Delilah by DROPS Design

Settiin kuuluu: Pitsineuleiset DROPS myssy, kaulaliina ja käsineet ”BabyAlpaca Silk” -langasta.

  • Delilah / DROPS 142-3 - Settiin kuuluu: Pitsineuleiset DROPS myssy, kaulaliina ja käsineet ”BabyAlpaca Silk” -langasta.
  • Delilah / DROPS 142-3 - Settiin kuuluu: Pitsineuleiset DROPS myssy, kaulaliina ja käsineet ”BabyAlpaca Silk” -langasta.
DROPS Design: Malli nro bs-029
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
DROPS BABY ALPACA SILK:
50-100 g nro 4088, kanerva

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 2,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

KAULALIINA:
Mitat: n. 30 x 160 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABY ALPACA SILK :
200 g nro 4088, kanerva

DROPS PUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.

DROPS BABY ALPACA SILK:
50-100 g nro 4088, kanerva

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

Saat tämän mallin langat alkaen 36.60€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MYSSY JA KAULALIINA:
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla.
Luo 104-112 s pyöröpuikolle nro 2,5 Baby Alpaca Silk -langalla. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun työn korkeus on 4-5 cm, neulo seuraava krs piirroksen A.1 viimeisen krs:n mukaisesti = 117-126 s työssä. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, kunnes työn korkeus on 22-23 cm. Seuraava krs neulotaan näin *2 o, 2 s nurin yhteen, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, neulo seuraavat 2 s nurin yhteen*, toista *-* koko krs:n ajan = 65-70 s jäljellä työssä (vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi). *Neulo 2 cm sileää neuletta, neulo sitten kaikki s:t pareittain oikein yhteen*, toista *-* vielä kerran = 17-18 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

KAULALIINA:
Neulotaan kahtena kappaleena ja ommellaan lopuksi keskeltä yhteen.
Luo 258 s puikoille nro 3 Baby Alpaca Silk -langalla. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä), *8 o, 3 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 12 s ja neulo lopuksi 8 o ja 4 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, ja neulo kummassakin reunassa 4 s:lla ainaoikeaa, kunnes työn pituus on 3 cm. Kavenna seuraavalla oikean puolen krs:lla jokaisen oikean raidan kummassakin reunassa 1 s, neulomalla raidan 8 s seuraavasti (nurjien raitojen s:t neulotaan nurin kuten aiemmin): Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 2 s, neulo 2 s oikein yhteen.
Toista tällaiset kavennukset jokaisella oikean puolen krs:lla vielä 2 kertaa = 120 s (jokaisessa oikeassa raidassa on nyt jäljellä 2 oikeaa s). Neulo jatkossa s:t siten miltä ne näyttävät. Kavenna SAMALLA seuraavalla oikean puolen krs:lla jokaisessa 3 nurjan s:n raidassa 1 s (= neulo ensimmäiset 2 s nurin yhteen) = 98 s. Tee sitten seuraavalla oikean puolen krs:lla lisäykset piirroksen A.1 viimeisen krs:n mukaisesti = 109 s. Jatka neulomalla MALLINEULETTA piirroksen A.2 mukaisesti (1. krs = nurja puoli) seuraavasti: 4 s ainaoikeaa, 2 n, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti kunnes jäljellä on 4 s, neulo lopuksi 4 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on n. 22 cm ja olet viimeksi neulonut piirroksen 1. tai 5. krs:n, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 4 s ainaoikeaa, neulo 1 mallikerta piirroksen A.3 mukaisesti, neulo sitten mallineuletta piirroksen A.4 mukaisesti kunnes jäljellä on 15 s, neulo lopuksi 1 mallikerta piirroksen A.5 mukaisesti ja 4 s ainaoikeaa = 77 s jäljellä työssä. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (neulo kummassakin reunassa 4 s:lla ainaoikeaa kuten aiemmin), kunnes työn pituus on n. 80 cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 5 s = 72 s työssä. Neulo vielä 1 krs oikein nurjalta puolelta. Päätä s:t löyhästi oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Neulo toinen osa samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele kappaleiden päätösreunat yhteen uloimmista silmukanreunoista. Kaulaliinan pituus on n. 160 cm.
----------------------------------------------------------

