DROPS / 196 / 1

Miss Moss by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i 2 trådar DROPS Air. Arbetet är stickat uppifrån och ner med hålmönster och moss-stickning. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-166
Garngrupp C + C eller E
-------------------------------------------------------

400-450-500-500-550-650 färg 12, mossgrön

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
11 maskor på bredden och 15 varv på höjden med slätstickning och 2 trådar = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 8.
DROPS RUNDSTICKOR NR 8: längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till själva plagget/till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 7.
DROPS RUNDSTICKOR NR 7: längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 376kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 50 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 6) = 8,3.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 8:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.
Om det ska minskas, stickas i detta exempel ca var 7:e och var 8:e maska räta tillsammans.

MOSS-STICKNING:
VARV 1: * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-*.
VARV 2: rätmaskor över avigmaskor och avigmaskor över rätmaskor. Upprepa varv 2.

Det ökas 1 maska på varje sida av 2 rätmaskor i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 8 maskor ökade på varvet). Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan.
På nästa varv stickas omslagen vridna (= inte hål) bortsett från på framstycket, där stickas omslagen räta (= hål).
Sedan stickas de nya maskorna fortlöpande in i mönstret (dvs i moss-stickning på ärmen, slätstickning på bakssycket och i mönster/slätstickning på framstycket).

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 1 maska före markören, sticka 3 maskor räta tillsammans = 1 maska (flytta markören till före denna maskan).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner.
Det kan stickas en förhöjning bak i nacken för att få en bättre passform så att oket blir lite högre i nacken. Denna förhöjning kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – se förklaring på förhöjning längre ner i beskrivningen. Efter oket stickas fram- och bakstycket runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka.

HALSKANT:
Lägg upp 50-50-52-56-58-60 maskor på rundsticka 7 med 2 trådar Air. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det ökas 6-6-8-4-6-0 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 56-56-60-60-64-60 maskor. Byt till rundsticka 8. Nu kan det stickas en förhöjning bak i nacken eller gå direkt vidare med att sticka oket om det inte önskas förhöjning.

FÖRHÖJNING BAK I NACKEN:
Hoppa över detta avsnittet om det inte önskas förhöjning.
Sätt 1 markör i början av varvet = mitt bak. Börja från rätsidan och sticka 6-6-6-7-7-7 rätmaskor förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 12-12-12-14-14-14 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 18-18-18-21-21-21 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 24-24-24-28-28-28 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 30-30-30-35-35-35 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor till mitt bak, sticka sedan 10 avigmaskor förbi markören, vänd. Börja nästa varv (dvs på oket) här.

