DROPS Baby / 19 / 18

Sweet Greta by DROPS Design

Settiin kuuluu: Vauvan ja lapsen palmikollinen raglanliivi ja sukat DROPS Alpaca-langasta.

DROPS design: Malli nro Z-078-by-Z-079-by
------------------------------------------------------------
LIIVI:
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
100-100-100 (150-150) g nro 3720, keskiroosa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.
DROPS PUUNAPPI POLTETTU (513): 4-4-5 (5-5) kpl.
------------------------------------------------------------
joka kokoon 50 g nro 3720, keskiroosa

DROPS PUIKOT JA SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.

3.65 EUR
3.85 EUR
2.70 EUR

LIIVI:

Katso ruutupiirrokset M.1-M.4. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = Päätä etureunan kolmas ja neljäs silmukka. Luo seuraavalla kerroksella päätettyjen silmukoiden tilalle 2 s.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Koko 1/3 kk: 9, 14, 19 ja 24 cm.
Koko 6/9 kk: 8, 14, 20 ja 26 cm.
Koko 12/18 kk: 8, 14, 19, 25 ja 30 cm.
Koko 2 v: 10, 16, 22, 28 ja 34 cm.
Koko 3/4 v: 10, 17, 24, 31 ja 38 cm.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

LIIVI:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 Alpaca-langalla 139-151-170 (183-192) s. Neulo 4 krs oikein ja lisää SAMALLA viimeisellä krs:lla tasavälein 17-19-14 (15-20) s = 156-170-184 (198-212) s. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) = etureuna, 2 n, M.1, *6 n, M.3*, toista *-* seuraavien 112-126-140 (154-168) s:n kohdalla, neulo lopuksi 6 n, M.1, 2 n ja 5 s ainaoikeaa = etureuna. Jatka mallineuletta tähän tapaan kunnes työn pituus on 7-7-7 (8-8) cm. Neulo seuraava oikean puolen krs näin: Neulo kummankin reunan 21 s:lla kuten aiemmin, neulo muut s:t oikein ja kavenna SAMALLA näiden silmukoiden kohdalla tasavälein 9-13-8 (9-14) s = 147-157-176 (189-198) s. Seuraavalla nurjan puolen krs:lla kummankin reunan 21 s:lla neulotaan kuten aiemmin ja muilla silmukoilla neulotaan oikeaa. HUOM! Muista tehdä NAPINLÄVET (ks. selitys yllä).
Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 s ainaoikeaa, 2 n, M.1, 2 n, neulo seuraavilla 105-115-134 (147-156) s:lla sileää neuletta, 2 n, M.1, 2 n ja 5 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan kunnes työn pituus on 16-17-20 (23-26) cm. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo ensimmäisillä 21 s:lla kuten aiemmin, 14-18-24 (26-29) s sileää neuletta (= oikea etukappale), neulo seuraavilla 8 s:lla ainaoikeaa, 61-63-70 (79-82) s sileää neuletta (= takakappale), neulo seuraavilla 8 s:lla ainaoikeaa, 14-18-24 (26-29) s sileää neuletta ja neulo jäljellä olevilla 21 s:lla kuten aiemmin (= vasen etukappale). Jatka mallineuletta tähän tapaan kunnes työn pituus on 17-18-21 (24-27) cm.
Päätä seuraavalla oikean puolen krs:lla kummankin sivun keskimmäiset 8 ainaoikeinneulottua s kädenteitä varten. Luo sitten seuraavalla nurjan puolen krs:lla kummankin sivun päätettyjen silmukoiden tilalle 40-44-50 (54-60) s = 211-229-260 (281-302) s. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Neulo seuraavalla oikean puolen krs:lla kummankin reunan 21 s:lla kuten aiemmin, neulo muut s:t oikein ja lisää SAMALLA näiden silmukoiden kohdalla tasavälein 22-27-30 (33-36) s = 233-256-290 (314-338) s. Seuraavalla nurjan puolen krs:lla kummankin reunan 21 s:lla neulotaan kuten aiemmin ja muilla silmukoilla neulotaan oikeaa. Neulo sitten seuraava krs (= oikea puoli) näin: 5 s ainaoikeaa, 2 n, *M.1, 11-11-12 (12-12) n*, toista *-* yht. 9-10-11 (12-13) kertaa, neulo lopuksi M.1, 2 n ja 5 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja kavenna SAMALLA oikean puolen krs:lla vuorotellen jokaisen nurjan raidan oikeassa ja vasemmassa reunassa (ei kuitenkaan reunojen uloimmassa nurjassa raidassa) 1 s. Kavenna neulomalla 2 s nurin yhteen. Toista tällaiset kavennukset 1 cm:n välein yht. 6-7-8 (9-9) kertaa. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 1-1-2 (3-4) cm, neulo piirroksen M.1 jokaisen mallikerran kohdalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti. Kun kaikki tarvittavat kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 139-142-154 (154-165) s. Jatka neulomista kunnes työn pituus on n. 7-8-9 (10-11) cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun. Neulo jatkossa piirroksen M.3 jokaisen mallikerran kohdalla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin) = 99-98-106 (102-109) s. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, neulo 1 krs oikein oikealta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 13-10-14 (6-9) s (älä kavenna etureunojen kohdalla) = 86-88-92 (96-100) s. Neulo vielä 3 krs ainaoikeaa, päätä s:t löyhästi.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit.
------------------------------------------------------------
SUKAT:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.5. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

