DROPS / 199 / 31

Bali Blue by DROPS Design

Neulottu pitkä pusero DROPS Paris-langasta. Työ neulotaan neliönä keskeltä ulospäin kohti reunoja. Työssä on ainaoikeinneuletta ja pitsineuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli w-749
Lankaryhmä C tai A + A
-------------------------------------------------------

650-650-750-800-850-1000 g väriä 29, jäänsininen

NEULETIHEYS:
16 silmukkaa ainaoikeaa leveyssuunnassa ja 30 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
Noin 15,5 silmukkaa piirroksen A.1 mallineuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Mallineuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 80 cm, mallineuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5,5: Pituus 40 cm tai 60 cm, hihojen sileään neuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 17.55€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1-A.4. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna!

MITTAUSVINKKI (neliö):
Neliön mittaaminen on helpompaa, mikäli siirrät puolet silmukoista toiselle pyöröpuikolle. Tällöin pystyt muodostamaan työstä neliön. Työn pituus keskikohdasta ulospäin, neulomissuuntaan mitattuna tulee olla n. 28 cm (neliön koko on n. 56 cm x 56 cm).

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Tee 1 langankierto n. joka 4.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Langankierrot päätetään kuten muut silmukat.

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 103 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 14) = 7,4.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto n. joka 7.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla vuorotellen joka 6. ja joka 7.silmukka ja joka 7. ja joka 8 silmukka oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kaikki kavennukset tehdään työn oikealta puolelta!
Kavenna yhden ainaoikeinneulotun reunasilmukan sisäpuolella 1 silmukka, neulomalla 2 silmukkaa nurin yhteen.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan aluksi etu-/takakappaleen keskeltä ulospäin, neliönä. Loput työstä neulotaan tasona pyöröpuikolla. Hihat neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas. HUOM: Langan painon sekä mallineuleen vuoksi neule venyy hieman käytössä. Ohjeen annettujen mittojen mukaan neliöön mahtuu kokonainen lehtikuvio korkeussuunnassa.

ETUKAPPALE:
Luo 8 silmukkaa Paris-langalla ja jaa silmukat 4 sukkapuikolle nro 5 (= 2 silmukkaa jokaisella puikolla). Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 2 silmukkaa ensimmäisellä kerroksella) = yhteensä 4 mallikertaa kerroksella. Kiinnitä 1 merkkilanka piirroksen A.1 jokaisen mallikerran rajakohtaan. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana lopulliseen mittaan asti. Näiden merkkilankojen avulla silmukat jaetaan myöhemmin. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 184 silmukkaa. Jatka nyt mallineuletta samalla tavalla seuraavasti: *Neulo ensimmäisillä/seuraavilla 9 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2a mukaisesti, neulo seuraavilla 28 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2b mukaisesti (= 2 mallikertaa), neulo seuraavilla 9 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2c mukaisesti*, toista *-* yhteensä 4 kertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset loppuun, jatka mallineuletta suljettuna neuleena samalla tavalla. Aina kun olet neulonut piirrokset loppuun, neliön jokaisen reunan piirrosten A.2a ja A.2c väliin tulee 1 piirroksen A.2b mallikerta enemmän. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työn pituus keskikohdasta ulospäin kohti reunaa mitattuna on n. 28 cm (lue MITTAUSVINKKI) ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun. Mikäli neuletiheys on oikea, työssä on nyt 1 piirroksen A.1 mallikerta ja 3 piirrosten A.2a - A.2c mallikertaa. Mikäli työssä on liian vähän/liikaa piirrosten A.2a - A.2c mallikertoja, ohjeen silmukkaluvut eivät jatkossa täsmää. Neliön jokaisessa reunassa on nyt 88 silmukkaa. Jatka neulomista eri koissa seuraavasti:

Koot S ja M:
Neliö on nyt valmis. Päätä neliön ensimmäisen reunan silmukat, kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN), neulo tasona seuraavalla silmukalla (= merkkilankaa edeltävä silmukka) ja seuraavaa merkkilankaa edeltävillä silmukoilla (= etukappaleen alareuna) 6 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä), päätä sitten nämä silmukat, katkaise lanka. Päätä neliön seuraavan reunan silmukat, kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Kerroksen loput silmukat = pääntie ja olkapäät. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

