DROPS / 197 / 34

Simple Mind Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i 3 tråder DROPS Kid-Silk. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med perlestrikk. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell ks-136
Garngruppe A + A + A eller D
-------------------------------------------------------

100-125-125-125-150-150 g farge 05, lyng
100-125-125-125-150-150 g farge 12, beige
100-125-125-125-150-150 g farge 15, mørk brun

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
14 masker i bredden og 22 pinner i høyden med perlestrikk og 3 tråder Kid-Silk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 6: til perlestrikk.
DROPS RUNDPINNER NR 6: lengde på 40 cm og 80 cm til selve plagget i perlstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 5: til vrangbord.
DROPS RUNDPINNE NR 5: lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 522: 5-5-5-5-6-6 stk.

fra 33.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 33.00 kr /25g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 33.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 396kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

PERLESTRIKK (dobbel i høyden):
1.PINNE/OMGANG: * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-*.
2.PINNE/OMGANG: Rett over rett og vrang over vrang.
3.PINNE/OMGANG: Vrang over rett og rett over vrang.
4.PINNE/OMGANG: Som 2.omgang.
Gjenta 1. til 4.pinne/omgang oppover.

RAGLAN:
Det økes 1 maske på hver side av hver A.1 (= 8 masker økt på pinnen).
Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd, slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene inn i perlestrikk (dobbel i høyden).

ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 74 masker) minus stolpene og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 7) = 9,4.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselsvis hver 9. og 10.maske og det økes ikke over stolpene. På neste pinne strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av masken med merke i slik: Strikk til det gjenstår 4 masker før merket, strikk 2 masker rett sammen, 4 masker perlestrikk (= merket sitter midt mellom disse maskene), ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løst den løse masken over masken som ble strikket.

KNAPPHULL (ovenfra og ned):
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen (fra retten) slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull. Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 3 cm. Deretter felles de 4-4-4-4-5-5 neste med ca 10 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner. Hele arbeidet strikkes i 3 tråder Kid-Silk.

HALSKANT:
Legg opp 74-78-82-82-86-94 masker på rundpinne 5 med 1 tråd Kid-Silk i hver farge (= 3 tråder). Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Nå strikkes det vrangbord fra retten slik: 4 stolpemasker RILLE - les forklaring over, (2 rett/ 2 vrang) til det gjenstår 6 masker på pinnen, 2 rett, 4 stolpemasker rille. Fortsett vrangborden slik til arbeidet måler 4 cm – Husk KNAPPHULL! Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 7 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS (jevn fordeling) = 81-85-89-89-93-101 masker. Strikk 1 pinne rett tilbake fra vrangen. Bytt til rundpinne 6.

BÆRESTYKKE:
Nå strikkes det mønster fra retten slik: 4 stolpemasker rille, 8-9-10-10-11-13 masker PERLESTRIKK (dobbel i høyden) – les forklaring over, (= venstre forstykke), lag 1 kast om pinnen, A.1 (= 6 masker), lag 1 kast om pinnen, 8 masker perlestrikk (= ermet), lag 1 kast om pinnen, A.1, lag 1 kast om pinnen, 17-19-21-21-23-27 masker perlestrikk (= bakstykke), lag 1 kast om pinnen, A.1, lag 1 kast om pinnen, 8 masker perlestrikk (= ermet), lag 1 kast om pinnen, A.1, lag 1 kast om pinnen, 8-9-10-10-11-13 masker perlestrikk (= høyre forstykke), 4 stolpemasker rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Første økning til RAGLAN – les forklaring over, er nå ferdig = 89-93-97-97-101-109 masker. Fortsett slik og øk til raglan på hver 2.pinne totalt 22-23-25-27-29-31 ganger = 257-269-289-305-325-349 masker. Fortsett videre til arbeidet måler 27-29-31-33-34-36 cm fra oppleggskanten og ned langs stolpen midt foran.
Neste pinne fra retten strikkes slik: Strikk som før over de første 37-39-42-44-47-51 maskene (= venstre forstykke), legg opp 5-5-7-7-9-9 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), sett de neste 58-60-64-68-72-76 maskene på en tråd (= erme), strikk de neste 67-71-77-81-87-95 maskene (= bakstykke), legg opp 5-5-7-7-9-9 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), sett de neste 58-60-64-68-72-76 maskene på en tråd (= erme), strikk de resterende 37-39-42-44-47-51 maskene (= høyre forstykke). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 151-159-175-183-199-215 masker. Fortsett med 4 stolpemasker i rille og perlestrikk (dobbel i høyden) som før til arbeidet måler 36-36-36-36-37-37cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. For å unngå at avfellingskanten strammer kan det lages et kast etter ca hver 4.maske (kastet felles av som en egen maske). Arbeidet måler ca 68-70-72-74-76-78 cm fra skulderen og ned.

