DROPS / 179 / 10

Telemark Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu kuviollinen kaarrokejakku. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Merino Extra Fine -langasta.

DROPS Design: Malli me-109
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-550 g väriä 04, keskiharmaa
100-150-150-150-150-150 g väriä 16, vaalea roosa
50-100-100-100-100-100 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50-50-50-50-50-100 g väriä 03, tummanharmaa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta/mallineuletta, puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
22 silmukkaa ja 30 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS METALLINAPPI, Rosoinen NRO 534: Joka kokoon 7 kpl.

1.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-*.
2.KERROS: Neulo nurjat silmukat oikein ja oikeat silmukat nurin.
Toista 2. kerrosta.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 99 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten määrän kanssa (= esim. 8) = 11,1. Tässä esimerkissä lisätään n. joka 11.silmukan jälkeen (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla).
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 4 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 8 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 8 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

KOROTUS:
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen keskimmäiseen silmukkaan, eli kerroksen 54.-57.-60.-63.-66.-69.silmukkaan (= keskitaka). Neulo työn oikealta puolelta oikeaa, kunnes olet neulonut 12-13-14-14-15-15 silmukkaa merkityn silmukan ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-26-28-28-30-30 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 36-39-42-42-45-45 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 48-52-56-56-60-60 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 60-65-70-70-75-75 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kaikki kerroksen silmukat nurin (etureunan silmukat neulotaan kuten aiemmin).

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. (Katso halutun koon piirrokset A.1 ja A.2). Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot mallineuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta mallineuleen neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen. Niillä kerroksilla, joilla neulotaan kuvioraitoja, myös kummankin etureunan 5 reunasilmukkaa neulotaan kuvioraidan pohjavärillä.

