DROPS / 190 / 20

Summer Azalea by DROPS Design

Virkattu hattu, jossa pitsikuvioita ja kukkia. Työ virkataan DROPS Paris-langasta.

DROPS Design: Malli w-721
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
200-250 g väriä 16, valkoinen
50-50 g väriä 58, hillitty roosa
50-50 g väriä 59, vaalea vanharoosa

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 pylvästä ja 9 kerrosta koukulla nro 4,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Saat tämän mallin langat alkaen 8.10€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.4.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen pylväskerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa (korvaavat ensimmäisen pylvään) ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan.
Piirroksen A.1 kaksoispylväskerroksen aluksi virkataan 4 ketjusilmukkaa (korvaavat ensimmäisen kaksoispylvään) ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan.

LISÄYSVINKKI:
Virkkaa 2 pylvästä samaan silmukkaan.

KAVENNUSVINKKI:
Virkkaa 2 pylvästä yhteen seuraavasti: *Tee 1 langankierto, vie koukku seuraavaan silmukkaan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* vielä kerran, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi (= työstä kapeni 1 pylväs).

VÄRINVAIHDOT:
Värinvaihdosta tulee kaikkein siistein, kun virkkaat kerroksen viimeisen piilosilmukan uudella värillä seuraavasti: Vie koukku kerroksen 3.ketjusilmukkaan, ota uusi väri koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka koukulla olevien silmukoiden läpi.
----------------------------------------------------------

HATTU:
Virkataan suljettuna virkkauksena ylhäältä alas, eli hatun päälaelta alaspäin. Tämän jälkeen lieri virkataan suljettuna virkkauksena. Kukan sisäosa virkataan hattuun työn aikana ja lopuksi virkataan terälehdet.
Virkkaa 2 ketjusilmukkaa koukulla nro 4,5 ja valkoisella langalla.
1.KERROS: Virkkaa 12 pylvästä 1.ketjusilmukkaan (lue VIRKKAUSINFO).
2.KERROS: Virkkaa 2 pylvästä jokaiseen pylvääseen = 24 pylvästä.
3.KERROS: Virkkaa *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 36 pylvästä.
4.KERROS: Virkkaa *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs kumpaankin 2 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 48 pylvästä.
5.KERROS: Virkkaa *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 3 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 60 pylvästä. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
6.KERROS: Virkkaa *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 4 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 72 pylvästä.
Kaikki koon S/M lisäykset on nyt tehty, jatka koossa L/XL lisäyksiä näin:
7.KERROS: Virkkaa *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 5 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 84 pylvästä.

MOLEMMAT KOOT:
Virkkaa seuraavalla kerroksella 1 pylväs jokaiseen pylvääseen ja lisää SAMALLA tasavälein 4-0 pylvästä (lue LISÄYSVINKKI) = 76-84 pylvästä. Virkkaa 2 kerroksen ajan 1 pylväs jokaiseen pylvääseen. Työn pituus keskeltä ulospäin mitattuna on n. 10-11 cm.
Virkkaa nyt kaikilla silmukoilla mallivirkkausta piirroksen A.1 (= 4 silmukkaa) mukaisesti (= 19-21 mallikertaa). Kavenna tasavälein piirroksen A.1 viimeisellä kerroksella 4 pylvästä (lue KAVENNUSVINKKI) = 72-80 pylvästä. Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, virkkaa mallivirkkausta piirrosten A.2 ja A.3 mukaisesti näin:
Virkkaa hillityn roosalla langalla (lue VÄRINVAIHDOT) seuraavasti:
1.KERROS: Virkkaa 1 pylväs jokaiseen pylvääseen.
2.KERROS: Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti näin: **Virkkaa 1 pylväs jokaiseen 3 ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, virkkaa seuraavaan pylvääseen 2 pylvästä yhteen, ja virkkaa näiden pylväiden ympäri piirroksen A.3 (= kukka) mallivirkkausta näin (katso piirroksen A.3 nuoli, kukka alkaa tästä): Virkkaa piirroksen A.2 viimeiseen pylvääseen seuraavasti: *Virkkaa 4 ketjusilmukkaa, 1 piilosilmukka*, toista *-* yhteensä 3 kertaa, virkkaa sitten piirroksen A.2 toiseksi viimeiseen pylvääseen näin: Toista *-* yhteensä 2 kertaa, virkkaa 1 ketjusilmukka, jatka sitten piirroksen A.2 mallivirkkausta näin: Virkkaa 1 pylväs jokaiseen 4 seuraavaan pylvääseen**. Toista **-** koko kerroksen ajan = 9-10 kukkaa. Kukan ketjusilmukkakaarien kohdalla jatketaan myöhemmin virkkaamista (= A.4).
Vaihda valkoiseen lankaan.
3.KERROS: *Virkkaa 1 pylväs jokaiseen 3 ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, virkkaa 1 pylväs kukan jälkeiseen ketjusilmukkaan, virkkaa 1 pylväs jokaiseen 4 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* ja lisää SAMALLA tasavälein kerrokselle 18-10 pylvästä = 90 pylvästä.
Kun olet virkannut piirrokset A.2 ja A.3 loppuun, työn korkeus on n. 18-19 cm. Virkkaa nyt lieri valkoisella langalla seuraavasti:
1.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 8 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 100 pylvästä.
2.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 9 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 110 pylvästä.
3.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 10 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 120 pylvästä.
4.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 11 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 130 pylvästä.
5.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 12 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 140 pylvästä.
6.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 13 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 150 pylvästä.
7.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 14 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 160 pylvästä.
8.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 15 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 170 pylvästä.
9.KERROS: *2 pylvästä ensimmäiseen/seuraavaan pylvääseen, 1 pylväs jokaiseen 16 seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 180 pylvästä.
Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

