DROPS Extra / 0-1296

Spring Lullaby by DROPS Design

Virkattu raidallinen DROPS pitsiliivi ”Safran”-langasta. Koot S – XXXL.

DROPS Design: Malli nro e-239
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS SAFRAN:
250-250-300 g nro 18, luonnonvalkoinen
150-200-200 g nro 50, jäänsininen
100-100-100 g nro 05, vaalea sinilila
50-50-50 g nro 04, vihreä

HUOM: Mikäli virkkaat yksivärisen liivin, tarvitset 450-500-500 grammaa Safran-lankaa.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 22 p x 12 krs koukulla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

Katso piirrokset A.1 ja A.2.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen p-kerroksen ensimmäinen p korvataan 3 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 p edellisen krs:n 3. kjs:aan (mikäli edellinen krs oli p-kerros) ja 1 p 4. kjs:aan (mikäli edellinen krs oli kp-kerros).
Jokaisen kp-kerroksen ensimmäinen kp korvataan 4 kjs:lla. Kerroksen lopuksi virkataan 1 kp edellisen krs:n 3. tai 4. kjs:aan yllä olevan selityksen mukaisesti.

PITSIKUVIOT (katso piirros A.1):
1.KRS (= oikea puoli): 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 4 seuraavaan p:seen, 2 kjs, jätä 2 p väliin, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan p:seen, *2 kjs, jätä 3 p väliin, seuraavaan p:seen virkataan 1 kp + 4 kjs + 1 kp, 2 kjs, jätä 3 p väliin, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan p:seen*, toista *-* kunnes jäljellä on 5 p, virkkaa 2 kjs ja virkkaa lopuksi 1 p jokaiseen 5 viimeiseen p:seen, käännä työ.
2.KRS: 4 kjs (= 1 kp), 1 kp jokaiseen 4 seuraavaan s:aan, 2 kjs, *1 kp edellisen krs:n 3 s:n keskimmäiseen s:aan, 2 kjs, 7 kp kp:iden väliseen kjs-kaareen, 2 kjs*, toista *-* yht. 6-7-8 kertaa, virkkaa 1 kp 3 seuraavan s:n keskimmäiseen s:aan, 2 kjs ja 1 kp jokaiseen 5 viimeiseen s:aan, käännä työ.
3.KRS: 4 kjs (= 1 kp), 1 kp jokaiseen 4 seuraavaan kp:seen, seuraavaan kp:seen virkataan 1 kp + 4 kjs + 1 kp, *2 kjs, 1 kp ryhmän jokaiseen 3 keskimmäiseen kp:seen, 2 kjs, jätä 2 kp väliin, seuraavaan kp:seen virkataan 1 kp + 4 kjs + 1 kp*, toista *-* yht. 6-7-8 kertaa ja virkkaa lopuksi 1 kp jokaiseen 5 viimeiseen kp:seen, käännä työ.
4.KRS: 4 kjs (= 1 kp), 1 kp jokaiseen 4 seuraavaan kp:seen, 2 kjs, *7 kp kp:iden väliseen kjs-kaareen, 2 kjs, 1 kp ryhmän 3 kp:ään keskimmäiseen kp:seen, 2 kjs*, toista *-* yht. 6-7-8 kertaa, 7 kp kp:iden väliseen kjs-kaareen, 2 kjs ja 1 kp jokaiseen 5 viimeiseen kp:seen, käännä työ.
5.KRS: 4 kjs (= 1 kp), 1 kp jokaiseen 4 seuraavaan kp:seen, 2 kjs, 1 kp ryhmän jokaiseen 3 keskimmäiseen kp:seen, 2 kjs, jätä 2 kp väliin, *seuraavaan kp:seen virkataan 1 kp + 4 kjs + 1 kp, 2 kjs, 1 kp ryhmän jokaiseen 3 keskimmäiseen kp:seen, 2 kjs, jätä 2 kp väliin*, toista *-* yht. 6-7-8 kertaa ja virkkaa lopuksi 1 kp jokaiseen 5 viimeiseen kp:seen, käännä työ.
Toista krs:ia 2.-5. (= A.X).

