och ner). Lycka till!

Tiina Jokiniemi 18.02.2019 - 06:46:

Mikä idea on pääntien reunuksessa että ensin kavennetaan ja sitten lisätän silmukoita käytännössä sama määrä?

Cecilie 07.02.2019 - 14:15:

Hvis jeg gerne vil strikke denne cardigan uden farvemønster, hvor meget garn skal jeg så beregne i grundfarven? Jeg skal strikke XXXL

DROPS Design 07.02.2019 kl. 15:49:

Hej Cecilie, Du skal nu nok bruge samme antal nøgler (det er muligt at du kan spare 1, men det er jo synd at få for lidt garn) God fornøjelse!

Marja De Haan 17.01.2019 - 12:21:

Dank voor het snelle antwoord, maar ik zou het graag rond willen breien en dan doorknippen, kan dat ook met dit patroon? En hoe kan ik dat dan doen. Alvast bedankt

Marja De Haan 16.01.2019 - 18:21:

Kan dit vest ook rond gebreid worden? Hoe kan ik dat het beste doen? Brei meestal van beneden naar boven, dus dit zou de eerste keer top down worden. Hoop op een antwoord. Dank je wel alvast.

DROPS Design 17.01.2019 kl. 09:47:

Dag Marja,

Dit vest wordt inderdaad in de rondte gebreid op de rondbreinaald van boven naar beneden. Omdat het een vest is met een sluiting midden voor brei je heen en weer op de rondbreinaald. Rechte naalden zijn niet geschikt voor dit patroon, omdat je anders in de knel komt met de steken op het moment dat de mouwen en het lijf van elkaar gescheiden worden.

Karin 17.10.2018 - 21:45:

Kanske har jag orangutangarmar, men 37 cm ärm räckte mig bara till just under armbågen. 56 cm var mer lagom.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 196-22