KÄSINEET:
MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1, A.2, A.3 ja A.7.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.
----------------------------------------------------------

VASEN KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 110-132 s sukkapuikoille nro 2,5 Baby Alpaca Silk -langalla. Neulo 1 krs oikein. Seuraava krs neulotaan näin: *8 o, 3 n*, toista *-* koko krs:n ajan. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes joustinneuleen pituus on 1 cm. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisen oikean raidan kummassakin reunassa 1 s, neulomalla raidan 8 s seuraavasti (nurjien raitojen s:t neulotaan nurin kuten aiemmin): Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, neulo oikeaa kunnes jäljellä on 2 s, neulo 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 2 kertaa = 50-60 s (jokaisessa oikeassa raidassa on nyt 2 oikeaa s). Neulo seuraavalla krs:lla s:t siten miltä ne näyttävät. Kavenna sitten seuraavalla krs:lla jokaisessa 3 nurjan s:n raidassa 1 s (= neulo ensimmäiset 2 s nurin yhteen) = 40-48 s. Neulo seuraavalla krs:lla s:t siten miltä ne näyttävät. Tee sitten seuraavalla krs:lla lisäykset piirroksen A.1 viimeisen krs:n mukaisesti = 45-54 s. Jatka neulomalla MALLINEULETTA piirroksen A.2 mukaisesti. Kun työn pituus on 6-7 cm ja olet viimeksi neulonut piirroksen 2.,6.,10. tai 14. krs:n, neulo 1 krs oikein ja lisää SAMALLA koossa S/M tasavälein 3 s (koossa M/L ei tehdä lisäyksiä) = 48-54 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n 12.-13. s:aan. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! Kun työn pituus on 2 cm, aloita peukalokiilan lisäykset. Lisää krs:n toiseksi viimeisen s:n molemmin puolin (eli kämmenpuolelle) 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin joka 3. krs vielä 4-5 kertaa = 11-13 s peukalokiilassa ja yht. 58-66 s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 3 cm, neulo keskellä käden päällä mallineuletta piirroksen A.7 mukaisesti (tarkista, että piirrokseen nuolella ja tähdellä merkitty s tulee merkityn s:n kohdalle). Kun olet neulonut piirroksen A.7 loppuun (lopeta neulominen halutun koon piirrokseen nuolella merkityn krs:n kohdalla), jatka neulomalla kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 6-7 cm, siirrä peukalokiilan s:t + 1 s näiden silmukoiden molemmin puolin (= 13-15 s) apulangalle. Luo apulangan silmukoiden tilalle 3 s = 48-54 s. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes työn pituus on 10-11 cm. Siirrä nyt ensimmäiset 19-21 s käden päältä apulangalle, jätä seuraavat 11-12 s työhön ja siirrä loput 18-21 s kämmenpuolelta toiselle apulangalle.

PIKKUSORMI:
= 11-12 s, luo pikkusormen ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 12-13 s. Neulo n. 5½-6½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

KÄSI:
Ota apulangoilla odottavat s:t takaisin työhön, poimi lisäksi käden ja pikkusormen välistä 2 s = 39-44 s. Neulo 2 krs sileää neuletta suljettuna neuleena. Jätä käden ja pikkusormen välistä poimitut 2 s + 6-6 s käden päältä ja 5-6 s kämmenpuolelta työhön. Siirrä loput s:t takaisin apulangoilleen (= 13-15 s käden päällä ja 13-15 s kämmenpuolella).

