DROPS / 180 / 12

Forest Cycle by DROPS Design

Virkattu raidallinen pyöröjakku. Koot S-XXXL. Työ virkataan DROPS Air- ja DROPS Big Delight -langoista.

DROPS Design: Malli ai-064
Lankaryhmä C
-----------------------------------------------------------
300-350-400 g väriä 12, sammaleenvihreä
Sekä:
Garnstudion DROPS BIG DELIGHT (kuuluu lankaryhmään C):
100-100-100 g väriä 06, syysmetsä

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä C)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 6 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 12 pylvästä ja 7 kerrosta koukulla nro 6 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: raidoitus, muoto: epäsymmetrinen, ympyrä, ohjetyyppi: jakut, ympyräjakut,

Katso piirrokset A.1-A.6. Piirrokset A.1, A.3 ja A.5 näyttävät miten kerros alkaa ja loppuu, piirrosten A.2, A.4 ja A.6 mallikerrat toistetaan koko kerroksen ajan.

VÄRIT:
Jakku virkataan raidoittaen seuraavasti:
1. KERROS: Air
2. KERROS: Big Delight
3. KERROS: Air
4. KERROS: Air
5. KERROS: Air
6. KERROS: Big Delight.
Toista kerrokset 3.-6 vielä 2 kertaa.

15. KERROS: Air
16. KERROS: Air
17. KERROS: Big Delight

Toista kerrokset 15. -17. vielä kerran.

21. KERROS: Air
22. KERROS: Air
23: KERROS: Air.
24. KERROS: Big Delight.
Toista kerroksia 21.-24. lopulliseen mittaan asti.

VÄRINVAIHDOT:
Piirrosten A.1, A.3 ja A.5 silmukat virkataan aina molemmilla langoilla yhtaikaa, eli odottamassa oleva lanka kulkee työn mukana, kunnes sitä tarvitaan uudestaan.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 ketjusilmukkakaari virkkaamalla 3 ketjusilmukkaa + 1 kiinteä silmukka edellisen kerroksen pylväsryhmän keskellä olevaan ketjusilmukkaan.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 ketjusilmukkakaari jättämällä tasavälein 1 ketjusilmukan sijaan 2 ketjusilmukkaa väliin = työstä kapeni 1 ketjusilmukkakaari.

MITTAUSVINKKI:
Jakusta tulee hyvin joustava. Sovita tarvittaessa jakkua ennen kuin virkkaat hihat valmiiksi ja tarkista hihojen pituus.
----------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Virkataan suljettuna virkkauksena keskeltä takaa selästä alkaen.

LUE KOKO OHJE ENNEN KUIN VIRKKAAT!
Virkkaa 4 ketjusilmukkaa koukulla nro 6 ja Air-langalla ja sulje ketjusilmukat renkaaksi 1 piilosilmukalla ensimmäiseen ketjusilmukkaan. LUE VÄRIT ja VÄRINVAIHDOT!
Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti, toista sitten piirroksen A.2 mallikertaa yhteensä 4 kertaa kerroksella. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirrokset A.1 ja A.2 loppuun = 32 pylväsryhmää/ketjusilmukkakaarta (piirroksen A.1 silmukoita ei lasketa mukaan silmukkalukuun).

KOKO S/M:
Virkkaa piirrosten A.3 ja A.4 1.kerros, virkkaa sitten piirrosten A.3 ja A.4 2.kerros ja lisää SAMALLA tasavälein 16 ketjusilmukkakaarta (LUE LISÄYSVINKKI) = 48 ketjusilmukkakaarta. Tee sitten kädentiet (katso selitys alla).

KOKO L/XL:
Virkkaa mallivirkkausta piirrosten A.3 ja A.4 mukaisesti 1 mallikerta, lisää SAMALLA tasavälein piirroksen A.4 2.kerroksella 16 ketjusilmukkakaarta = 48 pylväsryhmää/ketjusilmukkakaarta. Virkkaa sitten piirrosten A.3 ja A.4 1.kerros, virkkaa sitten piirrosten A.3 ja A.4 2.kerros ja lisää SAMALLA tasavälein 16 ketjusilmukkakaarta = 64 ketjusilmukkakaarta. Tee sitten kädentiet (katso selitys alla).

KOKO XXL/XXXL:
Virkkaa mallivirkkausta piirrosten A.3 ja A.4 mukaisesti, kunnes työssä on 2 piirrosten A.3 ja A.4 mallikertaa, lisää SAMALLA tasavälein aina piirroksen A.4 2.kerroksella 16 ketjusilmukkakaarta = 64 pylväsryhmää/ketjusilmukkakaarta. Virkkaa sitten piirrosten A.3 ja A.4 1.kerros, virkkaa sitten piirrosten A.3 ja A.4 2.kerros ja lisää SAMALLA tasavälein 12 ketjusilmukkakaarta = 76 ketjusilmukkakaarta. Tee sitten kädentiet (katso selitys alla).

