DROPS / 201 / 9

Wistful by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku 2-kertaisesta DROPS Air- tai 2-kertaisesta DROPS Brushed Alpaca Silk -langasta. Työssä on lehtikuvioita, raidoitus ja ¾-hihat. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli ai-194
Lankaryhmä C + C tai E
-------------------------------------------------------

250-250-300-300-350-350 g väriä 15, lila sumu
200-250-250-250-300-300 g väriä 01, luonnonvalkoinen

Tai:
Garnstudion DROPS BRUSHED ALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään C):
125-150-150-175-175-200 g väriä 17, vaalea laventeli
100-125-125-150-150-175 g väriä 01, luonnonvalkoinen

NEULETIHEYS:
10 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 14 kerrosta korkeussuunnassa, 2-kertaisella langalla = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 9 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 9 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 8: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Pyöreä (lila) NRO 609: 5-5-6-6-6-6 kpl.

Kommentit (11)

Saat tämän mallin langat alkaen 51.30€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 57 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 8 silmukkaa) ja jaa loput 49 silmukkaa lisäysten määrän kanssa (esim. 12) = 4,1. Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 4.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.5. Katso halutun koon piirrokset (A.1-A.3). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAIDOITUS:
Koko työ neulotaan joko 2-kertaisella Air- tai 2-kertaisella Brushed Alpaca Silk -langalla. Kaarrokkeessa neulotaan 2-kertaisella luonnonvalkoisella langalla, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 23-23-23-23-28-28 cm ja kokonainen/puolikas lehtikuvio on valmis. Tämän jälkeen etu-/takakappaleet neulotaan 1-kertaisella luonnonvalkoisella + 1-kertaisella lilan sumun/vaalean laventelin värisellä langalla, kunnes työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 34-34-34-34-39-39 cm ja kokonainen/puolikas lehtikuvio on valmis. Loput etu-/takakappaleista neulotaan 2-kertaisella lilan sumun/vaalean laventelin värisellä langalla.
Hihat neulotaan 1-kertaisella luonnonvalkoisella + 1-kertaisella lilan sumun/vaalean laventelin värisellä langalla, kunnes kyseisen raidan pituus on yhteensä n. 15-14-14-14-12-12 cm. Loput hihoista neulotaan 2-kertaisella lilan sumun/vaalean laventelin värisellä langalla.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Tee raglanlisäykset jokaisessa kappaleiden rajakohdassa seuraavasti: Aloita heti ennen merkittyä silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo merkitty silmukka oikein oikealta puolelta/nurin nurjalta puolelta (= raglansilmukka), tee 1 langankierto puikolle (= merkin kohdalle lisättiin 2 silmukkaa ja työhön lisättiin yhteensä 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella etu-/takakappaleiden langankierrot neulotaan oikein nurjalta puolelta ja hihojen langankierrot neulotaan nurin nurjalta puolelta (työhön tulee muodostua reikiä).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 3 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo viimeinen silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen joustinneuleen pituus on n. 1½-2 cm. Seuraavat 4-4-5-5-5-5 napinläpeä tehdään aina n. 9-9-8-8-9-9 cm:n välein.

