DROPS / 156 / 51

Walk With Me by DROPS Design

Neulotut DROPS palmikkosukat ”Nepal”-langasta. Koot 35-43.

DROPS Design: Malli nro ne-161
Lankaryhmä C tai A + A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22-24-26 cm
Sukan varren pituus: 31-32-33 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS NEPAL:
150-200-200 g nro 7120, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 (joustinneuleeseen).

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: kohoneule, palmikko, ohjetyyppi: sukat, tohvelit,

Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkkilangan/mallineuleen kohdalla 1 s seuraavasti: Ennen merkkilankaa/mallineuletta A.3: Neulo 2 s oikein yhteen.
Merkkilangan/mallineuleen A.5 jälkeen: Neulo 2 s kiertäen oikein yhteen.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-6-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-6-7 s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2. krs jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset, kunnes jäljellä on 10-12-12 s.
----------------------------------------------------------

SUKAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla keskeltä takaa alkaen. Luo 60-64-68 s sukkapuikoille nro 4,5 Nepal-langalla. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 2 o/2 n -joustinneuletta, kunnes työn pituus on 4 cm. TARKISTA NEULETIHEYS! Neulo *1 krs nurin, 1 krs oikein*, toista *-* vielä kerran ja kavenna SAMALLA viimeisellä oikealla krs:lla tasavälein 8 s = 52-56-60 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 5. Neulo sitten seuraavasti: 5-7-9 s oikein, A.3 (= 7 s, kts. selitys yllä), A.2 (= 6 s), A.1 (= 16 s), A.4 (= 6 s), A.5 (= 7 s), neulo lopuksi 5-7-9 s oikein. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.2-A.5 loppuun, toista piirrokset A.a-A.d lopulliseen mittaan asti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A.e mukaisesti lopulliseen mittaan asti.
Neulo mallineuletta tähän tapaan ja kavenna SAMALLA eri koissa seuraavasti (LUE KAVENNUSVINKKI) yllä):
Koko 35/37: Kun työn pituus on 14 cm ja uudestaan, kun työn pituus on 20 cm, kavenna 1 s ennen mallineuletta A.3 ja kavenna 1 s mallineuleen A.5 jälkeen = 44 s jäljellä kavennusten jälkeen. HUOM: Piirroksessa A.1 kavennetaan 4 s (katso ruutupiirros).
Koko 38/40: Kun työn pituus on 7 cm ja uudestaan, kun työn pituus on 16 cm ja 21 cm, kavenna 1 s ennen mallineuletta A.3 ja kavenna 1 s mallineuleen A.5 jälkeen = 46 s jäljellä kavennusten jälkeen. HUOM: Piirroksessa A.1 kavennetaan 4 s (katso ruutupiirros).
Koko 41/43: Kun työn pituus on 7 cm ja uudestaan, kun työn pituus on 16 cm, 21 cm ja 26 cm, kavenna 1 s ennen mallineuletta A.3 ja kavenna 1 s mallineuleen A.5 jälkeen = 48 s jäljellä kavennusten jälkeen. HUOM: Piirroksessa A.1 kavennetaan 4 s (katso ruutupiirros).

Neulo kunnes työn pituus on 26-27-28 cm. Jätä nyt ensimmäiset 10-11-12 s työhön (eli 3-4-5 oikeaa s ja piirroksen A.3 s:t), siirrä seuraavat 24 s apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 10-11-12 s työhön (eli piirroksen A.5 s:t ja 3-4-5 oikeaa s) = 20-22-24 s kantapäässä. Jatka neulomista tasona. Lisää seuraavalla oikean puolen krs:lla kumpaankin reunaan 1 s, neulomalla ensimmäiseen ja viimeiseen s:aan 2 s = 22-24-26 s. Neulo sitten seuraavasti: 1 s nurin, A.3, sileää neuletta ja A.5 ja neulo lopuksi 1 s nurin. Neulo yht. 5½ cm tähän tapaan. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön, kaikki mitat otetaan jatkossa tästä. Lopeta mallineule siten, että se näyttää siistiltä. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kantapään kavennukset (LUE KANTAPÄÄKAVENNUKSET).

Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 10-10-11 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 54-56-58 s.

Neulo 5-6-6 s oikein (= keskellä jalan alla), kerroksen vaihtumiskohta on tässä. Jatka neulomalla seuraavasti ja kiinnitä SAMALLA 2 merkkilankaa työhön: 14-15-16 s oikein, kiinnitä 1. merkkilanka työhön, 1 s nurin, A.2, A.e, A.4, 1 s nurin, kiinnitä 2. merkkilanka työhön, 14-15-16 s oikein. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja kavenna SAMALLA 1 s ennen 1. merkkilankaa ja 1 s 2. merkkilangan jälkeen jokaisella krs:lla yht. 9 kertaa = 36-38-40 s (= 10-12-14 s sileää neuletta jalkapohjassa). Neulo kunnes työn pituus merkkilangasta mitattuna on 19-21-23 cm (= 3 cm jäljellä). Jatka neulomalla piirroksen A.e silmukoilla sileää neuletta (lopeta piirroksen A.e mallineule puolikkaan mallikerran jälkeen, voit myös aloittaa sileää neuletta hieman aiemmin). Jatka piirrosten A.2 ja A.4 mallineuletta lopulliseen mittaan asti.

Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti: 5-6-7 s oikein, kiinnitä 1. merkkilanka, 1 s nurin, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti ja kiinnitä SAMALLA 2. merkkilanka 5. ja 6. s:n väliin, neulo keskellä jalan päällä olevat s:t oikein (= 14 s), neulo mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti ja kiinnitä SAMALLA 3. merkkilanka 1. ja 2. s:n väliin, 1 s nurin, kiinnitä 4. merkkilanka, neulo lopuksi 5-6-7 s oikein (= 14 s keskellä jalan päällä, 10-12-14 s jalkapohjassa ja 6 s kummassakin sivussa).

Tee sitten seuraavalla krs:lla kärkikavennukset näin: Kavenna keskellä jalan päällä olevan 2. merkkilangan jälkeen 1 s ja kavenna ennen keskellä jalan päällä olevaa 3. merkkilankaa 1 s. Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla yht. 2-1-0 kertaa (muista KAVENNUSVINKKI) = 10-12-14 s keskellä jalan päällä ja 10-12-14 s jalkapohjassa (= yht. 32-36-40 s). Kavenna sitten seuraavalla krs:lla seuraavasti: Kavenna 1 s ennen 1. ja 3. merkkilankaa ja kavenna 2. ja 4. merkkilangan jälkeen 1 s (työstä kapeni yht. 4 s). Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla yht. 4-5-6 kertaa ja neulo SAMALLA viimeisellä kavennuskerroksella piirrosten A.2 ja A.4 palmikoiden s:t näin: Neulo 2 s kiertäen oikein yhteen, neulo 2 s oikein yhteen. Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 12 s. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

= siirrä 1 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 o, neulo apupuikon s nurin/oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 1 s nurin/oikein, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 o, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 o, neulo apupuikon 2 s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 156-51 alkuperäisohjeeseen.