DROPS / 197 / 34

Simple Mind Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku 3-kertaisesta DROPS Kid-Silk -langasta. Työssä on raglanlinjat ja helmineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ks-136
Lankaryhmä A + A + A tai D
-------------------------------------------------------

Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS KID-SILK (kuuluu lankaryhmään A):
100-125-125-125-150-150 g väriä 05, kanerva
100-125-125-125-150-150 g väriä 12, beige
100-125-125-125-150-150 g väriä 15, tummanruskea

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
14 silmukkaa helmineuletta leveyssuunnassa ja 22 kerrosta korkeussuunnassa, 3-kertaisella Kid-Silk -langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan: Helmineuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 6 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, helmineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 522: 5-5-5-5-6-6 kpl.

Kommentit (7)

Saat tämän mallin langat alkaen 59.40€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Piirros näyttää mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAKSINKERTAINEN HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo oikeat silmukat oikein ja nurjat silmukat nurin.
3.KERROS: Neulo oikeat silmukat nurin ja nurjat silmukat oikein.
4.KERROS: Kuten 2.kerros.
Toista kerroksia 1.-4.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää piirroksen A.1 jokaisen mallikerran kummallekin puolelle 1 silmukka (= työhön lisätään yhteensä 8 silmukkaa).
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan kaksinkertaista helmineuletta.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 74 silmukkaa) miinus etureunat ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 7) = 9,4.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen joka 9. ja joka 10.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkiä edeltää 4 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 4 silmukkaa helmineuletta (= merkki on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli.

NAPINLÄVET (ylhäältä alas):
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, näin: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä. Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 3 cm. Seuraavat 4-4-4-4-5-5 napinläpeä tehdään aina n. 10 cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla. Koko työ neulotaan 3-kertaisella Kid-Silk -langalla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Käytä kaikkia värejä yhtaikaa (= 3-kertainen lanka) ja luo 74-78-82-82-86-94 silmukkaa pyöröpuikolle nro 5. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta. Neulo sitten joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 4 reunasilmukkaa AINAOIKEAA (lue selitys yllä), neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin), kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein, 4 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 4 cm. Muista tehdä NAPINLÄPI! Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 7 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) (lisääminen tasavälein)) = 81-85-89-89-93-101 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6.

KAARROKE:
Neulo nyt mallineuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 4 reunasilmukkaa ainaoikeaa, 8-9-10-10-11-13 silmukkaa KAKSINKERTAISTA HELMINEULETTA (lue selitys yllä) (= vasen etukappale), tee 1 langankierto puikolle, A.1 (= 6 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, neulo 8 silmukkaa kaksinkertaista helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.1, tee 1 langankierto puikolle, neulo 17-19-21-21-23-27 silmukkaa kaksinkertaista helmineuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, A.1, tee 1 langankierto puikolle, neulo 8 silmukkaa kaksinkertaista helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.1, tee 1 langankierto puikolle, neulo 8-9-10-10-11-13 silmukkaa kaksinkertaista helmineuletta (= oikea etukappale), 4 reunasilmukkaa ainaoikeaa. TARKISTA NEULETIHEYS! RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis = 89-93-97-97-101-109 silmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 22-23-25-27-29-31 kertaa = 257-269-289-305-325-349 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes etureunan pituus luomisreunasta mitattuna on 27-29-31-33-34-36 cm.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 37-39-42-44-47-51 silmukkaa kuten aiemmin (= vasen etukappale), luo 5-5-7-7-9-9 silmukkaa (= sivussa hihan alla), siirrä seuraavat 58-60-64-68-72-76 silmukkaa apulangalle (= hiha), neulo seuraavat 67-71-77-81-87-95 silmukkaa (= takakappale), luo 5-5-7-7-9-9 silmukkaa (= sivussa hihan alla), siirrä seuraavat 58-60-64-68-72-76 silmukkaa apulangalle (= hiha), neulo loput 37-39-42-44-47-51 silmukkaa (= oikea etukappale). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 151-159-175-183-199-215 silmukkaa. Jatka kaksinkertaista helmineuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kuten aiemmin, kunnes työn pituus on 36-36-36-36-37-37cm. Päätä silmukat siten miltä ne näyttävät. Tee tarvittaessa 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierto päätetään kuten muut silmukat). Työn pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 68-70-72-74-76-78 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 58-60-64-68-72-76 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 6 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 5-5-7-7-9-9 silmukasta 1 silmukka = 63-65-71-75-81-85 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki keskeltä hihan alta poimittujen 5-5-7-7-9-9 silmukan keskelle. Neulo kaksinkertaista helmineuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 3.-3.-2.-2.-2.-1.kerros 4-9-4-11-24-1 kertaa ja joka 4.-4.-3.-3.-3.-2.kerros 14-9-17-11-1-25 kertaa = 27-29-29-31-31-33 silmukkaa. Jatka helmineuletta, kunnes työn pituus on 35-33-32-30-29-28 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5-7-7-9-9-11 silmukkaa = 32-36-36-40-40-44 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 5 ja neulo 4 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava! Hihan pituus on n. 39-37-36-34-33-32 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Kommentit (7)

