DROPS Baby / 19 / 2

First Snow by DROPS Design

Settiin kuuluu: Vauvan ja lapsen raglanjakku korkealla kauluksella, myssy ja kuviolliset sukat DROPS Merino Extra Fine -langasta.

DROPS design: Malli nro ME-031-by-ME-033-by-ME-034-by
------------------------------------------------------------
150-150-200 (250-250) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 06, ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

DROPS PUUNAPPI (503): 6-6-7 (7-7) kpl.
------------------------------------------------------------
MYSSY:
Lapsen päänympärys: 40/42 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
50-50-50 (100-100) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 06, ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
50-50-50 (50-100) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 06, ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 23 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Kommentit (58)

Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan 2. ja 3. s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Koko 1/3 kk: 2, 8, 14, 20 ja 26 cm.
Koko 6/9 kk: 2, 8, 15, 21 ja 28 cm.
Koko 12/18 kk: 2, 8, 14, 20, 26 ja 32 cm.
Koko 2 v: 2, 9, 16, 23, 30 ja 36 cm.
Koko 3/4 v: 2, 10, 17, 25, 32 ja 39 cm.
Viimeinen napinläpi tehdään kaulukseen.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 119-133-145 (159-171) s (sis. 4 reunas kummassakin etureunassa). Neulo 1 krs nurin (= nurja puoli). HUOM: Kummankin etureunan 4 s:lla neulotaan AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) lopulliseen mittaan asti. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 4 s ainaoikeaa, *1 o, 1 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o ja 4 s ainaoikeaa. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 krs sileää neuletta (etureunojen silmukoilla jatketaan ainaoikeaa) ja kavenna SAMALLA tasavälein 12-14-14 (16-16) s (älä kavenna etureunojen kohdalla) = 107-119-131 (143-155) s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin etureunassa. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 17-18-21 (24-26) cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n, neulo seuraava krs näin: neulo 26-29-32 (35-38) s (= etukappale), päätä 6 s kädentietä varten, neulo 43-49-55 (61-67) s (= takakappale), päätä 6 s kädentietä varten ja neulo 26-29-32 (35-38) s (= etukappale). Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 34-36-38 (38-38) s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 1 o/1 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-6-2 (2-2) s = 30-30-36 (36-36) s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 5 cm, lisää keskelle hihan alle 2 s. Toista tällaiset lisäykset joka 4.-4.-6. (6.-6.) krs yht. 5-7-6 (8-10) kertaa = 40-44-48 (52-56) s. Kun työn pituus on 14-16-18 (22-26) cm ja olet tehnyt kaikki lisäykset, päätä keskeltä hihan alta 6 s = 34-38-42 (46-50) s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa, kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 163-183-203 (223-243) s. Neulo tasoneuletta seuraavasti: neulo 1 krs nurin työn nurjalta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 7-11-7 (11-7) s (älä kavenna etureunojen kohdalla) = 156-172-196 (212-236) s. Neulo sitten 0-1-2 (3-4) cm sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s ainaoikeaa, neulo seuraavilla 144-160-184 (200-224) s:lla mallineuletta piirroksen M.2A mukaisesti, M.2B (= 4 s) ja neulo lopuksi 4 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee kavennukset piirrosten mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset loppuun, työssä on jäljellä 81-89-101 (109-121) s. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa kuten aiemmin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s ainaoikeaa, *1 o, 3 n*, toista *-*, neulo lopuksi 1 o ja 4 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 1 cm, kavenna jokaisessa 3 s:n nurjassa raidassa 1 s. Kun joustinneuleen pituus on 2 cm, kavenna jokaisessa 2 s:n nurjassa raidassa 1 s = 45-49-55 (59-65) s. Jakun pituus ylös olkaan asti mitattuna on nyt 28-30-34 (38-41) cm. Jatka 1 o/1 n -joustinneuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin kaulusta varten. Kun joustinneuleen pituus on yht. 6-7-7 (8-8) cm (muista tehdä etureunaan viimeinen napinläpi kun joustinneuleen pituus on 5-6-6 (7-7) cm), päätä s:t joustinneuletta ja ainaoikeaa neuloen.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat ja kiinnitä napit.
----------------------------------------------------------
MYSSY:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.3. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena alhaalta ylös. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 88-94-98 (104-106) s. Neulo 1 o/1 n -joustinneuletta kunnes työn korkeus on 4-5-5 (6-6) cm. Neulo sitten 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 10-10-14 (14-16) s = 78-84-84 (90-90) s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Kiinnitä 6 merkkilankaa työhön aina 13-14-14 (15-15) s:n välein. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3A mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, neulo sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan oikealla puolella 1 s neulomalla 2 s oikein yhteen (= 6 kavennusta/krs). Toista tällaiset kavennukset (kavennusten väleistä jää aina 1 s pois) joka 2. krs vielä 3 kertaa = 54-60-60 (66-66) s. Kun olet neulonut viimeisen kavennuskerroksen, neulo mallineuletta piirroksen M.3B mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan oikealla puolella 1 s. Neulo 1 krs ilman kavennuksia. Toista sitten tällaiset kavennukset vielä kerran = 42-48-48 (54-54) s. Neulo mallineuletta piirroksen M.3C mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan oikealla puolella 1 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 3-3-4 (4-5) kertaa = 24-30-24 (30-24) s jäljellä työssä. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen. Vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen.

