DROPS / 110 / 30

DROPS 110-30 by DROPS Design

Lange DROPS sokker i 2 tråder ”Fabel” eller 1 tråd ”Big Fabel” med fot i vrangbord eller glattstrikk.

DROPS design: Modell nr FA-038
-------------------------------------------------------

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm.
Sokkens lengde: 35 - 37 - 38 cm.
Materialer: DROPS Fabel eller Big Fabel fra Garnstudio
200 gr i alle str i den fargen du måtte ønske

DROPS Settp nr 4 - eller de p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk med 2 tråder Fabel eller 1 tråd Big Fabel på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 4-5-5 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 4-5-5 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 10-10-12 m.

Sokker: Arb strikkes rundt på settp med enten 2 tråder Fabel eller 1 tråd Big Fabel. Sokkene kan enten strikkes med vrangbord oppå foten eller foten helt i glattstrikk.
Legg opp 55-60-65 m på settp 4. Strikk 2 omg rett, fortsett med vrbord = 2 r / 3 vr. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 20-22-23 cm felles alle 3 vr til 2 vr = 44-48-52 m. Fortsett med vrbord = 2 r / 2 vr.

Fot med vrangbord oppå: Strikk vrbord til arb måler 30-31-32 cm. Nå beholdes de første 18-22-22 m på p til hæl (de 2 første og 2 siste m av disse er rett m), sett de siste 26-26-30 m på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm – samtidig på 1.p felles det 0-2-0 m jevnt fordelt = 18-20-22 m. Sett 1 merke – herfra måles arb videre! Deretter felles det til hæl – se Hælfelling.
Etter hælfellingen strikkes det opp 10-11-12 m på hver side av hælen og de 26-26-30 m fra tråden settes tilbake på p = 56-58-66 m. Sett 1 merke på hver side av de 26-26-30 m oppå foten. Videre strikkes det vrbord over 26-26-30 m oppå foten og de resterende m strikk i glstrikk - samtidig felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m før m oppe på foten vridd rett sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) og de 2 første m etter m oppå foten strikkes rett sammen. Fell slik på hver 2.omg 8-7-9 ganger = 40-44-48 m. Strikk videre i vrbord over 26-26-30 m oppå foten og glstrikk over 14-18-18 m under foten til arb måler 18-19-21 cm fra merket på hælen (= 4-5-6 cm igjen).
Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 20-22-24 m både oppå og under foten. Strikk ferdig i glstrikk – samtidig felles det til tå på hver side av begge merkene.
Fell slik når det gjenstår 3 m før merket:
2 rett sammen, 2 r (merket sitter midt mellom disse), 2 vridd rett sammen. Fell i hver side på hver 2.omg totalt 3-4-5 ganger og videre på hver omg 4-4-4 ganger = 12-12-12 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Fot i glattstrikk: Når arb måler 24-25-26 cm strikkes det videre i glstrikk – samtidig på første omg felles det 2-4-4 m jevnt fordelt = 42-44-48 m. Strikk til arb måler 30-31-32 cm. Nå beholdes de første 18-20-22 m på p til hæl, sett de siste 24-24-26 m på 1 tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk frem og tilbake over hæl-maskene i 5-5½-6 cm.
Sett 1 merke – herfra måles arb videre! Deretter felles det til hæl – se Hælfelling. Etter hælfellingen strikkes det opp 10-11-12 m på hver side av hælen og de 24-24-26 m fra tråden settes tilbake på p = 54-56-62 m. Sett 1 merke på hver side av de 24-24-26 m oppå foten. Videre strikkes det glstrikk samtidig som det felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m før m oppå foten vridd rett sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre) og de 2 første m etter m oppå foten strikkes rett sammen. Fell slik på hver 2.omg 9-8-9 ganger = 36-40-44 m. Strikk til arb måler 18-20-22 cm fra merket på hælen (= 4-4-5 cm igjen). Nå settes det 1 merke i hver side slik at det blir 18-20-22 m både oppå og under foten. Videre felles det til tå på hver side av begge merkene.
Fell slik når det gjenstår 3 m før merket:
2 rett sammen, 2 r (merket sitter midt mellom disse), 2 vridd rett sammen. Fell i hver side på hver 2.omg totalt 4-3-4 ganger og videre på hver omg 2-4-4 ganger = 12-12-12 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.