Ruffles Dream by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu huivi DROPS BabyAlpaca Silk -langasta. Työssä on pitsineuletta, nyppyjä ja liehureunus.

DROPS Design: Malli bs-169
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

KOKO:
Korkeus keskeltä mitattuna: n. 64 cm.
Yläreunan leveys kulmasta kulmaan mitattuna: n. 200 cm.

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS BABYALPACA SILK (kuuluu lankaryhmään A):
300 g väriä 0100, luonnonvalkoinen

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm.
Silmukat voidaan jakaa usealle samanpaksuiselle pyöröpuikolle, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi (suuren silmukkamäärän vuoksi).

NEULETIHEYS:
24 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 32 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
HUOM: Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 36.60€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

HUIVI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Silmukat voidaan jakaa usealle samanpaksuiselle pyöröpuikolle, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi (suuren silmukkamäärän vuoksi).

HUIVI:
Luo 7 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 DROPS BabyAlpaca Silk -langalla. Neulo 1 kerros oikein nurjalta puolelta.
Tee sitten lisäykset seuraavasti:
1.KERROS (oikea puoli): 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan aina sileänä neuleena), tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle, ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa (= työhön lisättiin 4 silmukkaa).
2.KERROS (nurja puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo oikeaa keskisilmukkaan asti, neulo keskisilmukka nurin, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa (= työhön lisättiin 2 silmukkaa).
3.KERROS (oikea puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo oikeaa keskisilmukkaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka), tee 1 langankierto puikolle, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa (= työhön lisättiin 4 silmukkaa).
4.KERROS (nurja puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo oikeaa keskisilmukkaan asti, neulo keskisilmukka nurin, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa (= työhön lisättiin 2 silmukkaa) = 19 silmukkaa.
Toista kerroksia 3. ja 4., kunnes työn pituus neulomissuuntaan mitattuna on 10 cm = n. 151 silmukkaa työssä. TARKISTA NEULETIHEYS!

YLEISKATSAUS SEURAAVASTA KATKELMASTA:
Neulo nyt mallineuletta alla olevan ohjeen mukaisesti. Lue MALLINEULE ennen kuin jatkat neulomista.
Tee SAMALLA lisäykset kuten aiemmin, eli lisää jokaisella oikean puolen kerroksella 4 silmukkaa ja lisää jokaisella nurjan puolen kerroksella 2 silmukkaa.

MALLINEULE:
Jokaisen piirroksen ensimmäinen kerros neulotaan työn oikealta puolelta, ja mallineule alkaa kerroksen alussa tehdyn lisäyksen jälkeen. Neulo mallineuletta piirroksen mukaisesti, kunnes olet keskisilmukan kohdalla, mutta lopeta mallineule kokonaisen mallikerran jälkeen ja neulo sitten tarvittaessa sileää neuletta keskisilmukkaan asti.
Tee keskisilmukan kummallakin puolella lisäys kuten aiemmin, neulo keskisilmukan jälkeen yhtä monta silmukkaa sileää neuletta kuin neuloit ennen keskisilmukkaa, aloita mallineule siten, että kuviosta tulee keskisilmukan kummallakin puolella symmetrinen, ja neulo piirroksen mukaisesti, kunnes olet kerroksen lopussa tehtävän lisäyksen kohdalla.
Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta, kummankin reunan reunasilmukalla neulotaan ainaoikeaa, ja keskisilmukka neulotaan sileänä neuleena. Neulo mallineuleet alla olevan ohjeen mukaisesti.

Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti yllä olevan ohjeen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on n. 229 silmukkaa.

Neulo tasona 3 cm mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Kun olet neulonut 3 cm piirroksen A.2 mukaisesti, työssä on n. 271 silmukkaa.

Neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti yllä olevan ohjeen mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työssä on n. 325 silmukkaa.

Neulo tasona 6 cm mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Kun olet neulonut 6 cm piirroksen A.2 mukaisesti, työssä on n. 409 silmukkaa.

Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, mutta lopeta neulominen piirrokseen A.1 nuolella merkityn kerroksen jälkeen = n. 463 silmukkaa työssä.

Neulo mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti näin: Neulo kerroksen alussa tehdyn lisäyksen jälkeen mallineuletta piirroksen A.4A mukaisesti, toista piirroksen A.4B mallikertaa, kunnes keskisilmukkaa edeltää vähintään 4 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.4C mukaisesti, neulo tarvittaessa sileää neuletta keskisilmukkaan asti, neulo keskisilmukka ja tee keskisilmukan kummallakin puolella lisäys kuten aiemmin, neulo keskisilmukan jälkeen yhtä monta silmukkaa sileää neuletta kuin neuloit ennen keskisilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.4A mukaisesti, toista piirroksen A.4B mallikertaa yhtä monta kertaa kuin ennen keskisilmukkaa, ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.4C mukaisesti (kerroksen lopussa tehtävään lisäykseen asti). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.4 loppuun.

Huivin pituus keskisilmukan kohdalta mitattuna on nyt n. 58 cm ja työssä on n. 505 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja 1 kerros oikein nurjalta puolelta (tee lisäykset kuten aiemmin). Säädä viimeisellä kerroksella silmukkaluku siten, että se on seuraavalla kerroksella 4 + 1 silmukalla jaollinen. Neulo liehureunus alla olevan ohjeen mukaisesti.

