DROPS / 211 / 2

Barn Dance by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu mekko DROPS Cotton Light -langasta. Työssä on kaarroke, pitsineuletta, palmikoita ja lyhyet hihat. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli cl-106
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

DROPS COTTON LIGHT (kuuluu lankaryhmään B):
650-700-800-850-950-1050 g väriä 35, ruoste

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

alkaen 1.50 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 19.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.6.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin raglanlisäys seuraavasti: Aloita 1 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= merkkilangan kohdalle lisättiin 2 silmukkaa ja työhön lisättiin yhteensä 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 100 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 28) = 3,6.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto vuorotellen n. joka 3. ja joka 4.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

LISÄYSVINKKI 2 (etu-/takakappaleen muotolaskokset):
TEE SIVUN MERKKILANGAN JÄLKEEN LISÄYS SEURAAVASTI:
Neulo sivun merkkilangan jälkeen 12-14-16-18-20-22 silmukkaa sileää neuletta, neulo vasemman käden puikon ensimmäisen silmukan ympäri olevaan silmukkakaareen (eli edellisen kerroksen silmukkaan) 1 oikea silmukka = työhön lisättiin 1 silmukka.
TEE ENNEN SIVUN MERKKILANKAA LISÄYS SEURAAVASTI:
Neulo kunnes sivun merkkilankaa edeltää 12-14-16-18-20-22 silmukkaa, neulo sitten oikean käden puikon reunimmaisen silmukan ympäri olevaan silmukkakaareen (eli edellisen kerroksen silmukkaan) 1 oikea silmukka = työhön lisättiin 1 silmukka.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu-/takakappaleen muotolaskokset):
TEE SIVUN MERKKILANGAN JÄLKEEN KAVENNUS SEURAAVASTI:
Neulo sivun merkkilangan jälkeen 12-14-16-18-20-22 silmukkaa sileää neuletta, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli = työstä kapeni 1 silmukka.
TEE ENNEN SIVUN MERKKILANKAA KAVENNUS SEURAAVASTI:
Neulo kunnes sivun merkkilankaa edeltää 14-16-18-20-22-24 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen = työstä kapeni 1 silmukka.

KAVENNUSVINKKI 2 (keskellä hihan alla):
Kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

MEKKO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 100-100-106-112-116-120 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 Cotton Light -langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 28-28-30-40-44-48 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 1) = 128-128-136-152-160-168 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein, langankierrot neulotaan kiertäen oikein. Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (= keskietu). Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä! Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 16-16-17-19-20-21 kpl 8 silmukan mallikertaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen A.1 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Piirrokseen A.1 nuolella merkittyä kerrosta edeltävällä kerroksella työssä on 256-256-272-304-320-336 silmukkaa. Lisää tasavälein piirrokseen A.1 nuolella merkityllä kerroksella 0-8-0-8-0-0 silmukkaa = 256-264-272-312-320-336 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, kaarrokkeen pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on n. 15-15-15-19-19-19 cm.
Kiinnitä nyt 4 merkkilankaa työhön alla olevan ohjeen mukaisesti. Näiden merkkilankojen kohdalla tehdään lyhyen raglanlinjan lisäykset.
Laske 37-39-40-46-49-53 silmukkaa (= ½ takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 54-54-56-64-62-62 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 74-78-80-92-98-106 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 54-54-56-64-62-62 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen jäljellä on takakappaleen 37-39-40-46-49-53 silmukkaa.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja tee jokaisen 4 merkkilangan molemmin puolin RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä 2-4-6-6-8-10 kertaa = 272-296-320-360-384-416 silmukkaa.
Jatka sileää neuletta ilman lisäyksiä, kunnes kaarrokkeen pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 18-20-22-24-26-28 cm.
Jaa nyt kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten, eli neulo seuraava kerros keskeltä takaa alkaen näin:
Neulo 39-43-46-52-57-63 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 78-86-92-104-114-126 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-8-8-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo lopuilla 39-43-46-52-57-63 silmukalla sileää neuletta (= ½ takakappale). Katkaise lanka ja poista kaikki merkit/merkkilangat. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 168-184-200-224-248-272 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka etu-/takakappaleen kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskelle. Kerroksen vaihtumiskohta on etu-/takakappaleen toisen sivun merkkilangan kohdalla. Neulo 2 cm sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kiinnitä 4 merkkiä työhön näin: Laske 24-27-30-35-40-45 silmukkaa, kiinnitä 1.merkki ennen seuraavaa silmukkaa, laske 36-38-40-42-44-46 silmukkaa (= keskietu), kiinnitä 2.merkki ennen seuraavaa silmukkaa, laske 48-54-60-70-80-90 silmukkaa, kiinnitä 3.merkki ennen seuraavaa silmukkaa, laske 36-38-40-42-44-46 silmukkaa (= keskitaka) ja kiinnitä 4.merkki ennen seuraavaa silmukkaa = 24-27-30-35-40-45 silmukkaa jäljellä kerroksella viimeisen merkin jälkeen.
Anna merkkilankojen ja merkkien kulkea työn mukana. Etu-/takakappaleen sivukavennukset ja sivulisäykset tehdään myöhemmin merkkilankojen kohdalla. Mekon etu- ja takaosan palmikot tehdään merkkien kohdalla.
Tee nyt muotolaskokset ja neulo samalla palmikot alla olevan ohjeen mukaisesti (lue sekä MUOTOLASKOKSET että PALMIKOT ennen kuin jatkat neulomista).

