DROPS / 213 / 27

Spring Fuzz Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Melody-langasta. Työssä on raglanlinjat ja v-aukko. Koot XS - XXL.

DROPS Design: Malli ml-049
Lankaryhmä D
-------------------------------------------------------

DROPS MELODY (kuuluu lankaryhmään D):
200-200-250-250-300-300 g väriä 01, luonnonvalkoinen

NEULETIHEYS:
12 silmukkaa sileää neuletta leveyssuunnassa ja 14 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 8 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 6.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 6: Pituus 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS PUUNAPPI, Tammi NRO 501: Joka kokoon 4 kpl.

71% Alpakkaa, 25% Villaa, 4% Polyamidia
alkaen 5.30 € /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 5.30 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 21.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

1.LYHENNETYT KERROKSET (ensimmäiseksi neulottava pääntien reunus, eli oikea pääntien reunus):
Neulo seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): *Neulo ensimmäisillä 5 silmukalla 2 kerrosta kuten aiemmin, neulo kaikilla 7 silmukalla 2 kerrosta kuten aiemmin*, toista *-* yhteensä 2 kertaa.

2.LYHENNETYT KERROKSET (toiseksi neulottava pääntien reunus, eli vasen pääntien reunus):
Neulo seuraavasti (1.kerros = nurja puoli): *Neulo ensimmäisillä 5 silmukalla 2 kerrosta kuten aiemmin, neulo kaikilla 7 silmukalla 2 kerrosta kuten aiemmin*, toista *-* yhteensä 2 kertaa, neulo sitten kaikilla 7 silmukalla 1 kerros työn nurjalta puolelta.

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 54 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 14 silmukkaa) ja jaa loput silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 4) = 10.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 10.silmukan jälkeen. Älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla joka 9. ja joka 10. silmukka oikein yhteen.

NEULOMISVINKKI:
Kun neulot kummankin reunan reunimmaiset 7 silmukkaa, kiristä lanka hieman, jotta etureunoista tulisi tasaiset ja siistit.

V-AUKKO:
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Lisää 7 reunasilmukan + 1 oikean silmukan (= 8 silmukkaa) sisäpuolelle 1 silmukka. Lisää tekemällä kerroksen alussa 8 ensimmäisen silmukan sisäpuolelle 1 langankierto ja tekemällä kerroksen lopussa 8 viimeisen silmukan sisäpuolelle 1 langankierto.
Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

