DROPS / 191 / 24

Summer Evening Jumper by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero, jossa kaarroke, pitsineuletta ja ¾ hihat. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS BabyAlpaca Silk -langasta.

DROPS Design: Malli bs-136
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-500 g väriä 7219, pistaasi

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) nro 2,5 (pääntien reunukseen).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

alkaen 3.60 € /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 3.60 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 25.20€. Lue lisää.

Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 116 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 28) = 4,1.
Tässä esimerkissä lisätään n. joka 4.silmukan jälkeen tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Katso halutun koon piirros (A.1). Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisen kappaleiden rajakohdan merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys näin: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden kahden silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Aloita 6 silmukan päässä sivun merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, jatka piirroksen A.3 mallineuletta (merkkilanka on piirroksen A.3 mallineuleen keskellä), neulo 2 silmukkaa oikein ja tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä piirroksen A.3 mallineuleesta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 8 silmukkaa), nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 116-120-124-132-136-144 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 BabyAlpaca Silk -langalla. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo 6 kerrosta sileää neuletta päärmevaraksi. Neulo sitten seuraava kerros näin: *2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle*, toista *-* koko kerroksen ajan. Työssä on nyt taitereuna.
Neulo 5 kerrosta sileää neuletta ja lisää SAMALLA tasavälein viimeisellä kerroksella 28-32-36-28-32-32 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 144-152-160-160-168-176 silmukkaa. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 18-19-20-20-21-22 kpl 8 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 216-228-240-280-294-308 silmukkaa ja työn pituus pääntien taitereunasta mitattuna on n. 15-15-15-17-17-17 cm. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 24-28-32-24-34-32 silmukkaa = 240-256-272-304-328-340 silmukkaa.
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön (neulomatta silmukoita) seuraavasti: Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka ensimmäisten 36-38-40-46-51-55 silmukan jälkeen (= ½ takakappale), kiinnitä 2.merkkilanka seuraavien 48-52-56-60-62-60 silmukan jälkeen (= hiha), kiinnitä 3.merkkilanka seuraavien 72-76-80-92-102-110 silmukan jälkeen (= etukappale) ja kiinnitä 4.merkkilanka seuraavien 48-52-56-60-62-60 silmukan jälkeen (= hiha). Viimeisen merkkilangan jälkeen kerroksella on jäljellä 36-38-40-46-51-55 silmukkaa (= ½ takakappale).
Jatka neulomalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Tee SAMALLA ensimmäisellä kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä) (= työhön lisättiin 8 silmukkaa). Toista raglanlisäykset joka 2.kerros, kunnes jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin on tehty yhteensä 10-13-15-15-16-18 lisäystä = 320-360-392-424-456-484 silmukkaa.
Jatka neulomista kuten aiemmin ilman raglanlisäyksiä, neulo kuitenkin jokaisessa kappaleiden rajakohdassa mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, jotta raglanlinjojen reikärivi jatkuisi kuten aiemmin (merkkilanka on piirroksen A.2 mallineuleen keskellä).
Kun työn pituus on 22-24-26-28-30-32 cm, neulo seuraava kerros näin: Neulo 46-51-55-61-67-73 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 68-78-86-90-94-96 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 92-102-110-122-134-146 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 68-78-86-90-94-96 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo lopuilla 46-51-55-61-67-73 silmukalla sileää neuletta (= ½ takakappale). Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen.
KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 200-220-240-264-292-320 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle. Jatka neulomalla sileää neuletta, neulo kuitenkin kummankin sivun keskimmäisillä 8 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (merkkilanka on piirroksen A.3 mallineuleen keskellä).
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 5-5-5-3-3-3 cm, lisää kummankin sivun piirroksen A.3 mallineuleen molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 5 cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-6 kertaa kummassakin sivussa = 220-240-260-288-316-344 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 31 cm, neulo kaikilla silmukoilla 6 kerrosta ainaoikeaa suljettuna neuleena. Päätä silmukat oikein silmukoin ja tee tarvittaessa 1 langankierto puikolle n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 54-56-58-60-62-64 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat silmukat sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta keskellä hihan alla olevasta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 76-86-96-100-106-110 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka keskellä hihan alla olevien 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle. Neulo keskellä hihan alla olevilla 8 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, loput silmukat neulotaan sileänä neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2-2-2-1-1-1 cm, kavenna piirroksen A.3 mallineuleen molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 8-11-15-16-17-17 kertaa koossa S: Joka 6.kerros, koossa M: Joka 4.kerros, koossa L: Vuorotellen joka 2. ja joka 3.kerros ja koissa XL + XXL + XXXL: Joka 2.kerros = 60-64-66-68-72-76 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 17-16-14-12-11-11 cm ja olet tehnyt kaikki tarvittavat kavennukset keskellä hihan alla (HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet).
Lisää tasavälein seuraavalla kerroksella 10-6-4-12-8-4 silmukkaa = 70-70-70-80-80-80 silmukkaa. Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.4 mukaisesti (= 7-7-7-8-8-8 kpl 10 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työssä on 84-84-84-96-96-96 silmukkaa. Neulo 6 kerrosta sileää neuletta. Seuraava kerros neulotaan näin: *2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle*, toista *-* koko kerroksen ajan (= taitereuna). Neulo 6 kerrosta sileää neuletta. Päätä silmukat ja tee 1 langankierto puikolle n. joka 6.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava (langankierrot päätetään kuten muut silmukat). Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunuksen päärmevara työn nurjalle puolelle ja kiinnitä pienin löyhin pistoin. Toista kummankin hihan alareunassa.

Me 09.01.2018 - 12:18:

How nice to see a real woman for a change! Yes, some patterns are only suited to the very young - but many are not.

Beti 22.12.2017 - 19:40:

Eine traumhaftes Modell. Ich würde es gern nacharbeiten.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-24