DROPS / 197 / 1

Valdres by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.

  • Valdres / DROPS 197-1 - Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.
  • Valdres / DROPS 197-1 - Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.
  • Valdres / DROPS 197-1 - Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.
  • Valdres / DROPS 197-1 - Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.
DROPS Design: Malli u-861
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-850-850 g väriä 77, vaalea tammi
100-100-100-100-100-150 g väriä 04, suklaanruskea
100-100-100-100-100-150 g väriä 11, oranssi
50-50-50-100-100-100 g väriä 65, farkunsininen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
20 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
20 silmukkaa kohoneuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen/helmineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 40 ja 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 43.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset.

KAVENNUSVINKKI (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 260 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten määrän kanssa (esim. 44) = 5,9. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka yhteen.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten vaatteesta tulee liian jäykkä. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi joustava.

NEULOMISVINKKI 2 (kaarroke):
Mikäli neuletiheys ei täsmää korkeudeltaan ja jos saat liikaa kerroksia per 10 cm, raglankavennuksesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni. Korjaa tämä neulomalla kaarrokkeessa tasavälein 1 ylimääräinen kerros kavennusten väliin kaventamatta ollenkaan.

LISÄYSVINKKI (hihat):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset piirroksen A.5 jokaisen mallikerran kummallakin puolella näin:
Kavenna piirroksen A.5 mallikerran jälkeen 1 silmukka seuraavasti: Nosta piirroksen A.5 viimeinen silmukka neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kavenna ennen piirroksen A.5 mallikertaa 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes piirroksen A.5 mallikertaa edeltää 1 silmukka, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka). Eli piirroksen A.5 jokaisen mallikerran kohdalla kavennetaan 2 silmukkaa ja työstä kavennetaan yhteensä 8 silmukkaa.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla. Osat yhdistetään ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 260-288-316-344-376-400 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 vaalean tammen värisellä langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 44-48-52-56-64-64 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI) = 216-240-264-288-312-336 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka ensimmäiseen silmukkaan, neulo 107-119-131-143-155-167 silmukkaa oikein, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavaan silmukkaan, neulo kerroksen loput silmukat oikein. Merkit ovat työn sivuissa. Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 18-20-22-24-26-28 kpl 12 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (mitat otetaan myöhemmin tästä merkistä). Neulo sitten piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (lue NEULOMISVINKKI 1). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut ylös piirroksen A.3 nuolella merkittyyn kohtaan (katso halutun koon nuoli), neulo piirroksen A.3 seuraava kerros näin:
Päätä 4 silmukkaa, neulo seuraavat 101-113-125-137-149-161 silmukkaa kuten aiemmin, päätä seuraavat 7 silmukkaa, neulo seuraavat 101-113-125-137-149-161 silmukkaa kuten aiemmin, päätä viimeiset 3 silmukkaa. Työn pituus merkistä mitattuna on n. 32-29-32-32-31-30 cm (työn pituus on yhteensä n. 43-40-45-45-46-45 cm). Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Luo 48-52-52-56-56-60 silmukkaa sukkapuikoille nro 3,5 vaalean tammen värisellä langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 8-10-8-10-8-10 silmukkaa = 40-42-44-46-48-50 silmukkaa.

LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
Työhön neulotaan n. 8-8-5-5-4-4 cm mallineuletta, mikäli haluat muuttaa hihan pituutta, tee se tässä vaiheessa (lue selitys alla). Neulo sitten mallineuletta kuten etu- ja takakappaleessa (merkistä ylös kädentiehen = n. 32-29-32-32-31-30 cm), eli hihan pituus on yhteensä n. 45-42-42-42-40-39 cm. Tee seuraavasti:
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Neulo 1 kerros sileää neuletta, neulo sitten seuraava kerros näin:
Neulo mallineuletta piirroksen A.4a mukaisesti (= 2-3-4-5-0-1 silmukkaa), toista piirroksen A.4b mallikertaa (= 12 silmukkaa) yhteensä 3-3-3-3-4-4 kertaa kerroksella, neulo mallineuletta piirroksen A.4c mukaisesti (= 2-3-4-5-0-1 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.4 loppuun. HUOM: Mikäli haluat tehdä pidemmän hihan, toista piirrokseen tähdellä merkityt 2 kerrosta, kunnes työ on halutun pituinen. Jatka sitten neulomista piirroksen A.4 seuraavalta kerrokselta alkaen. Jos haluat tehdä lyhyemmän hihan, neulo tarvittava määrä kerroksia piirroksen A.4 mukaisesti, neulo kuitenkin vähintään 1 nurja kerros piirroksen mukaisesti.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 10-9-9-10-12-12 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa, lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 2-1½-1½-1½-1-1 cm välein yhteensä 16-21-20-19-24-23 kertaa = 72-84-84-84-96-96 silmukkaa. Piirrosten A.4a ja A.4c silmukoilla ja lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.4b mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 12 silmukkaa) mukaisesti (piirroksen A.2 mallineule tulee piirroksen A.4b mallineuleen yläpuolelle ja sen kummallekin puolelle, lisätyillä silmukoilla neulotaan myös mallineuletta).
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.3 (= 12 silmukkaa) mukaisesti. Kun olet tehnyt kaikki tarvittavat lisäykset keskelle hihan alle, toista piirroksen A.3 mallikertaa yhteensä 6-6-7-7-8-8 kertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut ylös piirroksen A.3 nuolen kohdalle, neulo seuraava kerros näin:
Päätä 4 silmukkaa, neulo seuraavat 65-77-77-77-89-89 silmukkaa kuten aiemmin, päätä viimeiset 3 silmukkaa. Hihan pituus on n. 45-42-42-42-40-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 332-380-404-428-476-500 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on vasemman hihan ja takakappaleen välissä. Neulo seuraavasti: *A.5 (= 2 silmukkaa, raglanlinja), jatka seuraavilla 97-109-121-133-145-157 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta kuten aiemmin (= etukappale/takakappale), A.5 (= 2 silmukkaa, raglanlinja), neulo seuraavilla 65-77-77-77-89-89 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta kuten aiemmin (= hiha)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa (lue NEULOMISVINKKI 2).
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee joka 2.kerros RAGLANKAVENNUKSET (lue selitys yllä) yhteensä 27-31-32-33-37-39 kertaa. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo piirroksen A.3 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.6 (= 12 silmukkaa) mukaisesti.
Kun kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on 116-132-148-164-180-188 silmukkaa. Jatka mallineuletta, kunnes olet neulonut piirroksen A.6 loppuun. Kaarrokkeen pituus on n. 20-23-24-25-27-28 cm.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen. Tee korotus takana niskassa tai neulo seuraavaksi pääntien reunus.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (kun korotus on valmis, kerroksen vaihtumiskohta on tässä).
Neulo vaalean tammen värisellä langalla keskelle taakse asti, kiinnitä 1 merkki työhön. Neulo työn oikealta puolelta oikeaa, kunnes olet neulonut 30-30-34-34-40-40 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 60-60-68-68-80-80 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 54-54-61-61-72-72 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 48-48-54-54-64-64 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 42-42-48-48-56-56 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 36-36-42-42-48-48 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-30-35-35-40-40 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-28-28-32-32 silmukkaa nurin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo keskelle taakse asti. Katkaise lanka. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla, eli vasemman hihan ja takakappaleen välissä.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Jatka neulomista vaalean tammen värisellä langalla. Tee seuraavalla kerroksella kavennukset näin: Neulo *40-46-54-58-66-70 silmukkaa oikein ja tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 0-6-12-13-19-22 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI), neulo seuraavat 18-20-20-24-24-24 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 9-10-10-12-12-12 silmukkaa)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa = 98-100-104-114-118-120 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo seuraava kerros näin: Neulo *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8-0-4-4-8-0 silmukkaa, neulo lopuilla silmukoilla joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin) = 116-120-124-136-140-144 silmukkaa. Jatka joustinneuletta. Seuraavalla kerroksella langankierroilla neulotaan kiertäen joustinneuletta (eli 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), jottei muodostuisi reikiä. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen, kun joustinneuleen pituus on 3 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat uloimmista silmukanreunoista.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 08.02.2019
Korjaus: PÄÄNTIEN REUNUS:
Jatka neulomista vaalean tammen värisellä langalla. Tee seuraavalla kerroksella kavennukset näin: Neulo *40-46-54-58-66-70 silmukkaa oikein ja tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 0-6-12-13-19-22 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI), neulo seuraavat 18-20-20-24-24-24 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 9-10-10-12-12-12 silmukkaa)*...

Piirros

symbols = nurja silmukka vaalean tammen värisellä langalla
symbols = oikea silmukka vaalean tammen värisellä langalla
symbols = oikea silmukka suklaanruskealla langalla
symbols = oikea silmukka oranssilla langalla
symbols = oikea silmukka farkunsinisellä langalla

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 197-1) .

Kommentit / Kysymykset (170)

country flag Elin Hauksdottir 18.10.2021 - 18:01:

Ermar: átta mig ekki á hvernig munstrið á að vera þegar sífellt er verið að auka út, sagt er að það eigi að prjóna út aukninguna inn í munstrið, munstrið endurtekur sig á 12 lykkjum sem alls ekki gengur upp í mismunandi lykkju fjölda. Hvernig er hægt að leysa þetta? Kv. og fyrirfram þakkir Elín

user icon DROPS Design 19.10.2021 kl. 11:55:

Blessuð Elín. Lykkjur í A.4a og A.4c og útauknar lykkjur eru prjónaðar jafnóðum inn í mynstur A.4b. Prufaðu bara að halda áfram og athugaðu hvort þetta gangi ekki upp. Gangi þér vel.

country flag Elin Østeberg 08.10.2021 - 23:06:

