DROPS / 191 / 23

Summer Evening Cardigan by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku, jossa kaarroke, pitsineuletta ja ¾ hihat. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS BabyAlpaca Silk -langasta.

DROPS Design: Malli bs-135
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-500 g väriä 7219, pistaasi

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) nro 2,5 (pääntien reunukseen).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 7-7-7-8-8-8 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 42.70€. Lue lisää.

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 126 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput 116 silmukkaa lisäysten määrän kanssa (esim. 29) = 4.
Tässä esimerkissä lisätään joka 4.silmukan jälkeen, tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää. HUOM: Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Katso halutun koon piirros (A.1). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Tee jokaisen kappaleiden rajakohdan merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys näin: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden kahden silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 6 silmukan päässä sivun merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, jatka piirroksen A.3 mallineuletta (merkkilanka on piirroksen A.3 mallineuleen keskellä), neulo 2 silmukkaa oikein ja tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä piirroksen A.3 mallineuleesta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 8 silmukkaa), nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet vasempaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = neulo työn oikealta puolelta 1 silmukka oikein, 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, neulo kerroksen loput silmukat kuten aiemmin. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Tee ensimmäinen napinläpi ensimmäisellä pääntien reunuksen jälkeisellä oikean puolen kerroksella. Tee sitten seuraavat 6-6-6-7-7-7 napinläpeä aina n. 7-7½-8-7-7-7½ cm:n välein.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Kaarroke ja etu-/takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 126-130-134-142-146-154 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 BabyAlpaca Silk -langalla. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo 6 kerrosta sileää neuletta päärmevaraksi, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin etureunassa (lue AINAOIKEINNEULE yllä).
Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Työssä on nyt taitereuna.
Neulo 7 kerrosta sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa, ja lisää SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 29-33-37-29-33-33 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 155-163-171-171-179-187 silmukkaa. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa ja tee etureunaan NAPINLÄPI (katso selitys yllä), neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 18-19-20-20-21-22 kpl 8 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen A.1A mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 227-239-251-291-305-319 silmukkaa ja työn pituus pääntien taitereunasta mitattuna on n. 15-15-15-17-17-17 cm. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 23-27-31-23-33-31 silmukkaa = 250-266-282-314-338-350 silmukkaa.
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka ensimmäisten 41-43-45-51-56-60 silmukan jälkeen (eli etukappaleen jälkeen), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 48-52-56-60-62-60 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 72-76-80-92-102-110 silmukan jälkeen (= takakappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 48-52-56-60-62-60 silmukan jälkeen (= hiha). Viimeisen merkkilangan jälkeen etukappaleessa on jäljellä 41-43-45-51-56-60 silmukkaa.
Neulo tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kuten aiemmin. Tee SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä) (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Toista raglanlisäykset joka 2.kerros (eli jokaisella oikean puolen kerroksella), kunnes jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin on tehty yhteensä 10-13-15-15-16-18 lisäystä = 330-370-402-434-466-494 silmukkaa.
Jatka neulomista kuten aiemmin ilman raglanlisäyksiä, neulo kuitenkin jokaisessa kappaleiden rajakohdassa mallineuletta piirroksen A.2 (= 6 silmukkaa) mukaisesti, jotta raglanlinjojen reikärivi jatkuisi kuten aiemmin (merkkilanka on piirroksen A.2 mallineuleen keskellä).
Kun työn pituus on 22-24-26-28-30-32 cm, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo ensimmäisillä 51-56-60-66-72-78 silmukalla ainaoikeaa ja sileää neuletta kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 68-78-86-90-94-96 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 92-102-110-122-134-146 silmukkaa sileää neuletta (= takakappale), siirrä seuraavat 68-78-86-90-94-96 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 51-56-60-66-72-78 silmukkaa (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 210-230-250-274-302-330 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle. Jatka sileää neuletta ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa, neulo kuitenkin kummankin sivun keskimmäisillä 8 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (merkkilanka on piirroksen A.3 mallineuleen keskellä). Muista tehdä vasempaan etureunaan napinlävet.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 5-5-5-3-3-3 cm, lisää kummankin sivun piirroksen A.3 mallineuleen molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 5 cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-6 kertaa kummassakin sivussa = 230-250-270-298-326-354 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 31 cm, neulo kaikilla silmukoilla 6 kerrosta ainaoikeaa. Päätä silmukat oikein silmukoin ja tee tarvittaessa 1 langankierto puikolle n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 68-78-86-90-94-96 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta keskellä hihan alla olevasta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 76-86-96-100-106-110 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskellä hihan alla olevien 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle. Neulo keskellä hihan alla olevilla 8 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, loput silmukat neulotaan sileänä neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2-2-2-1-1-1 cm, kavenna piirroksen A.3 mallineuleen molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 8-11-15-16-17-17 kertaa koossa S: Joka 6.kerros, koossa M: Joka 4.kerros, koossa L: Vuorotellen joka 2. ja joka 3.kerros ja koissa XL + XXL + XXXL: Joka 2.kerros = 60-64-66-68-72-76 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 17-16-14-12-11-11 cm ja olet tehnyt kaikki tarvittavat kavennukset keskellä hihan alla (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet).
Lisää tasavälein seuraavalla kerroksella 10-6-4-12-8-4 silmukkaa = 70-70-70-80-80-80 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 7-7-7-8-8-8 kpl 10 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työssä on 84-84-84-96-96-96 silmukkaa. Neulo 6 kerrosta sileää neuletta. Seuraava kerros neulotaan näin: *2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle*, toista *-* koko kerroksen ajan (= taitereuna). Neulo 6 kerrosta sileää neuletta. Päätä silmukat ja tee 1 langankierto puikolle n. joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunuksen päärmevara työn nurjalle puolelle ja kiinnitä pienin löyhin pistoin. Toista kummankin hihan alareunassa. Kiinnitä napit.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 191-23) .

