DROPS / 195 / 16

Canari by DROPS Design

Strikket genser med raglan i DROPS Karisma. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med hullmønster. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell u-871
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

500-550-600-650-700-800 g farge 79, sitron

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: lengde på 40 cm og 80 cm til rillekanter.

fra 15.60 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 15.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 15.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 156kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.4. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.2). Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 88 masker) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 10) = 8,8.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 9.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder økningene i sidene på bolen):
Start 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de økte maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER PLAGGET:
Halskant, bærestykke og bol strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner, ovenfra og ned.
Vær oppmerksom på at alle maskeantall som er oppgitt på bærestykke og bol er beregnet ut fra at A.3 = 16 masker, men A.3 veksler mellom 16 og 17 masker. Dersom du akkurat har strikket 1.-2.-5. eller 6.rad i A.3 når et maskeantall oppgis har du 4 masker mer på pinnen.

HALSKANT:
Legg opp 88-88-92-96-104-104 masker på liten rundpinne 3,5 med Karisma. Strikk A.1. Etter A.1 strikkes det 1 omgang rett der det økes 10-10-6-22-14-14 masker jevnt fordelt - les ØKETIPS-1 = 98-98-98-118-118-118 masker. Bytt til rundpinne 4 og strikk bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Første omgang strikkes slik: Strikk A.2 (= 5-5-5-15-15-15 masker), A.3 (= 16 masker), lag 1 kast om pinnen, strikk 12 masker glattstrikk (= erme), lag 1 kast om pinnen, strikk A.3 (= 16 masker), A.2 (= 5-5-5-15-15-15 masker), A.3 (= 16 masker), lag 1 kast om pinnen, strikk 12 masker glattstrikk (= erme), lag 1 kast om pinnen, A.3 (= 16 masker). Det er nå 106-106-106-126-126-126 masker på pinnen.
Fortsett dette mønsteret oppover. Dvs på for- og bakstykket økes det i hver side som vist i A.2. På ermene økes det i hver side med kast på hver side av maskene i glattstrikk. Øk slik på hver 2.omgang. På omgangen etter en økeomgang strikkes kastene i diagrammene rett (det skal bli hull) og de økte maskene strikkes fortløpende inn i mønsteret som vist i A.2, mens kastene på ermene strikkes vridd rett (det skal ikke bli hull), og de økte maskene strikkes i glattstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.2 er strikket 1 gang i høyden er det 250-250-250-270-270-270 masker på pinnen. Fortsett mønsteret på samme måte videre oppover, dvs mønsteret gjentar seg som vist i A.2 og for hver gang det er strikket 10 pinner i høyden er det plass til 1 rapport mer med hullmønster på for- og bakstykket.
Når det er økt totalt 24-29-34-34-39-44 ganger på hver side av A.3 er det 290-330-370-390-430-470 masker på pinnen og arbeidet måler ca 19-22-26-26-30-33 cm fra oppleggskanten midt foran.
Neste omgang strikkes slik: Strikk 69-79-89-99-109-119 masker som før (= bakstykke), sett de neste 60-70-80-80-90-100 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-6-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de neste 85-95-105-115-125-135 maskene som før (= forstykke), sett de neste 60-70-80-80-90-100 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-6-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de siste 16 maskene som før (= bakstykke). Klipp tråden. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 182-202-222-246-266-290 masker. Sett 1 merketråd i hver side, midt i de 6-6-6-8-8-10 maskene som ble lagt opp under hvert erme. La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal økes.
Start omgangen ved den ene merketråden og strikk første omgang slik: Strikk 3-3-3-4-4-5 masker glattstrikk, fortsett A.3 over de neste 16 maskene, strikk A.4A (= 9 masker), strikk A.4B over de neste 30-40-50-60-70-80 maskene (= 3-4-5-6-7-8 rapporter à 10 masker), strikk A.4C (= 14 masker), fortsett A.3 over de neste 16 maskene, strikk 6-6-6-8-8-10 masker glattstrikk (merketråden sitter midt mellom disse 6-6-6-8-8-10 maskene), fortsett A.3 over de neste 16 maskene, strikk A.4A (= 9 masker), strikk A.4B over de neste 30-40-50-60-70-80 maskene (= 3-4-5-6-7-8 rapporter à 10 masker), strikk A.4C (= 14 masker), fortsett A.3 over de neste 16 maskene, og avslutt med 3-3-3-4-4-5 masker glattstrikk.
Fortsett mønsteret slik. Når arbeidet måler 4 cm fra delingen økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene - les ØKETIPS-2 = 4 masker økt. Øk slik på hver 6.-6.-5.-6.-5.-5.cm totalt 5 ganger = 202-222-242-266-286-310 masker. Strikk videre til arbeidet måler ca 35-34-32-34-32-31 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga lengre bærestykke), eller til ønsket lengde, men avpass slik at det avsluttes etter et helt hullmønster i høyden. Bytt til rundpinne 3,5. Strikk 2 RILLER – les forklaring over. Bytt tilbake til rundpinne 4. Fell av med rett, men pass på at avfellingskanten ikke strammer. Genseren måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 60-70-80-80-90-100 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne/settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-6-8-8-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 66-76-86-88-98-110 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-6-8-8-10 maskene under ermet og la merketråden følge med videre i arbeidet. Merketråden skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet. Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 2-1-1-1-1-1 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet - les FELLETIPS. Fell slik på hver 2.omgang totalt 1-2-3-3-4-7 ganger = 64-72-80-82-90-96 masker. Videre felles det på hver 3½.-2½.-2.-2.-1½.-1.cm totalt 12-15-18-18-21-23 ganger = 40-42-44-46-48-50 masker igjen på pinnene. Strikk videre til arbeidet måler 46-44-40-40-37-35 cm fra delingen, eller til ønsket lengde (kortere mål i større størrelser pga lengre bærestykke). Bytt til settpinner 3,5. Strikk 2 riller. Bytt tilbake til settpinner 4. Fell av med rett, men pass på at avfellingskanten ikke strammer. Ermet måler ca 47-45-41-41-38-36 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 03.10.2018
Rettelse: A.3 strikkes på hver side av A.4 på bolen.
Oppdatert online: 30.01.2019
Rettelse: Kastene på ermene strikkes vridd rett - slik at det ikke blir hull

