DROPS / 197 / 1

Valdres by DROPS Design

Alhaalta ylös neulottu pusero DROPS Karisma-langasta. Työssä on raglanlinjat, kirjoneuletta ja kohoneuletta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli u-861
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
550-650-700-750-850-850 g väriä 77, vaalea tammi
100-100-100-100-100-150 g väriä 04, suklaanruskea
100-100-100-100-100-150 g väriä 11, oranssi
50-50-50-100-100-100 g väriä 65, farkunsininen

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
20 silmukkaa sileää neuletta ja kirjoneuletta leveyssuunnassa ja 26 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.
20 silmukkaa kohoneuletta leveyssuunnassa ja 28 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4,5 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen/helmineuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3,5: Pituus 40 ja 80 cm, joustinneuleeseen.

Saat tämän mallin langat alkaen 43.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirrokset.

KAVENNUSVINKKI (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 260 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten määrän kanssa (esim. 44) = 5,9. Tässä esimerkissä neulotaan n. joka 5. ja joka 6.silmukka yhteen.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot kirjoneuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten vaatteesta tulee liian jäykkä. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi joustava.

NEULOMISVINKKI 2 (kaarroke):
Mikäli neuletiheys ei täsmää korkeudeltaan ja jos saat liikaa kerroksia per 10 cm, raglankavennuksesta tulee liian lyhyt ja kädentiestä liian pieni. Korjaa tämä neulomalla kaarrokkeessa tasavälein 1 ylimääräinen kerros kavennusten väliin kaventamatta ollenkaan.

LISÄYSVINKKI (hihat):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 2 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka). Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANKAVENNUKSET:
Tee raglankavennukset piirroksen A.5 jokaisen mallikerran kummallakin puolella näin:
Kavenna piirroksen A.5 mallikerran jälkeen 1 silmukka seuraavasti: Nosta piirroksen A.5 viimeinen silmukka neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kavenna ennen piirroksen A.5 mallikertaa 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes piirroksen A.5 mallikertaa edeltää 1 silmukka, neulo seuraavat 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka). Eli piirroksen A.5 jokaisen mallikerran kohdalla kavennetaan 2 silmukkaa ja työstä kavennetaan yhteensä 8 silmukkaa.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla. Osat yhdistetään ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 260-288-316-344-376-400 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 vaalean tammen värisellä langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 44-48-52-56-64-64 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI) = 216-240-264-288-312-336 silmukkaa.
Neulo 1 kerros oikein seuraavasti: Kiinnitä 1 merkkilanka ensimmäiseen silmukkaan, neulo 107-119-131-143-155-167 silmukkaa oikein, kiinnitä 1 merkkilanka seuraavaan silmukkaan, neulo kerroksen loput silmukat oikein. Merkit ovat työn sivuissa. Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 18-20-22-24-26-28 kpl 12 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (mitat otetaan myöhemmin tästä merkistä). Neulo sitten piirroksen A.1 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (lue NEULOMISVINKKI 1). Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti. Kun olet neulonut ylös piirroksen A.3 nuolella merkittyyn kohtaan (katso halutun koon nuoli), neulo piirroksen A.3 seuraava kerros näin:
Päätä 4 silmukkaa, neulo seuraavat 101-113-125-137-149-161 silmukkaa kuten aiemmin, päätä seuraavat 7 silmukkaa, neulo seuraavat 101-113-125-137-149-161 silmukkaa kuten aiemmin, päätä viimeiset 3 silmukkaa. Työn pituus merkistä mitattuna on n. 32-29-32-32-31-30 cm (työn pituus on yhteensä n. 43-40-45-45-46-45 cm). Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHAT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi. Luo 48-52-52-56-56-60 silmukkaa sukkapuikoille nro 3,5 vaalean tammen värisellä langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin). Vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 8-10-8-10-8-10 silmukkaa = 40-42-44-46-48-50 silmukkaa.

