DROPS / 175 / 25

Sweet Ivy Leaves by DROPS Design

Huivikauluksinen pitsineulejakku DROPS Flora-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli fl-007
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g väriä 16, pistaasi

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 2,5 (ainaoikeinneulottuihin renuksiin).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa. 1 piirroksen A.1 mallikerta = n. 9-9-9-12-12-12 cm leveyssuunnassa.
DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: Joka kokoon 4 kpl.

alkaen 1.90 € /50g
DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 1.90 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 2.05 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 13.30€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna. Katso halutun koon piirros.

NEULOMISINFO:
Piirroksen A.1 mallineuleen vuoksi kerroksen silmukkaluku vaihtelee. Ohjeen annetut silmukkaluvut on laskettu ilman lisäyksiä (eli nämä luvut perustuvat piirrosten A.1/A.2 mallikerran alussa olevaan silmukkalukuun).

LYHENNETYT KERROKSET:
Neulo kummankin etureunan silmukoilla lyhennettyjä kerroksia, jotta etureunasta tulisi tarpeeksi korkea, seuraavasti:
*Neulo työn ensimmäisen reunan reunimmaisilla 10-10-12-12-14-14 reunasilmukalla (tai niin monella silmukalla, kuin reunassa on huivikauluksen lisäysten jälkeen) 2 kerrosta oikein, neulo 1 kerros kaikilla silmukoilla, käännä työ ja neulo työn toisen reunan 10-10-12-12-14-14 reunasilmukalla 2 kerrosta oikein*, toista *-* 4 cm välein lopulliseen mittaan asti.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Aloita 4 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KAVENNUSVINKKI 2 (etukappaleen pääntie):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
OIKEA ETUKAPPALE (= piirroksen A.2 mallikerran jälkeen): Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
VASEN ETUKAPPALE (= 2 silmukkaa ennen piirroksen A.1 mallikertaa): Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

LISÄYSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut ja keskellä hihan alla):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella! Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 6 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (huivikaulus):
Lisää 1 silmukka, tekemällä kummankin etureunan reunimmaisten 2 silmukan sisäpuolelle 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikean etureunan ulkoreunaan, kun työn pituus kaikissa koissa on 4, 10, 16 ja 22 cm. 1 napinläpi = neulo työn nurjalta puolelta, kunnes etureunassa on jäljellä 1 silmukka, tee 2 langankiertoa puikolle ja neulo viimeinen silmukka oikein. Käännä työ, neulo ensimmäinen silmukka ja ensimmäinen langankierto oikein yhteen, neulo toinen langankierto ja seuraava silmukka oikein yhteen, jatka sitten neulomista kuten aiemmin.
--------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, keskeltä edestä alkaen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 215-235-255-279-311-339 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 Flora-langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 10-10-12-12-14-14 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, A.1 (= 21-21-21-28-28-28 silmukkaa), A.2 (= 2-2-2-3-3-3 silmukkaa), 26-31-34-32-38-45 silmukkaa sileää neuletta, kiinnitä 1 merkkilanka työhön (= sivussa), 16-21-26-21-29-36 silmukkaa sileää neuletta, neulo seuraavilla 63-63-63-84-84-84 silmukalla piirroksen A.1 mallineuletta (= 3 kpl 21-21-21-28-28-28 silmukan mallikertaa), A.2 (= 2-2-2-3-3-3 silmukkaa), 16-21-26-21-29-36 silmukkaa sileää neuletta, kiinnitä 1 merkkilanka työhön (= sivussa), 26-31-34-32-38-45 silmukkaa sileää neuletta, A.1 (= 21-21-21-28-28-28 silmukkaa), A.2 (= 2-2-2-3-3-3 silmukkaa) ja neulo lopuksi 10-10-12-12-14-14 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS!
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!

