DROPS / 110 / 39

DROPS 110-39 by DROPS Design

Tähtikuvioiset DROPS käsineet ”Karisma”-langasta. Nämä voidaan neuloa myös ”Merino Extrafine” -langasta.

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Koko: M - L
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
kumpaankin kokoon 100 g nro 05, musta
kumpaankin kokoon 50 g nro 01, luonnonvalkoinen

DROPS Sukkapuikot nro 3,5.

ohjetyyppi: käsineet, teema: pohjanmaalainen,

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

Oikea käsine: Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3,5 mustalla langalla 48-56 s. Neulo 1½ cm sileää neuletta. Seuraava krs neulotaan näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-*. Neulo sitten 1½ cm sileää neuletta. Tämä reunus taitetaan kaksinkerroin nurjalle puolelle ja ommellaan kiinni. Neulo sitten 5 cm 2 o/2 n -joustinta. Jatka joustinta seuraavasti (kaikki mitat otetaan jatkossa tästä): *1 krs luonnonvalkoisella langalla ja 2 krs mustalla langalla*, toista *-* yht. 4 kertaa ja kavenna samalla viimeisellä mustalla krs:lla tasavälein 4-4 s = 44-52 s. Joustimen jälkeen seuraava krs neulotaan näin: M.1 (= 5 s), M.2 (= 17-21 s), M.1, seuraavilla 17-21 s:lla M.3:n mukaisesti (M.2 = käden päällä). Kiinnitä 1 merkkilanka 28.-32. s:aan (M.3:n ensimmäinen s) peukalokiilaa varten. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 5 cm, lisää merkkilangalla merkityn silmukan molemmin puolin 3 krs välein: 6-7 x 1 s = 56-66 s. Lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta M.3:n mukaisesti. Kun työn pituus on 10½-11 cm, siirrä lisätyt 12-14 s + merkkilangalla merkitty s (= 13-15 s) apulangalle peukaloa varten. Luo seuraavalla krs:lla apulangan silmukoiden tilalle 1 s = 44-52 s. Jatka mallineuletta kunnes työn pituus on 17-18 cm (jäljellä on nyt 3-4 cm). Kavenna sitten kummassakin sivussa M.1:n silmukoiden molemmin puolin jokaisella krs:lla (= 4 kavennusta/krs): 10-11 x 1 s = 4-8 s jäljellä. Kavenna neulomalla 2 s oikein yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä ja päättele langanpäät huolellisesti.

Peukalo: Siirrä peukalokiilan 13-15 s sukkapuikoille nro 3,5 ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 1 s. Neulo M.3:n mukaisesti ja lisää samalla 1. krs:lla tasavälein 2-4 s = 16-20 s. Kun työn pituus on 6½-7 cm, neulo kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka, vedä se kaksi kertaa jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä. Päättele langanpäät huolellisesti.

Vasen käsine: Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli kiinnitä peukalokiilan merkkilanka kerroksen viimeiseen silmukkaan (M.3:n viimeinen s).

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 110-39 alkuperäisohjeeseen.