DROPS / 214 / 57

Green Zone by DROPS Design

Ylhäältä alas neulotut sukat DROPS Delight- ja DROPS Nord-langoista. Työssä on raitoja. Koot 35-43.

Tagit: raidoitus, sukat,
DROPS Design: Malli de-218
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

KOKO: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22 - 24 - 27 cm
Varren korkeus alas kantapäähän asti mitattuna: n. 26 - 26 - 26 cm

LANGANMENEKKI: Garnstudion
DROPS DELIGHT (kuuluu lankaryhmään A):
50-50-50 g väriä 10, oliivi/ruoste/luumu
Sekä:
Garnstudion DROPS NORD (kuuluu lankaryhmään A):
100-100-100 g väriä 19, metsänvihreä

NEULETIHEYS:
26 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 34 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

alkaen 3.60 € /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 3.60 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa

45% Alpakkaa, 30% Polyamidia, 25% Villaa
alkaen 2.80 € /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 2.80 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 2.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 9.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

KAVENNUSVINKKI (keskellä takana):
Tee joka 8.kerroksella kavennukset keskellä takana. Tee aina kavennukset raidan 1.kerroksella, jotta kavennuskerroksesta tulisi mahdollisimman siisti.
Tee kavennukset seuraavasti (kerroksen alusta alkaen): Neulo 1 silmukka oikein, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo kunnes merkkiä (= kerroksen vaihtumiskohta) edeltää 3 silmukkaa. Nosta 1 silmukka nurin neulomatta oikean käden puikolle (lanka työn takana), neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, neulo kerroksen viimeinen silmukka oikein.

RAIDOITUS:
Neulo raitoja seuraavasti:
*2 kerrosta Delight-langalla, 2 kerrosta Nord-langalla*, toista *-*.

NEULOMISVINKKI 1:
Neulo seuraavasti, jotta raitojen rajakohdista tulisi siistit, kun neulot suljettua neuletta:
Vaihda uuteen väriin ja neulo 1 kerros. Poimi uuden värin kerroksen lopussa seuraavan silmukan alta edellisen kerroksen silmukka puikolle. Poimi silmukka silmukan takareunasta kuten neuloisit silmukan nurin, ja ota tämä silmukka vasemman käden puikolle. Neulo tämä silmukka ja ensimmäisen kerroksen silmukka yhteen. Tällä tavoin kerrosten vaihtumiskohdasta tulee huomaamattomampi.

NEULOMISVINKKI 2 (kantapää):
Tee kantapäästä ja kantapääkavennuksista vahvemmat, neulomalla kahdella langalla seuraavasti: Ota lanka sekä kerän sisältä että ulkoa ja neulo silmukka vuorotellen kummallakin langalla. Tällä tavoin kantapäästä tulee hieman paksumpi, ilman että neulotaan kaksinkertaisella langalla.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
2.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
3.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 6-7-7 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
4.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 6-7-7 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2.kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat silmukan. Toista kavennukset, kunnes jäljellä on 14-14-16 silmukkaa.

KAVENNUSVINKKI 2 (kärki):
Aloita 2 silmukan päässä merkistä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkki, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

SUKAT: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.

SUKKA:
Luo 72-76-80 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 Nord-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on kaikissa koissa 3 cm.
Neulo 1 kerros oikein Nord-langalla, kiinnitä 1 merkki kerroksen alkuun = keskitaka. Lue NEULOMISVINKKI 1 ja RAIDOITUS yllä.
Jatka neulomalla raidoitusta ja aloita SAMALLA 1.kerroksella kavennukset keskellä takana (lue KAVENNUSVINKKI yllä). Jatka sileää neuletta ja raidoitusta suljettuna neuleena. Toista kavennukset joka 8.kerros, kunnes työssä on yhteensä 9 kavennuskerrosta = 54-58-62 silmukkaa.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Neulo raidoitusta, kunnes työn pituus on n. 26 cm ja seuraavaksi neulottava kerros on Nord-langalla neulottava kerros. Neulo 1 kerros Nord-langalla. Siirrä nyt päälliosan silmukat apulangalle, ja neulo muilla silmukoilla kantapää. Jätä ensimmäiset 13-14-15 silmukkaa työhön kantapäätä varten, siirrä seuraavat 28-30-32 silmukkaa apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 13-14-15 silmukkaa työhön kantapäätä varten = 26-28-30 silmukkaa kantapäätä varten.
Lue NEULOMISVINKKI 2 ja neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta Nord-langalla.
Kiinnitä 1 merkki viimeisen kerroksen keskelle. Jalkapohjan pituus mitataan hieman myöhemmin tästä merkistä.
Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (lue selitys yllä).

Kun olet tehnyt kantapääkavennukset, neulo seuraava kerros Nord-langalla näin:
Neulo kantapään 14-14-16 silmukkaa oikein, poimi kantalapun reunasta 13-14-16 silmukkaa, ota apulangalla odottavat 28-30-32 silmukkaa takaisin työhön ja neulo nämä silmukat oikein. Poimi kantalapun toisesta reunasta 13-14-16 silmukkaa ja neulo oikeaa kantapään silmukoiden keskelle asti = 68-72-80 silmukkaa.
Kerroksen vaihtumiskohta on keskellä jalan alla. Kiinnitä 1 merkki keskellä jalan päällä olevien 28-30-32 silmukan kummallekin puolelle. Neulo 1 kerros oikein Delight-langalla (tällä tavoin päälliosan raidoitus jatkuu kuten aiemmin). Kavenna sitten keskellä jalan päällä olevien 28-30-32 silmukan molemmin puolin joka 2.kerros näin (jatka raidoitusta kuten aiemmin): Neulo viimeiset 2 silmukkaa ennen ensimmäistä keskellä jalan päällä olevaa merkkiä kiertäen oikein yhteen, ja neulo viimeisen keskellä jalan päällä olevan merkin jälkeen 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 8-8-10 kertaa = 52-56-60 silmukkaa.
Jatka raidoitusta kuten aiemmin, kunnes työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 18-19-21 cm ja seuraavaksi neulottava kerros on Nord-langalla neulottava kerros (työhön neulotaan vielä n. 4-5-6 cm, sovita tarvittaessa sukkaa ja tarkista onko pituus sopiva).
Kiinnitä 1 merkki kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 26-28-30 silmukkaa.
Vaihda Nord-lankaan. Tee seuraavalla kerroksella kummankin merkin molemmin puolin kärkikavennus (lue KAVENNUSVINKKI 2) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 4-7-9 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 5-3-2 kertaa = 16 silmukkaa jäljellä kaikissa koissa.
Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 8 silmukkaa jäljellä kaikissa koissa.
Katkaise lanka ja vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin.
Neulo toinen sukka samoin.

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 214-57) .

Kommentit / Kysymykset (5)

Maria Gjellerup Møller 24.10.2020 - 13:52:

Jeg kan ikke se opskriften på dansk?

DROPS Design 25.10.2020 kl. 20:36:

Hei Maria. Dette skal vi få ordnet så fort som mulig mandags morgen (26/10/2020). Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. mvh DROPS design

Modile 06.06.2020 - 08:40:

Des chaussettes pour Pieds natures

Strzelecki 05.06.2020 - 18:18:

Les chaussettes hautes couleurs licorne 🦄

Eva Erhard 04.06.2020 - 20:12:

So schönes Sockenmuster, ich würde sie Stay at home nennen!!!

Olena Kostrytsia 04.06.2020 - 15:36:

Bright and lovely!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 214-57