DROPS Baby / 18 / 8

Squirrel Song Socks by DROPS Design

DROPS sokker i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-068-by
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Sokk passer fotlengde: 10-11-12 (14-16) cm.
Materialer: DROPS ALPACA
50 gr i alle str f.nr 618, beige
50 gr i alle str f.nr 100, natur
50 gr i alle str f.nr 401, brun
----------------------------------------------------------
DROPS SETTP NR 2,5 – eller det p.nr du må ha for å få 26 m x 35 p glstrikk på 10 x 10 cm.

1.P (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-6 (7-8) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-6 (7-8) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.P (= retten): Strikk til det gjenstår 5-5-5 (6-7) m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.P (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-5-5 (6-7) m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb. Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 8-10-10 (10-12) m på p.

MØNSTER: Se diag M.2 - hele mønsteret strikkes i glstrikk.

FELLETIPS:
Fell slik før merket: 2 r sm.
Fell slik etter merket: Ta 1 m løs av som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over
----------------------------------------------------------

SOKK: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 44-48-48 (52-56) m på settp 2,5 med beige. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 5-5-6 (6-7) cm. Deretter strikkes 1 omg glstrikk SAMTIDIG som det felles 8 m jevnt fordelt = 36-40-40 (44-48) m. Videre beholdes de første 18-20-20 (22-26) m på p (til hæl) og de resterende 18-20-20 (22-22) m settes på 1 tråd (= midt oppå sokken). Strikk glstrikk i 3-3½-4 (4-4½) cm over hæl-m – sett i 1 merke. Deretter strikkes hælfelling – SE FORKL OVER. Plukk opp 8-9-10 (10-11) m på hver side av hælfellingen og sett m fra tråden tilbake på p = 42-48-50 (52-56) m. Videre strikkes det glstrikk – SAMTIDIG på 1.omg felles det 1 m før de 18-20-20 (22-22) m oppå foten ved å strikke 2 r sm, og det felles 1 m etter de 18-20-20 (22-22) m oppå foten ved å strikke 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre), gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 3-6-7 (5-7) ganger = 36-36-36 (42-42) m. Når sokken måler 6-7-8 (10-12) cm fra merket på hælen strikkes M.2. Deretter settes det 1 merke i hver side av sokken (dvs slik at det blir 18-18-18 (22-22) m på oversiden og 18-18-18 (20-20) m på undersiden). Fortsett med natur – SAMTIDIG felles det 1 m på hver side av hvert merke – SE FELLETIPS, gjenta fellingen på hver omg totalt 7-7-7 (8-8) ganger = 8-8-8 (10-10) m tilbake på p, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.
Sokken måler ca 10-11-12 (14-16) cm.