DROPS / 169 / 4

Light's Embrace by DROPS Design

Ylhäältä alas virkattu DROPS pitsiponcho ”Paris”-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro w-614
Lankaryhmä C tai A + A
----------------------------------------------------------
Koko: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PARIS:
750-850-900 g nro 16, valkoinen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 16 p x 9 krs koukulla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

Katso piirrokset A.1-A.5. Piirrokset A.1a ja A.1b näyttävät miten krs:t alkavat ja loppuvat.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen p-kerroksen aluksi virkataan 3 kjs (nämä kjs:t eivät korvaa ensimmäistä pylvästä). Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
HUOM: Kun virkkaat piirroksen A.5 mallivirkkausta, virkkaa krs:n aluksi 3 kjs. Krs:n lopussa virkataan 1 p krs:n ensimmäiseen s:aan (eli s:aan, jossa on 3 kjs), virkkaa sitten 1 ps krs:n 3. kjs:aan.

VIRKKAA 2 KP YHTEEN:
Virkkaa 1 kp alla olevaan kjs-kaareen, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), jätä 1 ks väliin ja virkkaa 1 kp seuraavaan kjs-kaareen, vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.

VIRKKAA 3 KP YHTEEN:
Virkkaa 1 kp, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa toinen kp, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 3 s koukulla), virkkaa kolmas kp ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien silmukoiden läpi.

VERKKOKUVIO:
1.KRS: *Aloita piirroksen A.5 1. krs:lta ja virkkaa 4 p ensimmäiseen/seuraavaan merkittyyn p:seen, virkkaa sitten (1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen), kunnes jäljellä on 1 p ennen seuraavaa merkkiä, virkkaa 1 kjs, jätä seuraava p väliin*, toista *-* vielä 3 kertaa. Työssä on nyt 4 piirroksen A.5 mallikertaa.
2.KRS: *Virkkaa piirroksen A.5 mallikerta ensimmäiseen/seuraavaan merkittyyn kjs-kaareen, virkkaa sitten 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 p ensimmäiseen kjs-kaareen, toista (1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan kjs-kaareen), kunnes jäljellä on 1 kjs-kaari ennen seuraavaa piirroksen A.5 mallikertaa, virkkaa 1 kjs, 1 p viimeiseen kjs-kaareen ennen piirroksen A.5 mallikertaa, 1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* vielä 3 kertaa.
3.KRS: *Virkkaa piirroksen A.5 mallikerta ensimmäiseen/seuraavaan merkittyyn kjs-kaareen, toista sitten (1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan kjs-kaareen), kunnes olet seuraavan piirroksen A.5 mallikerran kohdalla, 1 kjs*, toista *-* vielä 3 kertaa.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Virkataan suljettuna virkkauksena ylhäältä alas. Tee aluksi lisäykset keskellä edessä, keskellä takana ja kummankin olan kohdalla. Tee sitten lisäykset vain keskellä edessä ja takana.

Virkkaa 153-163-163 kjs koukulla nro 4,5 ja Paris-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla. Virkkaa 3 kjs (LUE VIRKKAUSINFO). Virkkaa sitten 1 p jokaiseen 3-1-1 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, virkkaa 1 p jokaiseen 5 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 24-26-26 kertaa = 128-136-136 p + 3 kjs työssä. Kiinnitä nyt 4 merkkiä työhön krs:n vaihtumiskohdasta alkaen seuraavasti (virkkaamatta s:t): Kiinnitä 1 merkki krs:n 1. p:seen (= keskitaka), jätä 31-33-33 p väliin, kiinnitä 1 merkki seuraavaan p:seen (= olka), jätä 31-33-33 p väliin, kiinnitä 1 merkki seuraavaan p:seen (= keskietu), jätä 31-33-33 p väliin, kiinnitä 1 merkki seuraavaan p:seen (= olka). Krs:n viimeisen merkin ja krs:n vaihtumiskohdan välissä on nyt 31-33-33 p.
Jatka virkkaamalla VERKKOKUVIOITA (kts. selitys yllä). Kun olet virkannut krs:t 1.-3., toista krs:t 2. ja 3. kunnes työssä on yht. 6-7-8 kerrosta verkkokuvioita (kts. kaikki piirroksen A.5 mallikerran molemmin puolin tehtävät lisäykset piirroksista A.4a ja A.4b). TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Työn pituus on n. 8-9-10 cm.

Virkkaa seuraava krs näin ja kavenna SAMALLA tasavälein 0-8-8 p (keskiedun ja keskitakan molemmin puolin kavennetaan 0-4-4 p):
*Virkkaa (2 p, 3 kjs, 2 p) kjs-kaareen (= 1. toisto keskellä takana ja 2. toisto keskellä edessä), virkkaa sitten 1 p jokaiseen p:seen ja 1 p jokaiseen kjs:aan, kunnes olet seuraavan lisäyspylväsryhmän kohdalla, virkkaa 3 p kjs-kaareen (= olka), virkkaa 1 p jokaiseen p:seen ja 1 p jokaiseen kjs:aan, kunnes olet lisäyspylväsryhmän kohdalla (= 1. toisto keskellä edessä ja 2. toisto keskellä takana)*, toista *-* vielä kerran.

Keskellä edessä ja takana olevan kjs-kaaren välissä on nyt 117-125-133 p (= yht. 234-250-266 p + 2 kjs-kaarta krs:lla). Katkaise lanka. HUOM: Lopeta nyt olkapäiden lisäykset, mutta jatka lisäyksiä keskellä edessä ja takana!

