DROPS Baby / 19 / 18

Sweet Greta by DROPS Design

Sæt med: Strikket vest med rundt bærestykke og snoninger og sokker til baby og børn i DROPS Alpaca.

DROPS design:
Model nr Z-078-by-Z-079-by
--------------------------------------------------------
F.nr 3720, mellem rosa:
100-100-100 (150-150) gr

DROPS RUNDP (60 cm) nr 2½ - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm
DROPS TRÆKNAP BRÆNDT, nr 513:
4-4-5 (5-5) stk.
--------------------------------------------------------
SOKKER:
Passer fodlængde: 10 - 11 - 12 (14 - 16) cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 3720, mellemrosa

DROPS PINDE OG STRØMPEP nr 2,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm

Kommentarer (54)

MØNSTER: Se diag M.1 til M.4.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = luk 3. og 4. forkantm af. På næste p slåes der 2 nye m op over de aflukkede m. Luk af til knaphul når arb måler:
STR 1/3 mdr: 9, 14, 19 og 24 cm.
STR 6/9 mdr: 8, 14, 20 og 26 cm.
STR 12/18 mdr: 8, 14, 19, 25 og 30 cm.
STR 2 år: 10, 16, 22, 28 og 34 cm.
STR 3/4 år: 10, 17, 24, 31 og 38 cm.
--------------------------------------------------------

VEST:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
Slå 139-151-170 (183-192) m op på rundp 2,5 med Alpaca. Strik 4 p ret, SAMTIDIG på den fjerde p tages der 17-19-14 (15-20) m ud jævnt fordelt = 156-170-184 (198-212) m. Næste p strikkes således (fra retsiden): 5 m RETSTRIK - se forkl over (= forkant), 2 vr, M.1, * 6 vr, M.3 *, gentag fra *-* over de næste 112-126-140 (154-168) m, slut af med 6 m vr, M.1, 2 vr og 5 m RETSTRIK ( = forkant). Fortsæt med dette mønster til arb måler 7-7-7 (8-8) cm. På næste p fra retsiden strikkes 21 m i hver side som før, de øvrige m strikkes ret Samtidig med at der tages 9-13-8 (9-14) m ind jævnt fordelt over disse m = 147-157-176 (189-198) m. På næste p fra vrangen strikkes 21 m i hver side som før, de øvrige m strikkes ret. OBS! Husk at lukke af til KNAPHUL - se forkl over.
Fortsæt således (fra retsiden): 5 m Retstrik, 2 m vr, M.1, 2 m vr, glatstrik over de næste 105-115-134 (147-156) m, 2 m vr, M.1, 2 m vr og 5 m Retstrik. Fortsæt mønsteret til arb måler 16-17-20 (23-26) cm. Næste p strikkes således (fra retsiden): 21 m som før, 14-18-24 (26-29) m glatstrik (= højre forstk), retstrik over de næste 8 m, 61-63-70 (79-82) m glatstrik (= rygstk), retstrik over de næste 8 m, 14-18-24 (26-29) m glatstrik og 21 m som før (= venstre forstk). Fortsæt således til arb måler 17-18-21 (24-27) cm. På næste p fra retsiden lukkes de 8 m af i hver side som blev strikket i retstrik til ærmegab. På næste p fra vrangen slåes der 40-44-50 (54-60) nye m op over de 8 aflukkede m i hver side = 211-229-260 (281-302) m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
På næste p fra retsiden strikkes 21 m i hver side som før, de øvrige m strikkes ret Samtidig med at der tages 22-27-30 (33-36) m ud jævnt fordelt over disse m = 233-256-290 (314-338) m. På næste p fra vrangen strikkes 21 m i hver side som før, de øvrige m strikkes ret. Fortsæt således (fra retsiden):
5 m Retstrik, 2 vr, * M.1, 11-11-12 (12-12) m vr *, gentag fra *-* totalt 9-10-11 (12-13) gange og slut af med M.1, 2 vr og 5 m Retstrik. SAMTIDIG tages der ind fra retsiden på skiftevis højre og venstre side af hvert vr-parti (OBS! tag ikke ind i 2 vr i hver side), tag ind ved at strikke 2 m vr sammen på hver cm totalt 6-7-8 (9-9) gange. SAMTIDIG når arb måler 1-1-2 (3-4) cm strikkes M.2 over alle M.1 (de øvrige m strikkes som før). Når M.2 er strikket en gang i højden fortsættes der med M.3. Efter alle indtagninger er der 139-142-154 (154-165) m på p. Fortsæt til arb måler ca 7-8-9 (10-11) cm, afpas efter en færdig rapport i højden. Nu strikkes M.4 over alle M.3 (de øvrige m strikkes som før) = 99-98-106 (102-109) m. Når M.4 er strikket 1 gang i højden strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 13-10-14 (6-9) m ind jævnt fordelt (tag ikke ind over forkanterne) = 86-88-92 (96-100) m. Strik 1 p ret fra vrangen, 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen før der lukkes løst af.

