DROPS Extra / 0-1296

Spring Lullaby by DROPS Design

Heklet DROPS vest i ”Safran” med hullmønsterborder i striper og knytebånd i livet. Str S – XXXL.

DROPS Design: Modell nr e-239
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
250-250-300 g f.nr 18, naturhvit
150-200-200 g f.nr 50, isblå
100-100-100 g f.nr 05, lys blålilla
50-50-50 g f.nr 04, grønn

NB: Dersom vesten hekles ensfarget vil det gå med 450-500-500 g Safran.

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 145.35kr. Les mer.

På starten av hver rad med st erstattes første st med 3 lm. Raden avsluttes med 1 st i 3.lm fra beg av forrige rad (dersom forrige rad var en st-rad) og med 1 st i 4.lm fra beg av forrige rad (dersom forrige rad var en dbl-st rad).
På starten av hver rad med dbl-st erstattes første dbl-st med 4 lm. Raden avsluttes med 1 dbl-st i 3. eller 4.lm fra beg av forrige rad som forkl over.

HULLMØNSTER (se diag A.1):
1.RAD (= retten): 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i hver av de 4 neste st, 2 lm, hopp over 2 st, 1 st i hver av de 3 neste st, * 2 lm, hopp over 3 st, i neste st hekles det 1 dbl-st + 4 lm + 1 dbl-st, 2 lm, hopp over 3 st, 1 st i hver av de 3 neste st *, gjenta fra *-* til det gjenstår 5 st på raden, hekle 2 lm og avslutt med 1 st i hver av de 5 siste st, snu arb.
2.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de 4 neste m, 2 lm, * 1 dbl-st i den midterste av de 3 m fra forrige rad, 2 lm, 7 dbl-st om lm-buen mellom dbl-st, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 6-7-8 ganger, hekle 1 dbl-st i den midterste av de 3 neste m, 2 lm og 1 dbl-st i hver av de 5 siste m på raden, snu arb.
3.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de 4 neste dbl-st, i neste dbl-st hekles det 1 dbl-st + 4 lm + 1 dbl-st, * 2 lm, 1 dbl-st i hver av de 3 midterste dbl-st i gruppen, 2 lm, hopp over 2 dbl-st, i neste dbl-st hekles det 1 dbl-st + 4 lm + 1 dbl-st *, gjenta fra *-* totalt 6-7-8 ganger og avslutt med 1 dbl-st i hver av de 5 siste dbl-st, snu arb.
4.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de 4 neste dbl-st, 2 lm, * 7 dbl-st om lm-buen mellom dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i den midterste av de 3 dbl-st i gruppen, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 6-7-8 ganger, 7 dbl-st om lm-buen mellom dbl-st, 2 lm og 1 dbl-st i hver av de 5 siste dbl-st, snu arb.
5.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de 4 neste dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver av de 3 midterste dbl-st i gruppen, 2 lm, hopp over 2 dbl-st, * i neste dbl-st hekles det 1 dbl-st + 4 lm + 1 dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver av de 3 midterste dbl-st i gruppen, 2 lm, hopp over 2 dbl-st *, gjenta fra *-* totalt 6-7-8 ganger og avslutt med 1 dbl-st i hver av de 5 siste dbl-st, snu arb.
Gjenta 2.-5.rad (= A.X).

STRIPE MED HULLRAD (se diag A.2):
1.RAD: 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i hver av de 4 neste m, videre hekles det 1 st i hver dbl-st fra forrige rad, 3 st om hver lm-bue med 4 lm og 1 st om hver lm-bue med 2 lm, avslutt med 1 st i hver av de 5 siste dbl-st = 75-85-95 st, snu arb.
2.RAD: 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i hver av de 4 neste m, videre hekles det 1 st i hver st til det gjenstår 5 st på raden, men det hekles i bakre ledd av m fra retten og i fremre ledd av m fra vrangen, avslutt med 1 st i hver av de 5 siste m (hekle nå gjennom begge ledd), snu arb.
3.RAD: 4 lm (tilsvarer 1 dbl-st), 1 dbl-st i hver av de 4 neste m, * 1 lm, hopp over 1 m, 1 dbl-st i neste m *, gjenta fra *-* til det gjenstår 6 m på raden, 1 lm, hopp over 1 m og avslutt med 1 dbl-st i hver av de 5 siste m på raden, snu arb.
4.RAD: 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i hver av de 4 neste m, videre hekles det 1 st om hver lm og 1 st i hver m raden ut, snu arb = 75-85-95 st på raden.
5.RAD: 3 lm (tilsvarer 1 st), 1 st i hver av de 4 neste m, videre hekles det 1 st i hver st til det gjenstår 6 st på raden, men det hekles i bakre ledd av m fra retten og i fremre ledd av m fra vrangen, hekle 1 st til i bakre/fremre ledd og avslutt med 1 st i hver av de 5 siste m (hekle nå gjennom begge ledd), snu arb.
----------------------------------------------------------

VEST:
Arb hekles i 4 like deler og det hekles nedenfra og opp. 2 og 2 deler hekles sammen midt på (kortside mot kortside) slik at det blir 2 lange skjerf. Deretter hekles de 2 skjerfene sammen på langs midt bak.