MUOTOLASKOKSET:
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin muotolaskoksia varten 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 2½ cm välein yhteensä 4 kertaa = 152-168-184-208-232-256 silmukkaa.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 16 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin muotolaskoksia varten 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 4.kerros yhteensä 24-24-24-26-26-26 kertaa = 248-264-280-312-336-360 silmukkaa.

PALMIKOT:
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 2 cm, neulo palmikot seuraavasti: Neulo sileää neuletta kunnes 1.merkkiä edeltää 4 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 4 silmukkaa), neulo sileää neuletta 2.merkkiin asti, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 silmukkaa), neulo sileää neuletta kunnes 3.merkkiä edeltää 4 silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 4 silmukkaa), neulo sileää neuletta 4.merkkiin asti, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 4 silmukkaa) ja neulo kerroksen lopuilla silmukoilla sileää neuletta.
Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun olet neulonut piirrokset A.2 ja A.3 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti ja neulo piirroksen A.3 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.5 mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset A.4 ja A.5 loppuun, neulo piirroksen A.4 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.x mukaisesti ja neulo piirroksen A.5 mallineuleen silmukoilla mallineuletta piirroksen A.y mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset A.x ja A.y loppuun, neulo kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 49-50-51-52-53-54 cm (työhön neulotaan vielä n. 15 cm, sovita tarvittaessa mekkoa ja tarkista onko pituus sopiva). Neulo nyt reunus alla olevan ohjeen mukaisesti.

PITSINEULEREUNUS:
Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 4-0-8-0-0-0 silmukkaa = 252-264-288-312-336-360 silmukkaa.
Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6 mukaisesti (= 21-22-24-26-28-30 kpl 12 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.6 loppuun, työssä on 294-308-336-364-392-420 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta AINAOIKEAA suljettuna neuleena (lue selitys yllä). Päätä silmukat oikein silmukoin (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Mekon pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 86-89-92-95-98-101 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 58-62-68-76-78-82 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6-6-8-8-10-10 silmukasta 1 silmukka = 64-68-76-84-88-92 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 6-6-8-8-10-10 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena.
Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset 2-2-1-1-½-½ cm välein yhteensä 5 kertaa kaikissa koissa = 54-58-66-74-78-82 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 13-12-10-8-7-5 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa mekkoa ja tarkista onko hihan pituus sopiva). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 16-15-13-11-10-8 cm. Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein tai nurin piirroksen mukaisesti (työhön tulee muodostua reikä)
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen nurin (jottei muodostuisi reikää)
= 2 silmukkaa kiertäen nurin yhteen
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn eteen, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= siirrä 2 silmukkaa apupuikolle työn taakse, neulo 2 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 2 silmukkaa oikein
= lisäyskerros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 211-2) .

Kommentit / Kysymykset (13)

Larissa Ecke 26.03.2020 - 08:18:

Vielen Dank für die tollen Anleitungen!!!! Das Kleid ist soo schön. Ich möchte es gern ein ganzes Stück länger stricken, bis über das Knie. Kann ich einfach das Rockteil entsprechend länger sticken oder muss ich etwas beachten?

DROPS Design 26.03.2020 kl. 10:24:

Liebe Frau Ecke, leider können wir jeder Anleitung nach jedem individuellen Frage anpassen und einzelne Modelle auf individuellen Wunsch hin umrechnen. Wenn sie Hilfe damit brauchen, wenden Sie sich bitte an Ihrem DROPS Laden, dort hilft man Ihnen gerne weiter. Viel Spaß beim stricken!

Viviane F 19.03.2020 - 09:20:

Très beau modèle !

Els Verbakel 13.03.2020 - 15:57:

Waar vind ik het patroon?

Els Verbakel 13.03.2020 - 15:55:

Dit model is super mooi wil er meteen aan beginnen

Farrah Ghazanfar 04.02.2020 - 15:27:

Kjempefin! Jeg gleder meg til oppskriften blir tilgjengelig. Hvilken farge er dette?

Sandra Gauder 25.01.2020 - 20:18:

My granddaughter is so in love with this dress and the colour....guess I'll need this pattern

Evguenia 24.01.2020 - 01:09:

I need and want this dress! My new project for summer time!

Kerttu Lehtola 20.01.2020 - 10:17:

Upea malli

Karla Enciso 14.01.2020 - 19:27:

Está hermoso!!!! Espero las instrucciones pronto!!! lo haré para mi hija de 14 años

Maria 29.12.2019 - 17:48:

Sommarklädd❤️

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 211-2