ETUREUNA: Kun työn pituus on 3-3-3-3-4-4 cm, neulo kummankin etureunan silmukoilla LYHENNETTYJÄ KERROKSIA (katso selitys yllä).
NAPINLÄPI: Kun työn pituus on 4 cm, tee oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä).
SIVUKAVENNUKSET: Kun työn pituus kaikissa koissa on 5 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 5 cm välein yht. 3 kertaa = 203-223-243-267-299-327 silmukkaa.
SIVULISÄYKSET: Kun työn pituus kaikissa koissa on 22 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (LUE LISÄYSVINKKI 1) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 2-2-3-3-4-4 cm välein yht. 5-5-5-5-4-4 kertaa.
PÄÄNTIE: Kun työn pituus kaikissa koissa on 23 cm, kavenna kummankin etukappaleen piirrosten A.1 ja A.2 mallineuleen sisäpuolella v-aukkoa varten 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 8.-8.-10.-10.-10.-10.kerros yht. 11-11-10-10-9-9 kertaa.
HUIVIKAULUS: Kun työn pituus kaikissa koissa on 30 cm, lisää kumpaankin reunaan 1 silmukka (LUE LISÄYSVINKKI 2). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros (eli joka toisella oikean puolen kerros:lla) yht. 12-13-13-14-14-15 kertaa ja sitten joka 6.kerros yht. 2 kertaa.
KÄDENTIE: Kun työn pituus on 35-36-37-38-39-40 cm, päätä kummankin sivun keskimmäiset 6 silmukkaa kädenteitä varten (eli päätä kummankin merkkilangan molemmin puolin 3 silmukkaa). Neulo sitten etu- ja takakappaleet erikseen.

TAKAKAPPALE:
= 95-105-115-127-141-155 silmukkaa. Neulo mallineuletta kuten aiemmin ja päätä kummastakin reunasta kädenteitä varten joka 2. kerros: 0-0-1-1-2-3 x 3 silmukkaa, 1-2-2-3-4-4 x 2 silmukkaa ja 1-3-4-4-5-6 x 1 silmukka = 89-91-93-101-103-109 silmukkaa (LUE NEULOMISINFO). Kun työn pituus on 52-54-56-58-60-62 cm, päätä keskimmäiset 17-17-17-25-25-25 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Jatka sileää neuletta ja mallineuletta kuten aiemmin. Päätä seuraavalla kerroksella vielä 2 silmukkaa pääntien reunasta = 34-35-36-36-37-40 silmukkaa jäljellä olalla (22-22-22-29-29-29 silmukkaa mallineuletta ja 12-13-14-7-8-11 silmukkaa sileää neuletta). Päätä loput silmukat kerralla, kun työn pituus on 54-56-58-60-62-64 cm. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VASEN ETUKAPPALE:
Neulo mallineuletta kuten aiemmin ja tee pääntien kavennukset ja huivikauluksen lisäykset kuten aiemmin. Päätä SAMALLA sivusta kädentietä varten kuten takanaa. Kun kaikki lisäykset ja kavennukset on tehty, työssä on 58-60-62-67-69-73 silmukkaa. Kun työn pituus on 54-56-58-60-62-64 cm, päätä sivun reunimmaiset 34-35-36-36-37-40 silmukkaa olkaa varten = 24-25-27-28-30-31 silmukkaa jäljellä huivikaulusta varten. Neulo kerros loppuun. Neulo nyt huivikauluksen silmukoilla lyhennettyjä kerroksia seuraavasti (1. kerros = nurja puoli): *Neulo etureunan reunimmaisilla 14-15-15-16-16-17 silmukalla 2 kerrosta ainaoikeaa, neulo kaikilla silmukoilla 2 kerrosta ainaoikeaa*, toista *-* kunnes työn lyhyimmän reunan pituus olalta mitattuna on n. 6-6-6-8-8-8 cm. Päätä s:t.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