OK:
Sätt 1 markering här - HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Nu sätts det 4 markörer i arbetet utan att det stickas så här: Sätt 1 markör i början av varvet (= i övergången mellan ärmen och bakstycket), sätt 1 markör efter 19 nya maskor (= bakstycket), sätt 1 markör efter 9-9-11-11-13-11 nya maskor (= ärm), sätt 1 markör efter 19 nya maskor (= framstycket), det återstår nu 9-9-11-11-13-11 maskor till första markören (= ärm).
Nästa varv stickas så här: Varvet börjar vid första markören, i övergången mellan ärmen och bakstycket. Sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka 17 maskor slätstickning (= bakstycket), gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 7-7-9-9-11-9 maskor MOSS-STICKNING – läs förklaring ovan (= ärm), gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka A.1 (= 17 maskor – välj diagram för din storlek = framstycke), gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan, sticka 7-7-9-9-11-9 maskor moss-stickning (= ärm), gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska.
Första ökningen till RAGLAN – läs förklaring ovan, är nu färdig (= 8 maskor ökade på varvet). Fortsätt detta mönstret och öka till raglan på vartannat varv totalt 15-17-18-19-20-22 ggr (inklusive första ökningen som förklarades ovan). OBS: När A.1 är färdigstickat på höjden återstår det 2-4-5-6-3-5 ökningar till raglan. Sedan stickas A.2 (= 43-43-43-43-51-51 maskor) över A.1, de sista ökningarna stickas fortlöpande i slätstickning på varje sida av A.2. Diagram A.2 repeteras på höjden till färdigt mått. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Efter sista ökningen till raglan är det 176-192-204-212-224-236 maskor på varvet. Fortsätt med mönster som förut, utan ökningar, till arbetet mäter 21-23-24-26-27-29 cm från markören i början av oket.
Nästa varv stickas så här:
Sticka 50-54-57-60-63-68 maskor slätstickning (= på bakstycket), sätt de följande 37-41-43-43-45-45 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 4-4-4-6-8-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 4-6-8-10-8-11 maskor slätstickning, fortsätt A.2 (= 43-43-43-43-51-51 maskor) och sticka 4-6-8-10-8-11 maskor slätstickning (= framstycket), sätt de följande 37-41-43-43-45-45 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 4-4-4-6-8-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de sista 1-1-2-3-4-5 maskorna (= på bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 110-118-126-138-150-166 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 4-4-4-6-8-10 nya maskorna som lades upp under ärmen i varje sida. Börja varvet vid en av markörerna och låt markörerna följa med vidare i arbetet. Fortsätt med slätstickning och mönster A.2. När arbetet mäter 24-24-25-25-26-26 cm från delningen (ca 48-50-52-54-56-58 c¬¬m från axeln) stickas det 1 varv rätt där det ökas 16-18-18-20-22-24 maskor jämnt fördelat = 126-136-144-158-172-190 maskor.
Byt till rundsticka 7 och sticka resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 4 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det maskas av med sticka 8. Tröjan mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm från axeln.

ÄRM:
Sätt de 37-41-43-43-45-45 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på rundsticka/strumpstickor 8, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 4-4-4-6-8-10 maskorna som lades upp under ärmen = 41-45-47-49-53-55 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 4-4-4-6-8-10 maskorna och börja varvet här. Sticka moss-stickning. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 4-3½-2½-3-2-2 cm mellanrum totalt 7-8-9-9-11-11 ggr = 27-29-29-31-31-33 maskor. Sticka sedan vidare till ärmen mäter 36-34-34-32-32-30 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 5 maskor jämnt fördelat = 32-34-34-36-36-38 maskor. Byt till strumpstickor 7 och sticka resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 5 cm. Ärmen mäter ca 41-39-39-37-37-35 cm från delningen. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med sticka 8. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= rätmaska
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål

Calina 05.03.2019 - 09:48:

Jeg er gået i gang med denne trøje. Udtagningerne på ærmerne driller mig, da ærmet skal strikkes i perlestrik og en udtagning på ærmet skal jo strikkes drejet ret. På den måde vil det jo ikke passe med perlestrikken. Hvad skal jeg gøre?

Mia Merethe 03.03.2019 - 20:36:

Jeg lurer på etter økningen til raglan står det at jeg skal strikke videre etter mønster A2, Men på mønster er det kun en maske på starten jeg har 5 etter økningen. Skal jeg fortsette med de 5 eller hvordan gjøres det? På forhånd takk :)

DROPS Design 04.03.2019 kl. 15:00:

Hei Mia. Du begynner å strikke A.2 før økningene til raglan er ferdig: Når A.1 er strikket ferdig i høyden gjenstår det 2-4-5-6-3-5 økninger til raglan. Du strikker A.2 over de samme maskene som du striket A.1, og de økte maskene strikkes fortløpende i glattstrikk på hver side av A.2. God fornøyelse

Helle Rothausen 04.02.2019 - 21:14:

Hej, jeg vil strikke denne flotte trøje :) Har der været bemærkninger fra andre om fejl i opskriften eller måske steder der er svære at forstå ? Mvh Helle

DROPS Design 06.02.2019 kl. 10:37:

