DROPS / 181 / 8

Adventure Awaits by DROPS Design

Kuviolliset laukku ja lompakko. Työ virkataan DROPS Eskimo-langasta.

DROPS Design: Malli ee-603
Lankaryhmä E tai C + C
-----------------------------------------------------------
LAUKKU:
Mitat:
Ympärys: n. 92 cm
Korkeus: n. 46 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
150 g väriä 21, sinivioletti
150 g väriä 23, myyränruskea
150 g väriä 01, luonnonvalkoinen
100 g väriä 15, tummansininen
100 g väriä 47, vaalea beige
100 g väriä 48, beige

Kuvan laukku painaa 438 grammaa.

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä E)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 13 pylvästä ja 6 kerrosta koukulla nro 4,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
-----------------------------------------------------------

LOMPAKKO:
Mitat: Pituus n. 15 cm ja korkeus n. 11 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO (kuuluu lankaryhmään E):
Käytä jäännöslankoja seuraavista väreistä: 21, sinivioletti, 23, myyränruskea, 01, luonnonvalkoinen, 15, tummansininen ja 47 vaalea beige.

Kuvan lompakko painaa 66 grammaa.

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä E)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 13 kiinteää silmukkaa koukulla nro 4,5 = 10 cm leveyssuunnassa.

DROPS SETRIPUUNAPPI NRO 511: 1 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit: graafinen, laukut,

Katso piirrokset A.1 ja A.2. 1 ruutu = 1 pylväs.

VÄRIKUVIO (laukku):
Kun vaihdat väriä, virkkaa seuraavasti: Virkkaa viimeinen värivaihtoa edeltävä pylväs, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä. Vaihda työhön seuraava väri ja tee viimeinen läpiveto, jatka virkkaamista uudella värillä. Mikäli seuraava kerros alkaa uudella värillä, kerroksen viimeinen piilosilmukka virkataan uudella värillä. Kun virkkaat usealla värillä, aseta odottamassa olevat langat edellisen kerroksen silmukoiden päälle ja virkkaa näiden lankojen ympäri siten, että ne jäävät piiloon työn sisään ja kulkevat työn mukana.

VIRKKAUSINFO 1:
Kerroksen ensimmäinen pylväs korvataan 3 ketjusilmukalla, kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan.

VIRKKAUSINFO 2:
Kerroksen aluksi virkataan 1 ketjusilmukka. Tämä ketjusilmukka ei korvaa ensimmäistä kiinteää silmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 pylväs, virkkaamalla 2 pylvästä yhteen näin: Virkkaa 1 pylväs, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 silmukkaa koukulla), virkkaa sitten seuraava pylväs ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 silmukan läpi.
----------------------------------------------------------

LAUKKU:
Virkataan suljettuna virkkauksena, pohjalta ylöspäin.
Virkkaa 5 ketjusilmukkaa sinivioletilla Eskimo-langalla ja koukulla nro 4,5. Sulje ketjusilmukat renkaaksi 1 piilosilmukalla 1.ketjusilmukkaan. Virkkaa jatkossa suljettua virkkausta piirroksen A.1 mukaisesti (kerrokselle tulee 11 piirroksen A.1 mallikertaa). LUE VÄRIKUVIO!
1.KERROS: Virkkaa 11 pylvästä renkaaseen. LUE VIRKKAUSINFO 1!
2.KERROS: Virkkaa 2 pylvästä jokaiseen pylvääseen = 22 pylvästä.
3.KERROS: Virkkaa *1 pylväs ensimmäiseen pylvääseen, 2 pylvästä seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 33 pylvästä.
4.KERROS: Virkkaa *1 pylväs kumpaankin 2 ensimmäiseen pylvääseen, 2 pylvästä seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan = 44 pylvästä. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
5.-11.KERROS: Jatka lisäyksiä ja mallivirkkausta kuten aiemmin, eli virkkaa jokaisella kerroksella lisäysten väliin 1 pylväs enemmän = 121 pylvästä työssä. Jatka suljettua virkkausta, mutta ilman lisäyksiä ja piirroksen A.2 mukaisesti (= 15 kpl piirroksen A.2 mallikertaa kerroksella), kavenna SAMALLA ensimmäisellä kerroksella 1 pylväs (LUE KAVENNUSVINKKI) = 120 pylvästä. HUOM! Piirroksen A.2 viimeisellä kerroksella (merkitty piirrokseen nuolella) ei virkata pylväitä, virkkaa tämä kerros tummansinisellä langalla näin: 1 ketjusilmukka (korvaa 1 kiinteän silmukan), *3 ketjusilmukkaa, jätä 2 pylvästä väliin ja virkkaa 1 kiinteä silmukka seuraavaan pylvääseen*, toista *-* koko kerroksen ajan ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen 1.ketjusilmukkaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HIHNAT:
Leikkaa jokaisesta väristä 4 kpl n. 120 cm:n pituista lankaa = 24 lankaa. Yhdistä langat ja tee löyhä solmu, jätä lankanipun päähän n. 12 cm:n verran lankaa ennen solmua. Jaa langat kolmeen kahdeksan langan nippuun. Palmikoi niput yhteen, kunnes lankaa on jäljellä n. 25 cm. Jaa nyt langat kahteen nippuun. Pujota niput laukun yläosan kolmanteen kerrokseen (sisäpuolelta ulos), jätä nippujen väliin 1 pylväs. Solmi osat yhteen laukun ulkopuolella. Avaa palmikon alkuosan solmu ja kiinnitä tämä pää laukun vastakkaiseen sivuun samalla tavalla. Tee toinen samanlainen palmikko ja kiinnitä se laukun toiselle puolelle. Leikkaa langanpäät tasaisiksi.
----------------------------------------------------------

