DROPS / 94 / 5

Stella Marina by DROPS Design

Taideneulottu takki muotoiltu pyöriöstä

  • Stella Marina / DROPS 94-5 - Taideneulottu takki muotoiltu pyöriöstä
  • Stella Marina / DROPS 94-5 - Taideneulottu takki muotoiltu pyöriöstä
Drops 94-5
Koko: S/M - M/L - XL
Langanmenekki: Cotton Viscose
400-450-500 gr nro 22, farkunsininen
sekä: Alpaca
250-300-300 gr nro 6347, farkunsininen

DROPS sukkapuikot ja pyöröpuikot (40, 60 ja 80 cm) nro 6 tai käsialan mukaan: 15 s x 22 krs kuvioneulontaa = 10 x 10 cm (etu- ja takakappale) ja 15 s x 19 krs sileää = 10 x 10 cm (hihat) yhdellä langalla kumpaakin laatua.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

54% Puuvillaa, 46% Viskoosia

Kuvioneulonta: Katso M.1 – jokaiselle koolle on 1 piirros. Piirros näyttä 1/8 osa työstä ja vain joka 2. krs. Krs:et 2, 4, 6 jns. neulotaan oikein joustinneuleeseen asti ( = piirroksen 6 viimeistä riviä), neulo sitten o yli o s:t ja n yli n s:t, jotta joustin on yhteensä 11 krs korkea.

Taka- ja etukappale: Takki neulotaan ympyrässä keskeltä takaa. Luo 8 s yhdellä langalla kumpaakin laatua ja jaa ne 4:lle sukkapuikolle.Neulo kuviota piirroksen M.1 mukaan – katso selostus yltä. Lisää 8 s joka 2. krs piirroksen mukaan – vaihda pitempiin pyöröpuikkoon sitä mukaan kun silmukkamäärä kasvaa.

Koko S/M: Kun piirroksessa nuolella merkitty krs neulotaan, merkitse kädenteiden paikat seuraavasti: 1 langankierto, 2 o yhteen, 1 langankierto (kuten piiroksen 3 ensimmäiset ruudut osoittavat). Neulo sitten seuraavat 21 s toisella värillä (tämä lanka poistetaan myöhemmin, ja hiha neulotaan tästä alaspäin). Neulo 63 s piirroksen mukaan, neulo sitten seuraavat 21 s taas toisella värillä ( = toinen kädentie). Jatka piirroksen mukaan neulomista kuten ennen.

Koko M/L: Kun piirroksessa nuolella merkitty krs neulotaan, merkitse kädenteiden paikat seuraavasti: 1 langankierto, 2 o yhteen, 1 langankierto (kuten piiroksen 3 ensimmäiset ruudut osoittavat). Neulo sitten seuraavat 26 s toisella värillä (tämä lanka poistetaan myöhemmin, ja hiha neulotaan tästä alaspäin). Neulo 67 s piirroksen mukaan, neulo sitten seuraavat 26 s taas toisella värillä ( = toinen kädentie). Jatka piirroksen mukaan neulomista kuten ennen.

Koko XL: Kun piirroksessa nuolella merkitty krs neulotaan, merkitse kädenteiden paikat seuraavasti: 1 langankierto, 2 o yhteen, 1 langankierto (kuten piiroksen 3 ensimmäiset ruudut osoittavat). Neulo sitten seuraavat 30 s toisella värillä (tämä lanka poistetaan myöhemmin, ja hiha neulotaan tästä alaspäin). Neulo 72 s piirroksen mukaan, neulo sitten seuraavat 30 s taas toisella värillä ( = toinen kädentie). Jatka piirroksen mukaan neulomista kuten ennen.
Viimeinen piirrokseen piirretty krs on päättämiskrs – ts. tällä krs:lla päätät s:t. Päättämiskrs:lla on yhteensä 448-496-544 s. Työn pitäisi olla n. 50-55-60 cm keskeltä mitattuna ( = halkaisija 100-110-120 cm).

Hiha: Poimi hihat langalta jonka neuloit toisella värillä ja neulo alaspäin. Katkaise tämä lanka keskeltä, käytä 2 puikkoa ja laita kummankin langanpätkän s:t eri puikolle (ja vedä langat pois) = 21-26-30 s kummallakin puolella. Siirrä kaikki s:t lyhyelle pyöröpuikolle = 42-52-60 s. Poimi puikolle 4 s lisää hihan ylimmästä kohdasta (ylin kohta on missä hiha on lähimpänä toista hihaa) ja 2 s lisää hihan alimmasta kohdasta (keskeltä alta hihan) = 48-58-66 s. Aloita neulomista keskeltä alta hihan ympäri puikkoa – laita merkkilanka tähän. Neulo ensin 1 krs nurin, jatka sileää. Kun hiha on 4 cm vähennä 1 s kummallakin puolella merkkilankaa, toista 2:n s:n vähennyksiä 6-4-2½ cm:n välein yhteensä 6-8-12 kertaa = 36-42-42 s. Kun työ on 34 cm neulo piirroksen M.2 mukaan. Kun hiha on n. 52 cm päätä s:t löyhästi – katso että teet vähennykset piirroksen krs:lla 4, 8 tai 12 (kuviokrs).
Huom: Sovita takkia ennen kuin päätät s:t, nähdäksesi onko hiha oikean pituinen.

Piirros

symbols = oikea s
symbols = nurja s
symbols = 1 langankierto
symbols = 2 s oikein yhteen
symbols = nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
symbols = nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 94-5) .