TUPSU:
Tee 1 luonnonvalkoinen tupsu, jonka halkaisija on n. 4 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.
----------------------------------------------------------
SUKKA:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.4. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-5 (6-6) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-5 (6-6) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-4-4 (5-5) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-4-4 (5-5) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 7-9-9 (9-9) s jäljellä.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkkilangan molemmin puolin näin: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Luo sukkapuikoille nro 3 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 34-34-40 (40-40) s. Neulo 4-4-5 (5-6) cm 1 o/1 n -joustinneuletta. Neulo sitten 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 4 s = 30-30-36 (36-36) s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, neulo 4 krs sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 2-0-4 (2-0) s = 28-30-32 (34-36) s.
Jätä sitten ensimmäiset 15-17-17 (19-19) s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 13-13-15 (15-17) s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 3-3½-4 (4-4½) cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 7-8-9 (9-10) s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 34-38-42 (42-46) s. Neulo nyt kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla kummassakin sivussa 1 s seuraavasti: Neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevia 13-13-15 (15-17) s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2 ensimmäistä s jalan päällä olevien 13-13-15 (15-17) s:n jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-6-6 (6-6) kertaa = 26-26-30 (30-34) s. Jatka neulomista kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on n. 8-9-9½ (11½-12½) cm (= n. 2-2-2½ (2½-3½ cm jäljellä). Kiinnitä sitten 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 13-13-15 (15-17) s ja jalan alla on 13-13-15 (15-17) s. Tee nyt kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset (LUE KAVENNUSVINKKI). Kavenna joka 2. krs:lla 2-2-3 (3-5) kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 3-3-3 (3-2) kertaa = 6 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti. Sukan jalkapohjan pituus on n. 10-11-12 (14-16) cm.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

MYSSY: ........= 78-84-84 (90-90) s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5.
Päivitetty nettiin: 07.04.2010
Kaarroke:......Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s ainaoikeaa, *1 o, 3 n*, toista *-*, neulo lopuksi 1 o ja 4 s ainaoikeaa.
Päivitetty nettiin: 10.06.2010
JAKKU: Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
150-150-200 (250-250) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
Päivitetty nettiin: 28.09.2010

Piirros

= vaalea ruskeakirjava
= vaalea harmaanvihreä
= luonnonvalkoinen
= ruskeakirjava
= 2 s oikein yhteen

Kommentit (58)

Näppäile kommenttisi tähän!

Ann Mürer 25.10.2018 - 23:21:

Kan ikke få mønster på bærestykke til at passe. På slut pind 1 i M2A og M2B endes med (efter 2 ret sammen i M2B) 4 m i grundfarven inden forkant. Hvis pind 2 (start af venstre side af blusen) efter forkant strikkes med 4 m inden en natur, kommer naturmasken til at være lige over den fra pind 1 og ikke 1 m før. Der er 5 m i grundfarven efter forkant på højre side af blusen - hvad er galt?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 10:45:

Hej Ann, de 4 masker strikkes i grundfarven hele pinden rundt. Næste pind strikkes med mønsterfarven x hele pinden rundt og sidste pind i M.2 strikkes i skiftevis grundfarve og mønsterfarve x hele vejen rundt. God fornøjelse!

Guðrún 26.06.2018 - 17:02:

Hæhæ. Í peysu uppskriftinni þá er hálsmálið 55 lykkjur ( 12/18 ) en ég er að gera peysuna lokaða svo að spurningin er, er nóg að hafa 55 lykkjur í hálsmálið á lokaðri peysu? Takk fyrir.

DROPS Design 28.06.2018 kl. 11:37:

Blessuð Guðrún. Ég myndi hafa nokkrar lykkjur til viðbótar svo að hálsmálið verði ekki of þröngt.