Hei. Jeg strikker genseren i small, og har kommet til ermene. Ønsker bare å forsikre meg om at det er riktig at de skal være 6 cm lengre enn den største størrelsen.. Jeg har lest hele oppskriften på ermene, men det var mye info.

user icon DROPS Design 11.10.2021 kl. 10:52:

hei Elin. Ja, det stemmer. Det er kortere erm mål i de større størrelsene pga videre hals og bredere bærestykke. mvh DROPS design

country flag Marion 01.10.2021 - 15:22:

Ik ben nu aan de laatste naald voor de hals waar geminderd wordt. Begin ik de 12 minderingen te tellen vanaf de a5 in de raglan?

country flag Niki 22.06.2021 - 08:33:

Hi. I'm knitting size XXL and struggling to understand the neck decreases. Do I decrease to 118 stitches then INCREASE to 140 stitches again, before knitting the rib for the neckline? Thank-you.

user icon DROPS Design 22.06.2021 kl. 11:20:

Dear Niki, yes, you do decreas- so the ribbing will hold, and the increase in the very last row before cast off- so the casting off will not be too thight. Happy Stitching!

country flag Martina 28.04.2021 - 12:15:

Buongiorno! Sto lavorando le maniche e avrei bisogno di un chiarimento su come seguire i diagrammi (es. A.2) se devo aumentare un punto alla fine del giro e un punto all'inizio del giro successivo. Aumentando entrambi i punti alla fine del giro, potrei ripetere il diagramma per i punti che mi avanzano, ma con un aumento all'inizio del nuovo giro non capisco come devo lavorare per rispettare il disegno, che altrimenti si disallinea. Grazie!!

user icon DROPS Design 30.04.2021 kl. 20:42:

Buonasera Martina, deve lavorare gli aumenti in A.2, il disallineamento è normale nella lavorazione a motivi colorati. Buon lavoro!

country flag Martina 28.04.2021 - 12:14:

Buongiorno! Sto lavorando le maniche e avrei bisogno di un chiarimento su come seguire i diagrammi (es. A.2) se devo aumentare un punto alla fine del giro e un punto all'inizio del giro successivo. Aumentando entrambi i punti alla fine del giro, potrei ripetere il diagramma per i punti che mi avanzano, ma con un aumento all'inizio del nuovo giro non capisco come devo lavorare per rispettare il disegno, che altrimenti si disallinea. Grazie!!

user icon DROPS Design 30.04.2021 kl. 20:42:

Buonasera Martina, deve lavorare gli aumenti in A.2, il disallineamento è normale nella lavorazione a motivi colorati. Buon lavoro!

country flag Anita Enberg 30.03.2021 - 21:59:

Jeg finner ingen oversikt over mål for hver str, kan du sende meg det?

user icon DROPS Design 31.03.2021 kl. 06:46:

Hei Anita, Du finner en målskisse på bunnen av oppskriften. God fornøyelse!

country flag Danielle 23.02.2021 - 04:15:

So I have reached the yoke. I have a total of 404 stitches. I can separate the stitches correctly. What I am confused about is how I decrease 8 stitches in a round. I have a125 stitches for the back and if I use the first 4 for the raglan decrease am I supposed to k2tog and then use the other 2 stitches to slip knit psso each time I have to do the raglan decrease?

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 08:52:

Dear Danielle, you will have to decrease 1 stitch on each side of the 2 raglan stitches on every other round, ie work: *A.5 (raglan sts), A.3 (= 121 sts), A.5 (= raglan sts), A.3 (= 77 sts)*, repeat from *to* to the end of the round, and decrease one stitch on each side of each A.5 (= 8 sts decreased on every other round) - see RAGLAN to know how to decrease before/after A.5. Happy knitting!

country flag Danielle 22.02.2021 - 18:16:

After I have finished both sleeves and added them to the cord with the rest of my sweater, and I work from *~* 2 times, do I continue to do the raglan decrease every round or do I do it every other round? If I do It every other round I only have 3 rows left on A.6. Is that right that I only work A.6 for 3 rounds without raglan decreasing?

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 07:32:

Hi Danielle, The raglan decreases are every 2nd round on either side of A.5. You continue A.3 as before until it has been completed then work A.6 over the stitches in A,3 and continue to decrease either side of A.5 until you have done the required number of decreases. I hope this helps and happy knitting!

country flag Marion V/d Burg 19.02.2021 - 20:10:

Kun je me zeggen hoeveel wol er voor de randen nodig is als je de 3 randen van dezelfde kleur wilt maken?

user icon DROPS Design 20.02.2021 kl. 10:16:

Dag Marion,

Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd en het hangt ook van de maat af natuurlijk. Je zou het totaal aantal bollen kunnen nemen, wat je normaal voor de verschillende kleuren nodig hebt en dan je verkooppunt vragen of je bollen terug kunt sturen. Waarschijnlijk kun je halverwege het werkstuk wel een inschatting maken hoeveel je nodig hebt.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 197-1

197-1 Valdres

MegQuinn, United States

197-1 Valdres

Merethe, Denmark

Valdres

Antje, Germany

Katso lisää