DROPS / 211 / 2

Barn Dance by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu mekko DROPS Cotton Light -langasta. Työssä on kaarroke, pitsineuletta, palmikoita ja lyhyet hihat. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli cl-106
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS COTTON LIGHT (kuuluu lankaryhmään B):
650-700-800-850-950-1050 g väriä 35, ruoste

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

alkaen 1.50 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 19.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.6.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys seuraavasti: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= merkkilangan kohdalle lisättiin 2 silmukkaa ja työhön lisättiin yhteensä 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 100 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 28) = 3,6.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 3. ja joka 4.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu-/takakappaleen muotolaskokset):
TEE SIVUN MERKKILANGAN JÄLKEEN LISÄYS SEURAAVASTI:
Neulo sivun merkkilangan jälkeen 12-14-16-18-20-22 silmukkaa sileää neuletta, neulo vasemman käden puikon ensimmäisen silmukan ympäri olevaan silmukkakaareen (eli edellisen kerroksen silmukkaan) 1 oikea silmukka = työhön lisättiin 1 silmukka.
TEE ENNEN SIVUN MERKKILANKAA LISÄYS SEURAAVASTI:
Neulo kunnes sivun merkkilankaa edeltää 12-14-16-18-20-22 silmukkaa, neulo sitten oikean käden puikon reunimmaisen silmukan ympäri olevaan silmukkakaareen (eli edellisen kerroksen silmukkaan) 1 oikea silmukka = työhön lisättiin 1 silmukka.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu-/takakappaleen muotolaskokset):
TEE SIVUN MERKKILANGAN JÄLKEEN KAVENNUS SEURAAVASTI:
Neulo sivun merkkilangan jälkeen 12-14-16-18-20-22 silmukkaa sileää neuletta, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli = työstä kapeni 1 silmukka.
TEE ENNEN SIVUN MERKKILANKAA KAVENNUS SEURAAVASTI:
Neulo kunnes sivun merkkilankaa edeltää 14-16-18-20-22-24 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen = työstä kapeni 1 silmukka.

KAVENNUSVINKKI 2 (keskellä hihan alla):
Kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MEKKO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 100-100-106-112-116-120 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 Cotton Light -langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 28-28-30-40-44-48 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 128-128-136-152-160-168 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein, langankierrot neulotaan kiertäen oikein. Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (= keskietu). Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä! Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 16-16-17-19-20-21 kpl 8 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen A.1 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Piirrokseen A.1 nuolella merkittyä kerrosta edeltävällä kerroksella työssä on 256-256-272-304-320-336 silmukkaa. Lisää tasavälein piirrokseen A.1 nuolella merkityllä kerroksella 0-8-0-8-0-0 silmukkaa = 256-264-272-312-320-336 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, kaarrokkeen pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 15-15-15-19-19-19 cm.
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön alla olevan ohjeen mukaisesti. Näiden merkkilankojen kohdalla tehdään lyhyen raglanlinjan lisäykset.
Laske 37-39-40-46-49-53 silmukkaa (= ½ takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 54-54-56-64-62-62 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 74-78-80-92-98-106 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 54-54-56-64-62-62 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on takakappaleen 37-39-40-46-49-53 silmukkaa.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja tee jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 2-4-6-6-8-10 kertaa = 272-296-320-360-384-416 silmukkaa.
Jatka sileää neuletta ilman lisäyksiä, kunnes kaarrokkeen pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 18-20-22-24-26-28 cm.
Jaa nyt kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten, eli neulo seuraava kerros keskeltä takaa alkaen näin:
Neulo 39-43-46-52-57-63 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 78-86-92-104-114-126 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo lopuilla 39-43-46-52-57-63 silmukalla sileää neuletta (= ½ takakappale). Katkaise lanka ja poista kaikki merkit/merkkilangat. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 168-184-200-224-248-272 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka etu-/takakappaleen kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on etu-/takakappaleen toisen sivun merkkilangan kohdalla. Neulo 2 cm sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kiinnitä 4 merkkiä työhön näin: Laske 24-27-30-35-40-45 silmukkaa, kiinnitä 1.merkki ennen seuraavaa silmukkaa, laske 36-38-40-42-44-46 silmukkaa (= keskietu), kiinnitä 2.merkki ennen seuraavaa silmukkaa, laske 48-54-60-70-80-90 silmukkaa, kiinnitä 3.merkki ennen seuraavaa silmukkaa, laske 36-38-40-42-44-46 silmukkaa (= keskitaka) ja kiinnitä 4.merkki ennen seuraavaa silmukkaa = 24-27-30-35-40-45 silmukkaa jäljellä kerroksella viimeisen merkin jälkeen.
Anna merkkilankojen ja merkkien kulkea työn mukana. Etu-/takakappaleen sivukavennukset ja sivulisäykset tehdään myöhemmin merkkilankojen kohdalla. Mekon etu- ja takaosan palmikot tehdään merkkien kohdalla.
Tee nyt muotolaskokset ja neulo samalla palmikot alla olevan ohjeen mukaisesti (lue sekä MUOTOLASKOKSET että PALMIKOT ennen kuin jatkat neulomista).