Koot L ja XL:
Neulo nyt tasona neliön 3 reunaan mallineuletta seuraavasti: Neulo seuraavilla 9 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3a mukaisesti, toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes seuraavaa kulmaa edeltää 9 silmukkaa, A.2c, A.2a, toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes seuraavaa kulmaa edeltää 9 silmukkaa, A.2c, A.2a, toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes seuraavaa kulmaa edeltää 9 silmukkaa, A.3b. Siirrä kerroksen loput silmukat apulangalle (neulomatta silmukoita). Käännä työ ja jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut mallikerran loppuun.
Käännä työ ja päätä neliön ensimmäisen reunan silmukat, kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN), neulo tasona seuraavalla silmukalla (= merkkilankaa edeltävä silmukka) ja seuraavaa merkkilankaa edeltävillä silmukoilla (= etukappaleen alareuna) 6 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä), päätä sitten nämä silmukat, katkaise lanka. Päätä neliön seuraavan reunan silmukat, kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Kerroksen loput silmukat = pääntie ja olkapäät. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

Koot XXL ja XXXL:
Neulo nyt tasona neliön 3 reunaan mallineuletta seuraavasti: Neulo seuraavilla 9 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3a mukaisesti, toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes seuraavaa kulmaa edeltää 9 silmukkaa, A.2c, A.2a, toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes seuraavaa kulmaa edeltää 9 silmukkaa, A.2c, A.2a, toista piirroksen A.2b mallikertaa, kunnes seuraavaa kulmaa edeltää 9 silmukkaa, A.3b. Siirrä kerroksen loput silmukat apulangalle (neulomatta silmukoita). Käännä työ ja jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut mallikerran loppuun. Neulo sitten vielä 1 mallikerta samalla tavalla, neliön jokaiseen 3 reunaan tulee nyt 1 piirroksen A.2b mallikerta enemmän.
Käännä työ ja päätä neliön ensimmäisen reunan silmukat, kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN), neulo tasona seuraavalla silmukalla (= merkkilankaa edeltävä silmukka) ja seuraavaa merkkilankaa edeltävillä silmukoilla (= etukappaleen alareuna) 6 kerrosta AINAOIKEAA (lue selitys yllä), päätä sitten nämä silmukat, katkaise lanka. Päätä neliön seuraavan reunan silmukat, kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Kerroksen loput silmukat = pääntie ja olkapäät. Jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.

Kaikki koot:
Neulo nyt tasona neliön viimeiseen reunaan (= pääntie ja olkapäät) seuraavasti: Poimi työn oikealta puolelta koissa L, XL, XXL ja XXXL neulotun piirroksen A.3b mallineuleen reunasta 0-0-8-8-14-14 silmukkaa (ei koske kokoja S ja M), ota neliön reunan silmukat samalle pyöröpuikolle (= 89 silmukkaa kaikissa koissa) ja poimi koissa L, XL, XXL ja XXXL neulotun piirroksen A.3b mallineuleen reunasta 0-0-8-8-14-14 silmukkaa (ei koske kokoja S ja M) = n. 89-89-105-105-117-117 silmukkaa. Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta. Mikäli työssä ei ole 89-89-105-105-117-117 silmukkaa, tee tällä kerroksella tarvittavat kavennukset/lisäykset (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI).
Päätä seuraavalla kerroksella keskimmäiset 19-19-21-21-23-23 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Kavenna sitten pääntietä varten neulomalla pääntien reunan 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 2 silmukkaa oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset jokaisella oikean puolen kerroksella yhteensä 5 kertaa = n. 30-30-37-37-42-42 silmukkaa olalla. Kun työn pituus neliöstä mitattuna on 6-7-7-8-8-9 cm, päätä silmukat (muista SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti. Etukappaleen pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 64-65-70-71-75-76 cm.