Katka Pataky 16.04.2018 - 21:51:

Dorby vecer, chci se jeste zeptat jestli vzory pleteni metodou fair isle vypletani vzoru se rubova strana jenom preplete obratce nebo se take plete vzor i v rubove strabe. Dekuji za odpoved

DROPS Design 27.04.2018 kl. 21:55:

Dobrý večer, Katko, záleží na rozložení vzoru - v tomto případě jsou ve schématu zakresleny lícové i rubové řady, pleteme tedy vzor i z rubu; lícové řady pleteme hladce, rubové obrace, barvy střídáme dle rozkresu vzorku. Hodně zdaru! Hana

Katkapataky 16.04.2018 - 21:25: https://www.garnstud ...

Dobry vecer, kdyz jdu plest vzor M2A a M2B u svetru to je stridam nebo na zacatku pletu MA2 opakovat a pak na konec jednou M2B nebo jako s tymto mam problem. Dekuji za odpoved.

Line 11.12.2017 - 05:26:

Quelle est la différence dans le M2A et M2B ? Il me semble que le motif apparaît selon la même suite ?

DROPS Design 11.12.2017 kl. 09:56:

Bonjour Line, le diagramme M2B est plus etroit et en plus il y a une certaine difference en haut (derniers rangs). Bon tricot!

Line Larose 08.12.2017 - 16:35:

En fait ma question était : est-ce que je dois tricoter 2 fois les 2 premières mailles de chaque côté de la bordure pour ainsi passer de 212 m à 200 ( sans inclure la bordure bien sûr).

DROPS Design 08.12.2017 kl. 17:27:

Bonjour Mme Larose, vous tricotez les 212 m ainsi: 3 cm jersey avec 4 m point mousse de chaque côté, puis: 4 m point mousse, 25 x M.2A (= au-dessus des 200 m suivantes, soit 25 x 8 m), 1 x M.2B (= 4 m), et 4 m point mousse. En même temps, au 1er rang de M.2, vous diminuez 1 m dans M.2B et 1 m dans chacun des motifs de M.2A, comme le montre le diagramme. Bon tricot!

Line Larose 08.12.2017 - 02:15:

Je suis rendue à l'empiècement pour le gilet 2 ans j'ai fait les 11 diminutions et je suis à 212 mailles. C'est écrit de tricoter 3 cm et ensuite faire les 4 m de bordure et de faire M2A sur les 200 mailles, mais si je tricote les 2 premières mailles ensemble il va encore me rester 203 mailles, où est-ce que je ne comprends pas ? Merci

DROPS Design 08.12.2017 kl. 08:41:

Bonjour Mme Larose, en taille 2 ans vous allez répéter les 8 m de M2A un total de 25 fois en largeur et 1 x M2B, en même temps, au 1er rang de M2A/B, vous diminuez 1 m dans chaque diagramme (il reste 7 m par M2A et 3 m pour M2B), et vous aurez diminué 26 m au total. Continuez le jacquard et diminuez comme indiqué, après M2A/B, il reste 4 m dans chaque motif soit 4x25 + 1 m dans M2B + 8 m de bordure devant = 109 m. Bon tricot!

Line Larose 27.11.2017 - 23:36:

Est-ce que je peux tricoter les manches ordinaires et pas en rond ?

DROPS Design 28.11.2017 kl. 09:05:

Bonjour Madame Larose, tout à fait, vous trouverez ici quelques informations utiles pour tricoter en allers et retours un modèle prévu pour être tricoté en rond. Bon tricot!

Katrine 15.11.2017 - 22:46:

Får ikke antallet masker til å stemme. Begynt på jakken i str 1/3 mnd. Legg opp 119 m inkludert 4 stolpemasker i hver side. Fell av 12 masker jevnt = 107. Så skal jeg starte på mønsteret, mønsteret er partall og maskeantallet er oddetall. Hvordan skal det gå opp?!

Mathilde 16.01.2017 - 15:57:

Bonjour, Quand vous dites qu'il faut monter 119 mailles, y compris les 4 mailles pour la boutonnière de chaque côté, cela veut-il dire qu'il faut monter 4 mailles + 119 mailles + 4 mailles soit : 127 mailles au total ou alors les 8 mailles de boutonnière sont comprises dans les 119 mailles ? Merci

DROPS Design 16.01.2017 kl. 16:56:

Bonjour Mathilde, "y compris" signifie que les mailles de bordure sont comprises dans les 119 m, montez ce nombre de mailles et tricotez comme indiqué. Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 19-2