DROPS / 195 / 16

Canari by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-871
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

500-550-600-650-700-800 g väriä 79, sitruuna

-------------------------------------------------------

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 40 cm ja 80 cm, ainaoikeinneulottuihin renuksiin.

Kommentit (15)

Saat tämän mallin langat alkaen 27.00€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Katso halutun koon piirros (A.2). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 88 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 10) = 8,8.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 9.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivulisäykset):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus, kaarroke ja etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.
HUOM: Kaikki kaarrokkeen ja etu-/takakappaleen silmukkaluvut on laskettu piirroksen A.3 mallikerran perusteella = 16 silmukkaa, piirroksen A.3 mallikerran silmukkaluku vaihtelee kuitenkin 16 ja 17 silmukan välillä. Mikäli olet juuri neulonut piirroksen A.3 1.-2.-5. tai 6.kerroksen, työssä on 4 silmukkaa enemmän.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 88-88-92-96-104-104 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3,5 Karisma-langalla. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 10-10-6-22-14-14 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 98-98-98-118-118-118 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Ensimmäinen kerros neulotaan seuraavasti: Neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 5-5-5-15-15-15 silmukkaa), A.3 (= 16 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, neulo 12 silmukkaa sileää neuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 16 silmukkaa), A.2 (= 5-5-5-15-15-15 silmukkaa), A.3 (= 16 silmukkaa), tee 1 langankierto puikolle, neulo 12 silmukkaa sileää neuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, A.3 (= 16 silmukkaa). Työssä on nyt 106-106-106-126-126-126 silmukkaa.
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Eli tee etu- ja takakappaleen kummassakin reunassa lisäykset piirroksen A.2 mukaisesti. Tee hihojen kummassakin reunassa lisäykset 1 langankierrolla sileän neuleen silmukoiden molemmin puolin. Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros. Lisäyskerrosta seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein (työhön muodostuu reikiä) ja lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Hihojen lisätyt silmukat neulotaan kuitenkin kiertäen oikein (jottei muodostuisi reikiä) ja lisätyt silmukat neulotaan hihoissa sileänä neuleena. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 250-250-250-270-270-270 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, eli neulo piirroksen A.2 mukaisesti. Aina kun olet neulonut 10 kerrosta, etu- ja takakappaleeseen tulee 1 mallikerta pitsineuletta enemmän.
Kun olet tehnyt piirroksen A.3 mallineuleen kummallekin puolelle yhteensä 24-29-34-34-39-44 lisäystä, työssä on 290-330-370-390-430-470 silmukkaa ja työn pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 19-22-26-26-30-33 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo 69-79-89-99-109-119 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 60-70-80-80-90-100 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 85-95-105-115-125-135 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 60-70-80-80-90-100 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-6-8-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 16 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 182-202-222-246-266-290 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun, eli kummankin hihan alapuolelle luotujen 6-6-6-8-8-10 silmukan keskelle. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, lisäykset tehdään myöhemmin näiden merkkilankojen kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo ensimmäinen kerros näin: Neulo 3-3-3-4-4-5 silmukkaa sileää neuletta, jatka seuraavilla 16 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.4A (= 9 silmukkaa) mukaisesti, neulo seuraavilla 30-40-50-60-70-80 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4B mukaisesti (= 3-4-5-6-7-8 kpl 10 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.4C (= 14 silmukkaa) mukaisesti, jatka seuraavilla 16 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta, neulo 6-6-6-8-8-10 silmukkaa sileää neuletta (merkkilanka on näiden 6-6-6-8-8-10 silmukan keskellä), jatka seuraavilla 16 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.4A (= 9 silmukkaa) mukaisesti, neulo seuraavilla 30-40-50-60-70-80 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4B mukaisesti (= 3-4-5-6-7-8 kpl 10 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.4C (= 14 silmukkaa) mukaisesti, jatka seuraavilla 16 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta ja neulo lopuksi 3-3-3-4-4-5 silmukkaa sileää neuletta.
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 4 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) = työhön lisättiin 4 silmukkaa. Toista tällaiset lisäykset 6-6-5-6-5-5 cm välein yhteensä 5 kertaa = 202-222-242-266-286-310 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 35-34-32-34-32-31 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), tai neulo kunnes työ on halutun pituinen, lopeta kuitenkin neulominen kokonaisen mallikerran jälkeen. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä). Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 4. Päätä silmukat oikein silmukoin ja ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-70-80-80-90-100 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-6-8-8-10 silmukasta 1 silmukka = 66-76-86-88-98-110 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskeltä hihan alta poimittujen 6-6-6-8-8-10 silmukan keskelle ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2-1-1-1-1-1 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 1-2-3-3-4-7 kertaa = 64-72-80-82-90-96 silmukkaa. Toista sitten kavennukset 3½-2½-2-2-1½-1 cm välein yhteensä 12-15-18-18-21-23 kertaa = 40-42-44-46-48-50 silmukkaa jäljellä työssä. Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 46-44-40-40-37-35 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet), tai neulo kunnes työ on halutun pituinen. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 4 kerrosta ainaoikeaa. Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 4. Päätä silmukat oikein silmukoin ja ole tarkkana, että päätösreunasta tulee joustava. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 47-45-41-41-38-36 cm. Neulo toinen hiha samoin.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 03.10.2018
Korjaus: Piirroksen A.3 mallineule neulotaan etu- ja takakappaleessa piirroksen A.4 mallineuleen molemmin puolin.
Päivitetty nettiin: 30.01.2019
Korjaus: Hihojen langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä

