DROPS Baby / 21 / 23

Happy Days by DROPS Design

Vauvan ja lapsen neulottu housupuku DROPS Merino Extra Fine -langasta.

DROPS Design: Malli nro ME-056-by
Lankaryhmä B
--------------------------------------------------------
HOUSUPUKU:
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 56/62 - 68/74 - 80/86 (92-98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
Nro 07, vaalea ruskeakirjava:
300-300-350-400-400 g

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
DROPS KUORINAPPI (526):
5-6-8 (8-9) kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit: housupuku, raglan,

Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Kavenna näin ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen.
Kavenna näin merkkilangan jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
-------------------------------------------------------

LAHJE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 48-54-60 (66-72) s sukkapuikoille nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun = lahkeen sisäreuna. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 3 o/3 n -joustinneuletta. Kun olet neulonut 4-4-4 (5-5) cm joustinneuletta, neulo 1 krs oikein ja kavenna samalla tasavälein 6 s = 42-48-54 (60-66) s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 1 krs nurin. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 6-6-6 (7-7) cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s. Toista tällaiset lisäykset 3.-4.-5. (5.-7.) cm välein yht. 4 kertaa = 50-56-62 (68-74) s. Kun työn pituus on 16-20-23 (25-32) cm, jaa työ lahkeen sisäreunasta ja jatka neulomista tasona (tällä tavoin lahkeet voidaan myöhemmin helpommin siirtää samalle pyöröpuikolle). Luo kumpaankin reunaan 1 reunas = 52-58-64 (70-76) s. Kun työn pituus on 18-22-25 (29-34) cm, päätä kummankin reunan reunas. Laita työ odottamaan ja neulo toinen lahje samoin.

HOUSUPUKU:
Ota molemmat lahkeet samalle pyöröpuikolle nro 4,5 = 100-112-124 (136-148) s. Neulo tasoneuletta keskeltä edestä alkaen seuraavasti (1. krs = oikea puoli): Päätä 4 s, neulo loput s:t oikein. Käännä työ, päätä 4 s ja neulo loput s:t nurin = 92-104-116 (128-140) s. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta.
Kun työn pituus on 27-35-43 (43-50) cm, jatka neulomalla ainaoikeaa (ks. selitys yllä). Kun työn pituus on 37-45-53 (58-65) cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 17-20-23 (26-29) s sileää neuletta (= oikea etukappale), päätä 8 s kädentietä varten, neulo 42-48-54 (60-66) s sileää neuletta (= takakappale), päätä 8 s kädentietä varten, neulo 17-20-23 (26-29) s sileää neuletta (= vasen etukappale). Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 36-42-42 (48-48) s sukkapuikoille nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 3 o/3 n -joustinneuletta. Kun työn pituus on n. 3 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 6-10-8 (12-10) s = 30-32-34 (36-38) s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5 ja neulo 1 krs nurin. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun = keskellä hihan alla. Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 5 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s. Toista tällaiset lisäykset joka 5.-5.-6. (6.-6.) krs yht. 6-6-7 (8-9) kertaa = 42-44-48 (52-56) s. Kun työn pituus on 17-18-21 (24-28) cm, päätä keskeltä hihan alta 8 s (eli päätä merkkilangan molemmin puolin 4 s) = 34-36-40 (44-48) s. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki s:t samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 144-160-180 (200-220) s. Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan = 4 merkkilankaa. Neulo kaikilla silmukoilla tasona ainaoikeaa. Kavenna SAMALLA 3. krs:lla jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs (= jokaisella oikean puolen krs:lla) yht. 10-11-12 (13-15) kertaa. SAMANAIKAISESTI kun olet tehnyt yht. 7-6-6 (6-7) kavennuskerrosta, päätä kummastakin reunasta pääntietä varten joka 2. krs: 3-3-4 (5-5) x 2 s ja sitten 0-2-2 (2-3) x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä 52-56-64 (72-74) s ja työn pituus on yht. n. 45-53-62 (68-77) cm. Päätä loput s:t kerralla.

ETUREUNA:
Poimi oikean etukappaleen etureunasta (alareunasta alkaen) 63-75-91 (95-103) s pyöröpuikolle nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta ja 1 krs oikein oikealta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1. krs = nurja puoli): 1 s ainaoikeaa, *2 n, 2 o*, toista *-* ja neulo lopuksi 2 n. Kun joustinneuleen leveys on 2 cm, tee seuraavalla oikean puolen krs:lla napinlävet näin: Neulo ensimmäisillä 10-10-2 (6-2) s:lla joustinneuletta, *2 s nurin yhteen, 1 langankierto, 10 s joustinneuletta* toista *-* yht. 4-5-7 (7-8) kertaa, neulo lopuksi 2 s nurin yhteen, tee 1 langankierto ja neulo 2 o ja 1 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta kunnes etureunan leveys on 4 cm. Päätä s:t joustinneuletta neuloen. Neulo vasen etureuna samoin, mutta ilman napinläpiä.
PÄÄNTIEN REUNUS:
Poimi pääntien reunasta n. 80-120 s (4 s:lla jaollinen) sukkapuikoille nro 3,5. Neulo seuraavasti: 1 s ainaoikeaa, neulo sitten 2 o/2 n -joustinneuletta kunnes jäljellä on 1 s, neulo 1 s ainaoikeaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä s:t.
VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat ja ompele kummankin lahkeen sisäreunan sauma yhden reunasilmukan päästä. Kiinnitä vasen etureuna keskiedun päätettyihin 8 s:aan. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan. Kiinnitä hupun ensimmäiset 4 cm kummankin etureunan yläreunaan. Taita reunimmaiset 4 cm kaksinkerroin ja kiinnitä pienellä pistolla.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 21-23 alkuperäisohjeeseen.