HELMINEULE:
1. krs: *1 o, 1 n*, toista *-*.
2. krs: neulo nurjat s:t oikein ja oikeat s:t nurin.
Toista 2. krs:ta.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Luo sukkapuikoille nro 2,5 Alpaca-langalla 50-50-54 (58-62) s ja neulo 1 krs sileää neuletta. Jatka neulomalla seuraavasti:
KOOT 1/3 kk + 6/9 kk + 2 v: 1 o, neulo seuraavilla 16-16-20 s:lla 2 n/2 o -joustinneuletta, 2 n, M.5 (= 12 s), neulo seuraavilla 16-16-20 s:lla 2 n/2 o -joustinneuletta, 2 n ja 1 o.
KOOT 12/18 kk + 3/4 v: 1 n, neulo seuraavilla 20-24 s:lla 2 o/2 n -joustinneuletta, M.5 (= 12 s), neulo seuraavilla 20-24 s:lla 2 n/2 o -joustinneuletta, 1 n.
Jatka mallineuletta tähän tapaan kunnes työn pituus on 6-7-7 (8-8) cm. Kavenna seuraavalla krs:lla tasavälein 4 s (älä kavenna yläosan 16 s:n kohdalla = M.5 + 2 nurjaa s mallineuleen molemmin puolin) = 46-46-50 (54-58) s. Jätä sitten yläosan 16 s työhön ja siirrä loput 30-30-34 (38-42) s apulangalle. Neulo tasona yläosan silmukoilla 3-3½-4 (5-6) cm mallineuletta piirroksen M.5 mukaisesti kuten aiemmin, lukuun ottamatta 2 nurjaa s kummassakin reunassa. Kavenna sitten seuraavalla oikean puolen krs:lla M.5:n 12 s:n kohdalla 4 s = 12 s jäljellä.
Ota apulangoilla odottavat s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi yläosan kummastakin reunasta 6-8-8 (10-14) s = yht. 54-58-62 (70-82) s. Neulo kaikilla silmukoilla 1½-2-2½ (3-3½) cm HELMINEULETTA (ks. selitys yllä) suljettuna neuleena. Neulo vielä 1 krs nurin. Päätä sitten kaikki s:t paitsi keskellä edessä olevat 12 s. Neulo tasona näillä 12 s:lla 9-10-11 (13-14) cm helmineuletta sukan pohjaa varten. Päätä s:t. Kiinnitä pohja sukan sivuihin (ompele reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu).

= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 3 s oikein, neulo apupuikolta 2 s oikein yhteen ja 1 o
= siirrä 3 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein yhteen ja 1 o, neulo apupuikon 3 s oikein
= siirrä 3 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikolta 2 s oikein yhteen ja 1 o
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s oikein yhteen ja 1 o, neulo apupuikon 2 s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 19-18 alkuperäisohjeeseen.