= neulo 3 silmukkaa oikein, vedä ensimmäiseksi neulottu silmukka 2 viimeisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu kahden muun silmukan ympäri (= työstä kapeni 1 silmukka)
= ei enää silmukka, jätä tämä ruutu väliin ja siirry piirroksen seuraavaan merkkiin
= 1 mallikerta, tästä näet miten pitsineuleen mallikerrat jatkuvat toistensa yläpuolella

Kommentit (15)

Näppäile kommenttisi tähän!

Hilary Rimmer 11.02.2019 - 17:26:

Maybe I’m losing it but when I count the number of stitches in Chart A 3 I make 17 stitches. I’m struggling getting started. Can you help?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:46:

Dear Mrs Rimmer, on first row in A.3 you work over 16 sts, but due to the small lace cable, the number of sts will vary between 17 (after you have worked the YO) and 16 (when you have decreased 1 stitch) - see video below how to work this cable. Happy knitting!

Magda 29.01.2019 - 23:33:

Dzień dobry, czy narzuty po każdej stronie rękawów mają być przerabiane w kolejnym rzędzie jako przekręcone? Nie ma tam dziurek? Pozdrawiam.

DROPS Design 30.01.2019 kl. 10:18:

Witaj Magdo, z rysunku wynika, że masz rację, w opisie jest inaczej. Zgłoszę zapytanie i w razie pomyłki zostanie naniesiona korekta. Jeżeli Ci się spieszy, przerabiaj te 4 o. (narzuty z każdej strony rękawa) przekręcone. Pozdrawiam i powodzenia

J Hofbauer 27.12.2018 - 17:39:

Har hittat förklaringen och stickar de 4 maskorna i rätstickning detta första varv. Gott nytt år!

J Hofbauer 27.12.2018 - 09:25:

Kan ni förklara okets första varv. Skall ökas till 106 men jag får 110.

Marita Hofbauer 27.12.2018 - 08:25:

Jag är inte en spammer och det är länge sedan jag var härinne.

Pamela Maxfield 14.11.2018 - 01:59:

How do I print this pattern.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 09:05:

Dear Mrs Maxfield, just click on the icon "print" to launch printing. Happy knitting!

Doris 07.10.2018 - 10:55:

Der Pullover ist fertig und sehr schön geworden. Sitzt perfekt und sieht klasse aus. Das Stricken hat auch Spaß gemacht. Danke für die schönen Anleitungen.

Doris 22.09.2018 - 18:03:

Liebes Team, bei der Beschreibung des Rumpfteils muß es am Ende des 2. Abschnitts heißen: "..A.4C (= 14 Maschen), A.3 ÜBER DIE NÄCHSTEN 16 MASCHEN und enden mit 3-3-3-4-4-5 Maschen glatt rechts." A.3 fehlt in der Beschreibung. Liebe Grüße, Doris

DROPS Design 24.09.2018 kl. 08:34:

Liebe Doris, Sie sind ja recht, A.3 fehlt vor den letzten Maschen glatt rechts. Unser Designteam wird das mal korrigieren. Danke für den Hinweis, viel Spaß beim stricken!

Els Van Vinken 25.08.2018 - 13:07:

Hoi, Ik wil graag patroonriem 195-15 gaan breien. Helaas kan ik alleen de trui 194 printen. Is dit niet mogelijk of doe ik iets fout? Bij voorbaat dank, Els

DROPS Design 29.08.2018 kl. 12:30:

Dag Els, Het patroon is inmiddels vertaald naar het Nederlands en ik heb het zojuist voor je toegevoegd. Je kunt het hier vinden. Veel breiplezier!

Таtyana 25.08.2018 - 09:44:

Дуже цікава модель! Чи можна переклад українською? Вже почала в'язати. Просто по схемі, але реглан не дуже вмію.

DROPS Design 26.08.2018 kl. 16:47:

Dear Tatyana, we still don't have the option to translate to Ukranian.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-16