DROPS / 190 / 20

Summer Azalea by DROPS Design

Hæklet hat med hulmønster og blomster. Arbejdet er hæklet i DROPS Paris

DROPS Design: Model w-721
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
200-250 g farve 16, hvid
50-50 g farve 58, støvrosa
50-50 g farve 59, lys gammelrosa

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 stangmasker og 9 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 53.7kr. Læs mere.

Hver omgang med stangmasker starter med 3 luftmasker (erstatter første stangmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmasken i begyndelsen af omgangen.
Omgangen med dobbeltstangmasker i A.1 starter med 4 luftmasker (erstatter første dobbeltstangmaske) og afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i starten af omgangen.

UDTAGNINGSTIPS:
Hækl 2 stangmasker i samme maske.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 2 stangmasker sammen således: * Slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra *-* 1 gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste kædemaske på omgangen med den nye farve således: Stik nålen ind i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen, hent den nye tråd, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem løkkerne på nålen.
----------------------------------------------------------

HAT:
Arbejdet hækles rundt ovenfra og ned, dvs der hækles fra toppen af hatten og ned, derefter hækles skyggen rundt. Den inderste del af blomsten hækles samtidig med hatten og bladene hækles bagefter.
Hækl 2 luftmasker på nål 4,5 med hvid.
1.OMGANG: Hækl 12 stangmasker i 1.luftmasken som blev hæklet - læs HÆKLEINFO!
2.OMGANG: Hækl 2 stangmasker i hver stangmasker = 24 stangmasker.
3.OMGANG: Hækl * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i næste stangmaske, *, hækl fra *-* omgangen rundt = 36 stangmasker.
4.OMGANG: Hækl * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 2 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 48 stangmasker.
5.OMGANG: Hækl * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 3 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 60 stangmasker. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
6.OMGANG: Hækl * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 4 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 72 stangmasker.
Nu er størrelse S/M færdig med udtagningerne, der fortsættes at tage ud i L/XL således:
7.OMGANG: Hækl * 2 stangmasker i første/næste stangmasker, 1 stangmaske i hver af de næste 5 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 84 stangmasker.

BEGGE STØRRELSER:
Hækl 1 omgang med 1 stangmaske i hver stangmaske Samtidig med at der tages 4-0 stangmasker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 76-84 stangmasker. Hækl 2 omgange med 1 stangmaske i hver stangmaske. Arbejdet måler ca 10-11 cm fra midten og ud.
Nu hækles A.1 (= 4 masker) over alle masker (= 19-21 gange). På sidste omgang i A.1 tages der 4 stangmasker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 72-80 stangmasker. Når A.1 er hæklet 1 gang i højden hækles A.2 og A.3 således:
Hækl med støvrosa – læs FARVESKIFT, således:
1.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver stangmaske.
2.OMGANG: Hækl A.2 således: ** hækl 1 stangmaske i hver af de første/næste 3 stangmasker, hækl 2 stangmasker sammen i næste stangmasker og om disse stangmasker hækles A.3 (= blomst) således (se pilen i A.3, her starter blomsten): Om sidste stangmasker som blev hæklet i A.2 hækles der således: * Hækl 4 luftmasker, 1 kædemaske *, hækl fra *-* totalt 3 gange, derefter hækles der om næst sidste stangmaske som blev hæklet i A.2 således: Hækl fra *-* totalt 2 gange, hækl 1 luftmaske, derefter fortsættes A.2 således: Hækl 1 stangmaske i hver af de 4 næste stangmasker **. Hækl fra **-** hele omgangen rundt = 9-10 blomster. Der skal senere hækles rundt om luftmaskebuerne i blomsten (= A.4).
Skift farve til hvid.
3.OMGANG: * Hækl 1 stangmaske i hver af de første/næste 3 stangmasker, hækl 1 stangmaske om luftmasken som blev hæklet efter blomsten, hækl 1 stangmaske i hver af de 4 næste stangmasker *, hækl fra *-* Samtidig med at der tages 18-10 stangmasker ud jævnt fordelt hele omgangen rundt = 90 stangmasker.
Når A.2 og A.3 er hæklet 1 gang i højden måler arbejdet ca 18-19 cm. Nu hækles der skygge med hvid således:
1.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 8 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 100 stangmasker.
2.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 9 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 110 stangmasker.
3.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 10 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 120 stangmasker.
4.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 11 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 130 stangmasker.
5.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 12 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 140 stangmasker.
6.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 13 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 150 stangmasker.
7.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 14 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 160 stangmasker.
8.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 15 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 170 stangmasker.
9.OMGANG: * 2 stangmasker i første/næste stangmaske, 1 stangmaske i hver af de næste 16 stangmasker *, hækl fra *-* omgangen rundt = 180 stangmasker.
Klip og hæft trådene.

