DROPS / 116 / 9

Frozen Cherries by DROPS Design

DROPS liten väst i ”Alpaca” med ok och norskt mönster. Strl XS till XXL

DROPS design: Modell nr Z-439
----------------------------------------------------------
Storlek: XS - S - M - L - XL - XXL Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
150-200-200-200-250-250 g nr 0517, grå
50-50-50-50-100-100 g nr 0100, natur
50 g i alla strl nr 3770, mörk rosa
----------------------------------------------------------
DROPS RUNDST (80 cm) nr 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (80 cm) nr 2,5 – till resår.
DROPS Kantig silverknapp nr 534: 6 st.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 145kr. Läs mer.
MÖNSTER: Se diagr M.1- diagr visas från rätsidan och visar 1 rapport av mönstret. Hela mönstret slätstickas.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
FRAM- OCH BAKST: Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram.
Lägg upp 244-268-292-316-348-380 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 2,5 med grå. Sticka resår så här (varv 1 = rätsidan): 1 kantm som stickas rät på alla v, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*, avsluta med 2 rm och 1 kantm som stickas rät på alla v. När resåren mäter 6 cm stickas det 1 v från rätsidan då alla 2 am minskas till 1 am = 184-202-220-238-262-286 m. Byt till rundst 3 och fortsätt med slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 22-23-24-25-26-27 cm stickas nästa v så här från rätsidan: Sticka 40-45-49-54-60-66 m, avm 12 m för ärmhål, sticka 80-88-98-106-118-130 m, avm 12 m för ärmhål och sticka 40-45-49-54-60-66 m = totalt 160-178-196-214-238-262 m på st.
Lägg arb åt sidan och sticka ärmkanterna.

ÄRMKANT: Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 114-114-122-122-126-130 m på rundst 2,5 med grå och sticka resår = 2 rm / 2 am med 1 kantm i varje sida som stickas rät på alla v. När arb mäter 3 cm stickas det 1 v då alla 2 am minskas till 1 am = 86-86-92-92-95-98 m. Sedan avm 7 m i varje sida = 72-72-78-78-81-84 m. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärmkant till på samma sätt.

OKET: Sätt in ärmkanterna på samma rundst 3 som fram- och bakst, där det blev avm för ärmhål = 304-322-352-370-400-430 m. Sticka första v avigt på avigsidan – SAMTIDIGT som det ökas 3-1-3-1-3-5 m jämnt fördelat = 307-323-355-371-403-435 m. Sticka 0-2-6-8-12-14 v slätst med grå, sedan stickas och minskas efter M.1 (varv 1 = rätsidan) med 1 kantm i varje sida som stickas rät på alla v (näst sista m på v stickas som första m i M.1 men utan minskning så att mönstret blir lika på båda sidorna mitt fram). Efter alla minskningar är det 117-123-135-141-153-165 m på st. Fortsätt med grå, på nästa v från rätsidan minskas det jämnt fördelat till 96-100-104-108-112-116 m. Arb mäter ca 40-42-44-46-48-50 cm upp till axeln. Sätt m på en tråd.

VÄNSTER FRAMKANT: Sticka fram och tillbaka på rundst. Sticka upp 124 till 156 m (delbart med 4) längs vänster framst innanför 1 kantm på rundst 2,5 med grå. Sticka 1 rätt v på avigsidan. Sedan stickas det resår så här (från rätsidan): 1 m som stickas rät på alla v, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*, avsluta med 2 rm och 1 m som stickas rät på alla v. Fortsätt så tills resåren mäter ca 3 cm. Maska av löst med rm över rm och am över am.

HÖGER FRAMKANT: Sticka som vänster framkant - men när framkanten mäter 1 cm avm till 6 knapphål jämnt fördelat – översta knapphålet ska vara 1 cm från toppen och nedersta ca 3 cm från nederkanten.
Ett knapphål = avm 2 am (sett från rätsidan) och lägg på nästa v upp 2 nya m över de avm.

HALSKANT: Sticka fram och tillbaka på rundst. Sticka upp på rundst 2,5 med grå så här: 8 m överst på höger framkant, sticka sedan in alla m från tråden på oket – men i början och slutet stickas de 2 yttersta m ihop rätt (så att kantm försvinner) och sticka till slut upp 8 m överst på vänster framkant = 110-114-118-122-126-130 m. Sedan stickas det förhöjning bak i slätst så här (varv 1 = avigsidan): Sticka 65-67-69-71-73-75 m, vänd sticka 20 m, vänd, sticka 30 m, vänd, sticka 40 m, vänd, fortsätt så, genom att sticka över 10 m mer för varje gång det vänds tills det är stickat över totalt 100 m, vänd och sticka v ut. Sticka 1 v då det ökas jämnt fördelat till 124-128-132-136-140-144 m. Sedan stickas det resår så här från avigsidan: 1 kantm som stickas rät på alla v, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta med 2 am och 1 kantm som stickas rät på alla v – fortsätt med rm över rm, am över am och rätst över rätst. När resåren mäter 3 cm avm löst med rm över rm och am över am.

MONTERING: Sy ihop ärmkanterna innanför 1 kantm och sy sedan öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Nytt diagram M.1 (endast de 6 nedersta raderna är förändrade).
Uppdaterad online: 16.09.2013

= mörk rosa
= 2 rm ihop

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar här!

Susanne Behrens 29.03.2017 - 10:49:

Ich würde gern diese Rundpasse für einen Pullover verwenden, wie komme ich dann mit dem Mustersatz hin?

DROPS Design 29.03.2017 kl. 12:01:

Liebe Frau Behrens, hier finden Sie Pullover mit Garngruppe A, damit können Sie Inspiration finden. Bei weitere Auskfünfte wird Ihnen gerne Ihr DROPS Laden helfen. Viel Spaß beim stricken!

Maria 02.03.2012 - 09:35:

I'm spanish.This is my first time that I'm working in a english pattern. I don't understand the meaning of K2 P2 can anybody help me?Thank you

DROPS Design 02.03.2012 kl. 20:58:

Hola! K2, P2 = 2 derechos, 2 reveses.

Åsa Myrli 06.10.2009 - 13:35:

Jättefint mönster och rolig konstruktion. Rekommenderas! Det gick också bra att följa instruktionerna.

Raija Tanninen 24.07.2009 - 18:04:

Kauniit värit ja malli myös kiva.Ihastuin! Raija

Damiane Lucas 13.07.2009 - 17:26:

What a cute sweater! I love it! Greetings to all from California, USA.

Elisabeth 01.07.2009 - 22:04: www.kreativ-fritid.d ...

Rigtig sød

Treacy 28.06.2009 - 12:46:

Gorgeous

Zala 20.06.2009 - 11:48:

Väldigt chick med söta färger.

Laila 20.06.2009 - 00:18:

Synes den var helt super.Nydelige farger sammen.

Anita 18.06.2009 - 11:30:

Kjempefin og fantastisk

Kommentér oppskrift DROPS 116-9