------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 57-57-61-61-65-65 silmukkaa (sisällyttäen 4 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 8 2-kertaisella luonnonvalkoisella Air- tai 2-kertaisella luonnonvalkoisella Brushed Alpaca Silk -langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä). Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 12-12-8-8-8-8 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 69-69-69-69-73-73 silmukkaa. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 9. Kiinnitä 4 merkkiä työhön alla olevan ohjeen mukaisesti (tämä tehdään neulomatta silmukoita). Näiden merkkien kohdalla tehdään raglanlisäykset.
Laske 15-15-15-15-16-16 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1.merkki seuraavaan silmukkaan, laske 6 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 2.merkki seuraavaan silmukkaan, laske 23-23-23-23-25-25 silmukkaa (= takakappale), kiinnitä 3.merkki seuraavaan silmukkaan, laske 6 silmukkaa (= hiha) ja kiinnitä 4.merkki seuraavaan silmukkaan. Viimeisen merkin jälkeen etukappaleessa on jäljellä 15-15-15-15-16-16 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti (= 11-11-11-11-12-12 silmukkaa), tee merkityn silmukan molemmin puolin (tämä silmukka kutsutaan jatkossa raglansilmukaksi) RAGLANLISÄYS (lue selitys yllä), neulo hihan silmukoilla sileää oikeaa neuletta, kunnes olet seuraavan raglansilmukan kohdalla, tee raglansilmukan molemmin puolin raglanlisäys, neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 11-11-11-11-12-12 silmukkaa), neulo 1 silmukka sileää nurjaa neuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti (= 11-11-11-11-12-12 silmukkaa), tee raglansilmukan molemmin puolin lisäys, neulo hihan silmukoilla sileää oikeaa neuletta, kunnes olet seuraavan raglansilmukan kohdalla, tee raglansilmukan molemmin puolin lisäys, neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 11-11-11-11-12-12 silmukkaa) ja neulo lopuksi etureunassa 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella) yhteensä 9-9-12-12-13-13 kertaa (sisällyttäen ensimmäisen kerroksen lisäykset). Etu-/takakappaleiden lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää oikeaa neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS ja lue RAIDOITUS!
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 161-161-185-185-205-205 silmukkaa. Jatka mallineuletta piirroksen mukaisesti, mutta jatka raglanlinjojen kummallakin puolella olevia reikärivejä seuraavasti: Neulo 1. ja 3.merkin kohdalla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti ja neulo 2. ja 4.merkin kohdalla mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti (ole tarkkana, että merkitty silmukka tulee aina piirroksen A.4/A.5 keskisilmukan kohdalle).
Neulo kunnes piirroksen A.1 mallineuletta on jäljellä 1 kerros. Jaa nyt työ etu-/takakappaleita ja hihoja varten, eli neulo kerros seuraavasti: Neulo 29-29-32-32-36-36 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 26-26-32-32-34-34 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-6-4-8-6-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 51-51-57-57-65-65 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 26-26-32-32-34-34 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 4-6-4-8-6-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 29-29-32-32-36-36 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale). Kaarrokkeen pituus keskiedun luomisreunasta mitattuna on n. 20-20-23-23-26-26 cm. Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 117-121-129-137-149-157 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 31-32-34-36-39-41 silmukan päähän kummastakin reunasta (= 55-57-61-65-71-75 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa). Merkkilangat ovat etu-/takakappaleiden sivuissa.
Ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan seuraavasti (1-kertaisella luonnonvalkoisella langalla + 1-kertaisella lilan sumun/vaalean laventelin värisellä langalla):
KOOT S, M, L ja XL: Neulo 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti (= 24 silmukkaa), neulo 6-8-12-16 silmukkaa sileää nurjaa neuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), neulo mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti (= 24 silmukkaa), neulo 1 silmukka sileää nurjaa neuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti (= 24 silmukkaa), neulo 6-8-12-16 silmukkaa sileää nurjaa neuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), neulo mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti (= 24 silmukkaa) ja neulo lopuksi etureunassa 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan (muista RAIDOITUS). Kun työssä on yhteensä 2 piirroksen A.2 mallikertaa, neulo piirroksen A.2A mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3A mukaisesti ja neulo piirroksen A.2B mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3B mukaisesti (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo sileää nurjaa neuletta, lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 28-30-29-31 cm (tai kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 4 cm). Neulo sitten etu- ja takakappaleen joustinneule alla olevan ohjeen mukaisesti.

KOOT XXL ja XXXL: Neulo 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, 1-1 silmukka sileää nurjaa neuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 29 silmukkaa), neulo 11-15 silmukkaa sileää nurjaa neuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä, takakappaleessa on 6-8 nurjaa silmukkaa ja etukappaleessa on 5-7 nurjaa silmukkaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 29 silmukkaa), neulo 1 silmukka sileää nurjaa neuletta, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 29 silmukkaa), neulo 11-15 silmukkaa sileää nurjaa neuletta (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 29 silmukkaa), neulo 1-1 silmukka sileää nurjaa neuletta ja neulo lopuksi etureunassa 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan (muista RAIDOITUS). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo sileää nurjaa neuletta, lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 30-32 cm (tai kunnes työ on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 4 cm). Neulo sitten etu- ja takakappaleen joustinneule alla olevan ohjeen mukaisesti.

ETU- JA TAKAKAPPALEEN JOUSTINNEULE:
= 117-121-129-137-149-157 silmukkaa. Neulo kaikilla silmukoilla 1 kerros oikein oikealta puolelta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 8. Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin: 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 1 silmukka nurin ja neulo lopuksi 4 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat löyhästi ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 26-26-32-32-34-34 silmukkaa sukkapuikoille nro 9 ja poimi lisäksi 1-kertaisella luonnonvalkoisella + 1-kertaisella lilan sumun/vaalean laventelin värisellä langalla (= 2-kertainen lanka) jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 4-6-4-8-6-10 silmukasta 1 silmukka = 30-32-36-40-40-44 silmukkaa. Neulo sileää oikeaa neuletta suljettuna neuleena. Kun luonnonvalkoisen + lilan sumun/vaalean laventelin värisen raidan pituus on n. 15-14-14-14-12-12 cm, vaihda työhön 2-kertainen lilan sumun/vaalean laventelin värinen lanka. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 25-26-23-24-21-22 cm (tai kunnes hiha on halutun pituinen, työhön neulotaan vielä n. 4 cm). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet. Neulo 1 kerros oikein. Vaihda sukkapuikkoihin nro 8 ja neulo 4 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat löyhästi joustinneuletta neuloen. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 29-30-27-28-25-26 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= tällä kerroksella kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten

Maike 03.03.2019 - 09:11:

Das Diagramm für Grösse L-XL scheint ab Reihe 12 nicht zu stimmen. Nach der gestrickten Reihe 11 stimmt es, ab 12 nicht mehr...

