DROPS / 197 / 1

Valdres by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-861
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-850-850 g väriä 77, vaalea tammi
100-100-100-100-100-150 g väriä 04, suklaanruskea
100-100-100-100-100-150 g väriä 11, oranssi
50-50-50-100-100-100 g väriä 65, farkunsininen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
20 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
20 silmukkaa kohoneuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen/helmineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 40 ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Kommentit (109)

Saat tämän mallin langat alkaen 43.20€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset.

KAVENNUSVINKKI (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 260 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten määrän kanssa (esim. 44) = 5,9. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka yhteen.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten vaatteesta tulee liian jäykkä. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi joustava.

NEULOMISVINKKI 2 (kaarroke):
Mikäli neuletiheys ei täsmää korkeudeltaan ja jos saat liikaa kerroksia per 10 cm, raglankavennuksesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni. Korjaa tämä neulomalla kaarrokkeessa tasavälein 1 ylimääräinen kerros kavennusten väliin kaventamatta ollenkaan.

LISÄYSVINKKI (hihat):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset piirroksen A.5 jokaisen mallikerran kummallakin puolella näin:
Kavenna piirroksen A.5 mallikerran jälkeen 1 silmukka seuraavasti: Nosta piirroksen A.5 viimeinen silmukka neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kavenna ennen piirroksen A.5 mallikertaa 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes piirroksen A.5 mallikertaa edeltää 1 silmukka, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka). Eli piirroksen A.5 jokaisen mallikerran kohdalla kavennetaan 2 silmukkaa ja työstä kavennetaan yhteensä 8 silmukkaa.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla. Osat yhdistetään ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 260-288-316-344-376-400 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 vaalean tammen värisellä langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 44-48-52-56-64-64 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI) = 216-240-264-288-312-336 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka ensimmäiseen silmukkaan, neulo 107-119-131-143-155-167 silmukkaa oikein, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavaan silmukkaan, neulo kerroksen loput silmukat oikein. Merkit ovat työn sivuissa. Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 18-20-22-24-26-28 kpl 12 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (mitat otetaan myöhemmin tästä merkistä). Neulo sitten piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (lue NEULOMISVINKKI 1). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut ylös piirroksen A.3 nuolella merkittyyn kohtaan (katso halutun koon nuoli), neulo piirroksen A.3 seuraava kerros näin:
Päätä 4 silmukkaa, neulo seuraavat 101-113-125-137-149-161 silmukkaa kuten aiemmin, päätä seuraavat 7 silmukkaa, neulo seuraavat 101-113-125-137-149-161 silmukkaa kuten aiemmin, päätä viimeiset 3 silmukkaa. Työn pituus merkistä mitattuna on n. 32-29-32-32-31-30 cm (työn pituus on yhteensä n. 43-40-45-45-46-45 cm). Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Luo 48-52-52-56-56-60 silmukkaa sukkapuikoille nro 3,5 vaalean tammen värisellä langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 8-10-8-10-8-10 silmukkaa = 40-42-44-46-48-50 silmukkaa.

LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
Työhön neulotaan n. 8-8-5-5-4-4 cm mallineuletta, mikäli haluat muuttaa hihan pituutta, tee se tässä vaiheessa (lue selitys alla). Neulo sitten mallineuletta kuten etu- ja takakappaleessa (merkistä ylös kädentiehen = n. 32-29-32-32-31-30 cm), eli hihan pituus on yhteensä n. 45-42-42-42-40-39 cm. Tee seuraavasti:
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Neulo 1 kerros sileää neuletta, neulo sitten seuraava kerros näin:
Neulo mallineuletta piirroksen A.4a mukaisesti (= 2-3-4-5-0-1 silmukkaa), toista piirroksen A.4b mallikertaa (= 12 silmukkaa) yhteensä 3-3-3-3-4-4 kertaa kerroksella, neulo mallineuletta piirroksen A.4c mukaisesti (= 2-3-4-5-0-1 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.4 loppuun. HUOM: Mikäli haluat tehdä pidemmän hihan, toista piirrokseen tähdellä merkityt 2 kerrosta, kunnes työ on halutun pituinen. Jatka sitten neulomista piirroksen A.4 seuraavalta kerrokselta alkaen. Jos haluat tehdä lyhyemmän hihan, neulo tarvittava määrä kerroksia piirroksen A.4 mukaisesti, neulo kuitenkin vähintään 1 nurja kerros piirroksen mukaisesti.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 10-9-9-10-12-12 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa, lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 2-1½-1½-1½-1-1 cm välein yhteensä 16-21-20-19-24-23 kertaa = 72-84-84-84-96-96 silmukkaa. Piirrosten A.4a ja A.4c silmukoilla ja lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.4b mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 12 silmukkaa) mukaisesti (piirroksen A.2 mallineule tulee piirroksen A.4b mallineuleen yläpuolelle ja sen kummallekin puolelle, lisätyillä silmukoilla neulotaan myös mallineuletta).
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.3 (= 12 silmukkaa) mukaisesti. Kun olet tehnyt kaikki tarvittavat lisäykset keskelle hihan alle, toista piirroksen A.3 mallikertaa yhteensä 6-6-7-7-8-8 kertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut ylös piirroksen A.3 nuolen kohdalle, neulo seuraava kerros näin:
Päätä 4 silmukkaa, neulo seuraavat 65-77-77-77-89-89 silmukkaa kuten aiemmin, päätä viimeiset 3 silmukkaa. Hihan pituus on n. 45-42-42-42-40-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 332-380-404-428-476-500 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on vasemman hihan ja takakappaleen välissä. Neulo seuraavasti: *A.5 (= 2 silmukkaa, raglanlinja), jatka seuraavilla 97-109-121-133-145-157 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta kuten aiemmin (= etukappale/takakappale), A.5 (= 2 silmukkaa, raglanlinja), neulo seuraavilla 65-77-77-77-89-89 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta kuten aiemmin (= hiha)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa (lue NEULOMISVINKKI 2).
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee joka 2.kerros RAGLANKAVENNUKSET (lue selitys yllä) yhteensä 27-31-32-33-37-39 kertaa. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo piirroksen A.3 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.6 (= 12 silmukkaa) mukaisesti.
Kun kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on 116-132-148-164-180-188 silmukkaa. Jatka mallineuletta, kunnes olet neulonut piirroksen A.6 loppuun. Kaarrokkeen pituus on n. 20-23-24-25-27-28 cm.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen. Tee korotus takana niskassa tai neulo seuraavaksi pääntien reunus.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (kun korotus on valmis, kerroksen vaihtumiskohta on tässä).
Neulo vaalean tammen värisellä langalla keskelle taakse asti, kiinnitä 1 merkki työhön. Neulo työn oikealta puolelta oikeaa, kunnes olet neulonut 30-30-34-34-40-40 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 60-60-68-68-80-80 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 54-54-61-61-72-72 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 48-48-54-54-64-64 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 42-42-48-48-56-56 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 36-36-42-42-48-48 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-30-35-35-40-40 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-28-28-32-32 silmukkaa nurin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo keskelle taakse asti. Katkaise lanka. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla, eli vasemman hihan ja takakappaleen välissä.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Jatka neulomista vaalean tammen värisellä langalla. Tee seuraavalla kerroksella kavennukset näin: Neulo *40-46-54-58-66-70 silmukkaa oikein ja tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 0-6-12-13-19-22 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI), neulo seuraavat 18-20-20-24-24-24 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 9-10-10-12-12-12 silmukkaa)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa = 98-100-104-114-118-120 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo seuraava kerros näin: Neulo *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8-0-4-4-8-0 silmukkaa, neulo lopuilla silmukoilla joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin) = 116-120-124-136-140-144 silmukkaa. Jatka joustinneuletta. Seuraavalla kerroksella langankierroilla neulotaan kiertäen joustinneuletta (eli 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), jottei muodostuisi reikiä. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen, kun joustinneuleen pituus on 3 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat uloimmista silmukanreunoista.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 08.02.2019
Korjaus: PÄÄNTIEN REUNUS:
Jatka neulomista vaalean tammen värisellä langalla. Tee seuraavalla kerroksella kavennukset näin: Neulo *40-46-54-58-66-70 silmukkaa oikein ja tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 0-6-12-13-19-22 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI), neulo seuraavat 18-20-20-24-24-24 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 9-10-10-12-12-12 silmukkaa)*...

Piirros

= nurja silmukka vaalean tammen värisellä langalla
= oikea silmukka vaalean tammen värisellä langalla
= oikea silmukka suklaanruskealla langalla
= oikea silmukka oranssilla langalla
= oikea silmukka farkunsinisellä langalla

Kommentit (109)

Näppäile kommenttisi tähän!

Erika 18.02.2019 - 11:05:

Hello. I am almost finisched with My weater in size s. I bought the amount of wool described in the pattern. But I dont have enough. Mvg erika

DROPS Design 18.02.2019 kl. 13:18:

Dear Erika, did you get and keep the correct tension in width and in height? We haven't get similar feedback yet. Thank you. Happy knitting!

Édith Gravel 17.02.2019 - 17:57:

Bonjour. Quel beau pull. Je tricote la taille M et je suis rendue à la flèche de la section À.3. C’est à dire que j’ai tricoté les 2 rangs 27 et 28 . Au rang suivant (29) on dit de rabattre les 4 premières mailles puis de tricoter les 125 prochaines mailles “ comme avant” . Que veut dire “comme avant”? J’ attends votre réponse avant de poursuivre. Merci de votre aide.