REIKÄRAITA (katso piirros A.2):
1.KRS: 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 4 seuraavaan s:aan, virkkaa sitten 1 p edellisen krs:n jokaiseen kp:seen, 3 p jokaiseen 4 kjs:n kaareen ja 1 p jokaiseen 2 kjs:n kaareen, virkkaa lopuksi 1 p jokaiseen 5 viimeiseen kp:seen = 75-85-95 p, käännä työ.
2.KRS: 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 4 seuraavaan s:aan, virkkaa sitten 1 p jokaiseen p:seen, kunnes jäljellä on 5 p, virkkaa kuitenkin s:iden takareunaan työn oikealta puolelta ja s:iden etureunaan työn nurjalta puolelta, virkkaa lopuksi 1 p jokaiseen 5 viimeiseen s:aan (virkkaa nyt s:n kummankin kaaren läpi), käännä työ.
3.KRS: 4 kjs (= 1 kp), 1 kp jokaiseen 4 seuraavaan s:aan, *1 kjs, jätä 1 s väliin, 1 kp seuraavaan s:aan*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 s, 1 kjs, jätä 1 s väliin ja virkkaa lopuksi 1 kp jokaiseen 5 viimeiseen s:aan, käännä työ.
4.KRS: 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 4 seuraavaan s:aan, virkkaa sitten 1 p jokaiseen kjs:aan ja 1 p jokaiseen s:aan koko krs:n pituudelta, käännä työ = 75-85-95 p työssä.
5.KRS: 3 kjs (= 1 p), 1 p jokaiseen 4 seuraavaan s:aan, virkkaa sitten 1 p jokaiseen p:seen, kunnes jäljellä on 6 p, virkkaa kuitenkin s:iden takareunaan työn oikealta puolelta ja s:iden etureunaan työn nurjalta puolelta, virkkaa vielä 1 p s:n taka-/etureunaan ja virkkaa lopuksi 1 p jokaiseen 5 viimeiseen s:aan (virkkaa nyt s:n kummankin kaaren läpi), käännä työ.
----------------------------------------------------------

LIIVI:
Virkataan 4 samanlaisena osana, alhaalta ylös. Kappaleet virkataan pareittain keskeltä yhteen (lyhytsivut vastakkain), jotta syntyy 2 pitkää kaitaletta. Lopuksi kaitaleet virkataan pitkittäin yhteen keskeltä takaa.