Hej Helle, nej der har kun været spørgsmål til størrelserne. Du finder målene på trøjen i måleskitsen nederst i opskriften. Her under kommentarer kan du selv læse hvad andre har spurgt om eller kommenteret :)

CELINE ACARD 06.01.2019 - 01:17:

Le nombre de pelotes est il exact ? Cela me semble peu pour tricoter avec deux fils ... je tricote serré en plus ... merci d'avance pour votre réponse . Bien cordialement

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:09:

Bonjour Mme Acard, si votre tension est juste en hauteur comme en largeur, le nombre de pelotes requis devrait être juste. Pensez à bien vérifier votre échantillon et ajustez la taille des aiguilles si besoin pour que vous ayez bien les 11 m x 15 rangs jersey = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Mona Røed 28.12.2018 - 22:24:

Jeg strikker denne i str. xxxl. Ermet mitt er nå 40 cm målt fra delingen, men det er fortsatt ikke langt nok. Er det feil i oppskriften?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 11:52:

Hei Mona. Målene i oppskriften stemmer overens med målene på målskissen nederst. Vi råder alltid til å se på denne ved valg av størrelse. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du tilpasser plagget til dine mål, og strikker ermene lenger enn det som står. Vær da obs på at dette kan påvirke garnforbruket. God fornøyelse.

Grethe Nielsen 18.12.2018 - 14:46:

Kan blusen strikkes med kun 1 tråd?

DROPS Design 19.12.2018 kl. 07:14:

Hei Grethe. Om du vil strikke genseren i Air må du bruke 2 tråder for at strikkefastheten skal bli korrekt. Men, om du bytter til et garn i grangruppe E, som for eksempel Eskimo eller Andes, kan du strikke med kun 1 tråd. God fornøyelse

Marion 02.12.2018 - 17:19:

Hallo, sind die cm Angaben bei den Ärmeln in der richtigen Reihenfolge? 36 cm für Größe S und 30 cm für die größte Größe? Vielen Dank!

DROPS Design 03.12.2018 kl. 09:57:

Liebe Marion, die kürzeren Maße bei den größeren Größen werden durch eine längere Passe ausgeglichenn - dh die Massen in der Anleitung sowie in der Maßskizze stimmen. Viel Spaß beim stricken!

Sarah 11.11.2018 - 11:58:

Hallo, vielen Dank für dieses wunderschöne Strickmuster! Ich stricke es gerade in Größe S. Leider geht mir schon im Rumpfteil die Wolle aus. Könnte es sein, dass in der Angabe des Verbrauchs ein Fehler ist? Bei Größe S steht 400 g. Müssten es 800 g sein, da der Faden doppelt genommen wird? Ich bin mir nicht sicher, wieviel ich nach kaufen muss. Vielen Dank schon einmal im Voraus!

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:05:

Liebe Sarah, für den Pullover in S braucht man 400 g DROPS Air, wenn Sie eine Alternative benutzt haben, haben Sie auch die Länge kalkuliert? Siehe hier oder benutzen Sie unser Garnumrechner. Viel Spaß beim stricken!

Trine Sønstevold 29.10.2018 - 17:50:

Jeg lurer på hvilken str jeg skal velge på Miss Moss. Hva er målene?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 07:48:

Hei Trine, Målene for hver størrelse er i en skisse i bunnen av oppskriften. God fornøyelse!

Moussier 08.09.2018 - 21:24:

Bonjour. Sur les diagrammes doit on considérer chaque rangée comme des rangs impairs qu il faut tricoter toujours à l endroit du travail ? Et de ce fait les retours ( envers du travail) doivent être tricotés comme les mailles se présentent . Merci pour votre réponse et bravo pour tous ces modèles

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:15:

Bonjour Mme Moussier, quand on tricote en rond, on va tricoter tous les rangs des diagrammes en les lisant de droite à gauche (en commençant en bas à droite), les mailles vont se tricoter comme elles doivent se présenter sur l'endroit. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 196-1