DROPS Baby / 19 / 2

First Snow by DROPS Design

Settiin kuuluu: Vauvan ja lapsen raglanjakku korkealla kauluksella, myssy ja kuviolliset sukat DROPS Merino Extra Fine -langasta.

DROPS design: Malli nro ME-031-by-ME-033-by-ME-034-by
------------------------------------------------------------
150-150-200 (250-250) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 06, ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.

DROPS PUUNAPPI (503): 6-6-7 (7-7) kpl.
------------------------------------------------------------
MYSSY:
Lapsen päänympärys: 40/42 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
50-50-50 (100-100) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 06, ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 20 s x 26 krs sileää neuletta puikoilla nro 4,5 = 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
50-50-50 (50-100) g nro 07, vaalea ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen
joka kokoon 50 g nro 06, ruskeakirjava
joka kokoon 50 g nro 15, vaalea harmaanvihreä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 23 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Katso ruutupiirrokset M.1 ja M.2. Mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa seuraavasti: 1 NAPINLÄPI = neulo etureunan 2. ja 3. s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
Koko 1/3 kk: 2, 8, 14, 20 ja 26 cm.
Koko 6/9 kk: 2, 8, 15, 21 ja 28 cm.
Koko 12/18 kk: 2, 8, 14, 20, 26 ja 32 cm.
Koko 2 v: 2, 9, 16, 23, 30 ja 36 cm.
Koko 3/4 v: 2, 10, 17, 25, 32 ja 39 cm.
Viimeinen napinläpi tehdään kaulukseen.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 119-133-145 (159-171) s (sis. 4 reunas kummassakin etureunassa). Neulo 1 krs nurin (= nurja puoli). HUOM: Kummankin etureunan 4 s:lla neulotaan AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) lopulliseen mittaan asti. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti (1. krs = oikea puoli): 4 s ainaoikeaa, *1 o, 1 n*, toista *-* ja neulo lopuksi 1 o ja 4 s ainaoikeaa. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Neulo 1 krs sileää neuletta (etureunojen silmukoilla jatketaan ainaoikeaa) ja kavenna SAMALLA tasavälein 12-14-14 (16-16) s (älä kavenna etureunojen kohdalla) = 107-119-131 (143-155) s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti, lukuun ottamatta 4 ainaoikeinneulottua silmukkaa kummassakin etureunassa. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 17-18-21 (24-26) cm ja olet viimeksi neulonut nurjan puolen krs:n, neulo seuraava krs näin: neulo 26-29-32 (35-38) s (= etukappale), päätä 6 s kädentietä varten, neulo 43-49-55 (61-67) s (= takakappale), päätä 6 s kädentietä varten ja neulo 26-29-32 (35-38) s (= etukappale). Laita työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 34-36-38 (38-38) s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 1 o/1 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 4,5. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-6-2 (2-2) s = 30-30-36 (36-36) s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 5 cm, lisää keskelle hihan alle 2 s. Toista tällaiset lisäykset joka 4.-4.-6. (6.-6.) krs yht. 5-7-6 (8-10) kertaa = 40-44-48 (52-56) s. Kun työn pituus on 14-16-18 (22-26) cm ja olet tehnyt kaikki lisäykset, päätä keskeltä hihan alta 6 s = 34-38-42 (46-50) s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa, kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 163-183-203 (223-243) s. Neulo tasoneuletta seuraavasti: neulo 1 krs nurin työn nurjalta puolelta ja kavenna SAMALLA tasavälein 7-11-7 (11-7) s (älä kavenna etureunojen kohdalla) = 156-172-196 (212-236) s. Neulo sitten 0-1-2 (3-4) cm sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s ainaoikeaa, neulo seuraavilla 144-160-184 (200-224) s:lla mallineuletta piirroksen M.2A mukaisesti, M.2B (= 4 s) ja neulo lopuksi 4 s ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee kavennukset piirrosten mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset loppuun, työssä on jäljellä 81-89-101 (109-121) s. Neulo 1 krs nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa kuten aiemmin). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s ainaoikeaa, *1 o, 3 n*, toista *-*, neulo lopuksi 1 o ja 4 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen pituus on 1 cm, kavenna jokaisessa 3 s:n nurjassa raidassa 1 s. Kun joustinneuleen pituus on 2 cm, kavenna jokaisessa 2 s:n nurjassa raidassa 1 s = 45-49-55 (59-65) s. Jakun pituus ylös olkaan asti mitattuna on nyt 28-30-34 (38-41) cm. Jatka 1 o/1 n -joustinneuletta ja ainaoikeaa kuten aiemmin kaulusta varten. Kun joustinneuleen pituus on yht. 6-7-7 (8-8) cm (muista tehdä etureunaan viimeinen napinläpi kun joustinneuleen pituus on 5-6-6 (7-7) cm), päätä s:t joustinneuletta ja ainaoikeaa neuloen.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat ja kiinnitä napit.
----------------------------------------------------------
MYSSY:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.3. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena alhaalta ylös. Luo pyöröpuikolle nro 3,5 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 88-94-98 (104-106) s. Neulo 1 o/1 n -joustinneuletta kunnes työn korkeus on 4-5-5 (6-6) cm. Neulo sitten 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 10-10-14 (14-16) s = 78-84-84 (90-90) s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5. Kiinnitä 6 merkkilankaa työhön aina 13-14-14 (15-15) s:n välein. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.3A mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, neulo sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan oikealla puolella 1 s neulomalla 2 s oikein yhteen (= 6 kavennusta/krs). Toista tällaiset kavennukset (kavennusten väleistä jää aina 1 s pois) joka 2. krs vielä 3 kertaa = 54-60-60 (66-66) s. Kun olet neulonut viimeisen kavennuskerroksen, neulo mallineuletta piirroksen M.3B mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan oikealla puolella 1 s. Neulo 1 krs ilman kavennuksia. Toista sitten tällaiset kavennukset vielä kerran = 42-48-48 (54-54) s. Neulo mallineuletta piirroksen M.3C mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA jokaisen merkkilangan oikealla puolella 1 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 3-3-4 (4-5) kertaa = 24-30-24 (30-24) s jäljellä työssä. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen. Vedä lanka jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen.

