DROPS / 114 / 18

DROPS 114-18 by DROPS Design

DROPS votter med vinkelstrikk sikk-sakk mønster i ”Fabel”.

DROPS design: Modell nr FA-093
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100 gr i begge str f.nr 671, blå/brun/sennep

DROPS PINNE NR 2,5 –
eller den p du må ha for å få 26 m x 52 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: vinkelstrikk, mønster/teknik: sikk-sakk, type oppskrift: votter,

SIKK-SAKK MØNSTER:
1.p (= retten):
Strikk 1 m, i neste m økes det 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, fortsett videre til det gjenstår 1 m før m med merketråden, løft 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løse m over, fortsett videre til det gjenstår 2 m før neste merketråd (= midt i siden), øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, strikk 2 m, øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, fortsett videre til det gjenstår 1 m før m med merketråden, løft 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løse m over, strikk videre til det gjenstår 2 m på p, øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, strikk 1 m.
2.p (= vrangen):
strikk rett over alle m.
Gjenta 1. og 2.p, det skal da økes 4 m og felles 4 m på hver 2.p slik at m-antallet forblir det samme.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Votten strikkes frem og tilbake i ett stykke og syes sammen etterpå. Hele votten strikkes i riller, dvs det strikkes rett på hver p til ferdig mål.
Legg opp 66-74 m på p 2,5 med Fabel. Sett 1 merketråd i den 17.-19.m, 1 merketråd etter 33-37 m (= midt i siden) og 1 merketråd i den 50.-56.m.
Videre strikkes det SIKK-SAKK MØNSTER – se forkl over.
Når arb måler 12-13 cm strikkes neste p fra retten som 1.p i Sikk-Sakk mønster men uten at det økes m, dvs det bare felles 4 m = 62-70 m.
Strikk 1 p rett fra vrangen. Videre strikkes Sikk-Sakk mønster med økninger og fellinger som før.
Når arb måler 13-14 cm settes det 1 merketråd på beg av p (markerer for tommel). Videre strikkes neste p slik (= fra retten): Strikk 1 m, i de 5 neste m økes det 5 m ved å strikke 2 m i hver m, fortsett videre til det gjenstår 1 m før m med merketråden, løft 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løse m over, fortsett videre til det gjenstår 2 m før neste merketråd (= midt i siden), øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, strikk 2 m, øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, fortsett videre til det gjenstår 1 m før m med merketråden, ta 1 m løst av, 2 rett sammen, løft den løse m over, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, øk 5 m ved å strikke 2 m i hver av de neste 5 m, strikk 1 m.
Det er nå økt 4 m i hver side til tommelkile = 70-78 m på p. Strikk 1 p rett fra vrangen.
Fortsett videre med Sikk-Sakk mønster med økninger og fellinger som før.
Når arb måler 18-19 cm strikkes neste p slik (fra retten): Strikk 1 m, i neste m økes det 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, strikk de neste 8 m 2 og 2 rett sammen, fortsett videre til det gjenstår 1 m før m med merketråden, løft 1 m løst av p, 2 rett sammen, løft den løse m over, fortsett videre til det gjenstår 2 m før neste merketråd (= midt i siden), øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, strikk 2 m, øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, fortsett videre til det gjenstår 1 m før m med merketråden, ta 1 m løst av, 2 rett sammen, løft den løse m over, strikk videre til det gjenstår 10 m på p, strikk de neste 8 m 2 og 2 rett sammen, i neste m økes det 1 m ved å strikke 2 m i 1 m, strikk 1 m. Det er nå 62-70 m på p. Strikk rett tilbake over alle m.
Sett 1 merketråd på beg av p (markerer for tommel). Fortsett videre med Sikk-Sakk mønster som tidligere til arb måler 24-25 cm (4-5 cm igjen til ferdig mål). Nå fortsettes det videre med Sikk-Sakk mønster men uten at det økes m, dvs at det bare felles 4 m på hver 2.p.
Fortsett slik til det gjenstår 14-18 m igjen på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m. Snurp sammen og fest tråden godt.

MONTERING:
Sy sømmen i siden på votten, sy nedenfra og opp til den første merketråden som markerer for tommel. Sy i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

TOMMEL:
Start ved den øverste merketråden som markere for tommel. Strikk opp 15-16 m ned langs kanten til den første merketråden som markerer for tommel. Deretter strikkes det opp 1 m midt i sidesømmen og videre strikkes det opp 15-16 m opp langs kanten til den øverste merketråden igjen = 31-33 m. Strikk 1 p rett fra vrangen. Sett 1 merketråd i den midterste m. Nå strikkes det videre frem og tilbake, SAMTIDIG felles det 2 m midt på tommelen ved å strikke til det gjenstår 1 m før merketråden, ta 1 m løst av p, 2 r sammen, løft den løse m over. Gjenta fellingen slik på hver 4.p totalt 4-5 ganger og på hver 2.p totalt 8 ganger = 7 m igjen på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m. Snurp sammen.

MONTERING:
Sy sammen i ytterste ledd av ytterste m fra øverst på tommelen, ned langs tommelen og videre opp langs siden til snurpingen øverst på votten.

VENSTRE VOTT:
Strikk som høyre (vottene er helt identiske).