NIMETÖN:
= 13-14 s, luo nimettömän ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 14-15 s. Neulo n. 7-8 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

KESKISORMI:
Ota kummaltakin apulangalta 6-7 s takaisin työhön, poimi lisäksi keskisormen ja nimettömän välistä 2 s ja luo keskisormen ja apulankojen silmukoiden väliin 1 s = 15-17 s. Neulo n. 7½-8½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

ETUSORMI:
Ota loput 14-16 s apulangoilta takaisin työhön, poimi lisäksi etusormen ja keskisormen välistä 2 s = 16-18 s. Neulo n. 6½-7½ cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

PEUKALO:
Ota peukalokiilan s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi peukalon takareunasta 3 s = 16-18 s. Neulo n. 5½-6 cm sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo sitten kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

OIKEA KÄSINE:
Neulo vasemman käsineen peilikuvaksi, eli kiinnitä nyt merkkilanka krs:n 37.-42. s:aan ja tee peukalokiilan lisäykset krs:n toisen s:n molemmin puolin.

Piirros

symbols = oikea s oikealta puolelta, nurja s nurjalta puolelta
symbols = nurja s oikealta puolelta, oikea s nurjalta puolelta
symbols = 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan joko oikein oikealta puolelta tai nurin nurjalta puolelta
symbols = 2 s oikein yhteen
symbols = nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 142-3) .

Kommentit / Kysymykset (28)

country flag Ida wrote:

Stämmer det i mönstret till mössan att " * Sticka 2 cm slätst, sticka alla m räta tills 2 och 2 *, upprepa *-* 1 gång till" efter att man stickat klart a2? Ska jag alltså sticka slätstickning flera varv i 2cm innan jag gör ett varv med alla räta 2 o 2 tillsammans?

27.01.2019 - 00:22

DROPS Design answered:

Jo, du stickar 2 cm i slätstickning, sedan minskar du och så upprepar du med 2 cm slätstickning och 1 varv med minskningar en gång till.

28.01.2019 kl. 19:00

country flag Edna Übel wrote:

Hallo, ich möchte den Schal schmaler stricken. Durch wieviel muss die Anzahl der aufzunehmenden Maschen teilbar sein?

12.12.2018 - 21:39

DROPS Design answered:

Liebe Frau Übel, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder individuellen Frage anpassen. Nehmen Sie bitte Kontakt mit dem Laden auf, wo Sie die Wolle gekauft haben - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

13.12.2018 kl. 09:23

country flag Paola wrote:

Grazie, ma ho ancora una domanda : il 2^ ferro del diagramma M2 e' lavorato da destra verso sinistra? E le 2 maglie al rovescio dopo le 4 di vivagno ci devono essere sempre? Grazie ancora. Paola

23.11.2015 - 22:34

DROPS Design answered:

Buonasera Paola. Al secondo ferro (e in tutti i ferri pari) legge il diagramma da destra verso sinistra e lavora come segue: 4 m vivagno, ripete 5 volte e mezzo il diag. A.2, 2 m dir (sono le 2 m che al ferro precedente ha lavorato a rov), 4 m vivagno. In questo modo il motivo dovrebbe risultare allineato. Buon lavoro!

24.11.2015 kl. 15:40

country flag Paola wrote:

Grazie, ma ho ancora una domanda : il 2^ ferro del diagramma M2 e' lavorato da destra verso sinistra? E le 2 maglie al rovescio dopo le 4 di vivagno ci devono essere sempre? Grazie ancora. Paola

23.11.2015 - 18:25

DROPS Design answered:

Buonasera Paola. Al secondo ferro (e in tutti i ferri pari) legge il diagramma da destra verso sinistra e lavora come segue: 4 m vivagno, ripete 5 volte e mezzo il diag. A.2, 2 m dir (sono le 2 m che al ferro precedente ha lavorato a rov), 4 m vivagno. In questo modo il motivo dovrebbe risultare allineato. Buon lavoro!

23.11.2015 kl. 18:40

country flag Paola wrote:

Grazie, ma ho ancora una domanda : il 2^ ferro del diagramma M2 e' lavorato da destra verso sinistra? E le 2 maglie al rovescio dopo le 4 di vivagno ci devono essere sempre? Grazie ancora. Paola

23.11.2015 - 17:52

DROPS Design answered:

Buonasera Paola. Al secondo ferro (e in tutti i ferri pari) legge il diagramma da destra verso sinistra e lavora come segue: 4 m vivagno, ripete 5 volte e mezzo il diag. A.2, 2 m dir (sono le 2 m che al ferro precedente ha lavorato a rov), 4 m vivagno. In questo modo il motivo dovrebbe risultare allineato. Buon lavoro!