RAGLANLISÄYKSET:
Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella!
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan merkin molemmin puolin 1 silmukka näin: Neulo kunnes merkkiä edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista jokaisen jäljellä olevan merkkilangan kohdalla.
Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Tee napinläpi työn oikealta puolelta, kun kerroksella on jäljellä 5 silmukkaa, seuraavasti: Tee 1 langankierto puikolle, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo loput silmukat kuten aiemmin. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään miehustan ensimmäisellä kerroksella. Seuraavat 3 napinläpeä tehdään n. 8-8½-8½-8½-8½-8½ cm:n välein.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Aluksi neulotaan 2 irtonaista pääntien reunusta. Nämä reunukset otetaan pyöröpuikolle, kun luodaan pääntien silmukat ohjeen mukaisesti (pääntien reunukset ommellaan myöhemmin yhteen keskeltä takaa ja kiinnitetään takakappaleen pääntien reunaan).
Tämän jälkeen koko työ neulotaan ylhäältä alas. Aluksi neulotaan kaarroke tasona pyöröpuikolla, keskeltä edestä alkaen, SAMALLA tehdään v-aukon lisäykset ja raglanlisäykset. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona keskeltä edestä alkaen. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Oikea pääntien reunus:
Luo 7 silmukkaa puikoille nro 6 Melody-langalla ja neulo tasona mallineuletta piirroksen A.1 (= 7 silmukkaa) mukaisesti (1.kerros = oikea puoli). Kun pääntien reunuksen pituus on n. 4-4-5-5-6-6 cm, neulo 1.LYHENNETYT KERROKSET (lue selitys yllä). Kun olet neulonut kaikki tarvittavat lyhennetyt kerrokset, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes pääntien reunuksen ulkoreunan (eli pisimmän reunan) pituus on n. 12-12-13-13-14-14 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen. Katkaise lanka ja jätä pääntien reunus odottamaan.
Vasen pääntien reunus:
Luo 7 silmukkaa puikoille nro 6 Melody-langalla ja neulo tasona mallineuletta piirroksen A.2 (= 7 silmukkaa) mukaisesti. Kun pääntien reunuksen pituus on n. 4-4-5-5-6-6 cm, neulo 2.LYHENNETYT KERROKSET (lue selitys yllä). Kun olet neulonut kaikki tarvittavat lyhennetyt kerrokset, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes pääntien reunuksen ulkoreunan (eli pisimmän reunan) pituus on n. 12-12-13-13-14-14 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen kerroksen.
Jatka neulomalla seuraavasti:
1.KERROS (oikea puoli): Älä katkaise lankaa, vaan neulo vasemman pääntien reunuksen silmukat (työn oikealta puolelta), luo näiden silmukoiden jälkeen samalle pyöröpuikolle 40-42-43-44-45-46 silmukkaa, neulo sitten oikean pääntien reunuksen 7 silmukkaa työn oikealta puolelta kuten aiemmin = 54-56-57-58-59-60 silmukkaa.
2.KERROS: Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (reunasilmukoilla neulotaan kuten aiemmin).
3.KERROS: Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta (reunasilmukoilla neulotaan kuten aiemmin) ja lisää tasavälein 4-8-10-10-11-13 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 58-64-67-68-70-73 silmukkaa.
4.KERROS: Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (reunasilmukoilla neulotaan kuten aiemmin).
Kiinnitä 1 merkki piirroksen A.1 mallineuleen 7.silmukan sisäpuolelle. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä merkistä. Vaihda pyöröpuikkoon nro 8. Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön seuraavasti (tämä tehdään neulomatta silmukoita):
Kiinnitä 1 merkkilanka 10 silmukan päähän kummastakin reunasta (= hihojen ja etukappaleiden rajakohdat), kiinnitä seuraavat 2 merkkilankaa 10 silmukan päähän ensimmäisistä merkkilangoista (= hihojen ja takakappaleen rajakohdat). Takakappaleessa, 2 viimeiseksi kiinnitetyn merkkilangan välissä, on nyt 18-24-27-28-30-33 silmukkaa.
Neulo sileää neuletta ja neulo reunasilmukat kuten aiemmin (lue NEULOMISVINKKI). Tee SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen kerroksella V-AUKON lisäykset ja RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). TARKISTA NEULETIHEYS!
Toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 14-14-15-16-18-20 kertaa ja toista v-aukon lisäykset joka 2.kerros 6-7-7-8-9-9 kertaa, sitten joka 6.kerros kerran kaikissa koissa. Kun kaikki raglanlisäykset ja v-aukon lisäykset on tehty, työssä on 184-192-203-214-234-253 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes työn pituus merkistä mitattuna on 20-20-22-24-26-29 cm. Jaa sitten työ etu-/takakappaleita ja hihoja varten. Kappaleiden rajakohdat siirretään siten, että kummankin hihan kummankin reunan reunimmaiset 2-1-1-1-1-1 silmukkaa kuuluvat etukappaleeseen ja takakappaleeseen. Seuraava kerros (= nurja puoli) neulotaan näin:
Neulo ensimmäiset 33-33-34-36-39-41 silmukkaa kuten aiemmin, siirrä seuraavat 34-36-38-40-44-48 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-8-10-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 50-54-59-62-68-75 silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 34-36-38-40-44-48 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-8-10-10-10 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo loput 33-33-34-36-39-41 silmukkaa kuten aiemmin.
Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 132-136-143-154-166-177 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummankin etureunan 7 reunasilmukalla piirrosten A.1/A.2 mallineuletta kuten aiemmin. Muista tehdä NAPINLÄVET (lue selitys yllä).
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 24-26-26-26-26-25 cm, lisää tasavälein 19-19-20-23-25-26 silmukkaa = 151-155-163-177-191-203 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 6. Neulo joustinneuletta seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 7 silmukalla piirroksen A.2 mallineuletta kuten aiemmin, neulo joustinneuletta (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin), kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, 1 silmukka oikein, neulo viimeisillä 7 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Jatka neulomista tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 52-54-56-58-60-62 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 34-36-38-40-44-48 silmukkaa takaisin lyhyelle pyöröpuikolle/sukkapuikoille nro 8 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-8-10-10-10 silmukasta 1 silmukka = 42-44-46-50-54-58 silmukkaa.
Neulo eri koissa seuraavasti:

Koot XS, S ja M:
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes hihan pituus on 43-43-42 cm. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

Koot L, XL ja XXL:
Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 10-10-10 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana. Kun hihan pituus on 5 cm, kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset, kun hihan pituus on 12 cm = 46-50-54 silmukkaa. Jatka sileää neuletta, kunnes hihan pituus on 40-39-36 cm. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

Kaikki koot:
Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 14-14-14-14-14-16 silmukkaa = 28-30-32-32-36-38 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 6. Neulo 7 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein/1 silmukka nurin) suljettuna neuleena. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Hihan pituus on 50-50-49-47-46-43 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele pääntien reunus yhteen keskeltä takaa, sauma työn sisäpuolelle. Venytä pääntien reunusta hieman ja kiinnitä se takakappaleen pääntien reunaan. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 213-27) .

Kommentit / Kysymykset (20)

Marion 10.10.2020 - 11:19:

Goedemorgen, 2 oktober heb ik een vraag gesteld maar nog geen antwoord gekregen. Ik zou echt heel graag deze vest breien zonder rondbreinaald maar met gewone breinaalden. Kunt u me vertellen hoe ik dat aanpak? Want nu wordt het van boven naar beneden gebreid. Dus ik weet niet hoe ik het moet doen dan. Ik hoop echt antwoord te krijgen. Super bedankt alvast.