MONTERING:
Sy knapperne i.
--------------------------------------------------------
SOKKER:

MØNSTER: Se diag M.5.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
PERLESTRIK:
1.omg: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
2.omg: r over vr og vr over r. Gentag 2.omg.
--------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på Strømpep, ovenfra og ned. Slå 50-50-54 (58-62) m op på Strømpep 2,5 med Alpaca. Strik 1 omg glatstrik, derefter strikkes der således:
STR 1/3 mdr + 6/9 mdr + 2 år:
1 r, * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* over de næste 16-16-20 m, 2 vr, M.5 (= 12 m), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* over de næste 16-16-20 m, 2 vr, 1 r.
STR 12/18 mdr + 3/4 år:
1 vr, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* over de næste 20-24 m, M.5 (= 12 m), * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* over de næste 20-24 m, 1 vr.
Fortsæt således til arb måler 6-7-7 (8-8) cm.
Strik 1 omg Samtidig med at der tages 4 m ind jævnt fordelt på omg, tag ikke ind over 16 m på overstykket (= M.5 + 2 vr i hver side) = 46-46-50 (54-58) m. Behold de 16 m på overstykket på p, de resterende 30-30-34 (38-42) m sættes på en tråd. Fortsæt M.5 med 2 m vr i hver side frem og tilbage i 3-3½-4 (5-6) cm. På næste p fra retsiden tages der 4 m ind over M.5 = 12 m på overstk. Derefter strikkes der 6-8-8 (10-14) m op på siden af overstykket, videre sættes m på tråden tilbage på p og der strikkes 6-8-8 (10-14) m op på den anden side af overstykket = 54-58-62 (70-82) m. Fortsæt at strikke rundt med PERLESTRIK - se forkl over - over alle m i 1½-2-2½ (3-3½) cm, derefter strikkes 1 omg vrang. Luk alle m af undtagen de 12 m midt foran. Strik 9-10-11 (13-14) cm med perlestrik frem og tilbage til sål over disse m. Luk af og sy sålen til sokken, sy yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 2 r sammen og 1 r fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p foran arb, 2 r sammen, 1 r, 3 r fra hj.p
= sæt 3 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r sammen og 1 r fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 r sammen, 1 r, 2 r fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= tag 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over
= 2 m r sammen

Kommentarer (54)

Skriv din kommentar her!

Marianne 15.01.2019 - 19:50:

Hallo, ich komme mit den Abnahmen in der Passe nicht klar, obwohl erfahrene Strickerin. Was bedeutet: Bei jedem cm total 6 Mal wiederholen? Und wie oft werden die Abnahmen wiederholt? In jeder Reihe der Vorderseite? Ist alles ein bisschen verwirrend erklärt. Schön wäre für Anfänger auch, ob die Diagramme nur die Hinreihe zeigen und auf der Rückseite gestrickt wird wie die Maschen erscheinen.Vielen Dank für eine Hilfe!

DROPS Design 16.01.2019 kl. 08:17:

Liebe Marianne, die Abnahmen stricken Sie jede cm x 6, dh 1 Reihe mit Abnahmen stricken, dann weiter ohne Abnahmen stricken, nach 1 cm noch 1 Reihe mit Abnahmen stricken und so stricken Sie weiter bis Sie 6 Reihen mit Abnahmen gestrickt haben. Die Diagramme zeigen alle Reihen, dh Hin sowie Rückreihen. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Ella Iversen 13.01.2019 - 18:07:

Hvordan strikker man M4.