LUE KOKO KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA:
Työhön neulotaan n. 8-8-5-5-4-4 cm mallineuletta, mikäli haluat muuttaa hihan pituutta, tee se tässä vaiheessa (lue selitys alla). Neulo sitten mallineuletta kuten etu- ja takakappaleessa (merkistä ylös kädentiehen = n. 32-29-32-32-31-30 cm), eli hihan pituus on yhteensä n. 45-42-42-42-40-39 cm. Tee seuraavasti:
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla). Neulo 1 kerros sileää neuletta, neulo sitten seuraava kerros näin:
Neulo mallineuletta piirroksen A.4a mukaisesti (= 2-3-4-5-0-1 silmukkaa), toista piirroksen A.4b mallikertaa (= 12 silmukkaa) yhteensä 3-3-3-3-4-4 kertaa kerroksella, neulo mallineuletta piirroksen A.4c mukaisesti (= 2-3-4-5-0-1 silmukkaa). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.4 loppuun. HUOM: Mikäli haluat tehdä pidemmän hihan, toista piirrokseen tähdellä merkityt 2 kerrosta, kunnes työ on halutun pituinen. Jatka sitten neulomista piirroksen A.4 seuraavalta kerrokselta alkaen. Jos haluat tehdä lyhyemmän hihan, neulo tarvittava määrä kerroksia piirroksen A.4 mukaisesti, neulo kuitenkin vähintään 1 nurja kerros piirroksen mukaisesti.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 10-9-9-10-12-12 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa, lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 2-1½-1½-1½-1-1 cm välein yhteensä 16-21-20-19-24-23 kertaa = 72-84-84-84-96-96 silmukkaa. Piirrosten A.4a ja A.4c silmukoilla ja lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A.4b mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 12 silmukkaa) mukaisesti (piirroksen A.2 mallineule tulee piirroksen A.4b mallineuleen yläpuolelle ja sen kummallekin puolelle, lisätyillä silmukoilla neulotaan myös mallineuletta).
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo piirroksen A.2 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.3 (= 12 silmukkaa) mukaisesti. Kun olet tehnyt kaikki tarvittavat lisäykset keskelle hihan alle, toista piirroksen A.3 mallikertaa yhteensä 6-6-7-7-8-8 kertaa kerroksella. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut ylös piirroksen A.3 nuolen kohdalle, neulo seuraava kerros näin:
Päätä 4 silmukkaa, neulo seuraavat 65-77-77-77-89-89 silmukkaa kuten aiemmin, päätä viimeiset 3 silmukkaa. Hihan pituus on n. 45-42-42-42-40-39 cm. Neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 332-380-404-428-476-500 silmukkaa. Kerroksen vaihtumiskohta on vasemman hihan ja takakappaleen välissä. Neulo seuraavasti: *A.5 (= 2 silmukkaa, raglanlinja), jatka seuraavilla 97-109-121-133-145-157 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta kuten aiemmin (= etukappale/takakappale), A.5 (= 2 silmukkaa, raglanlinja), neulo seuraavilla 65-77-77-77-89-89 silmukalla piirroksen A.3 mallineuletta kuten aiemmin (= hiha)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa (lue NEULOMISVINKKI 2).
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee joka 2.kerros RAGLANKAVENNUKSET (lue selitys yllä) yhteensä 27-31-32-33-37-39 kertaa. Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo piirroksen A.3 mallineuleen yläpuolella mallineuletta piirroksen A.6 (= 12 silmukkaa) mukaisesti.
Kun kaikki raglankavennukset on tehty, työssä on 116-132-148-164-180-188 silmukkaa. Jatka mallineuletta, kunnes olet neulonut piirroksen A.6 loppuun. Kaarrokkeen pituus on n. 20-23-24-25-27-28 cm.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta työstä tulisi istuvampi ja kaarrokkeesta tulisi niskassa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen. Tee korotus takana niskassa tai neulo seuraavaksi pääntien reunus.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (kun korotus on valmis, kerroksen vaihtumiskohta on tässä).
Neulo vaalean tammen värisellä langalla keskelle taakse asti, kiinnitä 1 merkki työhön. Neulo työn oikealta puolelta oikeaa, kunnes olet neulonut 30-30-34-34-40-40 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 60-60-68-68-80-80 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 54-54-61-61-72-72 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 48-48-54-54-64-64 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 42-42-48-48-56-56 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 36-36-42-42-48-48 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 30-30-35-35-40-40 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 24-24-28-28-32-32 silmukkaa nurin, käännä työ, kiristä lanka ja neulo keskelle taakse asti. Katkaise lanka. Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla, eli vasemman hihan ja takakappaleen välissä.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Jatka neulomista vaalean tammen värisellä langalla. Tee seuraavalla kerroksella kavennukset näin: Neulo *40-46-54-58-66-70 silmukkaa oikein ja tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 0-6-12-13-19-22 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI), neulo seuraavat 18-20-20-24-24-24 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 9-10-10-12-12-12 silmukkaa)*, toista *-* yhteensä 2 kertaa = 98-100-104-114-118-120 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo seuraava kerros näin: Neulo *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin, 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), 2 silmukkaa nurin, 2 silmukkaa oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 1 silmukka), 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8-0-4-4-8-0 silmukkaa, neulo lopuilla silmukoilla joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein/ 2 silmukkaa nurin) = 116-120-124-136-140-144 silmukkaa. Jatka joustinneuletta. Seuraavalla kerroksella langankierroilla neulotaan kiertäen joustinneuletta (eli 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), jottei muodostuisi reikiä. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen, kun joustinneuleen pituus on 3 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat uloimmista silmukanreunoista.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 08.02.2019
Korjaus: PÄÄNTIEN REUNUS:
Jatka neulomista vaalean tammen värisellä langalla. Tee seuraavalla kerroksella kavennukset näin: Neulo *40-46-54-58-66-70 silmukkaa oikein ja tasavälein näiden silmukoiden kohdalla 0-6-12-13-19-22 silmukkaa (muista KAVENNUSVINKKI), neulo seuraavat 18-20-20-24-24-24 silmukkaa pareittain oikein yhteen (= työstä kapeni 9-10-10-12-12-12 silmukkaa)*...