KAVENNUSVINKKI 1 (keskellä hihan alla):
Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KAVENNUSVINKKI 2 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 60 silmukkaa) ja jaa silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 6) = 10. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 9. ja joka 10.silmukka yhteen.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Neulo työn oikealta puolelta, kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa nurin yhteen ja neulo lopuksi 1 silmukka oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on n. 1½-2 cm. Muut napinlävet tehdään, kun työn pituus eri koissa on:
S: 10, 18, 26, 34, 42 ja 50 cm
M: 10, 18, 26, 34, 43 ja 52 cm
L: 10, 18, 27, 36, 45 ja 54 cm
XL: 10, 20, 29, 38, 47 ja 56 cm
XXL: 10, 20, 30, 40, 50 ja 60 cm
XXXL: 12, 22, 32, 42, 52 ja 62 cm
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 99-107-111-115-119-123 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3,5 keskiharmaalla langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli). Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa HELMINEULETTA (katso selitys yllä), *1 silmukka oikein, 3 silmukkaa helmineuletta*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 5 reunasilmukalla helmineuletta. Jatka joustinneuletta tähän tapaan 4 cm:n ajan, mutta kun joustinneuleen pituus on 1½ - 2 cm, tee oikeaan etureunaan ensimmäinen NAPINLÄPI (katso selitys yllä). Kummankin etureunan 5 reunasilmukalla neulotaan helmineuletta lopulliseen mittaan asti. Kun joustinneule on valmis, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja lisää tasavälein 8-6-8-10-12-14 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI 1) (lisääminen tasavälein)) = 107-113-119-125-131-137 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (edellisen kerroksen langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää). Tee nyt pieni KOROTUS takana niskassa (katso selitys yllä), jotta työstä tulisi istuvampi.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 2-2-4-4-6-6 kerrosta sileää neuletta.
Jatka neulomalla MALLINEULETTA ja tee myös lisäykset (lue NEULOMISVINKKI).
Ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan seuraavasti: Neulo 5 reunasilmukkaa kuten aiemmin, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti (= 16-17-18-19-20-21 kpl 6 silmukan mallikertaa piirroksen ensimmäisellä kerroksella), kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa kuten aiemmin. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS!
Tee SAMALLA tasavälein jokaisella piirrokseen nuolella merkityllä oikean puolen kerroksella lisäykset seuraavasti (muista LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein)):
1.nuoli: Lisää tasavälein 30-36-42-42-48-48 silmukkaa = 137-149-161-167-179-185 silmukkaa.
2.nuoli: Lisää tasavälein 30-36-42-42-48-48 silmukkaa = 167-185-203-209-227-233 silmukkaa.
3.nuoli: Lisää tasavälein 30-36-36-42-42-48 silmukkaa = 197-221-239-251-269-281 silmukkaa.
4.nuoli: Lisää tasavälein 30-36-36-42-42-48 silmukkaa = 227-257-275-293-311-329 silmukkaa.
5.nuoli: Lisää tasavälein 24-34-36-38-40-42 silmukkaa = 251-291-311-331-351-371 silmukkaa.
6.nuoli: Lisää tasavälein kaikissa koissa 30 silmukkaa = 281-321-341-361-381-401 silmukkaa.
7.nuoli: Lisää tasavälein 20-20-20-30-30-40 silmukkaa = 301-341-361-391-411-441 silmukkaa.
Kun työn pituus keskiedun etureunan luomisreunasta alaspäin mitattuna on 27-29-30-32-33-34 cm, jaa työ etu-/takakappaleita ja hihoja varten näin (jatka vielä piirrosten A.1A ja A.1B mallineuletta kuten aiemmin): Neulo 46-54-55-60-64-71 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 63-68-75-80-82-84 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 83-97-101-111-119-131 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 63-68-75-80-82-84 silmukkaa apulangalle (= hiha), luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 46-54-55-60-64-71 silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale). Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 191-221-231-251-271-301 silmukkaa. Jatka piirrosten A.1A ja A.1B mallineuletta kuten aiemmin ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla helmineuletta. Kun olet neulonut piirrokset A.1A ja A.1B loppuun, neulo jatkossa piirroksen A.1A mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti ja neulo piirroksen A.1B mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti, MUTTA lisää tasavälein piirrosten A.2A ja A.2B 1.kerroksella 0-0-2-0-4-4 silmukkaa = 191-221-233-251-275-305 silmukkaa. Kun olet neulonut piirrokset A.2A/A.2B loppuun, kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun. Eli kiinnitä 1 merkkilanka 55-57-60-65-71-78 silmukan päähän kummastakin reunasta. Jatka neulomista keskiharmaalla langalla. Neulo sileää neuletta ja neulo kummankin etureunan 5 reunasilmukalla helmineuletta kuten aiemmin. Lisää seuraavalla oikean puolen kerroksella kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI 2) (etu- ja takakappaleen sivut). Toista tällaiset lisäykset n. 4-5-5-5-5-5 cm välein yhteensä 5-4-4-4-4-3 kertaa = 211-237-249-267-291-317 silmukkaa. Kun työn pituus on 23-23-24-24-25-26 cm, lisää tasavälein seuraavalla oikean puolen kerroksella 32-34-38-40-40-42 silmukkaa = 243-271-287-307-331-359 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta (kaikki langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo nyt joustinneuletta seuraavasti: Neulo 5 reunasilmukkaa kuten aiemmin, *1 silmukka oikein, 3 silmukkaa helmineuletta*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja 5 reunasilmukkaa kuten aiemmin. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 6 cm. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 63-68-75-80-82-84 silmukkaa sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka (poimi silmukat mallineuleen seuraavan kerroksen pohjavärillä) = 71-76-85-90-94-98 silmukkaa. Jatka hihassa piirroksen A.1A mallineuletta suljettuna neuleena (ole tarkkana, että mallineule jatkuu kaarrokkeen jälkeen rikkoutumattomana). HUOM: Koissa S, M, L, XXL ja XXXL keskellä hihan alla ei voida neuloa kokonaista mallikertaa, neulo kuitenkin niin monella silmukalla kuin mahdollista piirroksen A.1A mallineuletta, jottei työhön jäisi pitkiä lankajuoksuja.
Kun olet neulonut piirroksen A.1A loppuun, neulo jatkossa piirroksen A.1A mallineuleen silmukoilla suljettuna neuleena mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti ja säädä SAMALLA ensimmäisellä kerroksella silmukkaluku 72-78-84-90-96-96 silmukkaan (tällä tavoin kerroksen silmukkaluku on piirroksen A.2A silmukkaluvun kanssa jaollinen). Kun olet neulonut piirroksen A.2A loppuun, kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle (= 4-4-5-5-6-7 poimittua silmukkaa merkkilangan molemmin puolin). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jatka neulomista keskiharmaalla langalla. Kavenna seuraavalla kerroksella keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1). Toista tällaiset kavennukset n. joka 6.-3.-3.-2.-2.-2.kerros yhteensä 6-9-9-12-12-12 kertaa = 60-60-66-66-72-72 silmukkaa. Kun työn pituus on 14-12-12-10-10-9 cm, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 (= 6 silmukkaa) mukaisesti ja tee SAMALLA tasavälein piirrokseen nuolilla merkityillä kerroksilla kavennukset näin (lue KAVENNUSVINKKI 2) (kaventaminen tasavälein)):
1.nuoli: Kavenna tasavälein 6 silmukkaa = 54-54-60-60-66-66 silmukkaa.
2.nuoli: Kavenna tasavälein 6-6-12-12-12-12 silmukkaa = 48-48-48-48-54-54 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työn pituus jakokohdasta mitattuna on n. 33-31-31-29-29-28 cm. Jatka neulomista keskiharmaalla langalla. Neulo 1 kerros ja lisää tasavälein 4-4-8-8-8-8 silmukkaa = 52-52-56-56-62-62 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 6 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 3 silmukkaa helmineuletta). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 39-37-37-35-35-34 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= vaalea roosa
= keskiharmaa
= tummanharmaa
= lisäyskerros (katso selitys ohjeesta)

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 179-10 alkuperäisohjeeseen.