DROPS Baby / 19 / 30

Strawberry Cheeks' Socks by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker med mønster i ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Modell nr ME-037-by
--------------------------------------------------------
50-50-50 (50-100) gr f.nr 16, lys rosa
50 gr i alle str i f.nr 01, natur
50 gr i alle str i f.nr 07, lys brunmelert

DROPS SETTP NR 3 –
eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.

Se diag M.4. Mønsteret strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
1.P (= retten): Strikk til det gjenstår 5-5-5 (6-6) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-5 (6-6) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.P (= retten): Strikk til det gjenstår 4-4-4 (5-5) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-4-4 (5-5) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingene på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 7-9-9 (9-9) m på p.
FELLETIPS:
Fell slik før merket: 2 rett sammen.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
---------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp ovenfra og ned.
Legg opp 34-34-40 (40-40) m på settp 3 med lys rosa. Strikk vrbord = 1 r / 1 vr i 4-4-5 (5-6) cm. Deretter strikkes det 1 omg glstrikk SAMTIDIG som det felles 4 m jevnt fordelt = 30-30-36 (36-36) m. Nå strikkes M.4. Etter M.4 strikkes det 4 omg glstrikk med lys rosa - SAMTIDIG på 1.omg (etter M.4) felles det 2-0-4 (2-0) m jevnt fordelt = 28-30-32 (34-36) m.
Etter 4 omg glstrikk beholdes de første 15-17-17 (19-19) m på p til hæl, og de resterende 13-13-15 (15-17) m settes på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-m i 3-3½-4 (4-4½) cm – sett i 1 merke. Deretter strikkes Hælfelling – SE FORKL OVER! Etter hælen strikkes det opp 7-8-9 (9-10) nye m på hver side av hælen og m fra tråden oppå foten settes tilbake på p = 34-38-42 (42-46) m. Fortsett med glstrikk rundt over alle m med lys rosa – SAMTIDIG på 1.omg felles det slik: De 2 siste m før 13-13-15 (15-17) m midt oppå foten strikkes vridd rett sammen (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre), og de 2 første m etter 13-13-15 (15-17) m midt oppå foten strikkes rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-6-6 (6-6) ganger = 26-26-30 (30-34) m. Strikk videre til arb måler ca 8-9-9½ (11½-12½) cm fra merket på hælen (det gjenstår nå ca 2-2-2½ (2½-3½) cm til ferdig mål). Sett 1 nytt merke i hver side slik at det blir 13-13-15 (15-17) m både på oversiden og undersiden av sokken.
Videre felles det til tå på hver side av begge merkene – LES FELLETIPS: Fell på hver 2.omg: 2-2-3 (3-5) ganger og deretter på hver omg: 3-3-3 (3-2) ganger = 6 m tilbake på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt. Foten måler ca 10-11-12 (14-16) cm.

Diagram

= lys rosa
= natur
= lys brunmelert