Marion 02.10.2020 - 15:51:

Goedemiddag, ik wil graag deze vest met naalden breien ipv rondbreinaald. Kan dat? Hoe moet ik dat dan doen als het kan? Hopelijk heeft u voor mij een antwoord. Alvast bedankt. Groetjes,Marion

DROPS Design 10.10.2020 kl. 11:26:

Dag Marion,

We hebben een instructie op de website staan, waarin uitgelegd is hoe je een patroon aan kunt passen om met rechte naalden te breien. Dit patroon is wel wat lastiger ivm de raglan, maar kijk maar even of je er wat aan hebt. Hier vind je de instructie.

Kristina 09.09.2020 - 15:42:

Jag har samma problem som Annette- halskanten är för kort för att nå till mitt bak i nacken. Kan bero på stickfastheten, svårt att få den rätt när man enligt instruktionen ska sticka kanten tightare än resten. Jag kommer att få sticka på en bit till på halskragen eller sy fast den med ”rynk” i bakstycket. Eller bara sy fast kragen så långt den räcker... Eftersom det verkar vara fler som har samma problem kanske mönstret kan förbättras genom tips kring denna detalj.

Emma Lindahl 24.06.2020 - 19:14:

Med vilka stickor mäter jag stickfastheten? 8 eller 6?

DROPS Design 25.06.2020 kl. 08:15:

Hej Emma. Det är sticka 8 som används till slätstickningen och det är i slätstickning stickfastheten mäts. Om du inte får det antal maskor som uppges så får du prova att gå upp eller ner i storlek på stickorna. Mvh DROPS Design

Sofia Moraes 12.06.2020 - 12:50:

In first short row when it says work as before , does that mean you need to do A1 whilst doing the short rows

DROPS Design 12.06.2020 kl. 15:18:

Dear Mrs Moraes, you work the short rows working A.1 /A.2 at the same time, so just continue following diagram. Happy knitting!

Annette 31.05.2020 - 20:33:

Hej Förstår inte hur jag ska sy ihop halskanten. Dom är för korta mot själva tröjan. Hur ska dom räcka hela vägen till bak i nacken?

DROPS Design 03.06.2020 kl. 15:07:

Hei Anette. Har du overholdt strikkefastheten? Sjekk også video ang halskanten til denne jakken her: God Fornøyelse!

Dumet 28.05.2020 - 09:56:

Bonjour, pouvez vous svp me donner plus d'explications sur ceci: Décaler les transitions entre le dos/les devants et les manches pour que les 2-1-1-1-1-1 mailles de chaque côté de chacune des manches soient maintenant sur les devants et sur le dos. Merci beaucoup

DROPS Design 28.05.2020 kl. 14:13:

Bonjour Mme Dumet, en tricotant le rang suivant pour diviser l'ouvrage, 2 ou 1 maille du début de la manche sera tricotée pour le devant, 2 ou 1 m de la fin de la manche sera tricotée pour le dos, idem pour la 2ème manche: le dos se termine par les 2-1 premières m de la manche et le devant commence par les 2-1 dernières m de la manche. Bon tricot!

Dumet 26.05.2020 - 08:48:

Bonjour est ce que l'encolure se trouve juste après les 7 mailles du col droit ou gauche. Est il possible d'avoir le détail en mailles du commencement de l'empiècement? Merci beaucoup

DROPS Design 26.05.2020 kl. 09:02:

Bonjour Mme Dumet, en fonction de votre taille vous avez 58 à 73 mailles au début de l'empiècement, y compris les 7 mailles de la bordure de A.1 de chaque côté. Vous augmentez de chaque côté pour l'encolure à 8 m des bords - cf ENCOLURE-V soit les 7 m de la bordure devant + 1 m end. Bon tricot!

Dumet 25.05.2020 - 18:55:

Bonjour je suis complètement bloqué à partir de l'empiecement. je ne comprends pas est-ce que je dois commencer par le raglan ou par l'encolure V

DROPS Design 26.05.2020 kl. 08:40:

Bonjour Mme Dumet, vous commencez à augmenter en même temps pour l'encolure V et pour le raglan, en fonction de votre taille, vous allez augmenter 6 à 9 fois tous les 2 rangs pour l'encolure en même temps que pour le raglan, puis vous augmenterez tous les 2 rangs pour le raglan mais encore 1 fois 6 rangs après la dernière augmentation pour l'encolure. Bon tricot!

Corinne Dumet 19.05.2020 - 19:48:

Bonjour, j'ai reçu ma laine et je l'a trouve très fine pour tricoter avec des aiguilles N° 6 et 8. je voudrai savoir si c'est normal. l'échantillon doit être fait avec quelles aiguilles? MERCI

DROPS Design 20.05.2020 kl. 07:06:

Bonjour Mme Dumet, on utilise ici volontairement des aiguilles un peu plus grosses pour obtenir l'effet voulu, vous devez avoir un échantillon de 12 m x 14 rangs jersey = 10 x 10 cm - vous trouverez plus d'infos ici sur les aiguilles, l'échantillon et la tension en général. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 213-27