DROPS / 135 / 8

Snowfall by DROPS Design

Kuviolliset DROPS sukat ”Fabel”-langasta.

DROPS design: Malli nro FA-161
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Varren korkeus: 42 - 44 - 46 - 48 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS FABEL:
100-100-150-150 g nro 200, harmaa
50-50-100-100 g nro 100, luonnonvalkoinen

Katso ruutupiirrokset M.1, M.2 ja M.3. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
KAVENNUSVINKKI:
Kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin seuraavasti:
Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen.
Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen).
KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 9-10-10-11 s, 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen), käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 9-10-10-11 s, 2 s nurin yhteen, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8-9-9-10 s, 2 s kiertäen oikein yhteen, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8-9-9-10 s, 2 s nurin yhteen, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella krs:lla jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin neulot 2 s yhteen. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 14-14-16-16 s.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 100-108-112-120 s sukkapuikoille nro 2,5 harmaalla langalla. Neulo 10 cm 2 o/2 n -joustinneuletta. Neulo sitten 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 16-12-16-12 s = 84-96-96-108 s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti ja kavenna samalla piirroksen M.2 ensimmäisellä ja viimeisellä krs:lla tasavälein 6 s = 72-84-84-96 s. Työn pituus on nyt n. 24 cm. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti ja kavenna samalla piirroksen 5. krs:lla merkkilangan molemmin puolin 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 5. krs yht. 6-10-8-12 kertaa. HUOM: Kavennusten aikana keskellä takana ei voida neuloa kokonaisia kuvioita, tarkista kuitenkin, että kuviot jatkuvat muualla kuten aiemmin. Kun kaikki kavennukset on tehty, työssä on jäljellä 60-64-68-72 s. Kun työn pituus on 42-44-46-48 cm, jätä ensimmäiset 15-16-17-18 s työhön kantapäätä varten, siirrä seuraavat 30-32-34-36 s apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 15-16-17-18 s työhön kantapäätä varten. Jatka neulomista harmaalla langalla. Neulo tasona kantapään 30-32-34-36 s:lla 5-5½-6-6½ cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä).
Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 13-14-15-16 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 70-74-80-84 s. Kiinnitä 1 merkkilanka keskellä jalan päällä olevien 30-32-34-36 s:n molemmin puolin. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena ja kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo viimeiset 2 ENNEN ensimmäistä merkkiä keskellä jalan päällä kiertäen oikein yhteen (eli neulo takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s keskellä jalan päällä olevan toisen merkin JÄLKEEN oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 9-9-10-10 kertaa = 52-56-60-64 s. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-20-22-25 cm (= n. 4-4-5-5 cm jäljellä). Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun siten, että sekä jalkapohjassa että jalan päällä on 26-28-30-32 s. Jatka sileää neuletta ja tee SAMALLA kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 3 s ennen merkkiä, 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), 2 s kiertäen oikein yhteen.
Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-3-5-5 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 7-9-8-9 kertaa = 8 s jäljellä työssä.
Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= harmaa

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 135-8 alkuperäisohjeeseen.