TUPSU:
Tee 1 luonnonvalkoinen tupsu, jonka halkaisija on n. 4 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.
----------------------------------------------------------
SUKKA:

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros M.4. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-5 (6-6) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-5-5 (6-6) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-4-4 (5-5) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 4-4-4 (5-5) s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 7-9-9 (9-9) s jäljellä.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkkilangan molemmin puolin näin: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen. Merkkilangan jälkeen: ylivetokavennus = nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas. Luo sukkapuikoille nro 3 vaalealla ruskeakirjavalla langalla 34-34-40 (40-40) s. Neulo 4-4-5 (5-6) cm 1 o/1 n -joustinneuletta. Neulo sitten 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 4 s = 30-30-36 (36-36) s. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, neulo 4 krs sileää neuletta vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 2-0-4 (2-0) s = 28-30-32 (34-36) s.
Jätä sitten ensimmäiset 15-17-17 (19-19) s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 13-13-15 (15-17) s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo tasona kantapään silmukoilla 3-3½-4 (4-4½) cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 7-8-9 (9-10) s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 34-38-42 (42-46) s. Neulo nyt kaikilla silmukoilla sileää neuletta suljettuna neuleena vaalealla ruskeakirjavalla langalla ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla kummassakin sivussa 1 s seuraavasti: Neulo 2 viimeistä s ennen jalan päällä olevia 13-13-15 (15-17) s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2 ensimmäistä s jalan päällä olevien 13-13-15 (15-17) s:n jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 4-6-6 (6-6) kertaa = 26-26-30 (30-34) s. Jatka neulomista kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on n. 8-9-9½ (11½-12½) cm (= n. 2-2-2½ (2½-3½ cm jäljellä). Kiinnitä sitten 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 13-13-15 (15-17) s ja jalan alla on 13-13-15 (15-17) s. Tee nyt kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset (LUE KAVENNUSVINKKI). Kavenna joka 2. krs:lla 2-2-3 (3-5) kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 3-3-3 (3-2) kertaa = 6 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti. Sukan jalkapohjan pituus on n. 10-11-12 (14-16) cm.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 07.04.2010
MYSSY: ........= 78-84-84 (90-90) s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4,5.
Päivitetty nettiin: 10.06.2010
Kaarroke:......Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Seuraava krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 4 s ainaoikeaa, *1 o, 3 n*, toista *-*, neulo lopuksi 1 o ja 4 s ainaoikeaa.
Päivitetty nettiin: 28.09.2010
JAKKU: Langanmenekki: Garnstudion DROPS MERINO EXTRA FINE:
150-150-200 (250-250) g nro 07, vaalea ruskeakirjava

Piirros

= vaalea ruskeakirjava
= vaalea harmaanvihreä
= luonnonvalkoinen
= ruskeakirjava
= 2 s oikein yhteen

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 19-2) .