DROPS Design 16.01.2019 kl. 15:00:

Hei Ella. M.4 strikkes slik: ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over (= 1 maske felt), ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse m over (= 1 maske felt), så strikker du 2 m rett sammen (=1 maske felt), 2 masker rett sammen (1 maske felt). Du har felt totalt 4 masker, og sitter igjen med 4 masker. God fornøyelse

Pamela 28.11.2018 - 12:37:

Hola . Tengo agujas rectas, cuantos puntos tendría q poner para hacer espalda y dos delanteras? Para talle 9 meses y dos años? Muchas gracias

DROPS Design 30.12.2018 kl. 17:43:

Hola Pamela. No hacemos patrones personalizados. Puedes utilizar los cálculos para agujas circulares siempre añadiendo 1 punto a cada lado de cada parte que trabajas por separado para las costuras.

Helle Andersen 26.09.2018 - 22:02:

Jeg forstår ikke hvordan man skal tage ind, jeg er kommet til bærestykket Jeg kan ikke se at maskeantallet passer, og skiftevis i h og v side? Hvad betyder det? På hver cm? Tager man en ret og vrangmaske sammen?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 14:56:

Hej, Når du tager ind skiftevis, tager du ind første gang i højre side af alla vrang-partier, næste gang (efter 1 cm) tager du ind i venstre side af alle vrang-partier. God fornøjelse!

Helle Andersen 18.09.2018 - 11:08:

Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal komme videre fra pind 5

DROPS Design 19.09.2018 kl. 15:05:

Hej Helle, Næste p strikkes således (fra retsiden): 5 m RETSTRIK - se forkl over (= forkant), 2 vr, M.1(12m), * 6 vr, M.3 (=8m) =ialt 14m*, gentag disse 14 masker fra *-* over de næste 112 m (ialt 8 gange) (hvis du strikker den mindste), slut af med 6 m vr, M.1 (12m), 2 vr og 5 m RETSTRIK ( = forkant). Fortsæt således men næste pind strikkes fra vrangen. God fornøjelse!

Ann 29.05.2018 - 01:40:

Still unsure, row 5, is it p2, slip 3 on cable needle front of work, k3, k3 on cable, is this repeated again only 3 sts are back of work, then p6 m3, bit confused reanding diagram, if i should do all M1 or half of it, is row 6 just plain knitting also

DROPS Design 29.05.2018 kl. 09:12:

Dear Ann, after the 4 knitted rows at the very beginning of the piece (= 2 ridges), work diagram M.1 as explained reading M.1 from the bottom corner on the right side to the left from RS and from the left towards the right from WS, so that Row 1 and 5 in M.1 = K 12, Row 3 = work cables as explained and from WS (= row 2,4,6) purl 12. Repeat then these 6 rows in height beginning next repeat from row 1 in M.1. Happy knitting!

Ann 22.05.2018 - 22:09:

Many thanks for your help. I look forward to knitting the little vest.

Michelle Keen 22.05.2018 - 12:09:

Is the yoke decreases in the purl panels or in cable panel? M2 chart seems to tell me that the cable panel decreases at least three times.....

DROPS Design 22.05.2018 kl. 12:49:

Dear Mrs Keen, you decrease both in M.2 and in P-Sections - the decreases in the P-sections are done on every cm a total of 6-7-8 (9-9) times, at the same time, you work M.1 for 1-2-3-4 cm (see size) and then work M.2 instead of M.1. Happy knitting!

Ann 20.05.2018 - 19:04:

Just starting this lovely pattern. After row 4 do I purl 2, then follow diagram instructions M1, but not sure whether I should knit or purl M1 and M3 Stitches, I know i start and end each row with 5 garter stitches, but is it a stocking stitch pattern in general. Thank you.

DROPS Design 22.05.2018 kl. 08:08:

Hi Ann, After row 4, you work as follows on row 5 (from the right side); 5 garter stitches, purl 2, then M.1 which you read from bottom left, so the first row is knit from the right side. Row 6 (row 2 in M.1) is purl from the wrong side to work stocking stitch. When you purl you start and finish with 5 garter stitches and knit 2 (rather than purl 2). Happy knitting!

Michelle Keen 20.05.2018 - 05:21:

So, after starting the yoke, do I replace all the M.1 pattern with the M.2 pattern after the 1 cm measurement?

DROPS Design 22.05.2018 kl. 10:09:

Dear Mrs Keen, yes that's right, after 1 cm in M.1 replace all M.1 with M.2 (decrease for yoke are including in M.2). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 19-18