Piirros

= nurja silmukka vaalean tammen värisellä langalla
= oikea silmukka vaalean tammen värisellä langalla
= oikea silmukka suklaanruskealla langalla
= oikea silmukka oranssilla langalla
= oikea silmukka farkunsinisellä langalla

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 197-1) .

Kommentit / Kysymykset (148)

Stine 26.05.2020 - 19:46:

Jeg strikker i str small og har begynt på ermer. Jeg har strikket 5 cm vrangbord og felt 8 masker som oppskriften sier = 40 masker igjen på pinnen. Det jeg ikke får til å gå opp er diagrammet. A4a = 2 masker A4b = 12 masker som skal strikkes 3 ganger i bredden = 42 masker + de to siste i diagram A4 c. Jeg har da 40 masker på pinnen og 4 masker jeg ikke får strikket ferdig. Hvordan løser jeg dette? Skal jeg istedefor å felle 8, felle 4 så jeg sitter med 44 masker på pinnen?

DROPS Design 27.05.2020 kl. 07:36:

Hei Stine, A4a (2 masker) + 3 x A4b (36 masker) + 2 siste i A4c = 40 masker. God fornøyelse!

Lillian Kamel 04.05.2020 - 16:25:

Tänker försöka sticka denna vackra teöja trors att den kanske är för svår för mig. Det som jag undrar över just nu är varför man ska minska 52 maskor L redan efter resåren brukar vara tvärtom blir inte resåren utstående

DROPS Design 05.05.2020 kl. 08:28:

Hej Resår är mer elastiskt än slätstickning och drar därför ihop sig mer. Genom att ha fler maskor på resåren undviker man att det blir en markant skillnad på bredden på resåren jämfört med resten av fram- och bakstycket. Mvh DROPS Design

Grete Brandhaug 17.03.2020 - 11:11:

Hva betyr «stjerna» som er utenfor mønster arm A4på side 9 ..