TAKAKAPPALE:
Neulo kuten edessä. Neulo yhtä monta kerrosta mallineuletta kuin edessä ja tarkista, että takakappaleeseen tulee yhtä monta silmukkaa kuin edessä. Kun neulot pääntien ja olkapäiden ainaoikeinneuletta, neulo seuraavasti: Neulo tasona ainaoikeaa, kunnes työn pituus on 3-4-4-5-5-6 cm. Päätä seuraavalla oikean puolen kerroksella keskimmäiset 27-27-29-29-31-31 silmukkaa pääntietä varten ja neulo molemmat puolet erikseen. Kavenna seuraavalla oikean puolen kerroksella pääntien reunan 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka = n. 30-30-37-37-42-42 silmukkaa. Kun työn pituus on 6-7-7-8-8-9 cm, päätä silmukat. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 64-65-70-71-75-76 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, 17-18-19-20-21-22 cm:n päähän olkasaumasta (= kädentie). Toista työn toisessa sivussa.

HIHA:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla, ylhäältä alas.
Poimi työn oikealta puolelta toisen sivun kädentien 2 merkkilangan välistä 56-60-63-66-69-72 silmukkaa pyöröpuikolle nro 5,5 Paris-langalla. Neulo sileää nurjaa neuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa kummassakin reunassa. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummankin reunan ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Tee kavennukset eri koissa seuraavasti:
Koko S: Toista tällaiset kavennukset 2 cm välein yhteensä 11 kertaa.
Koko M: Toista tällaiset kavennukset 2 cm välein yhteensä 12 kertaa.
Koko L: Toista tällaiset kavennukset vuorotellen 1 cm ja 2 cm välein yhteensä 13 kertaa.
Koko XL: Toista tällaiset kavennukset vuorotellen 1 cm ja 2 cm välein yhteensä 14 kertaa.
Koko XXL: Toista tällaiset kavennukset 1 cm välein yhteensä 14 kertaa.
Koko XXXL: Toista tällaiset kavennukset 1 cm välein yhteensä 15 kertaa.
Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on 34-36-37-38-41-42 silmukkaa. Kun työn pituus on 27-28-24-25-22-23 cm, työhön neulotaan vielä 10 cm. Sovita neuletta ja tarkista hihan pituus (neule venyy hieman olkapään kohdalta). Vaihda pyöröpuikkoon nro 5. Neulo mallineuletta seuraavasti: Neulo 9-10-11-11-13-13 silmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla 15 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti, 10-11-11-12-13-14 silmukkaa ainaoikeaa. Jatka tasoneuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.4 loppuun. Hihan pituus on n. 37-38-34-35-32-33 cm. Päätä silmukat. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele hihasauma ja jatka saumaa alas pitkin sivua, kunnes jäljellä on n. 15 cm = halkio. Toista työn toisessa sivussa. Harsi lanka neliön alussa olevan aukon reunoihin ja kiristä aukko umpeen, jottei työhön jäisi isoa reikää. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta
= nurja silmukka oikealta puolelta, oikea silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä

Oksana 26.04.2019 - 14:26:

For the back piece it says: work in the same way as for the front piece... When working garter stitch up towards the neck and shoulders, work as follows: Work garter stitch back and forth until the piece measures 3-4-4-5-5-6 cm. Question: where exactly this garter stich starts from the pattern general for both: front and back piece?

DROPS Design 26.04.2019 kl. 15:44:

Dear Oksana, shoulders and neckline are described under Front/ All sizes: Now work back and forth along the last side of the square (= up towards the neck and shoulders) as follows, ie after you have worked ridges/pattern depending on the size, after A.2 has been worked. Happy knitting!

Janne Kulseth 01.02.2019 - 15:26:

Kan ikke finne hele oppskriften, bare diagrammet.

DROPS Design 04.02.2019 kl. 15:11:

Hei Janne. Dette skal nå være endret så hele oppskrften er tilgjengelig. Takk for beskjed og god fornøyelse

Anne-griet Leupen 19.12.2018 - 01:43:

What a delicate and light looking tunic. Lovely!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 199-31