MUOTOLASKOKSET:
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin muotolaskoksia varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yhteensä 4 kertaa = 152-168-184-208-232-256 silmukkaa.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 16 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin muotolaskoksia varten 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros yhteensä 24-24-24-26-26-26 kertaa = 248-264-280-312-336-360 silmukkaa.

PALMIKOT:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 2 cm, neulo palmikot seuraavasti: Neulo sileää neuletta kunnes 1.merkkiä edeltää 4 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 4 silmukkaa), neulo sileää neuletta 2.merkkiin asti, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 silmukkaa), neulo sileää neuletta kunnes 3.merkkiä edeltää 4 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 4 silmukkaa), neulo sileää neuletta 4.merkkiin asti, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 silmukkaa) ja neulo kerroksen lopuilla silmukoilla sileää neuletta.
Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun olet neulonut piirrokset A.2 ja A.3 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti ja neulo piirroksen A.3 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset A.4 ja A.5 loppuun, neulo piirroksen A.4 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.x mukaisesti ja neulo piirroksen A.5 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.y mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset A.x ja A.y loppuun, neulo kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 49-50-51-52-53-54 cm (työhön neulotaan vielä n. 15 cm, sovita tarvittaessa mekkoa ja tarkista onko pituus sopiva). Neulo nyt reunus alla olevan ohjeen mukaisesti.

PITSINEULEREUNUS:
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 4-0-8-0-0-0 silmukkaa = 252-264-288-312-336-360 silmukkaa.
Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti (= 21-22-24-26-28-30 kpl 12 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.6 loppuun, työssä on 294-308-336-364-392-420 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (lue selitys yllä). Päätä silmukat oikein silmukoin (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Mekon pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 86-89-92-95-98-101 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-8-8-10-10 silmukasta 1 silmukka = 64-68-76-84-88-92 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset 2-2-1-1-½-½ cm välein yhteensä 5 kertaa kaikissa koissa = 54-58-66-74-78-82 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 13-12-10-8-7-5 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa mekkoa ja tarkista onko hihan pituus sopiva). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 16-15-13-11-10-8 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein tai nurin piirroksen mukaisesti (työhön tulee muodostua reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin (jottei muodostuisi reikää)
= 2 silmukkaa kiertäen nurin yhteen
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= lisäyskerros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 211-2) .

Kommentit / Kysymykset (27)

Liv 25.08.2020 - 11:58:

Takk for oppklaringen. Men ser ikke at det står i oppskriften at A4/A5 skal strikkes 7 ganger.? Anbefaler at det tydeliggjøres i oppskriften 😊

Liv 25.08.2020 - 07:40:

Vedr. flettene nedover kjolen: I følge mønsteret skal det bli 14 stk vridninger/ fletter til sammen på hver fletter se. Men på bildet/ modellen er det da mange flere? Får ikke bildet til å Stemme med mønsteret!

DROPS Design 25.08.2020 kl. 10:48:

Hej Liv. Flätorna stickas genom att först sticka A.2/A.3 (=7 vridningar), A.4/A.5 (= 7 vridningar) och sedan A.x/A.y ( = 6 vridningar). Mvh DROPS Design

Aud 18.08.2020 - 23:47:

Hei, jeg ønsker en varmere variant. Kan du anbefale ett alternativ garn i ull, eller lignende?