DROPS Design 18.02.2019 kl. 10:14:

Bonjour Mme Gravel, au rang après la flèche pour votre taille, vous tricotez le rang suivant de A.3 comme indiqué dans le diagramme, et, en même temps, vous rabattez les mailles des emmanchures. Bon tricot!

Charlotte 08.02.2019 - 07:11:

Hei! Jeg er godt i gang med genseren, som jeg tror blir veldig fin! Jeg er ferdig med bolen, og er i gang med armene. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal strikke mønsteret mot slutten av omgangen når jeg strikker mønsteret A2. For det er ikke nok masker å fullføre mønsteret etter hvert som jeg øker med 2 masker hver 1,5cm.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 12:06:

Hei Charlotte. Du øker på begge sider av merkretråden = på starten og slutten av omgangen. Neste omgang må den første og siste masken på omgangen strikkes som siste/første masken i en ny rapport av A.2. Altså på starten av omgangen strikkes den første masken på omgangen som den siste masken i A.2, neste gang du øker vil du strikke de 2 første maskene som de 2 siste i A.2. Altså det vokser ut en ny rapport på hver side av merketråden oppover ermet. God fornøyelse

Hüsne Pınar 06.02.2019 - 21:56:

Hemen başlıyorum umarım güzel olur \r\nModel güzel gözüküyor

Erika 04.02.2019 - 20:39:

De pattern doesnt seem right. I einded A4 a b and c. And maken more stiches every 2 cm. I only Made 4 more stiches. Can you expans this part of the pattern beter? IT doesnt work hoe its written now. Mvg erika

DROPS Design 05.02.2019 kl. 08:44:

Dear Erika, when pattern A.4a, b and c are worked once in height, continue working A.2 over all sts, then work A.3 over A.2 at the same time, work and continue increases mid under sleeve. When all sts have been increased for sleeve, work A.3 to the arrrow then bind off the 7 middle sts as explained. Happy knitting!

Erika 04.02.2019 - 19:08:

I am knitting the sleeves. Now I have to make more stiches. Do I have to mesure horizontal or verticaal 2 cm? I am knitting size s. I have to make 2 more stiches. Vertical mesuring looks not right. Can you help me?

DROPS Design 05.02.2019 kl. 08:26:

Dear Erika, when you have to increase 2 sts mid under sleeve, you will increase as explained under INCREASE TIP (sleeves), measuring sleeve in height, ie in size S you increase first stitch when piece measures 10 cm, then repeat the increases when sleeve measures 12 cm, 14 cm, 16 cm and so on. Happy knitting!

Erika 04.02.2019 - 11:29:

Why are you making a pattern If it doesn t work with de tools you discribe.

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:25:

Dear Erika, the sleeves are started with the double pointed needles, then you switch to the circular needle 40 cm when you have increased enough stitches to fit the small circular needle. Happy knitting!

Erika 04.02.2019 - 11:04:

De shortest round needle is way top long to knit the sleeves. I cant werk whit the needles whitout knot. I want to knit the sleeves whit round needle 40cm but iT is way to long. Can you help me.

DROPS Design 04.02.2019 kl. 14:14:

Dear Erika, you can then work the sleeves on double pointed needles or use the magic loop technique with a longer needle until you get anough sts for the 40 cm needle. Happy knitting!

Iwt 02.02.2019 - 21:41:

Jeg har strikket i str medium, men lurer på om det er en feil i masketallene for halsfellingen. Det virker som det telles fra der hals-forhøyningen slutter og ikke midt i raglangfellingen. Genseren er også svært stor i størrelse. Ellers flott genser!

DROPS Design 08.02.2019 kl. 11:14:

Hei Iwt. Det hadde du rett i, her var det en feil. Du skal felle 6 mnasker over de 46 maskene du strikker først slik at maskeantalelt blir 100 etter denne omgangen. Starten på omgangen er mellom høyre erme og bakstykket, så disse maskene strikkes over bakstykket. Når du strikker masker sammen 2 og 2 blir dette over ermene. Ja, denne modellen er vid, som du også kan se på målskissen nederst på oppskriften. God fornøyelse.

Andrea 29.01.2019 - 10:21:

Hallo Irs, vielleicht einTip für Dich: Ich habe die Ärmel nicht auf dem Nadelspiel sindern in hin und Rück reihen gestrickt.Bedeutet etwas weniger Faden wirrwarr und es wird deutlicher, dass das Muster an den Zunahmen nicht aufgehen kann, bedeutet aber auch etwas Obacht bei der Mustereinteilung, damit die Anordnung en passend sind. zu nähen ist dann lediglich die Umterarmnaht.... Vielleicht hilft es, LG

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 197-1