ERMER:
Sett de 58-60-64-68-72-76 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne/settpinner 6 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 5-5-7-7-9-9 nye maskene som ble lagt opp i siden under erme = 63-65-71-75-81-85 masker. Sett et merke i den midterste av de 5-5-7-7-9-9 nye maskene i siden under ermene. Fortsett med perlestrikk rundt. Når arbeidet måler 2 cm felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 3.-3.-2.-2.-2.-1.omgang 4-9-4-11-24-1 ganger og på hver 4.-4.-3.-3.-3.-2.omgang 14-9-17-11-1-25 ganger = 27-29-29-31-31-33 masker. Fortsett med perlestrikk til arbeidet måler 35-33-32-30-29-28 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere hals og lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett der det økes 5-7-7-9-9-11 masker jevnt fordelt = 32-36-36-40-40-44 masker. Bytt til settpinner 5 og strikk vrangbord (2 rett/ 2 vrang) i 4 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang. Pass på at avfellingskanten ikke strammer! Ermet måler ca 39-37-36-34-33-32 cm. Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, rett far vrangen

Marion 25.02.2019 - 11:43:

Hallo, auf dem Bild mit der jüngeren Frau wirkt der Halsausschnitt größer als bei der älteren Frau. Ich möchte ihne gerne so stricken wie bei der älteren Frau. Für welchen Ausschnitt ist die Anleitung geschrieben?

DROPS Design 25.02.2019 kl. 12:44:

Liebe Marion, beide Frauen tragen hier dieselbe Jacke. Viel Spaß beim stricken!

Rolijn 29.01.2019 - 12:45:

Hallo! Mir ist nicht ganz deutlich wie viel Wolle ich für Größe S benötige. 900 gramm? Vielen Dank für eine kurze Info! :-)

DROPS Design 29.01.2019 kl. 12:54:

Liebe Frau Rolijn, Für Grösse S brauchen Sie 100 g in jede Farbe 05, 12 und 15, ie 4 Knäuel Farbe 05 + 4 Knäuel Farbe 12 + 4 Knäuel Farbe 15 in DROPS Kid-Silk. Viel Spaß beim stricken!

Pascale 16.11.2018 - 08:23:

Bonjour, Je m'étonne de la petite quantité de laine demandée pour ce modèle. Sachant que le fils est tricoté triple, cela fait un gilet avec uniquement 3 grosses pelotes (triple fils) soit environ 167 m X 3 = 501 m. N'y-a-t-il pas une erreur? Belle journée

DROPS Design 16.11.2018 kl. 09:57:

Bonjour Pascale, DROPS Kid-Silk se présente sous forme de pelotes de 25 g/200 m. Ainsi, en taille S, il vous faudra un total de 300 g soit 300/25 g la pelote = 12 pelotes (4 de chaque couleur) de 200 m chacune. Bon tricot!

Karin 31.10.2018 - 19:48:

Har följt instruktionerna för ok och börjat på raglan. Efter första ökningen står det ”Fortsätt så och öka till raglan på vartannat varv totalt 22-23-25-27-29-31 ggr”. Fortsätt hur då? Med samma instruktioner för ok och raglan? Nästa omgång har jag ju 8 nya maskor, så den initiala instruktionen för ok och raglan funkar ju inte.

DROPS Design 01.11.2018 kl. 15:37:

Hej Karin, jo du ökar alltid på samma ställe (på varje sida av A.1) de nya maskorna stickas in i moss-stickningen. Lycka till!

Gabi 08.10.2018 - 18:33:

Ich würde sehr gerne die Anleitung hierzu ausdrucken, aber es wird nur die Seite mit dem Zubehör für die Arbeit ausgedrückt. Könnt Ihr das bitte klären... vielen Dank

DROPS Design 09.10.2018 kl. 09:06:

Liebe Gabi, wir könnten gerade diese Anleitung erfolgreich ausdrücken. Beachten Sie in den Drückereinstellungen, daß alle Seiten ausgedrückt werden - Versuchen Sie zudem, den Browsercache und Cookies zu löschen. Sollte all das nichts ändern, sagen Sie uns bitte Bescheid , welchen Browser Sie benutzen.

Solveig 31.08.2018 - 16:52:

Hej, Virkelig flot jakke! Har I et forslag til 3 farver, så jakken får et rødligt eller blåligt look?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:42:

Hej Solveig, Det rødlige kunne være DROPS Kid-Silk fv 13+17+14. Det blålige look kunne være DROPS Kid-Silk fv 21+08+07. Se farverne her: DROPS Kid-Silk

Helle 06.08.2018 - 18:02:

Skøn jakke før overtøjet skal i brug

Monique 12.07.2018 - 14:07:

Eine zeitlose schöne Jacke, die nicht nur im Winter toll ist. Hoffentlich kommt sie mit in das Sortiment!

Kommentér oppskrift DROPS 197-34