1.OSA:
Virkkaa 101-114-127 löyhää kjs koukulla nro 3,5 ja jäänsinisellä langalla. Ensimmäinen krs (= nurja puoli) virkataan seuraavasti: 1 p 4. kjs:aan koukusta laskien, 1 p jokaiseen 1-2-3 seuraavaan kjs:aan, *jätä 1 kjs väliin, 1 p jokaiseen 3 seuraavaan kjs:aan*, toista *-* koko krs:n pituudelta = 75-85-95 p. LUE VIRKKAUSINFO! Virkkaa jatkossa PITSIKUVIOITA (kts. selitys yllä), eli virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti näin: Virkkaa piirroksen A.1A mallikerta (= 10 s), toista seuraavien 60-70-80 s:n kohdalla piirroksen A.1B mallikertaa ja virkkaa lopuksi piirroksen A.1C mallikerta (= 5 s). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!
Kun olet virkannut piirroksen A.X loppuun, vaihda vaalean sinililaan lankaan. Virkkaa REIKÄRAITA (kts. selitys yllä), eli virkkaa piirroksen A.2 mukaisesti näin: Virkkaa piirroksen A.2A mallikerta (= 5 s), toista piirroksen A.2B mallikertaa kunnes jäljellä on 5 s ja virkkaa lopuksi piirroksen A.2C mallikerta (= 5 s) = 75-85-95 s työssä. HUOM: Jotta s-luvusta tulisi oikea, 1. krs virkataan seuraavasti: Virkkaa 10 p piirroksen A.1A silmukoiden kohdalle, eli virkkaa 1 p jokaiseen 5 reunasilmukkaan, 1 p kjs-kaareen, 1 p jokaiseen 3 keskimmäiseen s:aan ja 1 p kjs-kaareen. Virkkaa sitten 10 p piirroksen A.1B jokaisen mallikerran kohdalle, eli virkkaa 1 p ensimmäiseen kp:seen, 3 p kjs-kaareen, 1 p seuraavaan kp:seen, 1 p kjs-kaareen, 1 p ryhmän jokaiseen 3 keskimmäiseen p:seen ja 1 p kjs-kaareen (= yht. 60-70-80 p piirroksen A.1B mallivirkkauksen yläpuolella), virkkaa sitten 5 p piirroksen A.1C mallikerran kohdalle, eli virkkaa 1 p jokaiseen 5 reunasilmukkaan = 75-85-95 p työssä. Jatka virkkaamista piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes olet virkannut mallikerran A.Y loppuun. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa piirroksen A.1 krs:t 1.-5. (piirroksen A.1 1. krs virkataan piirroksen A.2 silmukoiden kohdalle piirroksen A.1 mukaisesti). Toista sitten krs:t 2.-5. (= A.X), kunnes luonnonvalkoisen pitsiosuuden pituus on n. 25 cm ja olet virkannut kokonaisen tai puolikkaan piirroksen A.X mallikerran loppuun.
Vaihda jäänsiniseen lankaan ja virkkaa piirroksen A.2 1. krs. Vaihda vihreään lankaan ja virkkaa piirroksen A.1 krs:t 2.-4. Vaihda jäänsiniseen lankaan ja virkkaa piirroksen A.2 5. krs. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa piirroksen A.2 krs:t 1.-5. (= A.Y). Vaihda vaalean sinililaan lankaan ja virkkaa piirroksen A.1 krs:t 1.-5. Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja virkkaa piirroksen A.2 krs:t 1.-5. Vaihda jäänsiniseen lankaan ja virkkaa piirroksen A.1 krs:t 1.-5. Toista sitten krs:ia 2.-5. (= A.X), kunnes työn pituus on n. 67-71-75 cm ja olet virkannut kokonaisen tai puolikkaan piirroksen A.X mallikerran loppuun. Virkkaa piirroksen A.2 1. krs jäänsinisellä langalla = 75-85-95 p työssä. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn pituus on nyt n. 68-72-76 cm.

Virkkaa vielä 3 samanlaista osaa. Virkkaa osat pareittain keskeltä yhteen jäänsinisellä langalla näin: Aseta kappaleet nurjat puolet vastakkain (lyhytsivut vastakkain) ja virkkaa molempien kerrosten läpi 1 ks jokaiseen s:aan (sauma = olkapään keskikohta). Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työssä on nyt 2 pitkää kaitaletta. Aseta kaitaleet vierekkäin, pitkät sivut vastakkain. Aloita toisen kaitaleen päästä ja ompele kaitaleet pitkittäin yhteen (= keskitaka). Ompele pienin siistein pistoin, kunnes jäljellä on n. 8-10-12 cm ennen olkaa. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Liivi on auki keskeltä takaa niskasta alkaen alas pitkin keskietua.

KIERRETTY NYÖRI:
Leikkaa 3 kpl n. 5 metrin pituista luonnonvalkoista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu ja leikkaa päät tasaisiksi. Käytä nyöri vyönä.

Piirros

= kjs
= p edellisen krs:n p:seen/kp:seen
= p kjs:n ympäri
= p virkataan s:n takareunaan työn oikealta puolelta ja s:n etureunaan työn nurjalta puolelta
= kp edellisen krs:n p:seen/kp:seen
= kp edellisen krs:n p:iden/kp:iden keskimmäiseen p:seen/kp:seen
= 7 kp kp:iden väliseen kjs-kaareen
= 2 kjs, 1 kp edellisen krs:n jokaiseen 3 keskimmäiseen kp:seen, 2 kjs
= 1 kp edellisen krs:n p:seen/kp:seen, 4 kjs, 1 kp samaan p:seen/kp:seen
= tämä krs selitetään ohjeessa

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Extra 0-1296 alkuperäisohjeeseen.