DROPS Design 19.08.2020 kl. 11:09:

Hej Aud, Ja du kan bruge alle garnkvaliteter fra garngruppe B (Cotton Merino, Puna, Karisma, Merino Extra Fine mfl) Prøv vores garnkalkulator, vælge Cotton Light, antal gram for din størrelse og 1 tråd, så får du masser af alternativer frem. God fornøjelse!

Am Andine 15.08.2020 - 17:47:

Donc si je comprends bien les explications des torsades A2 et A3, je vais devoir déplacer les marqueurs au fur et à mesure? Car les torsades vont se décaler vers les marqueurs, c'est bien ça ?

DROPS Design 17.08.2020 kl. 08:26:

Bonjour Am Andine, les marqueurs ne sont pas décalés, vous devez toujours avoir le même nombre de mailles entre les marqueurs(entre les torsades) au milieu devant et au milieu dos - en revanche, vous devez diminuer avant ou après les marqueurs = avant ou après les torsades ce qui explique pour les diagrammes A.2 à A.5 sont décalés. Bon tricot!

Eileen Cowie 16.06.2020 - 13:06:

In the increases after the waist it says increase before and after the markers, which gives 8 stitches ( not 4, increased on the round, do you do this every 8 rows instead of 4 rows, to get 96 stitches added?

DROPS Design 16.06.2020 kl. 13:42:

Dear Mrs Cowie, you decfrease/increase for waist on each side of the marker threads (1 marker thread in each side of body, in the middle of the new sts cast on under sleeves) = there are only 2 thread markers, you decrease/increase 4 sts for waist. Happy knitting!

Elisa 05.06.2020 - 19:59:

Buonasera vorrei adattare lo schema del bordo utilizzando i ferri lineari, non circolari , lavorando quindi dal bordo inferiore al collo. Devo lavorare seguendo lo schema dall'alto verso il basso o secondo voi posso utilizzarlo tal quale? Spero di essere stata chiara Grazie

DROPS Design 05.06.2020 kl. 22:28:

Buonasera Elisa, questo modello è stato progettato per essere lavorato dall'alto in basso. Non è semplice riadattare la lavorazione dal basso verso l'alto e con i ferri dritti, ma può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia per un aiuto personalizzato. Buon lavoro!

Yasmine 01.05.2020 - 19:54:

Pour les torsades, on ne devrait pas commencer par les A4 et A5 ? car si on commence par l'A2 et l'A3, ce n'est pas possible de décaler les torsades

DROPS Design 04.05.2020 kl. 11:09:

Bonjour Yasmine, les torsades et décalages de A.2 et A.3 vont permettre de décaler les torsades vers le milieu du devant et du dos (moins de mailles entre les deux), puis en tricotant A.4 et A.5 on va écarter les torsades l'une de l'autre en les rapprochant des côtés. Bon tricot!

Eva Roberg 24.04.2020 - 16:49:

Hei igjen. Da har jeg funnet svar på spørsmålet mitt selv! 2.avsnittet av BOL står det: På str L skal en sette merke først etter 30m, så sette et nytt merke etter 40m, så står det (=midt foran) . Det var forvirrende. Burde stå: Ved disse merkene strikkes fletter , dette blir da på hver side av forstykke. Og det samme på bakstykke. Ville forstått oppskriften bedre da. Mvh Eva

Eva Roberg 24.04.2020 - 12:01:

Hei. Jeg strikker str L og står nå fast da det under det andre avsnittet under BOL står at det er midt foran ved 2. Merke? Jeg teller fra merketråden ( under armen ) der jeg begynte Bol-arbeidet: 1.merke etter 30 m og 2.merke etter 40m står det. Dette blir da ikke i midten av kjolen? Midten blir da etter i alt 50m ( teller masker fra under armene der jeg har merke. Har lest mange ganger og telt og finner ikke ut av dette.

DROPS Design 29.04.2020 kl. 10:33:

Hej Eva, du sætter de 2 masker så du har 40 masker midt foran, mærkerne markerer der hvor du skal lave ind og udtagninger og dem kan du se på billedet at de er et stykke ind i hver side. God fornøjelse!

Rianne Oprel 15.04.2020 - 17:39:

In de legenda bij de teltekeningen staat bij het dichte bolletje dat de omslag gedraaid averecht gebreid moet worden (dat klopt), zodat er een gaatje ontstaat. Dit moet zijn, zodat er géén gaatje ontstaat!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 211-2