KUKKA:
Virkkaa piirroksen A.3 jokaisen ketjusilmukkakaaren ympäri piirroksen A.4 mallivirkkausta vaalean vanharoosalla langalla. Kun kukan jokaisessa 5 ketjusilmukkakaaressa on 1 piirroksen A.4 mallikerta, katkaise lanka, solmi päät yhteen ja päättele langanpäät. Virkkaa piirroksen A.3 jokaisen mallikerran ympäri samalla tavalla.

Piirros

= pylväs silmukkaan
= pylväs ketjusilmukan ympäri/silmukoiden väliin
= kaksoispylväs silmukkaan
= virkkaa 2 pylvästä yhteen näin: *Tee 1 langankierto, vie koukku seuraavaan silmukkaan, ota lanka koukulle, tee 1 langankierto ja vedä lanka 2 ensimmäisen koukulla olevan silmukan läpi*, toista *-* yhteensä 2 kertaa, tee 1 langankierto ja vedä lanka kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi.
= piilosilmukka
= kerros alkaa tästä
= ensimmäinen kerros on jo virkattu, kerros näyttää mihin seuraavan kerroksen silmukat virkataan

Karen 03.07.2018 - 17:16:

The hat is worked in the round but the pattern does not indicate making a ring. It just says "work 2 chains stitches"

DROPS Design 03.07.2018 kl. 21:32:

Dear Karen, yes, that is right. You work 2 chain sts, in the first of them work 12 treble crochets - this will make a base for circle and then continue work in round. Happy crocheting!

Chiara 26.06.2018 - 10:16:

Buongiorno, la ringrazio. Sí, ho controllato il campione ma il mio lavoro risulta essere un po' piú "pesante". Secondo lei potrebbe essere utile irrigidire la tesa con l'amido? Grazie.

DROPS Design 26.06.2018 kl. 14:55:

Buongiorno Chiara, l'amido potrebbe esserd una buona soluzione, oppure può provare a immergere la tesa in acqua zuccherata e lasciar asciugare. Buon lavoro!

Chiara 26.06.2018 - 10:01:

Buongiorno, la ringrazio. Sí, ho controllato il campione ma il mio lavoro risulta essere un po' piú "pesante". Secondo lei potrebbe essere utile irrigidire la tesa con l'amido? Grazie.

Chiara 25.06.2018 - 21:37:

Ho realizzato il modello 190-20 secondo le istruzioni. Ho utilizzato il filato Paris e l'uncinetto 4,5 mm. Mi sembra che il modello in foto sia stato realizzato con un filato più sottile rispetto a quello indicato. Se é effettivamente così, vorrei sapere quale filo e quale uncinetto sono stati utilizzati per il modello. Grazie.

DROPS Design 25.06.2018 kl. 23:31:

Buonasera Chiara, il modello è lavorato con il filato e l'uncinetto indicati nelle spiegazioni. Ha controllato che il suo campione corrispondesse a quello indicato prima di iniziare a lavorare? Buon lavoro!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 190-20