BLOMST:
Rundt om hver luftmaskebue som blev hæklet i A.3, hækles A.4 med lys gammelrosa. Når A.4 er hæklet rundt om alle de 5 luftmaskebuer i 1 blomst, klippes tråden, bind enderne sammen og hæft tråden. Hækl rundt om alle A.3 på samme måde.

Diagram

= stangmaske i masken
= stangmaske om/mellem luftmasken/masken
= dobbeltstangmaske i masken
= hækl 2 stangmasker sammen således: * Slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk tråden gennem de 2 første masker på nålen *, hækl fra *-* totalt 2 gange, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen
= kædemaske
= her starter omgangen
= første omgang er allerede hæklet, den viser bare hvordan næste omgang skal hækles i/om masken

Tina Nordstrøm 02.05.2019 - 15:29:

Jeg har hæklet hatten i str L-XL.......hovedformen passer, men “skyggen” falder ned, og klasker......skal den stives med noget for at opnå den ombukkede effekt?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 10:39:

Hej Tina, Det skal egentlig ikke være nødvendigt hvis du hækler den i DROPS Paris og hækler lidt stramt ifølge hæklefastheden i opskriften. God fornøjelse :)

Christa Hofer 13.04.2019 - 22:45:

Sehr, sehr lieb und hübsch

Karen 03.07.2018 - 17:16:

The hat is worked in the round but the pattern does not indicate making a ring. It just says "work 2 chains stitches"

DROPS Design 03.07.2018 kl. 21:32:

Dear Karen, yes, that is right. You work 2 chain sts, in the first of them work 12 treble crochets - this will make a base for circle and then continue work in round. Happy crocheting!

Chiara 26.06.2018 - 10:16:

Buongiorno, la ringrazio. Sí, ho controllato il campione ma il mio lavoro risulta essere un po' piú "pesante". Secondo lei potrebbe essere utile irrigidire la tesa con l'amido? Grazie.

DROPS Design 26.06.2018 kl. 14:55:

Buongiorno Chiara, l'amido potrebbe esserd una buona soluzione, oppure può provare a immergere la tesa in acqua zuccherata e lasciar asciugare. Buon lavoro!

Chiara 26.06.2018 - 10:01:

Buongiorno, la ringrazio. Sí, ho controllato il campione ma il mio lavoro risulta essere un po' piú "pesante". Secondo lei potrebbe essere utile irrigidire la tesa con l'amido? Grazie.

Chiara 25.06.2018 - 21:37:

Ho realizzato il modello 190-20 secondo le istruzioni. Ho utilizzato il filato Paris e l'uncinetto 4,5 mm. Mi sembra che il modello in foto sia stato realizzato con un filato più sottile rispetto a quello indicato. Se é effettivamente così, vorrei sapere quale filo e quale uncinetto sono stati utilizzati per il modello. Grazie.

DROPS Design 25.06.2018 kl. 23:31:

Buonasera Chiara, il modello è lavorato con il filato e l'uncinetto indicati nelle spiegazioni. Ha controllato che il suo campione corrispondesse a quello indicato prima di iniziare a lavorare? Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 190-20