DROPS Design 04.03.2019 kl. 09:57:

Liebe Maike, bei der 11. Reihe in A.1B/A.1A nehmen Sie 2 Maschen (1 für Raglan + 1 im Diagram) = dann haben Sie 2 Maschen mehr bei der 12. Reihe. Viel Spaß beim stricken!

Nashwa Sakr 21.02.2019 - 10:40:

Ok, thanks alot for your help, one last thing,on row 16 of diagram A1.A, it's shown as k6,p6,k5,p3,k4, shouldn't it be k6, p7, k4, p3, k4 instead ? because after i worked as shown i felt that the leaf pattern was broken

DROPS Design 21.02.2019 kl. 11:20:

Dear Mrs Sakr, it looks like you are right, our design team will check diagram, thank you. Happy knitting!

Nashwa Sakr 20.02.2019 - 18:28:

Ok so this means that i will replace last 2 sts of A1.A with the first 2 sts of A.4, and the first 2 sts of A1.B with the last 2 sts of A.5? and if this is the case how will i do it on row 21 for size s/m, as the last 2 sts of A1.A is k1,p1

DROPS Design 21.02.2019 kl. 09:49:

Dear Mrs Sakr, the first 2 sts in A.1 will be worked as the first 2 sts of A.4 = instead of working K1, P1, work P2 tog, YO. Happy knitting!

Nashwa Sakr 20.02.2019 - 16:16:

For example, i am starting to work row 19 of diagram A1.A size s/m, so i will work (4 garter sts, 3 purl sts, p2tog, yo, k1, yo, p2tog, p2, yo, sl,k,psso,k5, k2tog, yo,p6) so these will be 29 sts of the left front, now i should work diagram A.4 which requires 5 sts but i can't find these 5 sts in my actual work as the next st to be worked after working the 29 sts of the left front is the raglan st, so how can i make it?

DROPS Design 20.02.2019 kl. 16:30:

Dear Mrs Sakr, instead of the P6 at the end of A.1A work P4 and work the first 2 sts in A.4 (= P2 tog, YO), then work the 3rd stitch in A.4 (= K1 = stitch with marker), and work the last 2 sts in A.4 over sleeve. Same on each raglan. Happy knitting!

Nashwa Sakr 20.02.2019 - 14:24:

But if i did so and started 3 sts before the raglan st, i will work these 3 sts from the left front piece? which will make the remaining number of sts not equal to the 25 sts in the A1.A diagram

DROPS Design 20.02.2019 kl. 16:23:

Dear Mrs Sakr, oops you start 2 sts before the stitch with marker (= the raglan stitch) and work the first 2 sts in A.1A as shown in the first 2 sts in A.4 and work the last 2 sts in A.1B as shown in the first 2 sts in A.5 (2 sts from A.4/A.5 are worked on the sleeves and 2 sts are worked on front/back pieces). Happy knitting!

Nashwa Sakr 20.02.2019 - 12:54:

I am working on this pattern size medium, and i am stuck at the part after the raglan increases has been finished, i finished the 9 times raglan increases, and now i am working on row 19 of diagram A1.A, and i have 25 sts for the right front, so how i will insert diagram A.4 which requires 5 sts to be worked, i don't find these sts, i only have 1 raglan st, then the right shoulder sts thank you :)

DROPS Design 20.02.2019 kl. 14:06:

Dear Mrs Sakr, when raglan increases are done, you continue as before and work A.4/A.5 over the raglan sts (to continue lace rows as before on each side of raglan). Start 3 sts before the raglan stitch and work A.4/A.5: the middle stitch in diagram should be the raglan stitch. Happy knitting!

Debbie Hayward 25.01.2019 - 18:07:

Love it! Can't wait to make it.... 'Lavender Parfait'...

Nanny 23.01.2019 - 01:22:

I would call this Autumn Leaves , very beautiful 😍

Jättesnygg Tröja Och Härligt Garn 15.01.2019 - 07:44:

När kommer mönstret?

Iris 21.12.2018 - 22:41:

What a lovely feminine pattern.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-9