= ta 1 maske løs av pinnen som om den skal strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= strikk 3 masker rett, løft den første masken som ble strikket over de 2 siste maskene slik at denne masken ligger rundt de to andre maskene (= 1 maske felt)
= ingen maske, hopp over denne ruten og strikk neste maske slik diagrammet viser
= viser 1 rapport i høyden og hvordan hullmønsteret plasseres over hverandre

Aase 12.03.2019 - 19:46:

Skal det være samme mønster bak som framme? Hadde vært en fordel med et tydelig bilde tatt bakfra.

DROPS Design 13.03.2019 kl. 14:13:

Hej Åse, ja det stemmer, du strikker samme mønster på for og bagstykket. God fornøjelse!

Aase 09.03.2019 - 13:33:

Strever veldig med denne modellen. Når det står at det er en feil i denne oppskriften ( to faktisk) kan jeg da stole på at dere har rettet feilene, eller må jeg selv gjøre det? Hvorfor? Jeg skjønner heller ikke hva blanke ruter betyr. Vanligvis betyr det rettstrikk, men her står det at det skal være to sammen. Hvorfor er det ikke skråstrek da?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 10:42:

Hei Aase. De rettelsene som ligger nederst på oppskriften er allerede korrigert i teksten, så det er bare til info om at det har vært oppdateringer. En tom rute betyr rett, mens "2 rett sammen" er en skrå strek over 2 ruter - vi har nå dobbelsjekket at alle symbolene er synlige. Kanskje ser du dem om du bytter enhet? (mobil, pc, nettbrett). God fornøyelse

Mary 01.03.2019 - 17:20:

The pattern says to begin with A1, but there doesn’t seem to be a pattern 1. CS. Youmplease,explain this to me? Thanks!

DROPS Design 02.03.2019 kl. 08:43:

Hello Mary. You can find diagram A1 next to the schematic drawing, at the end of the pattern. Happy knitting!

Hilary Rimmer 11.02.2019 - 17:26:

Maybe I’m losing it but when I count the number of stitches in Chart A 3 I make 17 stitches. I’m struggling getting started. Can you help?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:46:

Dear Mrs Rimmer, on first row in A.3 you work over 16 sts, but due to the small lace cable, the number of sts will vary between 17 (after you have worked the YO) and 16 (when you have decreased 1 stitch) - see video below how to work this cable. Happy knitting!

Magda 29.01.2019 - 23:33:

Dzień dobry, czy narzuty po każdej stronie rękawów mają być przerabiane w kolejnym rzędzie jako przekręcone? Nie ma tam dziurek? Pozdrawiam.

DROPS Design 30.01.2019 kl. 10:18:

Witaj Magdo, z rysunku wynika, że masz rację, w opisie jest inaczej. Zgłoszę zapytanie i w razie pomyłki zostanie naniesiona korekta. Jeżeli Ci się spieszy, przerabiaj te 4 o. (narzuty z każdej strony rękawa) przekręcone. Pozdrawiam i powodzenia

J Hofbauer 27.12.2018 - 17:39:

Har hittat förklaringen och stickar de 4 maskorna i rätstickning detta första varv. Gott nytt år!

J Hofbauer 27.12.2018 - 09:25:

Kan ni förklara okets första varv. Skall ökas till 106 men jag får 110.

Marita Hofbauer 27.12.2018 - 08:25:

Jag är inte en spammer och det är länge sedan jag var härinne.

Pamela Maxfield 14.11.2018 - 01:59:

How do I print this pattern.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 09:05:

Dear Mrs Maxfield, just click on the icon "print" to launch printing. Happy knitting!

Doris 07.10.2018 - 10:55:

Der Pullover ist fertig und sehr schön geworden. Sitzt perfekt und sieht klasse aus. Das Stricken hat auch Spaß gemacht. Danke für die schönen Anleitungen.

Kommentér oppskrift DROPS 195-16