Kommentit / Kysymykset (134)

country flag Patty 22.08.2021 - 01:44:

Would it be possible to provide chest measurements for each size? I'm not 100% sure if I would need a M/L or an XL. Thank you!

user icon DROPS Design 22.08.2021 kl. 02:08:

Dear Patty, all the relevant measurements are given on the schematic drawing. It would be difficult to give an exact chest measurement, because due to the shape of the sweater it can be closed so, that it allows you slightly adjust the size (you can cross it deeper with more crossing). Happy stitching,

country flag Conny 23.02.2021 - 12:57:

Wanneer je de steken voor de mouw hebt gebreid, meerder je dan de steken weer in de volgende naald? Het is me niet duidelijk. Ik heb hier in de vragen gezocht en niets gevonden en ik zie het ook niet in de beschrijving.

user icon DROPS Design 02.03.2021 kl. 09:06:

Dag Conny,

Je breit de steken voor de mouwen in een andere kleur en op de volgende naald brei je de steken weer in de kleur waar je mee breit. Als je de mouwen gaat breien neem je steken op waar je met een andere kleur hebt gebreid en haal je die draad eruit. Je zet dus geen steken op in de volgende naald, maar je breit verder over die andere kleur.

country flag Patty Ricci 02.09.2020 - 22:16:

If you wanted to make this with only one type of yarn what would the weight be (in US terms, please)? I can't figure out if it would be worsted or not since one strand is a sport weight and the other one is a DK weight. Thank you!

user icon DROPS Design 03.09.2020 kl. 08:56:

Dear Mrs Ricci, this pattern is here worked with 2 strands yarn group A and they could be replaced with one strand yarn group C - read more about altenatives here ; do not hesitate to contact your DROPS store - even per mail - for any further individual assistance choosing the yarn. Happy knitting!

country flag Geneva 29.04.2019 - 02:44:

Is it possible to obtain written instructions for DROPS patterns?

user icon DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:01:

Dear Geneva, when our patterns only have diagrams, you have to work following the diagrams as explained in the written pattern -

country flag Céline 08.03.2018 - 16:29:

Bonjour . Si j ai bien compris pour les manches on tricote sur un fil d’une autre couleur mais en suivant le diagramme et ensuite on fait le deuxième rang en continuant à suivre le diagramme mais dans la couleur du pull .

user icon DROPS Design 09.03.2018 kl. 08:42:

Bonjour Céline, tout à fait, on utilise cette technique pour ne pas rabattre les mailles, on relèvera ensuite les mailles pour les manches de chaque côté - une vidéo montre cette façon de faire pour un talon de chaussettes, la technique sera la même ici. Bon tricot!

country flag Veronica 16.10.2017 - 13:34:

Hola. Nunca he twjido con agujas de doble punta o circulares. Me cuesta entender un poco el patron pero sobre todo el tema de las sisas y de como continiar despues. Gracias

user icon DROPS Design 05.11.2017 kl. 12:21:

Hola Veronica. Desafortunadamente este patrón solo se puede trabajar en redondo con agujas circulares/ de doble punta. Te recomiendo ver nuestros tutoriales bajo el patrón o acudir a una tienda de Drops para resolver las dudas que tengas.

Jill 07.02.2016 - 00:40:

Really sorry to ask but just can not work out the sleeve row/s. Ive just mastered reading a chart have happily been knitting away but am absolutely flumexed about the sleeve. do you have a video I think it would help.

user icon DROPS Design 08.02.2016 kl. 12:22:

Dear Jill, to avoid casting off sts for armholes, you work these sts with another yarn, afterwards you will remove this yarn and pick up sts on both sides of this to work sleeve. The video below shows how to do with a sock, same technique can be used here. Happy knitting!

country flag Tereza 15.10.2015 - 09:37:

Dobrý den. Líbí se mi tento kabátek. Koukala jsem, že příze Alpaka č.6347 se již nevyrábí. Můžu Vás poprosit, zda by jste mi nemohli napsat alternativu, která lze místo ní použít. Líbí se mi modrá barva - šla by použít námořnická modrá č. 5575 nebo ingigo č. 4305 k barvičce CottonViscose č. 22. Podle fotky se to špatně porovnává, zda by barva seděla. Děkuji za odpověď Tereza

user icon DROPS Design 03.03.2016 kl. 12:53:

Dobrý den, Terezo, ke Cotton Viscose č.22 se námořnická Alpaca 5575 moc nehodí - vhodnější by byla modrá 6790, zmíněná indigo 4305 nebo tyrkysová/šedá 6309. Hodně zdaru!

country flag Angelique 13.08.2015 - 11:57:

Hallo, ik ben bij de mouw aangekomen en ik heb 60 steken wanneer ik beide mouwen over zet. Dan moet ik toch per 30 steken gaan breien om 2 mouwen te krijgen. Dan resteert er dus 18 st per mouw aan het eind bij maat S. Lees ik dit goed? Groetjes,...

user icon DROPS Design 13.08.2015 kl. 13:59:

Hoi Angelique. Voor maat S heb je 21 st boven en onder voor de mouw = 42 st voor 1 mouw. Je neemt dan 4 st op boven op de mouw en 2 st op midden onder de mouw = 48 st op de nld. De minderingen na 4 cm: 2 st op elke 6 cm in totaal 6 keer = 12 st minder = 36 st over aan het eind van de mouw.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 94-5

Kruhový svetr...

Barvinek, Czech Republic