DROPS / 196 / 1

Miss Moss by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero 2-kertaisesta DROPS Air-langasta. Työssä on raglanlinjat, pitsineuletta ja helmineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-166
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 väri 12, sammaleenvihreä

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
11 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 15 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 7.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 7: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (26)

Saat tämän mallin langat alkaen 32.00€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 50 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 8,3.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla n. joka 7. ja joka 8.silmukka oikein yhteen.

HELMINEULE:
1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin. Toista 2.kerrosta.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirrokset.

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan 2 oikean silmukan kummallekin puolelle 1 silmukka (= työhön lisätään 8 silmukkaa). Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle.
Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen (= ei reikää), etukappaleen langankierrot neulotaan kuitenkin oikein (= reikä).
Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta (eli hihassa neulotaan helmineuletta, takakappaleessa neulotaan sileää neuletta ja etukappaleessa neulotaan mallineuletta/sileää neuletta).

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, neulo 3 silmukkaa oikein yhteen = 1 silmukka (siirrä nyt merkkilanka siten, että se edeltää tätä silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas.
Taakse niskaan voidaan tehdä korotus, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen (katso korotuksen selitys alempana ohjeesta). Kun kaarroke on valmis, etu- ja takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 50-50-52-56-58-60 silmukkaa pyöröpuikolle nro 7 2-kertaisella Air-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 6-6-8-4-6-0 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 56-56-60-60-64-60 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 8. Tee nyt korotus takana niskassa tai jatka neulomalla kaarroke.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Neulo työn oikealta puolelta 6-6-6-7-7-7 silmukkaa oikein merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 12-12-12-14-14-14 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 18-18-18-21-21-21 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-24-28-28-28 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-30-30-35-35-35 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa keskelle taakse asti, neulo sitten 10 silmukkaa nurin merkin ohitse, käännä työ. Seuraava kerros (eli kaarroke) alkaa tästä.

KAARROKE:
Kiinnitä 1 merkki tähän. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= hihan ja takakappaleen rajakohta), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 19 silmukan jälkeen (= takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 9-9-11-11-13-11 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka seuraavien 19 silmukan jälkeen (= etukappale), ensimmäistä merkkilankaa edeltää nyt 9-9-11-11-13-11 silmukkaa (= hiha).
Seuraava kerros neulotaan näin:
Kerroksen vaihtumiskohta on ensimmäisen merkkilangan kohdalla, hihan ja takakappaleen rajakohdassa. Neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 17 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-9-9-11-9 silmukkaa HELMINEULETTA (lue selitys yllä) (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 17 silmukkaa, katso halutun koon piirros = etukappale), tee 1 langankierto puikolle, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 7-7-9-9-11-9 silmukkaa helmineuletta (= hiha), tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein.
RAGLANLISÄYSTEN (lue selitys yllä) ensimmäinen lisäyskerros on nyt valmis (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 15-17-18-19-20-22 kertaa (sisällyttäen ensimmäinen yllä selitetty lisäyskerros). HUOM: Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, jäljellä on 2-4-5-6-3-5 raglanlisäyskerrosta. Neulo nyt piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 (= 43-43-43-43-51-51 silmukkaa) mukaisesti. Uusilla lisätyillä silmukoilla neulotaan piirroksen A.2 mallineuleen molemmin puolin sileää neuletta. Toista piirroksen A.2 mallikertaa lopulliseen mittaan asti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 176-192-204-212-224-236 silmukkaa. Jatka mallineuletta kuten aiemmin, mutta ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus kaarrokkeen alkuosan merkistä mitattuna on 21-23-24-26-27-29 cm.
Neulo seuraava kerros näin:
Neulo 50-54-57-60-63-68 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 4-6-8-10-8-11 silmukkaa sileää neuletta, jatka piirroksen A.2 mallineuletta (= 43-43-43-43-51-51 silmukkaa) ja neulo 4-6-8-10-8-11 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-4-4-6-8-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 1-1-2-3-4-5 silmukkaa (= takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 110-118-126-138-150-166 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 4-4-4-6-8-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka sileää neuletta ja piirroksen A.2 mallineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-24-25-25-26-26 cm (työn pituus olalta mitattuna on n. 48-50-52-54-56-58 c¬¬m), neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 16-18-18-20-22-24 silmukkaa = 126-136-144-158-172-190 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 7 ja neulo 4 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 8, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Puseron pituus olalta mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 37-41-43-43-45-45 silmukkaa pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 8, poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-4-4-6-8-10 silmukasta 1 silmukka = 41-45-47-49-53-55 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 4-4-4-6-8-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Neulo helmineuletta. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 4-3½-2½-3-2-2 cm välein yhteensä 7-8-9-9-11-11 kertaa = 27-29-29-31-31-33 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 36-34-34-32-32-30 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 5 silmukkaa = 32-34-34-36-36-38 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 7 ja neulo 5 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 41-39-39-37-37-35 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat puikoilla nro 8, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Neulo toinen hiha samoin.

Piirros

= oikea silmukka
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä

Kommentit (26)

Näppäile kommenttisi tähän!