KÄDENTIET (KAIKKI KOOT):
Virkkaa nyt piirroksen A.4 viimeinen kerros ja tee kädentiet seuraavasti: Virkkaa 3 kaksoispylvästä yhteen + 4 ketjusilmukkaa jokaiseen 6-7-8 ensimmäiseen ketjusilmukkakaareen, virkkaa 3 kaksoispylvästä yhteen seuraavaan ketjusilmukkakaareen, virkkaa 22-26-
30 ketjusilmukkaa ja jätä 5-6-7 ketjusilmukkakaarta väliin, virkkaa 3 kaksoispylvästä yhteen + 4 ketjusilmukkaa jokaiseen 23-35-43 seuraavaan ketjusilmukkakaareen, virkkaa 3 kaksoispylvästä yhteen seuraavaan ketjusilmukkakaareen, virkkaa 22-26-30 ketjusilmukkaa ja jätä 5-6-7 ketjusilmukkakaarta väliin, virkkaa 3 kaksoispylvästä yhteen + 4 ketjusilmukkaa jokaiseen 7-8-9 viimeiseen ketjusilmukkakaareen. Jatka virkkaamalla piirrosten A.3 ja A.4 ensimmäinen kerros, kummankin kädentien ketjusilmukkakaareen virkataan 6-7-8 pylväsryhmää = 48-64-76 pylväsryhmää.

Jatka piirrosten A.3 ja A.4 mallivirkkausta, toista piirrosten 3 kerrosta ja lisää aina tasavälein piirroksen A.4 2.kerroksella 12 ketjusilmukkakaarta. HUOM! Koossa S/M lisätään ensimmäisellä kerralla 16 ketjusilmukkakaarta, tämän jälkeen lisätään aina 12 ketjusilmukkakaarta. Jatka virkkaamista tähän tapaan, kunnes työn halkaisija on n. 110-120-130 cm (LUE MITTAUSVINKKI). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

HIHA:
Virkataan Air-langalla. Aloita kädentien alakulmasta, virkkaa 1 kiinteä silmukka, *4 ketjusilmukkaa, 1 kiinteä silmukka seuraavaan ketjusilmukkakaareen*, toista *-* kädentien toiseen kulmaan asti = 6-7-8 ketjusilmukkakaarta, virkkaa 6-7-8 ketjusilmukkakaarta kädentien toiseen reunaan samalla tavalla = 12-14-16 ketjusilmukkakaarta.
Jatka virkkaamalla mallivirkkausta piirrosten A.5 ja A.6 mukaisesti ja kavenna 2.kerroksella 1 ketjusilmukkakaari (LUE KAVENNUSVINKKI) = 11-13-15 ketjusilmukkakaarta. Toista näitä 3 kerrosta. Toista kavennus piirrosten jokaisella 2.kerroksella, kunnes työssä on jäljellä 7-8-9 ketjusilmukkakaarta. Kun hihan pituus kaikissa koissa on 50 cm (MUISTA MITTAUSVINKKI), virkkaa 2 kerrosta Big Delight -langalla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa toinen hiha samoin.

Piirros

= 1 ketjusilmukka
= 1 kiinteä silmukka 2 pylvään väliin
= 1 kiinteä silmukka ketjusilmukan ympäri
= 1 puolipylväs 2 pylvään väliin
= 1 pylväs ketjusilmukkarenkaan/ketjusilmukkakaaren ympäri
= Yhteen virkattu kaksoispylväs: Virkkaa 3 kaksoispylvästä yhteen kiinteään silmukkaan/ketjusilmukkakaaren ympäri näin: Virkkaa 1 kaksoispylväs, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 silmukkaa koukulla), virkkaa toinen kaksoispylväs, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 3 silmukkaa koukulla), virkkaa vielä 1 kaksoispylväs ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 4 silmukan läpi
= Kerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= Kerroksen aluksi virkataan 2 ketjusilmukkaa ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 2.ketjusilmukkaan, virkkaa piilosilmukoita seuraavan ketjusilmukkakaaren keskelle asti (piirroksen A.1 2.kerroksen lopuksi virkataan lopuksi vain 1 piilosilmukka kerroksen 2.ketjusilmukkaan).
= Kerroksen aluksi virkataan 3 ketjusilmukkaa ja kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka ensimmäiseen yhteen virkattuun kaksoispylvääseen
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa ja sulje ketjusilmukat renkaaksi 1 piilosilmukalla ensimmäiseen ketjusilmukkaan
= tämä kerros on jo virkattu

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 180-12 alkuperäisohjeeseen.