Kommentit / Kysymykset (64)

Marina 07.12.2019 - 16:41:

Hallo! Diese cm Angaben für die Knopflöcher sind von unten gemessen gemeint, oder? „GRÖSSE 1/3 MONATE: 2, 8, 14, 20 und 26 cm.„

DROPS Design 09.12.2019 kl. 08:42:

Liebe Marina, ja genau, die Jacke wird von unten nach oben gestrickt, die Knopflöcher werden von unten gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Basia 17.10.2019 - 10:05:

Witam. Wzór jest piękny. Proszę o przetłumaczenie na język polski. Z góry dziękuję. Pozdrawiam

Irene 15.10.2019 - 17:01:

Hey, bei Passe wird von M2 gesprochen bei den man Maschen abnimmt. Wo ist das M2?

DROPS Design 15.10.2019 kl. 17:35:

Liebe Irene, beide Diagramme M.2A und M.2B finden Sie am Ende der Anleitung; es wird mit 5. Symbol gezeigt, wo man 1 Masche abnimmt (2 M re zs) in beiden Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Meri 11.10.2019 - 18:44:

Hola, escribo desde Chile. Estoy en la pechera con el diagrama M2 y me preocupa que las mangas vayan a quedar cortas considerando que uní las mangas de18cms al cuerpo 21cms. Está bien el patrón? El modelo es de cuerpo largo? Gracias!!

DROPS Design 13.10.2019 kl. 22:42:

Hola Meri. La mayoria de los patrones para bebés son de cuerpo largo. El patrón y las medidas son correctas.

Giuseppina 04.10.2019 - 19:37:

SVP Avez vous la tradution en italien ou en francais ? Merci bien. Giuseppina

DROPS Design 05.10.2019 kl. 08:49:

Bonjour Giuseppina. Vous trouvez ici les explications en français. Bon tricot!

Carrie 17.02.2019 - 03:48:

I made this sweater set for my latest granddaughter. Using the same colours as posted. It is BEAUTIFUL!

Ann Mürer 25.10.2018 - 23:21:

Kan ikke få mønster på bærestykke til at passe. På slut pind 1 i M2A og M2B endes med (efter 2 ret sammen i M2B) 4 m i grundfarven inden forkant. Hvis pind 2 (start af venstre side af blusen) efter forkant strikkes med 4 m inden en natur, kommer naturmasken til at være lige over den fra pind 1 og ikke 1 m før. Der er 5 m i grundfarven efter forkant på højre side af blusen - hvad er galt?

DROPS Design 30.10.2018 kl. 10:45:

Hej Ann, de 4 masker strikkes i grundfarven hele pinden rundt. Næste pind strikkes med mønsterfarven x hele pinden rundt og sidste pind i M.2 strikkes i skiftevis grundfarve og mønsterfarve x hele vejen rundt. God fornøjelse!

Guðrún 26.06.2018 - 17:02:

Hæhæ. Í peysu uppskriftinni þá er hálsmálið 55 lykkjur ( 12/18 ) en ég er að gera peysuna lokaða svo að spurningin er, er nóg að hafa 55 lykkjur í hálsmálið á lokaðri peysu? Takk fyrir.

DROPS Design 28.06.2018 kl. 11:37:

Blessuð Guðrún. Ég myndi hafa nokkrar lykkjur til viðbótar svo að hálsmálið verði ekki of þröngt.

Katka Pataky 16.04.2018 - 21:51:

Dorby vecer, chci se jeste zeptat jestli vzory pleteni metodou fair isle vypletani vzoru se rubova strana jenom preplete obratce nebo se take plete vzor i v rubove strabe. Dekuji za odpoved

DROPS Design 27.04.2018 kl. 21:55:

Dobrý večer, Katko, záleží na rozložení vzoru - v tomto případě jsou ve schématu zakresleny lícové i rubové řady, pleteme tedy vzor i z rubu; lícové řady pleteme hladce, rubové obrace, barvy střídáme dle rozkresu vzorku. Hodně zdaru! Hana

Katkapataky 16.04.2018 - 21:25:

Dobry vecer, kdyz jdu plest vzor M2A a M2B u svetru to je stridam nebo na zacatku pletu MA2 opakovat a pak na konec jednou M2B nebo jako s tymto mam problem. Dekuji za odpoved.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 19-2