Marion 02.12.2018 - 17:19:

Hallo, sind die cm Angaben bei den Ärmeln in der richtigen Reihenfolge? 36 cm für Größe S und 30 cm für die größte Größe? Vielen Dank!

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:57:

Liebe Marion, die kürzeren Maße bei den größeren Größen werden durch eine längere Passe ausgeglichenn - dh die Massen in der Anleitung sowie in der Maßskizze stimmen. Viel Spaß beim stricken!

Sarah 11.11.2018 - 11:58:

Hallo, vielen Dank für dieses wunderschöne Strickmuster! Ich stricke es gerade in Größe S. Leider geht mir schon im Rumpfteil die Wolle aus. Könnte es sein, dass in der Angabe des Verbrauchs ein Fehler ist? Bei Größe S steht 400 g. Müssten es 800 g sein, da der Faden doppelt genommen wird? Ich bin mir nicht sicher, wieviel ich nach kaufen muss. Vielen Dank schon einmal im Voraus!

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:05:

Liebe Sarah, für den Pullover in S braucht man 400 g DROPS Air, wenn Sie eine Alternative benutzt haben, haben Sie auch die Länge kalkuliert? Siehe hier oder benutzen Sie unser Garnumrechner. Viel Spaß beim stricken!

Trine Sønstevold 29.10.2018 - 17:50:

Jeg lurer på hvilken str jeg skal velge på Miss Moss. Hva er målene?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 07:48:

Hei Trine, Målene for hver størrelse er i en skisse i bunnen av oppskriften. God fornøyelse!

Moussier 08.09.2018 - 21:24:

Bonjour. Sur les diagrammes doit on considérer chaque rangée comme des rangs impairs qu il faut tricoter toujours à l endroit du travail ? Et de ce fait les retours ( envers du travail) doivent être tricotés comme les mailles se présentent . Merci pour votre réponse et bravo pour tous ces modèles

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:15:

Bonjour Mme Moussier, quand on tricote en rond, on va tricoter tous les rangs des diagrammes en les lisant de droite à gauche (en commençant en bas à droite), les mailles vont se tricoter comme elles doivent se présenter sur l'endroit. Bon tricot!

Isabel 07.09.2018 - 11:32:

Ya estoy en la vuelta en la que separo los 37 puntos de las mangas y termino trabajando 1 punto de la espalda. Tengo 110 puntos. Correcto. Dice que ahora se trabaja por separado. Vale. Y dice que comience en el marcapuntos que he puesto en la mitad de los 4 nuevos. Cómo es eso posible si esoy con la labor al final de la espalda??? No lo entiendo

DROPS Design 09.09.2018 kl. 18:46:

Hola Isabel, en este caso se corta el hilo y se comienza en el marcapuntos.

Isabel 06.09.2018 - 14:00:

Buenas, ya he hecho los 15 aumentos del raglán y he empezado el diagrama A2. Tengo que continuar sin aumentos hasta que la labor mida 21 cm desde el marcapuntos al inicio del canesú. Y ésa es mi duda. Se mide a lo largo del raglán ( en cuyo caso ya tengo los 21 cm) o se mide desde la mitad de la espalda al inicio del canesú (en cuyo caso me faltarían todavía 2 cm?????? Gracias

DROPS Design 09.09.2018 kl. 18:43:

Hola Isabel, se mide por el centro del delantero/ espalda. Cuando se terminan todos los aumentos, hay que continuar trabajando sin aumentos hasta alcanzar las medidas del canesú.

Anna 13.08.2018 - 19:23:

Sorry, this is a queation related to the whole catalogue. Will be other patterns released too? I was really looking forward to a cabled jumper which I can see has not been included here:-(

DROPS Design 13.08.2018 kl. 21:20:

Dear Anna, those designs that did not ake into the catalogs will be released at a later time, over the fall. Happy Knitting!

Simona Dohnalová 08.08.2018 - 08:27:

Dobrý den, prosím o radu: Chtěla bych si tento svetřík uplést z příze Drops Sky. V převodníku nejsou zatím převody k této přízi uvedeny. Můžete mi prosím poradit, klolik příze Drops Sky bude potřeba? Děkuji.

DROPS Design 08.08.2018 kl. 12:06:

Dobrý den, Simono, pro nahrazení dvojité příze Air doporučuji pro zachování obdobné síly úpletu použít 3 vlákna DROPS Sky. Přesnou spotřebu v závislosti na zvolené velikosti pak můžete spočítat podle těchto vzorců. Přeji pohodové pletení! Hana

Frisotti 07.08.2018 - 12:00:

Magnifique modèle. Est-ce que le dos est comme le devant ou le dos est entièrement en point de riz?

DROPS Design 08.08.2018 kl. 09:04:

Bonjour Mme Frisotti, le dos et le devant sont tous les 2 en point ajouré. Bon tricot!

ISABEL 28.07.2018 - 10:08:

Buenos días, podeis indicarme si este modelo va a ser traducido al español y si es así, cuándo aproximadamente???? Gracias

DROPS Design 31.07.2018 kl. 12:05:

Hola Isabel. Durante el agosto todos los patrones publicados de la nueva colección estarán traducidos al español.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 196-1