LOMPAKKO:
Virkataan suljettuna virkkauksena, alhaalta ylös. Virkkaa 21 ketjusilmukkaa koukulla nro 4,5 ja sinivioletilla langalla.
1.KERROS: Virkkaa 3 kiinteää silmukkaa 2.ketjusilmukkaan koukusta laskien, virkkaa sitten 1 kiinteä silmukka jokaiseen ketjusilmukkaan, kunnes jäljellä on 1 ketjusilmukka (= 18 kiinteää silmukkaa), virkkaa 3 kiinteää silmukkaa tähän silmukkaan. Virkkaa nyt ketjusilmukkaketjun alareunaan (äsken virkattujen kiinteiden silmukoiden alapuolelle) seuraavasti: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen silmukkaan (= 18 kiinteää silmukkaa) ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan. Työssä on nyt 42 kiinteää silmukkaa.
2.KERROS: LUE VIRKKAUSINFO 2! Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, vaihda tummansiniseen lankaan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
3.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
4.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, vaihda myyränruskeaan lankaan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
5.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, vaihda vaalean beigeen lankaan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
6.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
7.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
8.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, vaihda vaalean beigeen lankaan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
9.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
10.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan, vaihda myyränruskeaan lankaan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
11.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan, kunnes olet työn keskiedun kohdalla, tee nyt napinläpi näin: Virkkaa 2 ketjusilmukkaa ja jätä 2 kiinteää silmukkaa väliin. Virkkaa sitten kiinteitä silmukoita koko kerroksen ajan ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
12.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan, kunnes olet ketjusilmukoiden kohdalla, virkkaa 2 kiinteää silmukkaa ketjusilmukoiden ympäri, virkkaa sitten kiinteitä silmukoita koko kerroksen ajan ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.
13.KERROS: Virkkaa 1 kiinteä silmukka jokaiseen kiinteään silmukkaan koko kerroksen ajan ja virkkaa kerroksen lopuksi 1 piilosilmukka kerroksen ensimmäiseen kiinteään silmukkaan. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Kiinnitä nappi lompakon sisäpuolelle, napinläven vastakkaiselle puolelle.

NYÖRI:
Leikkaa jokaisesta väristä 2 kpl 40 n. cm:n pituista lankaa = 10 lankaa. Yhdistä langat ja tee toiseen päähän solmu (jätä lankanipun päähän n. 6 cm:n verran lankaa ennen solmua) ja jaa langat kolmeen nippuun. Palmikoi niput yhteen ja pujota nipun avoin pää lompakon toisen sivun kiinteä silmukka -kerroksen läpi. Avaa toisen pään solmu, yhdistä kaikki langat ja tee uusi solmu. Leikkaa langanpäät tasaisiksi.

Piirros

= sinivioletti
= tummansininen
= myyränruskea

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 181-8 alkuperäisohjeeseen.