Virkkaa 1 ps 10. p:seen keskellä takana olevasta kjs-kaaresta laskettuna. Virkkaa sitten mallivirkkausta seuraavasti: Virkkaa piirroksen A.1a mallikerta (näyttää miten krs:t alkavat ja loppuvat, ei korvaa ensimmäistä silmukkaa), toista piirroksen A.2a mallikertaa (= 8 p) 13-14-15 kertaa krs:lla, virkkaa piirroksen A.3a mallikerta (= lisäys keskellä edessä), toista piirroksen A.2a mallikertaa 14-15-16 kertaa krs:lla, virkkaa piirroksen A.3a mallikerta (= lisäys keskellä takana) ja toista piirroksen A.2a mallikertaa kerran kaikissa koissa. Piirroksen A.3a 4. krs:lla keskellä edessä ja takana olevan kjs-kaaren välissä on 133-141-149 p. Jatka mallivirkkausta kuten aiemmin (piirroksen A.3a mallikerran kummallekin puolelle mahtuu nyt 16-17-18 piirroksen A.2a mallikertaa). Lisää 10. krs:lla piirroksen A.3a mallikerran molemmin puolin tasavälein 8 p (työhön lisättiin yht. 16 p) = 163-171-179 p keskellä edessä ja takana olevan kjs-kaaren kummallakin puolella. Jatka mallivirkkausta kuten aiemmin, mutta virkkaa nyt piirroksen A.1a mallikerran kohdalla piirroksen A.1b mallivirkkausta, virkkaa piirroksen A.2a mallikerran kohdalla piirroksen A.2b mallivirkkausta ja virkkaa piirroksen A.3a mallikerran kohdalla piirroksen A.3b mallivirkkausta (piirroksen A.3 mallikerran kummallekin puolelle mahtuu nyt 19-20-21 piirroksen A.2 mallikertaa). Lisää 4. krs:lla piirroksen A.3 kummankin mallikerran väliin tasavälein 3 p (työhön lisättiin yht. 6 p) = 169-177-185 p keskellä edessä ja takana olevien kjs-kaarien välissä. Jatka mallivirkkausta (piirroksen A.3 mallikerran kummallekin puolelle mahtuu nyt 21-22-23 piirroksen A.2 mallikertaa). Kun olet virkannut piirroksen loppuun, työn pituus on 36-37-38 cm. Katkaise lanka.

Jatka virkkaamalla verkkokuvioita kuten työn alussa. Aloita keskellä takana olevasta kjs-kaaresta ja aloita verkkokuviot verkkokuvioiden 3. krs:lta. Toista krs:t 2. ja 3., kunnes työssä on yht. 6-8-10 krs (sis. piirosten A.2 ja A.3 viimeinen krs).
Virkkaa seuraava krs näin: *Virkkaa (2 p, 3 kjs, 2 p) kjs-kaareen (= keskitaka), virkkaa sitten 1 p jokaiseen p:seen ja 1 p jokaiseen kjs:aan, kunnes olet seuraavan piirroksen A.5 mallikerran kohdalla*, toista *-* vielä kerran = 193-209-225 p keskellä edessä ja takana olevan kjs-kaaren välissä. Katkaise lanka.

Virkkaa nyt mallivirkkausta piirrosten A.1a, A.2a ja A.3a mukaisesti näin:
Virkkaa 1 ps 12. p:seen keskellä takana olevasta kjs-kaaresta laskettuna. Virkkaa sitten mallivirkkausta seuraavasti: Virkkaa piirroksen A.1a mallikerta (näyttää miten krs:t alkavat ja loppuvat, ei korvaa ensimmäistä silmukkaa), toista piirroksen A.2a mallikertaa kunnes jäljellä on 2 p ennen keskiedun kjs-kaarta, virkka piirroksen A.3a mallikerta (= lisäys keskellä edessä), toista piirroksen A.2a mallikertaa kunnes jäljellä on 2 p ennen keskellä takana olevaa kjs-kaarta, virkkaa piirroksen A.3a mallikerta (= lisäys keskellä takana) ja toista piirroksen A.2a mallikertaa kerran kaikissa koissa. Kun olet virkannut 4. krs:n, ponchon pituus on 49-52-54 cm. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= 1 kjs
= 1 ks s:n ympäri
= 1 ks s:aan
= 1 ks kjs-kaaren ympäri, 3 kjs
= 1 p s:aan
= 1 p kjs:n/kjs-kaaren ympäri
= 1 kp s:n ympäri
= Virkkaa 2 3p yhteen näin: Virkkaa 1 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla). Virkkaa toinen 3p samaan s:aan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
= VIRKKAA 3 KP YHTEEN (kts. selitys ohjeesta).
= VIRKKAA 2 KP YHTEEN (kts. selitys ohjeesta).
= Virkkaa nirkko näin: Virkkaa 2 kjs, 1 pp viimeksi virkattuun p:seen.
= Virkkaa tähän s:aan
= krs:n aluksi virkataan 4 kjs, krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 4. kjs:aan.
= krs:n aluksi virkataan 2 kjs, krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 2. kjs:aan.
= krs:n aluksi virkataan 6 kjs, krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 6. kjs:aan.
= tämä krs selitetään ohjeessa

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 169-4 alkuperäisohjeeseen.