LIEHUREUNUS:
Liehureunus neulotaan kaikilla silmukoilla alla olevan ohjeen mukaisesti, eli keskisilmukan kummallakin puolella ei enää tehdä lisäyksiä.
1.KERROS (= oikea puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee lisäys kuten aiemmin (lisätyt silmukat neulotaan nyt nurin oikealta puolelta ja oikein nurjalta puolelta), *3 silmukkaa oikein, 1 langankierto, 1 silmukka nurin, 1 langankierto*, toista *-* kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa oikein, tee lisäys kuten aiemmin ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa.
2.KERROS (= nurja puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee lisäys kuten aiemmin, 1 silmukka oikein, *3 silmukkaa nurin, 3 silmukkaa oikein (langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä)*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, tee lisäys kuten aiemmin ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa.
3.KERROS (= oikea puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee lisäys kuten aiemmin, 2 silmukkaa nurin, *3 silmukkaa oikein, 1 langankierto, 3 silmukkaa nurin, 1 langankierto*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, tee lisäys kuten aiemmin ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa.
4.KERROS (= nurja puoli): 1 reunasilmukka ainaoikeaa, tee lisäys kuten aiemmin, 3 silmukkaa oikein, *3 silmukkaa nurin, 5 silmukkaa oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo 3 silmukkaa nurin, 3 silmukkaa oikein, tee lisäys kuten aiemmin ja neulo lopuksi 1 reunasilmukka ainaoikeaa.
Toista tällaiset lisäykset jokaisella oikean puolen kerroksella, kunnes työssä on yhteensä 5 lisäyskerrosta (= jokaisessa nurjassa raidassa on 11 silmukkaa, oikealta puolelta katsottuna).
Reunuksen pituus on n. 3 cm. Päätä silmukat (siten miltä ne näyttävät) hieman löyhästi työn nurjalta puolelta.

Piirros

symbols = oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta
symbols = oikea silmukka nurjalta puolelta
symbols = tee 2 silmukan väliin 1 langankierto
symbols = 2 silmukkaa oikein yhteen
symbols = nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
symbols = nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, vedä nostettu silmukka kavennuksen yli
symbols = nyppy: Neulo samaan silmukkaan 1 oikea silmukka, 1 langankierto, 1 oikea silmukka, 1 langankierto, 1 oikea silmukka (= 5 silmukkaa, eli työhön lisättiin 4 silmukkaa), käännä työ ja neulo näillä 5 silmukalla 5 kerrosta sileää neuletta, neulo seuraavalla kerroksella kaikki 5 silmukkaa kiertäen oikein yhteen = 1 silmukka jäljellä (= työstä kapeni 4 silmukkaa)
diagram

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 229-9) .

Kommentit / Kysymykset (8)

country flag Sara wrote:

Salve, vorrei capire meglio questa parte relativa alla "Panoramica delle sezione successiva": 4 maglie dal diritto del lavoro e 2 maglie del lavoro e 2 maglie dal rovescio rovescio del lavoro. Cosa si intende con "2 maglie del lavoro"? Grazie

10.07.2022 - 22:21

DROPS Design answered:

Buonasera Sara, grazie per la segnalazione: abbiamo corretto il testo, erano rimasti dei refusi. Buon lavoro!

11.07.2022 kl. 22:02

country flag Monika Händel wrote:

Ich bin es nocheinmal. Der Poncho ist weiss mit Muster. Habe schon alles durchsucht. Ich kann hier leider kein Foto senden.

11.04.2022 - 19:31

country flag Monika Händel wrote:

Ich habe bei Pinterest einen Poncho entdeckt,den ich gerne nachstricken möchte. Leider suche ich vergeblich nach der Anleitung. Können Sie mir helfen? Ich wäre sehr froh darüber. Vielen Dank, Monika

11.04.2022 - 19:28

DROPS Design answered:

Liebe Monika, Sie können in der Suchleiste "Poncho" eingeben, dann werden Ihnen die Ponchos angezeigt, die auf unserer Homepage zur Verfügung stehen. Vielleicht finden Sie Ihr Modell oder zumindest ein ähnliches. Viel Spaß beim Stöbern!

13.04.2022 kl. 11:31

country flag Gitte wrote:

Der mangler beskrivelse af boblerne !!!!!

21.03.2022 - 10:56

DROPS Design answered:

Hei Gitte. Ja, her var det lagt til feil tekst i den danske oppskriften. Vi har nå lagt til forklaring til boblen. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. mvh DROPS Design

21.03.2022 kl. 14:28

country flag Josianne Santoro wrote:

Salve, vorrei sapere se i grafici del modello indicano soltanto il ferro di andata oppure se sono indicati tutti i ferri, nella spiegazione del modello non mi pare di averlo visto specificato. Grazie

10.03.2022 - 18:17

DROPS Design answered:

Buonasera Josianne, il diagramma riporta sia i ferri di andata che quelli di ritorno come indicato nel paragrafo "motivo". Buon lavoro!

10.03.2022 kl. 18:52

country flag Hanne Svensson wrote:

Der mangler en beskrivelse af hvordan man laver bomberne.

07.03.2022 - 07:40

country flag Wilmo wrote:

Hello, are the YO knitted twisted or are they knitted to leave a hole? thank you.

05.03.2022 - 16:10

DROPS Design answered:

Dear Wilmo, the YO in the lace pattern are knitted to leave a hole. Happy knitting!

06.03.2022 kl. 13:10

country flag Wenche wrote:

Vårsjal

17.01.2022 - 10:16

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 229-9