DROPS / 116 / 9

Frozen Cherries by DROPS Design

Pieni kuviollinen DROPS kaarrokeliivi ”Alpaca”-langasta. Koot XS-XXL.

DROPS design: Malli nro Z-439
----------------------------------------------------------
Koko: XS - S - M - L - XL - XXL
Langanmenekki: Garnstudion DROPS ALPACA:
150-200-200-200-250-250 g nro 0517, harmaa
50-50-50-50-100-100 g nro 0100, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 3770, tumma roosa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 2,5 (joustinneuleeseen).
Neuletiheys: 24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

DROPS HOPEANAPPI KULMIKAS (534): 6 kpl.
----------------------------------------------------------

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

muoto: kaarroke, ohjetyyppi: jakut, liivi, teema: pohjanmaalainen,

MALLINEULE: Katso ruutupiirros M.1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Piirros näyttää yhtä mallikertaa. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE: Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä lähtien. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 harmaalla langalla 244-268-292-316-348-380 s (sis. 1 reunas kummassakin reunassa). Neulo joustinneuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 1 ainaoikeinneulottu reunas, *2 o, 2 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 1 ainaoikeinneulottu reunas. Kun joustinneuleen pituus on 6 cm, kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla jokaisessa nurjassa raidassa 1 s = 184-202-220-238-262-286 s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja jatka neulomalla sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 22-23-24-25-26-27 cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: Neulo 40-45-49-54-60-66 s, päätä 12 s kädentietä varten, neulo 80-88-98-106-118-130 s, päätä 12 s kädentietä varten ja neulo 40-45-49-54-60-66 s = 160-178-196-214-238-262 s työssä. Laita työ odottamaan ja neulo hihojen reunukset.

HIHAN REUNUS: Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 harmaalla langalla 114-114-122-122-126-130 s. Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 3 cm, kavenna seuraavalla krs:lla jokaisessa nurjassa raidassa 1 s = 86-86-92-92-95-98 s. Päätä sitten kummastakin reunasta 7 s = 72-72-78-78-81-84 s. Laita työ odottamaan ja neulo toisen hihan reunus samoin.

KAARROKE: Ota hihojen reunukset samalle pyöröpuikolle nro 3 etu- ja takakappaleen kanssa kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 304-322-352-370-400-430 s. Neulo ensimmäinen krs nurjalta puolelta ja lisää SAMALLA tasavälein 3-1-3-1-3-5 s = 307-323-355-371-403-435 s. Neulo 0-2-6-8-12-14 krs sileää neuletta harmaalla langalla. Jatka sitten neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti (1. krs = oikea puoli) ja tee samalla kavennukset piirroksen mukaisesti. HUOM: Kummankin reunan uloimmalla s:lla neulotaan ainaoikeaa (krs:n toiseksi viimeisellä s:lla neulotaan M.1:n ensimmäisen silmukan mukaisesti, mutta ilman kavennuksia, jotta kuviosta tulisi samanlainen keskiedun molemmin puolin). Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 117-123-135-141-153-165 s. Jatka neulomista harmaalla langalla ja kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla s-luku tasavälein 96-100-104-108-112-116 s:aan. Työn pituus ylös olkaan asti mitattuna on n. 40-42-44-46-48-50 cm. Siirrä s:t apulangalle.

VASEN ETUREUNA: Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Poimi vasemman etukappaleen uloimman silmukan sisäpuolelta pyöröpuikolle nro 2,5 harmaalla langalla 124-156 s (jaollinen 4 s:lla). Neulo 1 krs oikein nurjalta puolelta. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 1 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 1 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan kunnes joustinneuleen leveys on n. 3 cm. Päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen.

OIKEA ETUREUNA: Neulo kuten vasen etureuna, mutta kun etureunan leveys on 1 cm, tee tasavälein 6 napinläpeä. Ylin napinläpi tehdään 1 cm:n päähän ylhäältä ja alin n. 3 cm:n päähän alareunasta. 1 NAPINLÄPI = päätä 2 nurjaa s (oikealta puolelta katsottuna) ja luo seuraavalla krs:lla 2 s päätettyjen silmukoiden tilalle.

PÄÄNTIEN REUNUS: Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Poimi silmukoita pyöröpuikolle nro 2,5 harmaalla langalla näin: poimi oikean etureunan yläreunasta 8 s, ota sitten apulangalla odottavat s:t työhön (neulo samalla apulangan ensimmäiset ja viimeiset 2 s oikein yhteen, eli kavenna reunasilmukat), poimi lopuksi vasemman etureunan yläreunasta 8 s = 110-114-118-122-126-130 s. Tee sitten korotus keskelle taakse sileänä neuleena näin (1. krs = nurja puoli): Neulo 65-67-69-71-73-75 s, käännä työ, neulo 20 s, käännä työ, neulo 30 s, käännä työ, neulo 40 s, käännä työ. Jatka tähän tapaan, eli neulo aina 10 s lisää ennen kuin käännät työn. Jatka lyhennettyjä kerroksia kunnes työssä on 100 s, käännä työ ja neulo krs loppuun. Lisää seuraavalla krs:lla s-luku tasavälein 124-128-132-136-140-144 s:aan. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (NURJALTA puolelta katsottuna): 1 s ainaoikeaa, *2 n, 2 o*, toista *-*, neulo lopuksi 2 n ja 1 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta ja ainaoikeaa tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 3 cm, päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY: Ompele hihojen reunukset yhteen yhden reunasilmukan päästä. Ompele kainalosaumat ja kiinnitä napit.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= harmaa
= tumma roosa

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 116-9 alkuperäisohjeeseen.