HIHA:
Luo 48-50-52-56-58-60 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 Flora-langalla. Neulo AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Kun työn pituus on 4 cm, kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo vielä 4 cm ainaoikeaa (työn pituus on yhteensä 8 cm). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Jatka neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on 8-5-6-5-7-5 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI 1). Toista tällaiset lisäykset 2½-2½-2-2-1½-1½ cm välein yht. 15-17-19-21-24-25 kertaa = 78-84-90-98-106-110 silmukkaa. Kun työn pituus on 47-47-46-46-45-43 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat hihanpyöriöt ja leveämmät olat), päätä keskeltä hihan alta 6 silmukkaa (eli päätä merkkilangan molemmin puolin 3 silmukkaa). Neulo sitten hihanpyöriö tasona pyöröpuikolla. Jatka sileää neuletta ja päätä kummastakin reunasta joka 2.kerros seuraavasti: 3-3-4-4-5-6 x 2 silmukkaa ja 5-6-6-6-7-8 x 1 silmukka. Päätä vielä kummastakin reunasta 2 silmukkaa, kunnes työn pituus on 54-55-55-55-55-55 cm. Päätä lopuksi kummastakin reunasta 1 x 3 silmukkaa. Päätä loput silmukat kerralla. Hihan pituus yläreunasta alas merkkiin asti mitattuna on n. 55-56-56-56-56-56 cm (hihan pituus yläreunasta alas luomisreunaan mitattuna on 59-60-60-60-60-60 cm). Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Kiinnitä hihat paikoilleen. Taita hihan alareunan ainaoikeinneulottu reunus kaksinkerroin ylös työn päälle ja kiinnitä muutamin pistoin keskellä hihan alla. Ompele kaulus yhteen keskeltä takaa (sauma sisäänpäin, kun kaulus taitetaan alas). Kiinnitä kaulus takakappaleen pääntien reunaan.
Kiinnitä napit.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein (työhön lisättiin 1 silmukka)
= tee 2 silmukan väliin 2 langankiertoa, seuraavalla kerroksella ensimmäinen langankierto neulotaan oikein ja toinen langankierto neulotaan kiertäen oikein (= työhön lisättiin 2 silmukkaa)
= 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka)
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka)
= tee 2 silmukan väliin 2 langankiertoa
= *nosta 1 silmukka oikein neulomatta, pudota 2 langankiertoa puikolta*, toista *-* yht. 7 kertaa, tee 1 langankierto puikolle, vie vasemman käden puikko vasemmalta oikealle oikean puikon 7 nostetun silmukan läpi, vedä langankierto oikean käden puikon avulla näiden 7 silmukan läpi, pudota silmukat vasemmalta puikolta, *nosta 1 silmukka oikein neulomatta, pudota 2 langankiertoa puikolta*, toista *-* yht. 7 kertaa, neulo 1 silmukka oikein, vie vasemman käden puikko vasemmalta oikealle näiden 8 silmukan läpi, siirrä silmukat takaisin vasemmalle puikolle, neulo 8 silmukkaa oikein yhteen (vasemmalta oikealle), vedä lopuksi oikean puikon toinen silmukka ensimmäisen silmukan yli (= 1 silmukka jäljellä)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 175-25) .

Kommentit / Kysymykset (25)

Vera 13.01.2019 - 11:10:

Ik heb een probleem met minderen voor de hals. Volgens het patroon moet je minderen na de 2 steken voor het ivy patroon maar dan ga je minderen in het patroon zelf???

DROPS Design 23.01.2019 kl. 11:33:

Dag Vera,

Op het rechter voorpand (dus het rechter voorpand als je het draagt) minder je ná A.2 en dit is dus in het tricotsteek gedeelte. Op het linker voorpand minder je ook in het tricotsteekgedeelte. (zie TIP VOOR HET MINDEREN-2 voor hoe je de minderingen maakt op het linker/rechter voorpand).

Ma 12.08.2018 - 18:30:

Hoi, Ik heb t vestje gemaakt maar in tegenstelling tot eerder vesten valt t vrij klein. Loopt t nog uit door t patroon of kan ik t beter in n maat groter gaan maken?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 10:28:

Dag Ma, Het vest zou met dit garen, gewoon in model moeten blijven dus het loopt niet uit door het patroon. Je kunt de stekenverhouding aanhouden en kijken naar de maattabel voor de juiste maat/afmetingen. Vergelijk de afmetingen in de maattekening eventueel met een bestaand kledingstuk dat je goed past. Succes!