Näppäile kommenttisi tähän!

Rolijn 29.01.2019 - 12:45:

Hallo! Mir ist nicht ganz deutlich wie viel Wolle ich für Größe S benötige. 900 gramm? Vielen Dank für eine kurze Info! :-)

DROPS Design 29.01.2019 kl. 12:54:

Liebe Frau Rolijn, Für Grösse S brauchen Sie 100 g in jede Farbe 05, 12 und 15, ie 4 Knäuel Farbe 05 + 4 Knäuel Farbe 12 + 4 Knäuel Farbe 15 in DROPS Kid-Silk. Viel Spaß beim stricken!

Pascale 16.11.2018 - 08:23:

Bonjour, Je m'étonne de la petite quantité de laine demandée pour ce modèle. Sachant que le fils est tricoté triple, cela fait un gilet avec uniquement 3 grosses pelotes (triple fils) soit environ 167 m X 3 = 501 m. N'y-a-t-il pas une erreur? Belle journée

DROPS Design 16.11.2018 kl. 09:57:

Bonjour Pascale, DROPS Kid-Silk se présente sous forme de pelotes de 25 g/200 m. Ainsi, en taille S, il vous faudra un total de 300 g soit 300/25 g la pelote = 12 pelotes (4 de chaque couleur) de 200 m chacune. Bon tricot!

Karin 31.10.2018 - 19:48:

Har följt instruktionerna för ok och börjat på raglan. Efter första ökningen står det ”Fortsätt så och öka till raglan på vartannat varv totalt 22-23-25-27-29-31 ggr”. Fortsätt hur då? Med samma instruktioner för ok och raglan? Nästa omgång har jag ju 8 nya maskor, så den initiala instruktionen för ok och raglan funkar ju inte.

DROPS Design 01.11.2018 kl. 15:37:

Hej Karin, jo du ökar alltid på samma ställe (på varje sida av A.1) de nya maskorna stickas in i moss-stickningen. Lycka till!

Gabi 08.10.2018 - 18:33:

Ich würde sehr gerne die Anleitung hierzu ausdrucken, aber es wird nur die Seite mit dem Zubehör für die Arbeit ausgedrückt. Könnt Ihr das bitte klären... vielen Dank

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:06:

Liebe Gabi, wir könnten gerade diese Anleitung erfolgreich ausdrücken. Beachten Sie in den Drückereinstellungen, daß alle Seiten ausgedrückt werden - Versuchen Sie zudem, den Browsercache und Cookies zu löschen. Sollte all das nichts ändern, sagen Sie uns bitte Bescheid , welchen Browser Sie benutzen.

Solveig 31.08.2018 - 16:52:

Hej, Virkelig flot jakke! Har I et forslag til 3 farver, så jakken får et rødligt eller blåligt look?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:42:

Hej Solveig, Det rødlige kunne være DROPS Kid-Silk fv 13+17+14. Det blålige look kunne være DROPS Kid-Silk fv 21+08+07. Se farverne her: DROPS Kid-Silk

Helle 06.08.2018 - 18:02:

Skøn jakke før overtøjet skal i brug

Monique 12.07.2018 - 14:07:

Eine zeitlose schöne Jacke, die nicht nur im Winter toll ist. Hoffentlich kommt sie mit in das Sortiment!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 197-34