DROPS / 94 / 5

Stella Marina by DROPS Design

Taideneulottu takki muotoiltu pyöriöstä

Drops 94-5
Koko: S/M - M/L - XL
Langanmenekki: Cotton Viscose
400-450-500 gr nro 22, farkunsininen
sekä: Alpaca
250-300-300 gr nro 6347, farkunsininen

DROPS sukkapuikot ja pyöröpuikot (40, 60 ja 80 cm) nro 6 tai käsialan mukaan: 15 s x 22 krs kuvioneulontaa = 10 x 10 cm (etu- ja takakappale) ja 15 s x 19 krs sileää = 10 x 10 cm (hihat) yhdellä langalla kumpaakin laatua.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: huivikaulus, kaarevat etukappaleet, ympyrä, ohjetyyppi: jakut, ympyräjakut,

Kuvioneulonta: Katso M.1 – jokaiselle koolle on 1 piirros. Piirros näyttä 1/8 osa työstä ja vain joka 2. krs. Krs:et 2, 4, 6 jns. neulotaan oikein joustinneuleeseen asti ( = piirroksen 6 viimeistä riviä), neulo sitten o yli o s:t ja n yli n s:t, jotta joustin on yhteensä 11 krs korkea.

Taka- ja etukappale: Takki neulotaan ympyrässä keskeltä takaa. Luo 8 s yhdellä langalla kumpaakin laatua ja jaa ne 4:lle sukkapuikolle.Neulo kuviota piirroksen M.1 mukaan – katso selostus yltä. Lisää 8 s joka 2. krs piirroksen mukaan – vaihda pitempiin pyöröpuikkoon sitä mukaan kun silmukkamäärä kasvaa.

Koko S/M: Kun piirroksessa nuolella merkitty krs neulotaan, merkitse kädenteiden paikat seuraavasti: 1 langankierto, 2 o yhteen, 1 langankierto (kuten piiroksen 3 ensimmäiset ruudut osoittavat). Neulo sitten seuraavat 21 s toisella värillä (tämä lanka poistetaan myöhemmin, ja hiha neulotaan tästä alaspäin). Neulo 63 s piirroksen mukaan, neulo sitten seuraavat 21 s taas toisella värillä ( = toinen kädentie). Jatka piirroksen mukaan neulomista kuten ennen.

Koko M/L: Kun piirroksessa nuolella merkitty krs neulotaan, merkitse kädenteiden paikat seuraavasti: 1 langankierto, 2 o yhteen, 1 langankierto (kuten piiroksen 3 ensimmäiset ruudut osoittavat). Neulo sitten seuraavat 26 s toisella värillä (tämä lanka poistetaan myöhemmin, ja hiha neulotaan tästä alaspäin). Neulo 67 s piirroksen mukaan, neulo sitten seuraavat 26 s taas toisella värillä ( = toinen kädentie). Jatka piirroksen mukaan neulomista kuten ennen.

Koko XL: Kun piirroksessa nuolella merkitty krs neulotaan, merkitse kädenteiden paikat seuraavasti: 1 langankierto, 2 o yhteen, 1 langankierto (kuten piiroksen 3 ensimmäiset ruudut osoittavat). Neulo sitten seuraavat 30 s toisella värillä (tämä lanka poistetaan myöhemmin, ja hiha neulotaan tästä alaspäin). Neulo 72 s piirroksen mukaan, neulo sitten seuraavat 30 s taas toisella värillä ( = toinen kädentie). Jatka piirroksen mukaan neulomista kuten ennen.
Viimeinen piirrokseen piirretty krs on päättämiskrs – ts. tällä krs:lla päätät s:t. Päättämiskrs:lla on yhteensä 448-496-544 s. Työn pitäisi olla n. 50-55-60 cm keskeltä mitattuna ( = halkaisija 100-110-120 cm).

Hiha: Poimi hihat langalta jonka neuloit toisella värillä ja neulo alaspäin. Katkaise tämä lanka keskeltä, käytä 2 puikkoa ja laita kummankin langanpätkän s:t eri puikolle (ja vedä langat pois) = 21-26-30 s kummallakin puolella. Siirrä kaikki s:t lyhyelle pyöröpuikolle = 42-52-60 s. Poimi puikolle 4 s lisää hihan ylimmästä kohdasta (ylin kohta on missä hiha on lähimpänä toista hihaa) ja 2 s lisää hihan alimmasta kohdasta (keskeltä alta hihan) = 48-58-66 s. Aloita neulomista keskeltä alta hihan ympäri puikkoa – laita merkkilanka tähän. Neulo ensin 1 krs nurin, jatka sileää. Kun hiha on 4 cm vähennä 1 s kummallakin puolella merkkilankaa, toista 2:n s:n vähennyksiä 6-4-2½ cm:n välein yhteensä 6-8-12 kertaa = 36-42-42 s. Kun työ on 34 cm neulo piirroksen M.2 mukaan. Kun hiha on n. 52 cm päätä s:t löyhästi – katso että teet vähennykset piirroksen krs:lla 4, 8 tai 12 (kuviokrs).
Huom: Sovita takkia ennen kuin päätät s:t, nähdäksesi onko hiha oikean pituinen.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 94-5 alkuperäisohjeeseen.