DROPS Design 18.03.2020 kl. 13:22:

Hej Grete Det står en förklaring i texten till ERMER; " NB: ønskes et lengre erme gjentas de 2 pinnene markert med stjerne til ønsket mål, før det strikkes videre på neste pinne i A.4. " Mvh DROPS Design

Anna 16.03.2020 - 14:28:

Nel modello u-861 non è riportato il diagramma A5 per proseguire con il raglan.Come fare per proseguire? grazie anna

DROPS Design 16.03.2020 kl. 14:52:

Buongiorno Anna, il diagramma A.5 è riportato di fianco ai diagrammi A.3, è formato da 2 maglie. Buon lavoro!

Heidi 09.03.2020 - 23:13:

Hallo. Ich habe jetzt Ärmel und Rumpfteil auf der Rundnadel und stricke die Passe. A3 habe ich fertig gestrickt. Mache ich nun das Muster A6 über Vorderteil-Ärmel-Rückenteil-Ärmel fortlaufend, oder fange ich nach jeder Raglanlinie wieder neu mit dem Muster A6 an? Das Muster wird ja dann durch die Abnahmen an den Raglanlinien immer weiter abgeschnitten werden. Mir ist nicht klar, wie ich das machen soll, damit das gut aussieht. - You can answer in English if this is easier for you.

DROPS Design 10.03.2020 kl. 10:43:

Liebe Heidi, Ich würde A.6 so über A.3 stricken /anpassen daß A.6 über A.3 aufgereiht wird (= beim Vorder-, Rückenteil sowie bei den Ärmeln). Viel Sapß beim stricken!

Saskia 04.03.2020 - 01:53:

Klopt het patroon bij het begin van de mouw wel? De beschrijving komt niet overeen met de foto. Volgens de beschrijving moet ik na A4 verder met patroon A2. Maar als ik naar de foto kijk zie ik toch echt eerst nog patroon A1 en daarna pas A2. Lijkt me ook logischer qua centimeters.

DROPS Design 04.03.2020 kl. 20:52:

Dag Saskia,

Ja, het patroon voor de mouw zou moeten kloppen; je breit eerst A.4 in licht eiken en daarna brei je A.2 met licht eiken en chocoladebruin. Hetzelfde als op het lijf. Het patroon dat op de afbeelding staat is gebreid in maat S A.4 voor maat S en M staat rechts onder de maattekening. Voor A.4 voor de andere maten staat er boven. Het patroon kan per maat ietsje anders zijn.

Elisabeth Neubeck 23.02.2020 - 19:47:

Det står at beskrivelse av størrelsene står nederst i oppskriften, men jeg finner ingen??

Grace Day 13.02.2020 - 15:40:

Hello, I noticed that the "yarn replacement" tool tells you the yarn, but does guide or tells you about the colors. How can I replace the yarn, but also know how to choose the right colors that match the picture?

DROPS Design 14.02.2020 kl. 08:02:

Dear Mrs Day, for any assistance choosing the colours please contact your DROPS store - even per mail or telephone - they will find you the best colours matching the shades you'd like. Happy knitting!

Siri Saltnes 09.02.2020 - 21:04:

Jeg har kjøpt garnpakke til Valdresgenseren, men nå finner jeg ikke størrelsesberegneren, altså vidde og lengde på plagget i de ulike størrelsene.

DROPS Design 10.02.2020 kl. 07:12:

Hei Siri, Du finner en skisse på bunnen av oppskriften med alle mål for de forskjellige størrelsene. God fornøyelse!

Doris Inskeep 19.01.2020 - 23:37:

In the pattern Karisma for the yoke. When u are decreasing do you decrease the sleeves as well as the front and back or just on the front and back?

DROPS Design 20.01.2020 kl. 02:59:

Dear Doris, when you are shaping the raglan, you should decrease on both side of every A.5 pattern - toward the body as well as toward the sleeves = 8 stitches decreased on the round. Happy Knitting!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 197-1

Valdres

Ahmu, Finland

Valdres

Magda, Poland

Valdres

Beata, United Kingdom

Katso lisää