Kommentit / Kysymykset (13)

Clare Elias 20.02.2020 - 21:56:

Please ignore my previous question as I missed printing the relevant part of the pattern.

Clare Elias 20.02.2020 - 21:23:

I have completed A1A for the third size so 20 x 14 +1 (A1b) and 10 border sts which make 291 but th pattern says I should have 251. Please can you help. To get 251 I would only have 12 sts and not 14 as indicated

DROPS Design 21.02.2020 kl. 08:01:

Dear Mrs Elias, in third size = size L, you follow diagram A.1A/A.1B for size S+M+L, ie when A.1A is done there are 12 stitches on each A.1A, so that you have 5 front band sts + 20 x 12 sts + 1 st + 5 front band sts = 251 sts. Happy knitting!

Heike Wiedemann 14.07.2019 - 12:26:

Sehr geehrte Damen und Herren, ich suche die Anleitung für den weißen Rock, den das Model trägt. Können Sie mir sagen, unter welcher Nummer ich die Anleitung finden kann? Mit freundlichen Grüßen Heike Wiedemann

DROPS Design 15.07.2019 kl. 10:13:

Liebe Frau Wiedemann, dieser Rock ist keinen gestrickten Rock, hier finden Sie aber alle unsere gestrickten bzw gehäkelten Röcke. Viel Spaß beim stricken!

Hanaa Araby 09.04.2019 - 15:04:

I'm casting on for this sweater right now. l love it.

Gabriele Pfeiffer 14.10.2018 - 17:57:

Lässt sich dieses Modell auch mit Cotton Merino stricken? Ich brauchedie Anleitung für Größe S und komme mit dem Garnumrechner icht zurecht.

DROPS Design 15.10.2018 kl. 10:34:

Liebe Frau Pfeiffer, diese Jacke wird mit DROPS BabyAlpaca silk gestrickt, dh ein Garn der Garngruppe A - DROPS Cotton Merino gehört zur Garngruppe B. Hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim stricken!

Stahlmann 21.09.2018 - 10:20:

Hallo, wenn ich die Jacke nach Anleitung arbeite und das erste Knopfloch auf der Hinreihe stricke sind die Knopflöcher doch seitenverkehrt, oder? Eigentlich müssten sie doch am Ende der Hinreihe oder am Anfang der Rückreihe gestrickt werden,oder. danke

DROPS Design 21.09.2018 kl. 11:41:

Liebe Frau Stahlman, in diesem Modell werden die Knopflöcher auf der linken Blende gestrickt. Wenn Sie sie auf der rechten Blende, dann sollen Sie sie am Ende einer Hinreihe stricken. Viel Spaß beim stricken!

Dana 13.09.2018 - 20:25:

Wozu braucht man nach 6 Reihen noch 7 Reihen im Musterbild sehe ich diese nicht

DROPS Design 14.09.2018 kl. 08:19:

Liebe Dana, diese 7 Reihen am Hals braucht man für die gefaltete Kante mit Picotrand: die ersten 6 Reihen werden innen genäht und die letzten 7 Reihen werden die Kante bilden (Picotrand erhält man mit den Löcherrand). Viel Spaß beim stricken!

Amy 20.08.2018 - 18:41:

The pattern says, “ slip 1 stitch as if to knit, knit 2 together, pass the slipped stitch over the knitted together stitches,” for the double decreases in the yoke. According to The Knitter’s Book of Finishing Techniques, this is the Double Central Decrease. The photo with the pattern (though blurry) looks more like the Central Chain Decrease. I have started with the decreases as written, and they seem lumpy and do not show the line down the the yoke as in the pattern photo. What to do?

DROPS Design 30.08.2018 kl. 12:06:

Dear Amy, If you want a line to show, then, do the Central Double Decrease. It is another way to do a doubel decrease and it will be a centered decrease. Thank you for your input and suggestion! Happy Knitting,

Amy 20.08.2018 - 18:17:

Are the increase rows in the yoke meant to be worked through the back loop so they will be closed, or worked open so they are part of the lace pattern? Thank you!

DROPS Design 20.08.2018 kl. 19:08:

Hi Amy, The increases on the yoke are worked to open for the lace pattern. Happy knitting!

KIEFFER VALERIE 03.06.2018 - 19:38:

Bonjour, pour les augmentations (diagramme A.1A) faut-il seulement augmenter d'une maille à chaque début ou fin de rang ou doit-on faire les augmentations tout le long du rang à intervalles réguliers ? Merci pour votre aide

DROPS Design 03.06.2018 kl. 23:04:

Bonsoir Valerie! Les augmentations sont inclues dans le diagramme A.1A. Dans les 3 premieres tailles (S, M, L), vous augmentez 2 mailles (grace a 2 jetes) a chaque repetition du diagramme aux rangs: 17 et 31. Dans les tailles XL, XL et XXXL, vous augmentez 2 mailles a chaque repetition du diagramme aux rangs: 5, 19 et 35. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-23