DROPS / 113 / 17

Avery by DROPS Design

Kohoneuleinen DROPS kaarrokejakku ”Silke Alpaca” -langasta. Koot S-XXXL.

DROPS design: Malli nro SA-056
----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS SILKE ALPACA:
550-600-650-750-800-900 g nro 1340, vaalea beige

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 ja 80 cm) NRO 4,5.
Neuletiheys: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
DROPS PUHVELINSARVINAPPI, KULMIKAS (537): 6-7-7-7-8-8 kpl.

1. krs: *1 n, 1 o*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 n.
2. krs: Neulo nurjat s:t oikein ja oikeat s:t nurin.

Langan painon vuoksi kaikki pituusmitat otetaan riiputtamalla työtä, sillä jakku venyy käytössä.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = päätä etureunan kolmas s. Luo seuraavalla kerroksella 1 s päätetyn silmukan tilalle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOKO S: 7, 16, 26, 36, 46 ja 56 cm.
KOKO M: 7, 15, 23, 31, 40, 49 ja 58 cm.
KOKO L: 7, 15, 24, 33, 42, 51 ja 60 cm.
KOKO XL: 7, 16, 25, 34, 43, 52 ja 62 cm.
KOKO XXL: 7, 15, 23, 31, 39, 47, 55 ja 64 cm.
KOKO XXXL: 7, 15, 23, 31, 39, 48, 57 ja 66 cm.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Katso halutun koon piirros.
----------------------------------------------------------
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 4,5 Silke-Alpaca -langalla 159-173-187-203-223-245 s (sis. 5 reunas kummassakin etureunassa). Neulo 1 krs nurin (= nurja puoli). Jatka neulomalla HELMINEULETTA (ks. selitys yllä), lukuunottamatta 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (ks. selitys yllä) reunas kummassakin etureunassa. Etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti. Kun työn pituus on 6 cm, jatka neulomalla sileää neuletta (etureunojen silmukoilla jatketaan ainaoikeaa). Kiinnitä 1 merkkilanka 42-45-49-53-58-63 s:n päähän kummastakin reunasta (takakappale = 75-83-89-97-107-119 s). Tee oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). Kun työn pituus on 10 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin (= 4 kavennusta) 9-9½-10-10½-11-11½ cm välein 3 x 1 s = 147-161-175-191-211-233 s. Kavenna neulomalla 2 s oikein yhteen. Jatka neulomista kunnes työn pituus on 33-34-35-36-37-38 cm (LUE MITTAUSVINKKI). Päätä sitten kummankin sivun keskimmäiset 8 s (eli 4 s kummankin merkkilangan molemmin puolin) kädenteitä varten = 131-145-159-175-195-217 s. Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 4,5 Silke-Alpaca -langalla 49-51-51-55-57-59 s. Neulo 6 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Jatka neulomalla sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun = keskellä hihan alla. Kun työn pituus on 10 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 9-4½-2-1½-1½-1 cm välein 2-3-5-6-7-8 x 1 s = 53-57-61-67-71-75 s. Kun hihan pituus on 23-23-22-22-21-21 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 8 s (= 4 s merkkilangan molemmin puolin) = 45-49-53-59-63-67 s. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki s:t samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 221-243-265-293-321-351 s. Neulo 1 krs oikein oikealta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan kuten aiemmin) ja kavenna SAMALLA tasavälein 11-13-15-3-11-21 s = 210-230-250-290-310-330 s. Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta. Neulo sitten mallineuletta M.1:n mukaisesti (ks. halutun koon piirros, 1. krs = oikea puoli) ja tee lisäykset/kavennukset piirroksen mukaisesti (etureunojen silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Kun olet neulonut piirroksen loppuun (ks. halutun koon nuoli), työssä on 100-109-118-122-130-138 s. Neulo 1 krs oikein oikealta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 8-17-20-24-24-32 s = 92-92-98-98-106-106 s. Neulo lopuksi 5 krs ainaoikeaa, päätä s:t löyhästi.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit.

= neulo samaan silmukkaan 2 s
= Oikealta puolelta: 2 s oikein yhteen Nurjalta puolelta: 2 s nurin yhteen
= neulo samaan silmukkaan 3 s näin: 1 n, 1 o ja 1 n
= 3 s nurin yhteen
= nosta 1 s neulomatta
= tuo lanka työn eteen, nosta 1 s neulomatta, vie sitten lanka työn taakse

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 113-17 alkuperäisohjeeseen.