Marieke Schoutsen 21.03.2018 - 15:46:

Goedemiddag, Het lukt mij niet het knoopsgat te maken. Ik kan helaas geen filmpje vinden. Ik brei tot de voorlaatste steek maak de 2 omslagen brei de laatste steek. Na het keren brei ik de omslagen samen met de andere steken en vervolg mijn naald, maar er onstaat geen knoopsgat? Wat doe ik verkeerd?

DROPS Design 21.03.2018 kl. 21:00:

Hallo Marieke, Zoals je het beschrijft doe je het goed en zou er wel een knoopsgat moeten ontstaan, dus de eerste steek recht samen breien met de eerste omslag en dan de volgende omslag recht samen breien met de volgende steek. Helaas kan ik vanaf hier niet meekijken, maar je kunt evt. ook altijd hulp vragen bij de winkel waar je het garen hebt gekocht

Fiona 11.03.2018 - 17:41:

I am a bit confused about the length of the sleeves. I am making size xl. If I measure from the 4cm marker, garter 4cm, stocking stitch 5cm,then increase 2 stitches every 2cm 21 times that makes 51cm ... but the instructions say to work until piece measures 46cm before decreasing for the sleeve cap. Are the measurements correct?

DROPS Design 12.03.2018 kl. 10:14:

Dear Fiona, starting the inc mid under sleeve when piece measures 5 cm (= 4 cm garter st + 1 cm stocking st) you will dec at the fisrt time at 5 cm, then at 7 cm, ... and the last inc will be worked when piece measures 45 cm. Happy knitting!

DROPS Design 08.05.2017 - 16:03:

There is now a new video showing how to work A.1 and A.2. Happy knitting!

Lynette Stakenburg 03.05.2017 - 05:37:

Good morning/afternoon I would like to know if there is a written pattern for the sweet ivy leaves cardigan. Thank you Lynette Stakenburg

DROPS Design 06.05.2017 kl. 10:57:

Dear Lynette, for the lace pattern in the Sweet Ivy Leaves cardigan you have to follow the charts. Beside the charts there are explanations for the symbols, and everything else is witten out. I hope this helps. Happy knitting!

Anja 15.04.2017 - 17:50:

Nach 23cm kommen die Anbnahmen für den Halsauschnitt. Werden diese nicht in den Blendenmaschen vorgenommen, vor dem Mustersatz? In der Anleitung werden die Abnahmen nach dem Mustersatz abgenommen, das wäre ja fast unterm Arm. Bitte um Überprüfung.

DROPS Design 18.04.2017 kl. 10:43:

Liebe Anja, die Abnahmen für den Halsausschnitt sind im Glatt-rechts Teil gestrickt, siehe ABNAHMETIPP-2 (gilt für den Halsausschnitt vorne). Viel Spaß beim stricken!

Anja 31.03.2017 - 13:17:

Ich habe nun in den glatt rechts gestrickten Reihe eine Höhe von 14cm. Bei der Blende habe ich laut Anleitung bis jetzt 3x verkürzte Reihen eingearbeitet, aber sie hat nur eine Höhe von 11,8cm. Soll ich mehr verkürzte Reihen stricken oder gibt sich das, wenn die Jacke fertig ist?

DROPS Design 31.03.2017 kl. 13:38:

Liebe Anja, gerne können Sie die Höhe der verkürkzten Reihen anpassen, damit die Blende nicht zusammenzieht. Viel Spaß beim stricken!

Anja 20.03.2017 - 15:48:

Verbesserung: Ich meinte Reihe 11.

Anja 20.03.2017 - 15:38:

Frage zu A1 Reihe 10, dort heißt es: *... 1 Umschlag, die linke Nadel von links nach rechts durch die 7 abgehobenen Maschen auf der rechten Nadel stechen, die Maschen zurück auf die linke Nadel setzen, * Es wären ja jetzt wieder alle Maschen auf der linken Nadel und man könnte mit dem Muster nicht fortfahren. Müßte nicht der Umschlag mit der rechten Nadel durch alle 7 Maschen gezogen werden, so daß dann eine Masche auf der rechten Nadel übrig bleibt?

DROPS Design 21.03.2017 kl. 08:40:

Liebe Anja, diese Maschen muß man von der linken Nadel gleiten lassen, die Anleitung wurde korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 175-25