1.DEL:
Hekle 101-114-127 løse lm på nål 3,5 med isblå. Første rad hekles slik fra vrangen: 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver av de 1-2-3 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* raden ut = 75-85-95 st. LES HEKLEINFO! Videre hekles det HULLMØNSTER – se forkl over, dvs det hekles mønster etter diag A.1 slik: Hekle A.1A (= 10 m), gjenta A.1B over de neste 60-70-80 m og avslutt med A.1C (= 5 m). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når A.X er heklet 1 gang i høyden, byttes det til lys blålilla. Hekle STRIPE MED HULLRAD – se forkl over, dvs det hekles etter diag A.2 slik: Hekle A.2A (= 5 m), hekle A.2B til det gjenstår 5 m på raden og avslutt med A.2C (= 5 m) = 75-85-95 m på raden – NB: For å få riktig m-antall hekles det slik på 1.rad: Hekle 10 st over A.1A, dvs 1 st i hver av de 5 kant-m, 1 st om lm-buen, 1 st i hver av de midterste 3 m og 1 st om lm-buen. Deretter hekles det 10 st over hver rapport i A.1B, dvs 1 st i første dbl-st, 3 st om lm-buen, 1 st i neste dbl-st, 1 st om lm-buen, 1 st i hver av de 3 midterste st i gruppen og 1 st om lm-buen (= totalt 60-70-80 st over A.1B), deretter hekles det 5 st over A.1C, dvs 1 st i hver av de 5 kant-m = 75-85-95 st på raden. Fortsett videre etter diag A.2 til A.Y er heklet 1 gang i høyden. Bytt til natur og hekle 1.-5.rad i A.1 (1.rad i A.1 hekles over A.2 som vist i diag A.1), deretter gjentas 2.-5.rad (= A.X) til hullmønsteret med natur måler ca 25 cm – avslutt etter en hel eller halv rapport i A.X.
Bytt til isblå og hekle 1.rad i A.2, bytt til grønn og hekle 2.-4.rad i A.2, bytt til isblå og hekle 5.rad i A.2, bytt til natur og hekle 1.-5.rad i A.2 (= A.Y). Bytt til lys blålilla og hekle 1.-5.rad i A.1, bytt til natur og hekle 1.-5.rad i A.2 og bytt til isblå og hekle 1.-5.rad i A.1, deretter gjentas 2.-5.rad (= A.X) til arb måler ca 67-71-75 cm – avslutt etter en hel eller halv rapport i A.X. Hekle 1.rad i A.2 med isblå = 75-85-95 st på raden. Klipp og fest trådene, arb måler nå ca 68-72-76 cm.

Hekle 3 deler til på samme måte. Hekle 2 og 2 deler sammen midt på med isblå slik: Legg vrangside mot vrangside (kortside mot kortside) og hekle gjennom begge lag med 1 fm i hver m (sammenheklingen = midt oppå skulderen). Klipp og fest trådene. Det er nå 2 helt like lange skjerf. Legg de 2 skjerfene inntil hverandre, langside mot langside. Start i den ene enden av de 2 skjerfene og sy dem sammen på langs (= midt bak) – sy med små pene sting til det gjenstår ca 8-10-12 cm før skulderen. Klipp og fest trådene. Vesten er åpen fra midt bak i nakken og hele veien ned langs midt foran.

TVUNNET SNOR:
Klipp 3 tråder natur à 5 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende og klipp til endene. Bruk snoren som belte.

Diagram

= lm
= st i st/dbl-st fra forrige rad
= st om lm
= st heklet i bakre ledd fra retten og fremre ledd fra vrangen
= dbl-st i st/dbl-st fra forrige rad
= dbl-st i midterste av 3 st/dbl-st fra forrige rad
= 7 dbl-st om lm-buen mellom dbl-st
= 2 lm, 1 dbl st i hver av de 3 midterste dbl-st fra forrige rad, 2 lm
= 1 dbl-st i st/dbl-st fra forrige rad, 4 lm, 1 dbl st i samme st/dbl-st
= denne raden er forkl i opsk

C.O. Hakkesteegt 19.07.2018 - 18:22:

Moeten er geen zijnaden gemaakt worden? Anders zijn het toch losse lappen en dat vind ik heel raar.

Sonia B. 22.05.2018 - 07:15:

Bonjour, j'aimerais faire la cordelette. Pouvez-vous me dire combien elle mesure une fois enroulée? Je voudrais ce genre de ceinture pour mettre autour d'un pull que j'ai tricoté. Merci.

DROPS Design 22.05.2018 kl. 12:51:

Bonjour Sonia, la longueur de la cordelière va dépendre de la façon dont vous avez serré le fil, et même le fil peut jouer. Vous pouvez vous baser sur un modèle similaire et faire éventuellement un échantillon-test de cordelière pour calculer la longueur dont vous avez besoin pour la ceinture. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1296