23.11.2015 kl. 18:40

country flag Paola wrote:

Ho un problema col motivo A2 : sul ferro ci sono 109 maglie, si inizia dal rovescio del lavoro, viene lavorato da destra a sinistra, 2^ ferro da sinistra a destra che è quello col motivo che è formato da 18 maglie, ma 101 (ho tolto le 8 maglie di vivagno) non è un multiplo di 18 quindi i ferri successivi non hanno una sequenza cioè non vedo i buchi in verticale ma sfalsati e neanche con senso logico. Alla fine del ferro rimangono 11 maglie (escluso il vivagno). Non capisco dove sbaglio. Grazie

20.11.2015 - 21:52

DROPS Design answered:

Buongiorno Paola. Il motivo inizia sul rovescio del lavoro. La prima riga viene letta da sinistra verso destra. Deve lavorare 4 m vivagno, 2 m rov, ripete il diagramma fino a quando non rimangono 4 m , 4 m vivagno. Il diagramma viene ripetuto 5 volte e mezzo (il motivo è formato da 9 m, nel diagramma sono presentate due ripetizioni) . Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

22.11.2015 kl. 16:22

Shirley wrote:

Hi please help me understand how after i finish A5 which is k2 tog I will end up with 77 stitches. Thank you

29.10.2015 - 19:56

DROPS Design answered:

Dear Shirley, when piece measures 22 cm (or after 1st or 5th row), work as follows from RS: 4 sts as before, A.3 (= K2, K2 tog, K3, K2 tog), then repeat A.4 (= *K2 tog, K2 tog, K3, K2 tog*, repeat from *-* until 15 sts remain on left needle, then work A.5 (= K2 tog, K2 tog, K3, K2 tog, K2), and work the last 4 sts as before = 77 sts. Happy knitting!

30.10.2015 kl. 09:59

country flag Jocelyne wrote:

Je ne comprends pas le patron de cette écharpe.on commence avec 258 mailles et on finit avec 77 mailles. Merci!

01.03.2015 - 02:02

DROPS Design answered:

Bonjour Jocelyne, on commence effectivement l'écharpe avec 258 m et on diminue comme indiqué pour obtenir 98 m, puis, on augmente 2 m au dernier rang de A.1 (109 m), puis on tricote A.2 et enfin, on tricote A.3, A.4, A.5 (= rang de diminution) pour terminer à 77 m. On tricote une 2ème pièce identique et on les assemble entre elles au niveau des mailles rabattues. Bon tricot!

02.03.2015 kl. 09:03

country flag Katia wrote:

Perfetto ora tutto torna!! Grazie ancora

21.10.2014 - 13:50

country flag Katia wrote:

Buonasera, sto cercando di realizzare la sciarpa ma mi sono arenata, non mi sono chiari un paio di passaggi: 1. le maglie di vivagno vanno portate avanti per tutta la lunghezza della sciarpa? 2. se il diagramma A1 rappresenta due giri (ferri) l'ultimo ferro non vedo dove comporti aumenti, lo leggo così (a dritto): primo ferro: 2 rov, 1 dir, 1 gettato, 1 dir, 2 rov, 2 dir ultimo ferro: 2 rov, 2 dir, 2 rov, 2 dir in cosa sto sbagliando? Grazie mille per l'aiuto.

20.10.2014 - 16:52

DROPS Design answered:

Buonasera Katia. Sì, bisogna lavorare sempre le 4 m vivagno ai due lati. I diagrammi vengono letti dal basso verso l'alto e da destra verso sinistra. Quindi l'ultimo ferro del diagramma A1 viene lavorato in questo modo, sul diritto: 2 dir, 2 rov, 1 dir, 1 gettato (= aumento), 1 dir, 2 rov. Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

20.10.2014 kl. 21:46

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 142-3